Andrine22 Skrevet 22. juni 2004 Forfatter #101 Skrevet 22. juni 2004 Jeg også er venstrehendt og gjør det, men det er like vanlig blant høyrehendte.
Gjest TomKrus Skrevet 22. juni 2004 #102 Skrevet 22. juni 2004 Litt utenfor tema nå, men er det det? Å holde arket på skeiva gjør det lettere å skrive da vi skriver inn mot kroppen. Jeg er tilbøyelig til å vende arket nitti grader, og skriver mye lettere da, enn hvis arket ikker er vendt(da dette begrenser bevegelsen av albuen hvis arket er rett foran deg). Over til saken, sj vs kj. Tror det er noe som er kommet for å bli, sj'en altså.
Gjest GreenSky Skrevet 22. juni 2004 #103 Skrevet 22. juni 2004 Over til saken, sj vs kj. Tror det er noe som er kommet for å bli, sj'en altså. Ja, det er uungåelig. Vi kan prøve å stagnere utviklingen, på kort sikt vil det kanskje nytte, men ikke på lang sikt.
Gjest Gjesta Skrevet 22. juni 2004 #104 Skrevet 22. juni 2004 Heldigvis er ikke fenomenet så veldig utbredt enda da, folkens! Det er vel helst små barn som ikke har lært å snakke rent enda og tenåringer som bruker feil språklyd foreløpig! Så egentlig er det ikke grunn til panikk enda! K
Gjest TomKrus Skrevet 22. juni 2004 #105 Skrevet 22. juni 2004 Heldigvis er ikke fenomenet så veldig utbredt enda da, folkens! Det er vel helst små barn som ikke har lært å snakke rent enda og tenåringer som bruker feil språklyd foreløpig! Så egentlig er det ikke grunn til panikk enda! K Men det kommer...Mange en voksen bergenser som ikke klarer å prate rent. Tenk den dagen vi alle skarrer og sj'er. *grøss*
Andrine22 Skrevet 22. juni 2004 Forfatter #106 Skrevet 22. juni 2004 Ja, men de høyrehendte vender arket motsatt vei, det skjønte du sikkert. Så da blir poenget akkurat det samme...
Gjest TomKrus Skrevet 22. juni 2004 #107 Skrevet 22. juni 2004 Ja, men de høyrehendte vender arket motsatt vei, det skjønte du sikkert. Så da blir poenget akkurat det samme... Poenget er at deres albu beveger seg utfra kroppen når de skriver, mens vår beveger seg innover. Eller er det bare jeg som beveger albuen? Mulig det er jeg som er en vanvittig utagerende skribent
Gjest Elenath Skrevet 22. juni 2004 #108 Skrevet 22. juni 2004 Jeg er høyrehendt og holder arket veldig skeivt.
Gjest Gjesta Skrevet 22. juni 2004 #109 Skrevet 22. juni 2004 Nå må jeg bare le og påpeke en liten ting. Dette innlegget startet tråden med: En ting jeg syns er skikkelig hæææslig å høre på, er østlendinger som ikke lenger klarer å si lydene som hører til ord som kjøpe, kiosk og kino. (For eksempel Natalie i Nr. 19). Det er jo faktisk ikke en del av dialekta, det er rett og slett noe som har kommet inn som en trend, om man kan kalle det det...Jeg vil heller kalle det for uvane... Man ødelegger rett og slett dialekta og språket sitt, dessuten er det gruuusomt å høre på! Og dette er det foreløpig siste svaret: Jeg er høyrehendt og holder arket veldig skeivt. Lurer på om tråden skulle vært flytta over i Livets Datter's "avsporingstråd", jeg! K
Crazee Skrevet 22. juni 2004 #110 Skrevet 22. juni 2004 Vel - det korrekte temaet får meg til å tenkje på eit par ting: Tilbake på 80-talet hadde eg ein medelev som var austover eit år, og i ein norsktime der leste dei høgt på nynorsk. Han uttalte ordet 'ikkje' med kj-lyd, som det skal vera, og vart korrigert av læraren. Det skulle lesast 'issje'. Dummme lærar. På jobben for nokre år sidan var det ein som konsekvent hadde sj-lyd i staden for kj-lyd. Og det er her i Stavanger. Han vart jo litt mobba for det då, men han høyrte ikkje forskjell heller han... Berre ein digresjon. De kan fortsetja avsporinga no, om de vil
CecilieB Skrevet 23. juni 2004 #111 Skrevet 23. juni 2004 Jeg skarrer og sier sj-lyd. Ikke hører jeg forskjell på lydene heller. (Jo på rulling og skarring ) Jeg klarer bare ikke å si k- skj - sj - lydene som de egentlig er ment, uansett hvor mye jeg prøver. Hva ungene mine sier vet jeg ikke, siden jeg ikke hører forskjell.
Andrine22 Skrevet 23. juni 2004 Forfatter #112 Skrevet 23. juni 2004 Poenget er at deres albu beveger seg utfra kroppen når de skriver, mens vår beveger seg innover. Eller er det bare jeg som beveger albuen? Mulig det er jeg som er en vanvittig utagerende skribent Jeg beveger håndleddet når jeg skriver, ikke noe annet. Du er nok utagerende ja...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå