Gå til innhold

Østlendinger og kjøpe,kino,kiosk!

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky
Skrevet
For å få bort enda flere fjortiss-nykker. Det er hvergang NÅR og dengang DA ;).

Unnskyld, måtte bare... :roll:

Her synes jeg det er forskjell på skriftlig om muntlig tale. Skriftspråket føler en bestemt norm, men mange dialekter bruker konsekvent "når" i stedet for "da".

Videoannonse
Annonse
Skrevet
...Jeg har enda ikke snakket med en 2. generasjons innvandrer fra Grønland som klarer å si kj-lyden riktig. ...

hvor stor andel av alle 2.generasjons innvandrere fra Grønland er det du har pratet med da?

Må forresten også påpeke at det ikke bare var meg av etnisk norske nordmenn fra norge som tok ekstratimer for å lære å si kj-lyden riktig.... men det er klart, jeg er jo 1/8.dels utlending da, så det er sikkert derfor!! :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg var vel ikke klar over at jeg var utrydningstruet, :wink: men deler av navnet mitt kommer i allefall til å bli veldig rart hvis kj-lyden forsvinner.. Sånn rent bortsett i fra det har jeg aldri blitt fortrolig med sj-lyden, og for meg, som for mange andre her, oppfatter jeg den som at man ikke gidder å prøve å snakke riktig, selv om man vel ikke skal skjære alle under en kam.

Jennifer

La meg gjette - ditt "nye" navn blir Sjersti?

Skrevet

Jeg sier meg enig med trådstarter. :evil:

Skrevet

Kult at alle (?) er enige med meg da! Det ikke hverdagskost... :ler:

Har forresten ikke hørt trøndere med disse lydene, men nå kjenner jeg nesten bare bygdetrøndere, de snakker jo skikkelig bredt og prøver ikke å forfine dialekta på noen måte. Eller jo, det finnes noen småklyser som vil leike "trondhjæmer", men... :wink:

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg er ikke enig. Jeg snakker som jeg vil, og irriterer meg over folk som ev. irrettesetter meg, f.eks mamma. Andre kan snakke som de vil, så snakker jeg som jeg vil.

Det viktigste er at skriftspråket er riktig, talespråket er ikke så nøye med, synes jeg.

Ender ofte opp med språkdiskusjoner hjemme. Både mamma og jeg har studert språkvitenksap, men vi har forskjellige meninger når det kommer til talespråket.

Skrevet

Jeg syns talespråket et like viktig som skriftspråkjet jeg - det er jo trossalt vårt verktøy for å kommuneisere med andre og da er det greit å bestrebe seg på å være mest mulig presis og korrekt - mener jeg da...

Men så er jeg en skikkelig pirk (og det til tross for at jeg gjør masse feil sjøl! :ler: )

Skrevet
... Andre kan snakke som de vil' date= så snakker jeg som jeg vil....

klart alle kan snakke som de vil!

men om man da snakker på en spesiell måte, så må man jo godta at folk tenker sitt også.

Når man bruker kj-lyd istedenfor skj pga at det er in eller kult eller laid-back, så er dette en fjortissting, ihvertfall få voksne jeg hører som har denne bruken av kj.-skj.-sj.-lyder bevisst, og da må man også godta at man blir tenkt på/sett på som fjoriss.

Men jeg irettesetter ikke når jeg HØRER at vedkommende faktisk KAN det rett, hva man velger å høres ut som er opp til hver og en.

Gjest GreenSky
Skrevet

Men så er jeg en skikkelig pirk (og det til tross for at jeg gjør masse feil sjøl!  :ler: )

Minn meg på at jeg skal korrigere deg neste gang vi møtes. :sjarmor::tunge1:

Skrevet

Minn meg på at jeg skal korrigere deg neste gang vi møtes. :sjarmor::tunge1:

:tunge1:

Husker forresten at mamma rettet på meg da jeg var liten og jeg svarte; "Jammen jeg sier det sånn jeg" (var det noen som sa sta som et uvær...? :roll: )

Gjest TomKrus
Skrevet
Jeg syns talespråket et like viktig som skriftspråkjet jeg - det er jo trossalt vårt verktøy for å kommuneisere med andre og da er det greit å bestrebe seg på å være mest mulig presis og korrekt - mener jeg da...

Men hva er korrekt? Korrigerer du bergensere og sørlendinger også?

Hva er en språkjet forresten? En racer i tale? :wink:

Skrevet

Men hva er korrekt? Korrigerer du bergensere og sørlendinger også?

Hva er en språkjet forresten? En racer i tale? :wink:

Det var jammen meg bra jeg slengte inn den setningen om mange feil sist i innlegget ja... :ler: (det går litt fort iblant)

Nei, dialekt er ikke feil!

Og JA - jeg er en språkjet :hoho::hoho:

Gjest GreenSky
Skrevet

Det eneste som irriterer meg litt, er når jeg trenger sånt blått, kleberig stoff til å henge opp plakater, ol. med. Kitt, heter det. Pga talefeilen som jeg har (talefeil ja, ikke slapphet) sier jeg skitt i stedet. :oops: Og det blir jo noe heeeeelt annet. :ler:

Skrevet
Det eneste som irriterer meg litt' date= er når jeg trenger sånt blått, kleberig stoff til å henge opp plakater, ol. med. Kitt, heter det. Pga talefeilen som jeg har (talefeil ja, ikke slapphet) sier jeg skitt i stedet. :oops: Og det blir jo noe heeeeelt annet. :ler:

*ser for seg Greeny hos bokhandleren; jeg sku hatt litt skitt...*

Du er nå søt da! :hoho::hoho::hoho:

Skrevet
Det eneste som irriterer meg litt' date= er når jeg trenger sånt blått, kleberig stoff til å henge opp plakater, ol. med. Kitt, heter det. Pga talefeilen som jeg har (talefeil ja, ikke slapphet) sier jeg skitt i stedet. :oops: Og det blir jo noe heeeeelt annet. :ler:

:sjokk::grinele: ser deg for meg Greensky, rusler bort i kassa og spør hvor de har skitten hen? :grinele::danse:

Gjest Anonymous
Skrevet

Språket er jo dynamisk og vil alltid være i forandring.

Det er dessuten alltid slik at den "eldre" generasjon vil motsette seg endringer som de selv ikke har initiert.

Husker hvor oppbragte min besteforeldre var den gangen høflighetsformene "de" og "dem" ble fjernet

Gjest gjest1
Skrevet

Språk er levende og vil alltid være i forandring. Jeg er enig i at sj-lyden er fæl, men kan ikke si at jeg selv alltid sier riktig. Og jeg skarrer. .Så jeg er sikkert helt huffselig å høre på :ler:

Men det som irriterer meg mer er de nye reglene til språkrådet. Nå er det vel valgfritt enda, men jeg tror ikke vi får mindre språk"feil" (eller forandringer) når det er lov å skrive f.eks. : sjampanje?? og alt det andre de forandret, som jeg selvfølgelig ikke husker akkurat nå :oops: "Sjampanje" er jo helt grusomt! Champagne er det eneste riktige, det er jo faktisk et stedsnavn også..

Caro

Gjest Virvel
Skrevet

Jeg har også hørt flere ganger at språkforskere mener at dette er en naturlig utvikling i språket, og at kj-lyden kommer til å gå mer og mer over til sj. Men jeg liker det ikke! :ler: At noen rett og slett ikke klarer å lage kj-lyd kan de vel ikke noe for (jeg kan for eksempel ikke skarre, enda det visstnok skal være lettere), men det er mange her i Oslo som sier sj av ren latskap...

Skrevet

Skarre-r'en oppsto som en talefeil ved det franske hoffet. Siden "de fine" snakket slik, ble det mote, og naa snakker hele Frankrike med skarre-r. Skarre-r'en er mye lettere aa uttale for barn, og den brer om seg i hurtig tempo. Deler av Norge som ikke hadde skarre-r for noen aar tilbake har naa en hel oppvoksende generasjon med denne "talefeilen". Det er flere og flere barn paa ostlandet som bruker den ogsaa. Jeg bodde knapt i Bergen da jeg var liten, men r-en er jeg ikke kvitt ennaa :ler:

Jeg sa ogsaa sjirke og sjole da jeg var liten, men heldigvis klarte jeg aa kvitte meg med den uvanen - men aa skarre er jeg litt stolt over, har faktisk en helt unik skarre-r :kul:

Gjest GreenSky
Skrevet

Men det som irriterer meg mer er de nye reglene til språkrådet. Nå er det vel valgfritt enda, men jeg tror ikke vi får mindre språk"feil" (eller forandringer) når det er lov å skrive f.eks. : sjampanje?? og alt det andre de forandret, som jeg selvfølgelig ikke husker akkurat nå :oops: "Sjampanje" er jo helt grusomt! Champagne er det eneste riktige, det er jo faktisk et stedsnavn også..

Caro

Jeg skriver pøb, lønsj, sørvis, osv. Liker den skriveformen, jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...