Gå til innhold

Noen som har spekulert i når renta settes opp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vi ikke hatt historisk lav rente historisk lenge nå? Hva skyldes den lave renten?

Hva er det som evt. kan føre til at renta øker?

Når tror du dette vil skje?

Anonymous poster hash: 3f5b7...93e
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det har vi. Det er nok et sammensatt problem. En ting er mangel på billig energi til verdensmarkedet som følge av i hovedsak stor vekst i kina de siste 10 årene, det mange kaller for kina-effekten. Samme effekten som har sikret Norge sin store økonomiske vekst de siste årene og gjorde at vi ikke merket finanskrisen i særlig grad. Oljeprisen ligger høyt i pris enda og vil nok gjøre det i uoverskuelig fremtid.

Energi = penger = vekst. Dyr energi gir mindre penger som gir mindre vekst. Slik er situasjonen i store deler av verden, verst er det for oljeimporterende nasjoner, som blant annet er stort sett hele Europa. Det er en av mange grunner til at det går så dårlig, vi har ikke billig energi og midlene til å fortsette veksten.

Nå setter EU ned renten enda mer, faktisk har de innført negativ rente. Norge må nok følge etter med lavt nivå så lenge dette pågår. Jeg kan ikke se vi vil hente oss inn noen gang, men det er umulig å vite. Bare min personlig mening om at verden har møtt veggen, nå klamrer vi oss bare desperat fast i en nytteløs kamp for å holde hodet over vann.

Med andre ord, lav rente i mange, mange år. Regn med rentenedgang er hva jeg tror. Om ca 10 år vil Norge også møte veggen skikkelig hardt da Staten ikke vil få inn nok penger til å dekke utgiftene. Da får vi en situasjon som ligner mer på den vi ser i Europa i dag. Spørsmålet er om vi blir en Hellas light eller om det blir enda verre, jo høyere man står desto lenger og hardere faller man.

Er nok mange faktorer, dette er bare noen betraktninger jeg har gjort meg. Er nok garantert flere ting som spiller inn.

Endret av debattanten
AnonymBruker
Skrevet

Det har vi. Det er nok et sammensatt problem. En ting er mangel på billig energi til verdensmarkedet som følge av i hovedsak stor vekst i kina de siste 10 årene, det mange kaller for kina-effekten. Samme effekten som har sikret Norge sin store økonomiske vekst de siste årene og gjorde at vi ikke merket finanskrisen i særlig grad. Oljeprisen ligger høyt i pris enda og vil nok gjøre det i uoverskuelig fremtid.

Energi = penger = vekst. Dyr energi gir mindre penger som gir mindre vekst. Slik er situasjonen i store deler av verden, verst er det for oljeimporterende nasjoner, som blant annet er stort sett hele Europa. Det er en av mange grunner til at det går så dårlig, vi har ikke billig energi og midlene til å fortsette veksten.

Nå setter EU ned renten enda mer, faktisk har de innført negativ rente. Norge må nok følge etter med lavt nivå så lenge dette pågår. Jeg kan ikke se vi vil hente oss inn noen gang, men det er umulig å vite. Bare min personlig mening om at verden har møtt veggen, nå klamrer vi oss bare desperat fast i en nytteløs kamp for å holde hodet over vann.

Med andre ord, lav rente i mange, mange år. Regn med rentenedgang er hva jeg tror. Om ca 10 år vil Norge også møte veggen skikkelig hardt da Staten ikke vil få inn nok penger til å dekke utgiftene. Da får vi en situasjon som ligner mer på den vi ser i Europa i dag. Spørsmålet er om vi blir en Hellas light eller om det blir enda verre, jo høyere man står desto lenger og hardere faller man.

Er nok mange faktorer, dette er bare noen betraktninger jeg har gjort meg. Er nok garantert flere ting som spiller inn.

Sånn sett er det lurt av det norske folk å spare og å være forsiktig med midlene sine.

Betale ned på gjeld så godt det går.

Jeg betaler som en gal ned på all min gjeld, og sparer der jeg kan spare. Jeg føler at om noen år, så vil ting være vanskelig i Norge også...

Anonymous poster hash: d5669...96e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste et sted at renta kom til å holde seg lav gjennom 2015 også. En økonom som uttalte seg om det.
Så derfor betaler jeg ekstra ned på alt som kan betales ned på før renta evt. går opp igjen, kanskje raskt, fra 2016 av.

Anonymous poster hash: 5d505...63a
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner fortsatt ikke hva som påvirker renten, altså hva som gjør at den settes opp og ned. Er det noen her som klarer å forklare det på en enkel måte? :)

Skrevet

Jeg skjønner fortsatt ikke hva som påvirker renten, altså hva som gjør at den settes opp og ned. Er det noen her som klarer å forklare det på en enkel måte? :)

http://www.fno.no/Hoved/Fakta/Bank/Bank-A-A/Hvordan-fastsetter-bankene-sine-utlansrenter-/

Dette påvirker boliglånsrenten

• Bankenes utlånsrenter bestemmes av renten på pengene de selv låner inn, kostnader ved å drive bankvirksomheten, forventet fortjeneste og konkurransen i markedet.
  • Bankens innlån består i hovedsak av kundeinnskudd og obligasjons- og sertifikatlån (markedsfinansiering). Renten på markedsfinansieringen er knyttet opp mot pengemarkedsrenten (NIBOR).
  • Normalt er det en nær sammenheng mellom Norges Banks styringsrente og pengemarkedsrenten. Gjeldskrisen i Europa har imidlertid ført til økte pengemarkedsrenter uavhengig av styringsrenten.
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke, kan vi prøve en annen forklaringsvariant; førte finanskrisen til høy eller lav rente og hvorfor?

Skrevet

Jeg skjønner ikke, kan vi prøve en annen forklaringsvariant; førte finanskrisen til høy eller lav rente og hvorfor?

Lav rente, pga fall i veksten. Renten blir brukt som et verktøy til å stimulere vekst og inflasjon blant annet. Veldig enkelt forklart. Grunnene til dette er noe av det jeg nevnte i mitt første innlegg blant annet.

Verden sliter med å skape vekst, mye pga mangel på billig energi. Derfor vil vi fortsette med lav rente.. Energimarkedet i verden står på et punkt vi aldri har sett før, vekst i økonomien har alltid vært der fordi vi har hatt mer billig energi. Nå finnes det ikke mer, så spørs om vi noen gang vil komme tilbake til den vandte gangen vi har sett i alle år.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Betyr det at dersom kjøpekravten er stor, det produseres mye og folk forbruker mye, så blir renten høy, mens dersom det produseres og kjøpes lite så blir renten lav?

Skrevet

Takk for svar. Betyr det at dersom kjøpekravten er stor, det produseres mye og folk forbruker mye, så blir renten høy, mens dersom det produseres og kjøpes lite så blir renten lav?

I korte trekk så er det ofte slik ja. Greit oppsummert det. I Norge så har privatmennesker i dag god kjøpekraft, men pga Europa og markedene vi eksporterer til så blir vi på en måte tvunget til å holde renten lav likevel. Så privatøkonomien til folk flest nyter jo godt av det.. Norge er annerledeslandet enn så lenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...