Gå til innhold

Drømmer om spøkelser. Hva betyr det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

De siste par uker har jeg våknet brått om nettene av at jeg drømmer om spøkelser.

Jeg drømmer at jeg ser dem, men at de ikke gjør meg noe. Ofte står de bare der og titter på meg. I drømmene blir jeg alltid så redd at jeg får frysninger i hele kroppen og jeg skriker alltid då høyt jeg kan, men ingen kommer meg til unnsetning. Jeg får også en følelse at jeg blir tung i kroppen og at jeg blir "svimmel". Nesten som om det svartner for meg.

Jeg våkner alltid av disse drømmene og jeg kan være redd i lang tid før jeg omsider faller i søvn igjen.

Hva kan dette bety?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen?

Skrevet

Har du noe i ditt våkne liv som plager deg eller stresser deg? Kan det være at du har noen tidligere opplevelser i underbevisstheten, som har vært negative?

I drømmene våre er jo ofte ting uten filter eller mye tydeligere enn når man er våken.

Jeg vil gjette på at du kanskje har noe i det våkne liv, som plager deg. Kanskje disse symboliserer noen mennesker du har i livet ditt?
Når du har disse drømmene - er det sånn at du vet at det er en drøm da?

AnonymBruker
Skrevet

Kalles mareritt og er helt normalt. Drømmer betyr ingenting, det er bare ting som blir hentet opp fra underbevisstheten din.

Anonymous poster hash: ab7f4...acf
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Før hadde jeg masse spøkelsesdrømmer, eller, jeg så aldri spøkelsene jeg bare følte at de var der. Skikkelig spooky stemning i drømmene - jeg ble alltid veldig redd. Men jeg skjønte aldri hva de betydde! Å forsøke å flykte hjalp ikke det minste. Men en direkte konfrontasjon/angrep hjalp! Etter mange år begynte jeg å forstå at spøkelsesdrømmene er et uttrykk for følelser jeg har fortrengt. Hjernen vil at jeg skal konfrontere dem og bli ferdig med saken!

Faktisk ser jeg på første googlesøk at andre tolker spøkelsesdrømmer på samme måte:

http://www.dreamprophesy.com/ghost-dreams-what-do-they-mean/

Anonymous poster hash: 2e241...845
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kalles mareritt og er helt normalt. Drømmer betyr ingenting, det er bare ting som blir hentet opp fra underbevisstheten din.

Anonymous poster hash: ab7f4...acf

Enig i dette. Mange får mareritt om de er under stress eller har hormonelle svingninger.

Anonymous poster hash: 4bdde...bb2

AnonymBruker
Skrevet

Enig i dette. Mange får mareritt om de er under stress eller har hormonelle svingninger.

Det er nå en hel gren innen psykologien du avviser nå.

http://www.scientificamerican.com/article/the-science-behind-dreaming/

Klart drømmer betyr noe, hvorfor skulle underbevisstheten ellers bry seg med å skape drømmer?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klart drømmer betyr noe, hvorfor skulle underbevisstheten ellers bry seg med å skape drømmer?

Nei, det er din antagelse, men det kommer an på hva vi legger i å bety noe i denne sammenhengen. For meg virker det som om TS ønsker drømmetydning, altså "tolkning" av elementer i drømmen som symboler på ting i det virkelige liv. Beklager om jeg tok feil.

Som jeg sa ovenfor, kan det bety at man er stresset for eksempel, og det blir da kortversjonen av artikkelen du linker til meg.. :P

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor den skulle bry seg? Fordi det er slik det fungerer. Den bevisste delen sover mens underbevisstheten forblir våken og aktiv, og mens vi sover så behandler vi informasjon.

Anonymous poster hash: 3456b...082

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke sånn at vi har en bevissthet og en underbevissthet... Vi har ulike frekvenser i hjernen.

Anonymous poster hash: 4715d...f36

• Liker 1
Skrevet

Hver gang jeg har disse drømmene tenker jeg med meg selv "dette er ikke en drøm". Drømmene er så realistiske og jeg er alltid sikker på at dette faktisk hender.

Det skal sies at jeg er svært redd spøkelser. Jeg har en i familien som kan "se", og jeg har hørt flere av hennes historier og de skremmer meg.

Kan det være at jeg rett og slett drømmer om dette fordi jeg er redd?

C

AnonymBruker
Skrevet

Ergo drømmene betyr noe! At man er stresset eller har hormonelle svigninger. Så du motsier deg selv :)

TS er det fremmede spøkelser? Altså ingen du kjenner som er død. Jeg pleier å drømme om en død venninne, betyr nok at jeg savner henne. Hun er død i drømmene og, så er spøkelse.

Anonymous poster hash: 3cd43...640

AnonymBruker
Skrevet

Hver gang jeg har disse drømmene tenker jeg med meg selv "dette er ikke en drøm". Drømmene er så realistiske og jeg er alltid sikker på at dette faktisk hender.

Det skal sies at jeg er svært redd spøkelser. Jeg har en i familien som kan "se", og jeg har hørt flere av hennes historier og de skremmer meg.

Kan det være at jeg rett og slett drømmer om dette fordi jeg er redd?

C

Ja absolutt! Jeg er redd edderkopper og har ofte mareritt og i blant søvnparalyse med edderkopper :P

AnonymBruker
Skrevet (endret)
Du drømmer nok om det fordi han her ligger under senga di hver natt og plager deg.
Innlegget er ryddet for brudd på kopirett. Daenerys, mod.

Anonymous poster hash: 51d02...cd3

Endret av Daenerys
Skrevet

Du er et spøkelse.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke sånn at vi har en bevissthet og en underbevissthet... Vi har ulike frekvenser i hjernen.

Anonymous poster hash: 4715d...f36

Tror vi har en slags underbevissthet, men sant det med frekvensene ja. Satte meg inn i frekevensene etter en EEG-undersøkelse. De får oss til å sovne og man har forskjemlig frekvens når man sover uten å drømme, sover med drømmer, dagdrømmer, er våken og kjempe våken. Men allikevel så sies det ofte at vi gjør ting ubevisst. Tror ikke at det har noe med hjernefrekvensene å gjøre, bortsett fra når man går i søvne og gjør annet i søvne.

Er trøtt så høres sikkert ut som tull det jeg skrev :P Nå skal jeg lukke øynene og drømme! Men først litt theta-bølger i hjernen min :P

AnonymBruker
Skrevet

Ergo drømmene betyr noe! At man er stresset eller har hormonelle svigninger. Så du motsier deg selv :)

TS er det fremmede spøkelser? Altså ingen du kjenner som er død. Jeg pleier å drømme om en død venninne, betyr nok at jeg savner henne. Hun er død i drømmene og, så er spøkelse.

Nei, jeg motsier ikke meg selv. TS spør om betydningen av drømmer om spøkelser. Svaret mitt går på mareritt generelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...