Gå til innhold

Østlendinger og kjøpe,kino,kiosk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

En ting jeg syns er skikkelig hæææslig å høre på, er østlendinger som ikke lenger klarer å si lydene som hører til ord som kjøpe, kiosk og kino. (For eksempel Natalie i Nr. 19).

Det er jo faktisk ikke en del av dialekta, det er rett og slett noe som har kommet inn som en trend, om man kan kalle det det...Jeg vil heller kalle det for uvane... Man ødelegger rett og slett dialekta og språket sitt, dessuten er det gruuusomt å høre på! :kvalm:

Det er min mening...Regner med å få en østlendinger på nakken kanskje? :roll: Hjelp... Men; Hva mener dere? Både østlendinger og andre... For å legge til; så er det selvfølgelig ikke alle østlendinger det er snakk om, dessuten er det vel mest ungdom...

Videoannonse
Annonse
Gjest Fighter
Skrevet

Er enig. Men tror ikke det er så mange steder på østlandet de sier de skal skjøpe skjempefin skjole. Det er vel en slags sosiolekt eller noe.

Gjest Starya
Skrevet

Hadde sønnen min startet med det der, hadde jeg teipet ham fast til en stol og drevet intensivtrening for å få bukt med faenskapen. :eeeh:

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg er 100 % enig med deg. (Og jeg er så østlending som man kan få blitt). Dette er noe som har kommet de siste 20 årene. Da jeg var liten øvde vi masse for å lære kj-lyden, også hjemme. Selv synes jeg at man virekr dum og barnslig om man sier sjøkken og sjole.

Men , jeg mener at språkforskere har sagt at dette kan være en naturlig endring i språket, slik det alltid har skjedd gjennom tidene.

Skrevet

Ja, jeg er veldig enig med deg, det høres forferdelig ut. :frustrert:

Jeg er ikke særlig gammel selv (snart 26) men ingen sa sj istedet for kj da jeg vokste opp (i Nord-Norge). Vet ikke hvordan det var på østlandet på den tiden da.

Skrevet

Er oppvokst i Østfold og bor nå i Oslo og har ALDRI sagt sjøpe eller sjole..det er utrolig stygt og jeg mener rett å slett at det er LATSKAP. Det er kanskje lettere å i det..(når man er liten å mangler tenner) også gidder de ikke skjerpe seeg når de blir større?? Nei seriøst jeg fatter ikke hvorfor folk driver sånn...jeg syns faktisk det er verre enn skikkelig brei østfold dialekt (som også er stygt) som feks...bilær å båtær å "lange ballær på vingane" som dem sier i feks Fr.stad.

Erlend og Nathalie i nr 19 er begge håpløse....

Gjest Elenath
Skrevet

Enig med alle over, det er motbydelig med skj lyden. Jeg er 100% østlending.

Kjenner ingen som snakker sånn heller, så lurer litt på hvor det kommer fra. :-?

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Tror vi kan takke våre "nye landsmenn" for det der en del også. Den såkaldte Kebab-norsken. Fin Norsk integreringspolitikk hvor alle innvandrere flytter til Grønland og lærer norsk av foreldrene - som ikke kan norsk.

Gjest TomKrus
Skrevet
En ting jeg syns er skikkelig hæææslig å høre på, er østlendinger som ikke lenger klarer å si lydene som hører til ord som kjøpe, kiosk og kino. (For eksempel Natalie i Nr. 19).

Det er jo faktisk ikke en del av dialekta, det er rett og slett noe som har kommet inn som en trend, om man kan kalle det det...Jeg vil heller kalle det for uvane... Man ødelegger rett og slett dialekta og språket sitt, dessuten er det gruuusomt å høre på!  :kvalm:  

Det er min mening...Regner med å få en østlendinger på nakken kanskje?    :roll:  Hjelp... Men; Hva mener dere? Både østlendinger og andre... For å legge til; så er det selvfølgelig ikke alle østlendinger det er snakk om, dessuten er det vel mest ungdom...

haha :)

Skal jeg si mer? Oki da. Det der er et fenomen i visse bydeler i Oslo. Østlandets populajon på 1-2 mill bor ikke alle der.

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg sier kj-lyd, men det er ikke for å være slapp eller noe, det er en talefeil.

Skrevet

sj-lyden minne meg om dårlig språkutvikling... (og jeg tenker ikke på de med talefeil, e.l)

Tenk at folk VELGER å snakke slik...

Synes de som snakker slik minner om små barn i talemåten...

Gjest TomKrus
Skrevet
sj-lyden minne meg om dårlig språkutvikling... (og jeg tenker ikke på de med talefeil, e.l)

Tenk at folk VELGER å snakke slik...

Synes de som snakker slik minner om små barn i talemåten...

Det er da iallfall en språkforenkling, lik skarre r'en. Tenk at noen velger å ikke la være å skarre...

Skrevet

Det er da iallfall en språkforenkling, lik skarre r'en.

Så du mener det er en forenkling med skarre-r....??? :roll:

Sj-lydene jeg snakker om er ikke en del av en "dialekt" - det er skarre-r'en, og kan derfor ikke sammenlignes, synes jeg...

Gjest Poirot
Skrevet

Sj-lydene jeg snakker om er ikke en del av en "dialekt" - det er skarre-r'en, og kan derfor ikke sammenlignes, synes jeg...

Tror du folk har skarret i uminnelige tider? Skarre-r'en dukket da opp en gang den også, for ikke så alt for lenge siden.....

Gjest TomKrus
Skrevet

Så du mener det er en forenkling med skarre-r....??? :roll:

Det ble faktisk nevnt i Typisk Norsk av en språkforsker. Rulle r'en er mye vanskligere å få til, så lærer man ikke den fra barndommen er det en vanskeligere lyd å mestre.

Hvordan definerer du en dialekt forresten? Siden du mener at sj-lyden ikke er en del av en?

Skrevet

Helt enig.. sj-lyden der kj-lyden skal være er skrekkelig.

(og ja .. jeg er østlending)..

S(k)jære mamma er noe ganske annet enn kjære mamma :wink:

Skrevet

syntes den sj-lyden er grusom. kan ikke forstå at folk (som kan si kj) ønsker å si sjino og sjeft.

Syntes ikke "hold sjeft a!" høres så utrolig tøft ut akkurat.... :roll:

Skrevet

Grusefullt!

Grøsser over hele meg!

Men no tjøm ej frå enj plass der enj kjole e enj tjole,

og enj kylling e enj tjylling!

Og kino?. Tjino ha mej bære på søndaga!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...