AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #1 Skrevet 25. juni 2014 Er det ikke slik at glykogenlagrene er tomme etter en lang natt med faste, og at kroppen trenger energi? Er det noe ille å starte dagen med litt rask energi som et glass sjokomelk gir? Noe forskjell på voksne og barn i så måte? Anonymous poster hash: 45c30...cc0
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #2 Skrevet 25. juni 2014 Sjokolademelk er ikke greit på frokostbordet, verken til barn eller voksne. Strengt tatt er det kun greit som godteri. Glykogenlagrene dine blir ikke tømt av å sove. De blir tømt ved trening. En natt med faste er ikke lang. Kroppen trenger ikke energi, med mindre du skal utføre tungt fysisk arbeid. Og da trenger den ikke rask energi, men langvarig energi, som du får ved langsomme karbohydrater. Anonymous poster hash: dd559...3d2 5
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #3 Skrevet 25. juni 2014 Sjokolademelk er ikke greit på frokostbordet, verken til barn eller voksne. Strengt tatt er det kun greit som godteri. Glykogenlagrene dine blir ikke tømt av å sove. De blir tømt ved trening. En natt med faste er ikke lang. Kroppen trenger ikke energi, med mindre du skal utføre tungt fysisk arbeid. Og da trenger den ikke rask energi, men langvarig energi, som du får ved langsomme karbohydrater. Anonymous poster hash: dd559...3d2 Har man ikke spist på 10-12 timer, så må det vel være greit med litt rask energi? At det kun er bra som godteri er i hvert fall ikke alle enige i: http://www.nrk.no/livsstil/to-glass-sjokomelk-gjor-underverker-1.11312400 – Sjokolademelk er en god restitusjonsdrikk etter trening, sier idrettsfysiolog Ina Garthe Anonymous poster hash: 45c30...cc0
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #4 Skrevet 25. juni 2014 Drikk nå det dere føler for...Anonymous poster hash: ebb46...da1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #5 Skrevet 25. juni 2014 Jeg drikker Styrk sjokolademelk til frokost en gang i blant. Får ikke dårlig samvittighet av det Anonymous poster hash: bd74c...740
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #6 Skrevet 25. juni 2014 Nei. Det er helt ufarlig å gå uten mat i 10-12 timer. Du ternger slettes ikke rask energi for dette. Hvorfor mener du du trenger det? Såkalte rask energi du finner i sukkerholdige drikker er sånn som får deg til å gå rett i kjelleren etter kort tidn. Hvorfor mener du det er noe du trenger etter en helt normalt natts søvn? Restitusjonsdrikk er noe man drikker etter hard trening. Det er det stikk motsatte av søvn. Det er noe man trenger for å restituere seg så man kan yte fysisk igjen så fort som mulig. Og de undersøkelsene som sier at sjokoladedrikk er en bra restitusjonsdrikk har sammenlignet melk og sjokomelk. Da kommer sjokomelk best ut siden den har mer karbo. Det betyr på ingen måte at sjokomelk er det ideelle å få i seg etter trening. Helt vanlig melk + en banan er mye bedre, ettersom det ikke inneholder sukker... Anonymous poster hash: dd559...3d2 6
Viktualia Skrevet 25. juni 2014 #7 Skrevet 25. juni 2014 Kan ikke skjønne at det skal være noe ille med et glass sjokolademelk, så lenge kostholdet ellers er sunt og variert. 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #8 Skrevet 25. juni 2014 Kan ikke skjønne at det skal være noe ille med et glass sjokolademelk, så lenge kostholdet ellers er sunt og variert. Det er på samme måte som vanlig sjokolade eller godteri. Det er ikke gift vi snakker om her. Men det er tomme kalorier, som kan føre til blodsukkersvingninger, i tillegg til at sukkeret ikke er bra for tennene. Om man sliter med vekten er det også ugunstig. Men det er selvsagt fritt valg, om man ikke føler det ødelegger for vekten eller energien senere på dagen, så for all del. Anonymous poster hash: dd559...3d2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #9 Skrevet 25. juni 2014 Nei. Det er helt ufarlig å gå uten mat i 10-12 timer. Du ternger slettes ikke rask energi for dette. Hvorfor mener du du trenger det? Anonymous poster hash: dd559...3d2 Det er jo ikke om man "trenger" det som er spørsmålet, men om det er så ille om man får det. Vil det få betydelige negative konsekvenser for resten av dagen om man drikker et glass sjokomelk til frokost? Anonymous poster hash: 45c30...cc0
Gjest Magdalene Skrevet 25. juni 2014 #10 Skrevet 25. juni 2014 (endret) Farlig er det ikke, men å drikke sjokolade hver dag er jo ikke sunt. Anbefaller å starte dagen med en sunn frokost som holder blodsukkeret stabilt frem til lunsj. Edith; Drikker virkelig voksne mennesker sjokolademelk? Endret 25. juni 2014 av Magdalene 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #11 Skrevet 25. juni 2014 Det er jo ikke om man "trenger" det som er spørsmålet, men om det er så ille om man får det. Vil det få betydelige negative konsekvenser for resten av dagen om man drikker et glass sjokomelk til frokost? Anonymous poster hash: 45c30...cc0 Betydelige konsekvenser? Nei. For de som er veldig følsomme for blodsukkersvingninger kan det få det, i form av tretthet og søtsug senere på dagen. Men det kjenner du jo best selv. Er ikke verre enn at du prøver og kjenner etter selv. Jeg for min del blir trøtt og sur noen timer etter sukkerinntak. Anonymous poster hash: dd559...3d2
Gjest lillelarve Skrevet 25. juni 2014 #12 Skrevet 25. juni 2014 Jeg drikker et lite glass sjokomelk om morgenen, når jeg føler for det. Jeg spiser sunt ellers, så har ikke dårlig samvittighet. 2
Viktualia Skrevet 25. juni 2014 #13 Skrevet 25. juni 2014 Det er på samme måte som vanlig sjokolade eller godteri. Det er ikke gift vi snakker om her. Men det er tomme kalorier, som kan føre til blodsukkersvingninger, i tillegg til at sukkeret ikke er bra for tennene. Om man sliter med vekten er det også ugunstig. Men det er selvsagt fritt valg, om man ikke føler det ødelegger for vekten eller energien senere på dagen, så for all del. Anonymous poster hash: dd559...3d2 Joda, men hvis TS hadde lurt på om det var greit med et beger yoghurt til frokost, hadde det kommet andre svar. Og det er omtrent det samme innholdsmessig, faktisk er det mindre sukker i sjokomelken enn i vanlig "sukkeryoghurt".
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #14 Skrevet 25. juni 2014 Joda, men hvis TS hadde lurt på om det var greit med et beger yoghurt til frokost, hadde det kommet andre svar. Og det er omtrent det samme innholdsmessig, faktisk er det mindre sukker i sjokomelken enn i vanlig "sukkeryoghurt". Fra meg hadde det kommet samme svar Mat med masse tilsatt sukker er ikke frokostmat. Uansett om det nå er sukkersøtede yoghurter, jordbærmelk, sjokolademelk, frokostblandinger, etc. Anonymous poster hash: dd559...3d2 1
Gjest Magdalene Skrevet 25. juni 2014 #15 Skrevet 25. juni 2014 Fra meg hadde det kommet samme svar Mat med masse tilsatt sukker er ikke frokostmat. Uansett om det nå er sukkersøtede yoghurter, jordbærmelk, sjokolademelk, frokostblandinger, etc.Anonymous poster hash: dd559...3d2 Signerer. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #16 Skrevet 25. juni 2014 Farlig er det ikke, men å drikke sjokolade hver dag er jo ikke sunt. Anbefaller å starte dagen med en sunn frokost som holder blodsukkeret stabilt frem til lunsj. Edith; Drikker virkelig voksne mennesker sjokolademelk? Det er i hovedsak barn det er snakk om her, men om det er på bordet så ville nok jeg kanskje tatt også. Sjokomelk er da godt? Det er bedre enn brus i hvert fall, og neppe mer usunt, men det er mange voksne som drikker brus (sikter ikke til ved frokostborde akkurat når det gjelder brus, da). Anonymous poster hash: 45c30...cc0 1
Viktualia Skrevet 25. juni 2014 #17 Skrevet 25. juni 2014 Fra meg hadde det kommet samme svar Mat med masse tilsatt sukker er ikke frokostmat. Uansett om det nå er sukkersøtede yoghurter, jordbærmelk, sjokolademelk, frokostblandinger, etc. Anonymous poster hash: dd559...3d2 OK! Jeg er helt enig med deg, poenget mitt var egentlig at sjokomelk ikke er spesielt ille sammenlignet med andre matvarer folk ofte har til frokost, som du nevner noen av.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #18 Skrevet 25. juni 2014 Jeg er gravid og avhengig av sjokolademelk hver morgen, sunt eller ikke det driter jeg i! Anonymous poster hash: 5952b...c0d 2
Gjest Magdalene Skrevet 25. juni 2014 #19 Skrevet 25. juni 2014 Det er i hovedsak barn det er snakk om her, men om det er på bordet så ville nok jeg kanskje tatt også. Sjokomelk er da godt? Det er bedre enn brus i hvert fall, og neppe mer usunt, men det er mange voksne som drikker brus (sikter ikke til ved frokostborde akkurat når det gjelder brus, da).Anonymous poster hash: 45c30...cc0 Hadde ikke kjøpt skolemelk til hverken barn eller voksen. Unødvendig å pøse på med sukker til frokost. Vi drikker vanlig melk eller vann, kanskje litt juice til helgefrokosten. Ikke drikker vi noe særlig brus heller, foruten vann med kullsyre. Er av den oppfattelsen av at de færreste drikker bris i det daglige. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #20 Skrevet 25. juni 2014 Er det ikke slik at glykogenlagrene er tomme etter en lang natt med faste, og at kroppen trenger energi? Er det noe ille å starte dagen med litt rask energi som et glass sjokomelk gir? Noe forskjell på voksne og barn i så måte? Anonymous poster hash: 45c30...cc0 Helt ok. Med mindre du har tilbøyeligheter til å være hysterisk, selvsagt. Å tolke sunnhet så bokstavelig at sjokkomelk er ille går over stokk og stein. Noe annet blir det selvsagt om du til den sjokkomelken serverer joghurt som ikke er av typen naturell, honnicorn og brødskive med syltetøy. Da snakker vi i overkant mye sukker. Dog vil kanskje et glass med kakao og en liberal desj honning være å foretrekke. Honning er jo som kjent både søtt og sunt. Til sammenlingning er det i årevis funnet sammenheng mellom stevia (det siste nye blant "kostholdsbevisste" rosabloggere) og alvorlige fertilitetsproblemer, så hva enn du gjør: innfør ikke det til barna før mer forskning er utført. Anonymous poster hash: 9c788...f1d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå