Gå til innhold

Østlendinger og kjøpe,kino,kiosk!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Synes "sj"-lyden er grusom! (husker jeg ble obs på den da Borgen Skole gikk på tv..I en time der skulle nemlig elevene lære seg å uttale kje-lyden..)

Clea

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

I Stavangerområdet er det mang ungdommer som sier mer og mer sj isteden for kj.feks sjøttkaker,sjempesjekt.sjole, sjino,hold sjeft, jeg vet ikke hvorfor de begynner å snakke slik det er nok en mote blandt ungdommen,men jeg synes det er hesligt og nekter MINE BARN å snakke slik. Det vil si at hører jeg det,så opplyser jeg dem om at her i huset sier vi KJ....spøk til alvor.

Skrevet

Tviler foresten på at det er våre nye landsmenn som har skylda i dette. Dette fenomenet var et problem for over 20 år siden i Tønsberg, lenge før vi i det hele tatt hadde sett noe annet enn hvite blekansikter der.

Og, ja, det er en vederstyggelighet.

Catzy

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Til info: Arbeidsinnvandrere kom til Norge på 70-tallet. Jeg har enda ikke snakket med en 2. generasjons innvandrer fra Grønland som klarer å si kj-lyden riktig. De opprinnelige norske som bor på Grønland tar også etter.

Klart skylden ligger også andre steder, men jeg tror påvirkning av språket fra andre steder har fått innvirkning.

Skrevet
Grusefullt!

Grøsser over hele meg!

Men no tjøm ej frå enj plass der enj kjole e enj tjole,

og enj kylling e enj tjylling!

Og kino?. Tjino ha mej bære på søndaga!

Det må være søre Sunnmøre... jeg lukter svele bare jeg leser dette...

Forøvrig er sj og kj-lyden sosiolekt som nevnt tidligere av noen, har ingenting med kebabnorsk å gjøre, men dels latskap i språkopplæringen på små barn. Tror ikke treåringer lærer kebabnorsk, liksom... samme som r-lyden. Når jeg sier latskap, så er det satt på spissen, men dette er lyder små barn lærer når de lærer å snakke.

Broren min slet med å si r og da sa de at i verste fall fikk han begynne å skarre. Så det er enklere, ja.

Min mor påstår forøvrig at a-endelser også er latskap...hahaha...

Gjest GreenSky
Skrevet

Som Poirot sier, skarre r-en dukket også opp for ikke så lenge siden. Den kom til som resultat av en talefeil.

Grunnen til at kj-lyden ikke blir "godkjent", skyldes at fenomenet fremdeles er temmelig nytt, sett i en språkmessig sammenheng. Men i likhet med skarre r-en er også kj-lyden en språkmessig evolusjon, og viser at vi har et levende språk som stadig utvikler seg.

Gjest Catwoman
Skrevet

Ja det er grusomt med den sj-lyden der det skal være kj. *grøsse* Og så er det også noen som blir så forvirret av det at de begynner å bruke kj-lyden der det skal være sj, som får å vise at de kan snakke riktig. :roll:

Og jeg er 100% østlending. Men vet ikke om det der er et fenomen som bare eksisterer på østlandet, mener å huske at det var noen fra Stavanger området i idol som også snakket sånn.

Skrevet

Sj som erstattning for kj i framlyd er helt forjævlig og det irriterer meg max :evil: - MEN som flere sier; det er en naturlig utvikling forenkling av språket vårt.

KJ-lyden er nemlig den vanskeligste lyden vi har i språket vårt og den siste vi lærer skikkelig når vi lærer å snakke, dessuten er det nesten ingen andre språk som har kj i framlyd (fins ikke på engelsk f.eks), noe som tyder på at den er utrydningstruet... og det er ikke mange ord som har den som meningsskillende lyd. Noen er det, men få (skjede og kjede er fremdeles to ulike ting! :ler: )

Vi må nok bare belage oss på at kj-lyden forsvinner ut av språket etterhvert... :tunge1:

Gjest GreenSky
Skrevet

Tysk har jo også denne lyden...

Skrevet

Bare et lite apropos; I en butikk jeg var i, var de utsolgt for den varen jeg ville ha, men opplyste om at de sikkert hadde den i en annen butikk i s(k)jeden.

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg bryr meg ikke jeg, tror ikke jeg legger merke til om folk sier lyden "riktig" eller ikke en gang.

Skrevet

Jeg vil ikke lete etter sjokolade i skjeden...

Gjest Anonymous
Skrevet
Til info: Arbeidsinnvandrere kom til Norge på 70-tallet. Jeg har enda ikke snakket med en 2. generasjons innvandrer fra Grønland som klarer å si kj-lyden riktig. De opprinnelige norske som bor på Grønland tar også etter.

Klart skylden ligger også andre steder, men jeg tror påvirkning av språket fra andre steder har fått innvirkning.

Merkelig. De fleste som kom på 70-tallet er pakistanere. I urdu finnes også kj-lyd, men en del andre lyder finnes ikke - eksempelvis den norske u'en. Det er vel derfor det er mer vanlig å karkikere pakistanere med setninger som "Do smake min kebab?".

Forøvrig vokste jeg opp i Oslo på 70-tallet, gikk på en skole med kun etnisk norske barn, og må si at pakistanere knapt var synlig i bybildet.

Likevel var det enkelte barn som den gang hadde startet med å si sj-lyd, men den gang ble de sendt til logoped og feilen ble "korrigert".

At våre nye nordmenn påvirker språket tror jeg nok, men det er først og fremst gjennom låneord som Schpa etc.

Skrevet

Jeg irriterer meg også over denne utviklingen - men det er et byfenomen i hele Sør-Norge, ikke et Oslo-fenomen. Du finner sj'ere ( :ler: ) i f.eks. Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim. Har meget lite med "kebab-norsk" å gjøre.

Og ja (dessverre), det er en naturlig utvikling av språket. Klarer likevelt ikke helt å akseptere det...

Skrevet
Tysk har jo også denne lyden...

I framlyd? :wink:

Skrevet

Jeg hadde ekstratimer på skolen jeg for å lære meg korrekt bruk av skj- sj- og kj- lydene..... :oops: :roll:

(er østlending jeg og...)

Men det begynner jo å bli noen år siden det var slik det ble gjort... :ler:

Synes det høres akkurat like fjortiss ut som koz og klemz... men er man fjortiss og vet hvordan det egentlig skal være, så dem om det. men jeg vil aldri klare å se på en som skal på skjosken å skjøpe seg noe som en voksen person!!! :roll:

Skrevet

Er helt enig i at det er forferdelig å høre på, men skjønner ikke helt at det skal være noe østlandsfenomen? Synes folk over hele landet er dårlige på kj-lyden, jeg - og spesielt folk mange sørlendinger (Kanskje de er litt spesielt sløve der? Skarre r'en begynte vel også å spre seg fra samme område? :blunke: )

For noen år siden var det en "vær-dame" som, første gang hun var på TV, pekte på kartet og fortalte at det skulle bli dårlig vær langs hele sjysten. Tydeligvis hadde hun fått høre det, for neste dag sa hun kysten...

Skrevet

Her i Trondheim sier også fjortisene sjole og sjøttkake. Gjorde det selv når jeg var fjortis, fordi det var så utrolig kult å være så laidback :roll:

Det irriterer meg grenseløst når de snakker på den måten der. Når jeg har kunder som sier sjue-tre så svarer jeg "sa du 7 - 3?" ... selv om jeg vet hva de mente, for de må lære seg å snakke ordentlig.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

For å få bort enda flere fjortiss-nykker. Det er hvergang NÅR og dengang DA ;).

Unnskyld, måtte bare... :roll:

Skrevet

Jeg var vel ikke klar over at jeg var utrydningstruet, :wink: men deler av navnet mitt kommer i allefall til å bli veldig rart hvis kj-lyden forsvinner.. Sånn rent bortsett i fra det har jeg aldri blitt fortrolig med sj-lyden, og for meg, som for mange andre her, oppfatter jeg den som at man ikke gidder å prøve å snakke riktig, selv om man vel ikke skal skjære alle under en kam.

Jennifer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...