Gå til innhold

Østlendinger og kjøpe,kino,kiosk!

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky
Skrevet

Det ligger i menneskets natur. Blir du ikke med på utviklingen blir du hengende etter. Og henger man for lenge etter forsvinner man til slutt. It's all about biologhy.

Et overlevelsesinstinkt, altså. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et overlevelsesinstinkt, altså. :-)

Så sjempe smart lissom :roll: ( :hoho: )

Gjest Gjesta
Skrevet

Det å velge å si sj-lyd i steden for kj-lyd er altså et overlevelsesinstinkt hvis jeg forstår dere rett...

:wink:

K

Gjest TomKrus
Skrevet
Det å velge å si sj-lyd i steden for kj-lyd er altså et overlevelsesinstinkt hvis jeg forstår dere rett...

:wink:

K

hehe, det prates vel mer om frykt for stagnasjon. Men du skal ikke se bort i fra at sj-lyden overlever den språklige evolusjonen, mens kj-lyden bukker under.

Skrevet

:klappe: for Kverulas innlegg!

Du sier det jeg tenker :tommelsmil:

Jeg kan ikke fordra den talefeilen der, og det provoserer meg faktisk litt at forskere mener at det er "utvikling". Jaja, de er ekspertene, men jeg er i allefall ikke noe fornøyd med den konklusjonen :ler:

Skjønner at dette er et fenomen flere plasser i landet, men jeg har personlig aldri hørt en rogalendig eller bergenser eller finnmarking som sier skjøpe, sjino og sjole.

Trodde det var mest Oslo/Akershus-region-fenomen ? Men jeg tar tydeligvis feil ;-)

Tror i allefall selv at folk blir mer late og uhøytidelige mht pratemåte. Om dette med disse lydene er så naturlig og nyskapende og "framtiden", hvorfor gidder man da å lære bort det som til nå har vært korrekt på skolen ? Det er vel en grunn til at vi lærer det språket vi gjør når vi er små, eller ?

Jeg synes det er litt sært å mene det, men føler at folk som prater som det virker sløve, giddalause og umodne. Men så har jeg heller ikke hørt flere enn EN voksen som har snakket sånn heller.

Skrevet
Jeg irriterer meg også over dette fenomenet! Og jeg lurer på hvorfor ikke foreldre tar tak i dette når barna er små!??

Det er jo faktisk sånn at barn i skolen lærer hvordan de ulike lydene skal uttales, og det legges mye vekt på å skille mellom ulike lyder som høres like ut, men skrives ulikt.

Jeg lurer på hvorfor ikke foreldre følger opp dette hjemme, når ungene faktisk lærer dette på skolen!??

Noen ganger føles det som om lærernes arbeid er forgjeves... :wink:

Jeg tror dette er et resultat av latskap og behov for å skille seg ut, men samtidig følge strømmen blant unge, heller enn en "uungåelig" forandring av talespråket vårt.

Hvorfor er det sånn i dag at vi er så opptatt av å følge trender og unnskylde alle avvik med at det er en "naturlig forandring"? Hvorfor skal vi absolutt godta alle forandringer, og er en hver forandring til det bedre?

K

:Nikke: Enig.

Skrevet

Men er ikke sj-lyden en måte ungdom snakker på fordi det er kult og laid-back?

Er det mange voksne i de områdene det brukes, som også snakker den dialekten?

Vil disse ungdommene ta med seg sj-lyden også når de blir voksne og skal kommunisere med andre voksne som ikke bruker "kule" måten?

skarring gjør vel både gammel og ung?

Jeg har til gode å treffe en voksen person som sier skjole og sjosk som ikke har en talefeil.

Når det er noe de legger av seg, kan det da regnes som en dialekt? eller en uvane/vane i en periode?

:Nikke: Enig her også.

Gjest TomKrus
Skrevet
Tror i allefall selv at folk blir mer late og uhøytidelige mht pratemåte. Om dette med disse lydene er så naturlig og nyskapende og "framtiden", hvorfor gidder man da å lære bort det som til nå har vært korrekt på skolen ? Det er vel en grunn til at vi lærer det språket vi gjør når vi er små, eller ?

Hmm, lurer på om man har lært nøykatig det samme på skolen i mange hundre år, jeg...

Skrevet

Vet ikke helt om du tar poenget mitt.

Om det nå skal være åpen vei for at folk skal prate slik, så kan de da vel sette i gang med å lære dette på skolen da, siden det likevel ikke "blir feil" på sikt ?

Det er jo litt bortkastet med å lære ting riktig, for så at de gjør det stikk motsatte med denne sjøpe/sjøtt/sjylling- lyden ? Da kan man jo heller lære ungene dette, om det nå er ok å snakke slik?

Det ER jo helt tydelig ikke akseptert å snakke slik på barneskolen, dvs. man må lære å si kj-. Så hvorfor skal man omfavne denne snakkemåten helt ennå ?

Ellers har jeg vel ikke påstått at man har lært det samme på skolen i "mange hundre år" ;-)

Gjest TomKrus
Skrevet
Vet ikke helt om du tar poenget mitt.

Om det nå skal være åpen vei for at folk skal prate slik, så kan de da vel sette i gang med å lære dette på skolen da, siden det likevel ikke "blir feil" på sikt ?

Det er jo litt bortkastet med å lære ting riktig, for så at de gjør det stikk motsatte med denne sjøpe/sjøtt/sjylling- lyden ? Da kan man jo heller lære ungene dette, om det nå er ok å snakke slik?

Det ER jo helt tydelig ikke akseptert å snakke slik på barneskolen, dvs. man må lære å si kj-. Så hvorfor skal man omfavne denne snakkemåten helt ennå ?

Ellers har jeg vel ikke påstått at man har lært det samme på skolen i "mange hundre år" ;-)

Tror ikke man opprinnelig ble lært opp til å bruke skarre r'en på skolen, men likvel er den her. Som tidligere nevnt så startet det hele i Frankrike som en motegreie. Nå ser det ut som om det skjer det sammen med sj-lyden. Skolen ønsker så klart ikke å lære bort denne lyden for i skolens læreplaner er ikke den nevnt. Uansett så er det ikke skolen oppgave å utvikle språket, dens oppgave er å bevare/formidle det. Når utviklingen av språket har kommet så langt at sj-lyden har blitt en norm, så skal man ikke se bort i fra at den læres bort, men jeg tror ikke det blir mer enn en ordlyd i en dialekt, og disse lydene lærer man da ikke på skolen. Eller?

Gjest Gjesta
Skrevet

Hva mener dere en lærer skal gjøre da, folkens, om en elev i 3.klasse ( i år 2004) konsekvent bruker sj-lyden der kj er riktig?

Skal læreren korrigere eller ignorere?

K

Skrevet

Er bare innom for å få litt uttellingfor året med norsk grunnfag (Kan brukes til de brune trivial-spørsmålene og her....)

Skarre-r er faktisk det språkmerket som brer seg raskest... fra Bergen og oppover Sogn og Fjordane. I Florø bruker visstnok den yngre generasjonen nå skarre-r ens den eldre generasjonen har rulle-r.

Språkforskerne tror visstnok at skarringen vil spre seg lengre oppover kysten også, men personlig nekter jeg å tro at Ålesundere noengang kommer til å skarre på r-en. :ler: Det må være omtrent samtidig som det snør i Sahara o.s.v

Grunnen til at skarring, (og antagelig også til at sj-lyd i Oslo-dialekta) brer om seg er at det rett og slett er litt enklere å si enn alternativet. Det er ofte slik språket utvikler seg... man rasjonaliserer rett og slett... tunga tar en snarvei.

Personlig synes jeg sj-lyden er fryktelig å høre på. Men jeg tror (og frykter) at det er en naturlig språkutvikling.

(Sekstenåringen jeg har i hus har for øvrig blitt avplukka alle tendenser så snart de har vist seg... greit med språkutvikling - men ikke i mitt daglige hørefelt :ler: )

Gjest Anonymous
Skrevet

Som flere andre her har sagt: Språket er i utvikling. Hele tiden.

Vi har hatt andre lyder i norsk før som har forsvunnet, stemt og ustemt th-lyd, for eksempel (som i engelsk "this" og "think".) Når en lyd, en grammatisk konstruksjon eller annet forsvinner, er det faktisk fordi vi ikke har bruk for den. Så kan vi synes hva vi vil om det er pent eller ikke.

Kasus, for eksempel, er så å si borte i norsk. Men vi klarer oss helt fint uten. Og savner dere th-lyden? Neppe. Men jeg tenker det var rabalder den gang ungene sluttet å skille mellom tak (hustak) og tak (ta i et tak).

Slæpp åff, dette fikser språket selv, og det er ikke noe å hisse seg opp over!

Gjest Poirot
Skrevet
Hva mener dere en lærer skal gjøre da, folkens, om en elev i 3.klasse ( i år 2004) konsekvent bruker sj-lyden der kj er riktig?

Skal læreren korrigere eller ignorere?

K

Jeg personlig synes de bør korrigere.

Gjest TomKrus
Skrevet

Jeg mener de skal lære kj-lyden, men usikker på om de bør korrigere elevene foruten i norsktimene når disse lydene læres.

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg mener de skal lære kj-lyden, men usikker på om de bør korrigere elevene foruten i norsktimene når disse lydene læres.

Gjest Gjesta
Skrevet

Er det riktig å korrigere språket til eleven i en norsktime, men ikke i en mattetime??? Det ville bli fryktelig vanskelig i dagens tverrfaglige prosjektskole, der et fag ikke er et fag lenger! :roll:

Det er jammen ikke lett å være lærer i dag...

K

Gjest Poirot
Skrevet

Som sagt tror jeg det uansett vil avhnege av læreren. Selv hadde jeg en lærer som alltid rettet på stygt språk (deav også ord som Herregud, jøss osv var inkludert). Andre lærere rettet ikke på språket.

Gjest TomKrus
Skrevet
Som sagt tror jeg det uansett vil avhnege av læreren. Selv hadde jeg en lærer som alltid rettet på stygt språk (deav også ord som Herregud' date=' jøss osv var inkludert). Andre lærere rettet ikke på språket.[/quote']

Selv hadde jeg en lærer som korrigerte meg fordi skriveboken min lå for skeivt da jeg skreiv. Noe som forsåvidt er ganske så vanlig blant venstrehendte å gjøre, men der i klasserommet skulle man ikke ha slik rot.

Gjest Gjesta
Skrevet

Ok, jeg skjønner at jeg har ført tråden inn på feil spor! :wink:

Tilbake til sj-/kj-lyder!

Det kan godt hende at dette er en normal utvikling av vårt språk, men jeg mener fortsatt at det er feil og håper en hver språkbevisst lærer og foresatt vil korrigere barn og unge når slikt forekommer.

K

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...