Gå til innhold

kort eller langt hår på 4åring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som barn hadde jeg kort hår. Det er mange små jenter jeg ser med veldig langt hår. Som liten er man jo ikke opptatt av utseende, men av lek. Er dette mest fordi de voksne synes det er fint? Jeg har selv langt hår, synes jeg kler det best, men det er et evig ork å vaske. Blir tungt og varmt fordi det er tykt.

Anonymous poster hash: 83727...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Som barn hadde jeg kort hår. Det er mange små jenter jeg ser med veldig langt hår. Som liten er man jo ikke opptatt av utseende, men av lek. Er dette mest fordi de voksne synes det er fint? Jeg har selv langt hår, synes jeg kler det best, men det er et evig ork å vaske. Blir tungt og varmt fordi det er tykt.

Jeg var veldig opptatt av å ha langt hår som liten. Var mer opptatt av håret da enn nå. Og langt hår var ikke i veien for lek :)

Anonymous poster hash: e8ac9...bab

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som liten er man jo ikke opptatt av utseende, men av lek.

Selv fireåringer kan være opptatt av flere ting samtidig. Ikke at man trenger mer fokus på utseende, men min erfaring er at det er viktig i den alderen å være litt lik som de andre. De skal jo danne både egen identitet og knytte seg til gruppeidentiteter i småbarnsårene. Langt hår kan være en av de synlige tingene.

Min snart-femåring har selv bestemt hårlengden i flere år allerede. Så lenge det ikke er i veien for lek og lett kan holdes pent og rent ser jeg ikke problemet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde kort hår som liten, og var nok litt bitter på mamma da jeg ble eldre fordi jeg var så "guttete" og uflidd på alle bilder fra barndommen;)

Jeg tenker at dersom man velger å ha litt lengde på håret på de små barna, er det viktig å bruke strikk og spenner slik at det ikke er i veien, kommer i øynene osv.

Men veldig langt hår er unødvendig syns jeg.

Anonymous poster hash: 2c83d...557

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fireåring var jeg fast bestemt på at jeg skulle ha langt hår. Og det fikk jeg lov til.

I går var jeg sammen med en jente på fire, og i hennes øyne (og i storebrorens) var det så og si utenkelig at jenter skulle ha kort hår. Og hvis du ikke tror barn er opptatt av utseende, tar du feil. Kanskje ikke speidende etter feil i speilet som vi voksne har lett for, men de kan ha veldig bestemte meninger om hvordan klærne skal se ut og hva som er fint. Det gjelder både gutter og jenter, lenge før de er fire.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SoccerPlayer

4 åringer burde helst hatt kort hår synest jeg. Vertfall ikke for lang, sånn som nedover ryggen. Foreldrene skal jo ikke ha de til pyntedukker, og som du skriver så tror jeg ikke 4 åringer er opptatt av utseendet. De burde vertfall ikke være det. De skal leke og ha det gøy, og de kan lett skitne ut håret og få mat i håret visst det er for langt. Blir bare mye griseri og må vaskes hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 åringer burde helst hatt kort hår synest jeg. Vertfall ikke for lang, sånn som nedover ryggen. Foreldrene skal jo ikke ha de til pyntedukker, og som du skriver så tror jeg ikke 4 åringer er opptatt av utseendet. De burde vertfall ikke være det. De skal leke og ha det gøy, og de kan lett skitne ut håret og få mat i håret visst det er for langt. Blir bare mye griseri og må vaskes hele tiden.

Ja de kan jo ikke ha håret i strikk eller flette® må vite. Nei, la oss klippe hele gjengen til rett under ørene.

Min jente på 4 har til midt på ryggen, det er da null problem. Hun ønsker det selv.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, 4 åringer kan fint være opptatt av utseende. Jeg var veldig klar på at jeg ville ha langt hår da jeg var på den alderen - det var jo det mamma hadde. Det har ingenting med at mamma så på meg som sin lille pyntedukke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bør ikke en fireåring klare å spise uten å få mat i håret? Og det er da veeeldig mange jenter i den alderen som er opptatt av hårpynt og kjoler og diverse. Ingenting galt i det om man ikke er blant de som helst synes barna burde kalles hin.

Anonymous poster hash: e8ac9...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Altså. Jeg var en skikkelig Tomboy som barn. Alltid på farten og i skogen. Ganske så "utagerende",og var venn med jenter og de litt eldre gutta(fordi jeg hadde en storebror,og jeg turte mer enn noen av de) :-)

Men så. Klipte moren min håret mitt kort. Og ekspeditøren i butikken spurte :-hva skal du ha da GUTTEN min?

@

Au! Jo jenter er alltid glad i håret sitt,og jo,jenter på fire tenker på utseendet! Hår og jenter hører sammen :-)

Helt ok at jenter vil ha,og kler kort hår da! Men jeg ble så sinnsykt lei meg som femåring da jeg ble kalt "gutten min". Hadde LANGT hår til ifjor sommer :-D

men nå var jeg et overfølsomt barn da. Likevel. Lytt til fireåringen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår kommer nok til å ha rundt skulderlengde så lenge jeg får bestemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tante til ei lita jente som er helt opphengt i mitt lange hår. Jeg har langt hår ned til rumpa og hun sier at hun skal ha like langt hår som meg og spør veldig mye om jeg aldri klipper meg og sånt. Tror de har ønsker ut fra hvem barna ser opp til. For i min niese sine øyne er nok jeg en slags gud og da vil hun gjerne være som meg da det kommer til det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kommer an på håret til ungen. Er utrolig stygt når små barn med tynt og lite hår, har langt hår. Spesielt når håret er tykkere i nakken, og ekstremt tynt på toppen. Barn med tykt hår, kan godt ha langt hår fra ung alder.

Anonymous poster hash: 5a127...a7d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke spørre barnet hva h*n vil?

Jeg har en jente på 5 og en gutt på 4, de har vært veldig opptatt av å spare håret langt begge to, så gjorde de det. Nå ville nylig gutten klippe seg, for han hadde håret forran øynene, så gjorde vi det. Akkurat det kan de faktisk velge selv.😀😃

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SoccerPlayer

La barn være barn, leke å ha det gøy, og ikke være opptatt av utseendet og hår :) Det blir de sikkert i 10 års alderen uansett. Jentene begynner med sminke og visse klær for å være "fine nok", og ha langt hår (ellers er de ingen jente, blir bare kalt for gutt). Jenter er like fine med kort hår som langt hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vår fireåring har feminin sveis til under ørene, ikke avhengig av å sette det opp, det ser pent ut da det lille av krøllene hun har kommer frem (blir det lengre så blir det borte) og det kan fremdeles pyntes med spenne og hårbøyler. Kommer til å fortsette slik til hun protesterer, men enn så lenge et det stor stas å klippe seg og fryktelig praktisk for oss voksne med den sveisen...

Anonymous poster hash: 52842...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fireåringen vår mistet alt håret pga cellegift. Nå har det begynt å vokse tilbake, men er veldig kort. Hun får mange (i mine ører) frekke kommentarer fra andre jenter, særlig de som er bittelitt eldre, som spør om hun er gutt, selv når hun går i kjole. Både jeg og jenta gleder oss til hun får litt lengde på håret igjen. Vi kompenserer med å ha mye rosa, og jentete klær... Hun bryr seg egentlig ikke selv så mye om lengden på håret, men synes det er leit å se så annerledes ut enn de andre.

Anonymous poster hash: 4cc62...05b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring, som mamma til to jenter, er at 4-åringer har ei mening om hvordan de vil være på håret. Her ønsket begge to å ha langt hår, og det fikk de såklart ha.

Ikke noe problem med langt hår i lek og i farta, det er jo bare å flette håret eller sette opp i hestehale.

Selv hadde jeg guttekort hår en periode da jeg var lita pga mamma mente det var praktisk, og jeg hatet det dypt og inderlig.

Endret av skruf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke en fireåring selv eller? ;)

Har ei jente på fire, og hun er veeeeldig opptatt av håret sitt. Hun har hår til korsryggen ca, og jeg får ikke lov til å klippe det nå. Har klippet henne en gang, ellers hadde håret vært ned til rumpa (upraktisk når de skal på do :ler:).

Håret blir møkkete og de får mat i det selv om det er skulderlangt/kort. Vasker ikke håret oftere enn 2-3 ganger i uka.

De fleste jentene i barnehagen til datteren min har langt hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...