AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #1 Skrevet 25. juni 2014 Hei! Jeg og samboer ønsker et lite akvarie i stua. Vi har ikke hatt skikkelig akvarie før, men jeg har prøvd å lest meg litt opp på det. Er opptatt av at fiskene skal passe i akvarie og sammen med hverandre, og at de har det bra. Jeg tenker kjøpe 60L tank, med filter, lys, og varmekoble. Jeg vet at større er bedre, men vi har litt begrenset plass og jeg er litt skeptisk til større tanker da vi leier og jeg er redd for vannskader. Så jeg vil gjøre det beste ut av det Har et par spørsmål om både oppstart og fisketyper Planen min er å ha i bunndekke, vann, røtter, pynt og planter, la det stå en måneds tid uten fisk også ta en nitritt, ph og hardhets test før jeg begynner å tilsette fisk. Dette er for å få verdiene i orden. Men bør jeg gjøre noe annet enn å bare la det stå? Har lest man kan tilsette litt salmiakk hver dag for å få orden på nitrittverdiene, er det veldig nødvendig, og isåfall hva skal jeg tilsette og hvor mye? Kan man få like greit miljø for fiskene hvis man bare lar akvarie stå i måned så høres jo det enkelere ut, hvis mulig. Så til fisk, selv om det er en stund til. Jeg liker veldig godt både platy, guppy og ancistrus (sugemalle). Jeg håper å få plass etterhvert til 1 platy hann, 2 platy hunner, 1 guppy hann og 2 guppy hanner, samt en ancistrus. I tillegg tenker jeg kanskje ha et par eplesnegler. Sånn jeg har lest meg opp skal disse få plass i en 60 l tank og foretrekke ca samme hardhet, pH og temperatur i vannet. Kan dette høres greit ut som kombinasjon? Og i såfall hva bør jeg begynne med? Det er vel for mye å tilsette 7 fisk med en gang? Hvilke bør oppi karet først? Sånn jeg har lest kan guppy og platy gå fint sammen, men kan det evnt være aktuelt og erstatte en av typene med en dverggurami han f.eks, hvis det er en bedre kombinasjon? Har noen erfaring med disse? Takk for svar Anonymous poster hash: 09a35...567
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #2 Skrevet 25. juni 2014 Synes du har en fin plan. Du trenger ikke gjøre noe mer enn å la det stå i 3-4 uker og måle nitritt- og PH-verdier jevnlig. Det virker som du har lest deg godt opp og klarer fint dette Anonymous poster hash: f4f89...115
Gjest lillagubban Skrevet 25. juni 2014 #3 Skrevet 25. juni 2014 (endret) Synes du har en fin plan. Du trenger ikke gjøre noe mer enn å la det stå i 3-4 uker og måle nitritt- og PH-verdier jevnlig. Det virker som du har lest deg godt opp og klarer fint dette Anonymous poster hash: f4f89...115 Takk for svar!Er vant til å ha "pelsdyr" selv, men nå er samboer allergisk så da blir det fisk jeg har å styre med Blir spennende! Hva tenker du om antall fisk til å begynne med? TS Endret 25. juni 2014 av lillagubban
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #4 Skrevet 25. juni 2014 Bortsett fra det å tilsette salmiakk, så høres det ut som en god plan. Jeg tror strengt tatt det holder å la det stå i et par uker uten fisk. Det er ikke nitritt i et akvarie der det ikke er avfallsstoffer (fra fisk) eller mye råtnende plantedeler, så dropp salmiakken. Jeg tror egentlig du trygt kan tilsette alle fiskene på en gang. Eventuelt vente litt med Ancistrusen dersom den er voksen (om det er en knøttliten unge, går det fint). Anonymous poster hash: 19c92...9ee
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #5 Skrevet 25. juni 2014 Og Dvergguramier (og guramier generelt) kan være litt gretne mot andre fisker. Sånn sett går guppy og platy bedre sammen.Anonymous poster hash: 19c92...9ee
Gjest lillagubban Skrevet 25. juni 2014 #6 Skrevet 25. juni 2014 Bortsett fra det å tilsette salmiakk, så høres det ut som en god plan. Jeg tror strengt tatt det holder å la det stå i et par uker uten fisk. Det er ikke nitritt i et akvarie der det ikke er avfallsstoffer (fra fisk) eller mye råtnende plantedeler, så dropp salmiakken. Jeg tror egentlig du trygt kan tilsette alle fiskene på en gang. Eventuelt vente litt med Ancistrusen dersom den er voksen (om det er en knøttliten unge, går det fint).Anonymous poster hash: 19c92...9ee Og Dvergguramier (og guramier generelt) kan være litt gretne mot andre fisker. Sånn sett går guppy og platy bedre sammen.Anonymous poster hash: 19c92...9ee Takk for svar Salmiakk så jeg i en artikkel på akvaforum, men jeg skjønte ikke helt hvordan gå fram, så da dropper jeg det. Takk for tips om gurami. En annen grunn til at jeg tenkte en gurami er at det kanskje kan bli litt mye yngel hvis jeg har både guppy og platy i hunn og hannkjønn. Vil helst ikke at det skal bli helt fullt oppi der! Sånn jeg leser det bør begge de to holdes med artsfrender, men kan jeg f.eks ha bare ett kjønn, kun hanner av en av typene kanskje? Tre hunn platy i stedet for en hann og to hunner? TS
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #7 Skrevet 25. juni 2014 Jeg ville gått for ett større kar om du har plass. Kronemessig er det liten forskjell på en tank på 60 og en på 120/160 liter, men de er MYE lettere å holde stabile vannverdier i Anonymous poster hash: 5f031...2ac
Gjest lillagubban Skrevet 25. juni 2014 #8 Skrevet 25. juni 2014 Jeg ville gått for ett større kar om du har plass. Kronemessig er det liten forskjell på en tank på 60 og en på 120/160 liter, men de er MYE lettere å holde stabile vannverdier i Anonymous poster hash: 5f031...2ac Dette har jeg allerede adressert i første avsnitt i førsteinnlegget TS
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #9 Skrevet 25. juni 2014 Takk for svar Salmiakk så jeg i en artikkel på akvaforum, men jeg skjønte ikke helt hvordan gå fram, så da dropper jeg det. Takk for tips om gurami. En annen grunn til at jeg tenkte en gurami er at det kanskje kan bli litt mye yngel hvis jeg har både guppy og platy i hunn og hannkjønn. Vil helst ikke at det skal bli helt fullt oppi der! Sånn jeg leser det bør begge de to holdes med artsfrender, men kan jeg f.eks ha bare ett kjønn, kun hanner av en av typene kanskje? Tre hunn platy i stedet for en hann og to hunner? TS Ja, du kan ha bare ett kjønn. Hunner eller hanner. Hannene kan kanskje bli litt frustrerte uten hunner. Om du skal ha hanner og hunner sammen, så er det lurt å kun ha en hann på 3-4 hunner, for ellers kan de slite ut hunnene. Men ofte velger hannen seg en favoritthunn. Noen ganger kan man være heldig og få fisk som får levedyktig yngel, andre ganger er fiskene så sterkt innavlet at det er vanskelig. Om du får det, så holder uansett 60- literen til noen kull (som regel overlever kun noen få). Man kan også kjøpe fødeakvarium til å ha oppi akvariet. Jeg pleide å fange ungene inn etter at de var født. Om man vil la være å bruke fødeakvarium, er det lurt å ha noen flyteplanter som yngelen kan gjemme seg i (og vokse opp i). Glem salmiakken - og lykke til! Anonymous poster hash: 19c92...9ee
Gjest lillagubban Skrevet 25. juni 2014 #10 Skrevet 25. juni 2014 Ja, du kan ha bare ett kjønn. Hunner eller hanner. Hannene kan kanskje bli litt frustrerte uten hunner. Om du skal ha hanner og hunner sammen, så er det lurt å kun ha en hann på 3-4 hunner, for ellers kan de slite ut hunnene. Men ofte velger hannen seg en favoritthunn. Noen ganger kan man være heldig og få fisk som får levedyktig yngel, andre ganger er fiskene så sterkt innavlet at det er vanskelig. Om du får det, så holder uansett 60- literen til noen kull (som regel overlever kun noen få). Man kan også kjøpe fødeakvarium til å ha oppi akvariet. Jeg pleide å fange ungene inn etter at de var født. Om man vil la være å bruke fødeakvarium, er det lurt å ha noen flyteplanter som yngelen kan gjemme seg i (og vokse opp i). Glem salmiakken - og lykke til!Anonymous poster hash: 19c92...9ee Tusen takk for svar Får nok akvarie i hus til å morgen, så er det bare å glede seg til fisk Imellomtiden så må jeg må planteshopping, hva slags planter er greie "nybegynnerplanter"? Både guppy og platy liker vel mye planter, men er det noen typer de foretrekker? Rot til ancistrusen skal jeg også skaffe.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #11 Skrevet 25. juni 2014 Tusen takk for svar Får nok akvarie i hus til å morgen, så er det bare å glede seg til fisk Imellomtiden så må jeg må planteshopping, hva slags planter er greie "nybegynnerplanter"? Både guppy og platy liker vel mye planter, men er det noen typer de foretrekker? Rot til ancistrusen skal jeg også skaffe. Guppyer og platyer spiser alger, men tror ikke de foretrekker noen spesiell type planter. Jeg har god erfaring med disse:http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=243600&pageId=1256http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=243993&pageId=1256 Dette er fine flyteplanter: Hornblad (Ceratophyllum demersum) Vasspest (Egeria densa) Og Ancistrusene elsker røtter, det er veldig viktig for at de skal trives. Jeg hadde en hann og en hunn tidligere, og de fikk hundrevis av unger (som jeg måtte gi bort til en dyrebutikk). Har kun en i dag Lykke til! Anonymous poster hash: 19c92...9ee
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #12 Skrevet 25. juni 2014 Tusen takk! Skal notere ned navnene og dra på planteshopping til helga Dette blir kos! Hvis det er andre som har tips til oppstartsperioden og fiskevalg setter jeg såklart pris på alle innspill Akvariumet jeg har skaffet er 63 liter, og jeg tenker fylle i vann i løpet av helga og tilsette fisk nær august alt ettersom hvordan vannverdiene ser ut Anonymous poster hash: 09a35...567
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #13 Skrevet 27. juni 2014 Glemte å nevne sverdplante. Den er også hardfør og dekorativ Anonymous poster hash: 19c92...9ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå