Gå til innhold

Skal jeg satse på BSU2 eller høyrentekonto?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 33 år, og sparer på BSU. Dette er det siste året og har nettopp klart å fylle opp BSU-en for iår.

Jeg har fortsatt 6 mnd igjen av året, og tenker å spare videre - men på hva?

Er det lurt av meg å åpne en BSU2-konto, eller skal jeg velge en høyrentekonto?

Har ikke råd til å spare mer enn 30 000 til iår, og det er nok til å fylle opp BSU2 for iår.

Er det noen vits med å åpne en BSU2-konto når jeg bare har dette året, eller skal jeg heller satse på en høyrentekonto?

Neste år kan jeg ikke spare mer på BSU eller BSU2.

Hva tenker dere? :)

Anonymous poster hash: 12919...69f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sparer kanskje 1 % ekstra på BSU2 i forhold til høyrente (avhengig av hvilken bank du velger). Det blir 300 kroner i året (minus skatt)

Om det er verd å opprette en egen konto for disse 30 000 får du vurdere selv. Hvis du tenker at de blir stående i flere år før du kjøper bolig kan det jo være verd det.

Bare sjekk at banken din ikke setter ned renten når du fyller 34. Det finnes visst noen som gjør det....

Skrevet

Hvis du vet at du får bruk for pengene i fremtiden til boligkjøp eller nedbetaling av boliglån, så ville jeg satt de inn på BSU siden det er siste sjangs. Unntaket kan være hvis du ikke har en buffer til uforutsette utgifter, men det går jeg ut fra at du har siden du er så flink til å spare😊

AnonymBruker
Skrevet

Du sparer kanskje 1 % ekstra på BSU2 i forhold til høyrente (avhengig av hvilken bank du velger). Det blir 300 kroner i året (minus skatt)

Om det er verd å opprette en egen konto for disse 30 000 får du vurdere selv. Hvis du tenker at de blir stående i flere år før du kjøper bolig kan det jo være verd det.

Bare sjekk at banken din ikke setter ned renten når du fyller 34. Det finnes visst noen som gjør det....

Det kommer nok til å gå noen år enda før jeg får kjøpt meg bolig, så da lønner det seg kanskje å la det stå å rente seg?

Har prøvd å undersøke dette med om banken setter ned renten når jeg blir 34, men har ikke blitt noe klokere. Får ringe banken å høre.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vet at du får bruk for pengene i fremtiden til boligkjøp eller nedbetaling av boliglån, så ville jeg satt de inn på BSU siden det er siste sjangs. Unntaket kan være hvis du ikke har en buffer til uforutsette utgifter, men det går jeg ut fra at du har siden du er så flink til å spare

Jeg har liten inntekt, så når det har vært penger til overs har jeg satt de på BSU, derfor har jeg ingen buffer ..

Tenkte å få meg en liten buffer nå i sommer, også fortsette å spare på BSU2 eller høyrentekonto frem til nyåret.

Kan man åpne en bufferkonto? Er det høy rente på? Kan man ta ut penger så mye man vil?

• Liker 1
Skrevet

Kan man åpne en bufferkonto? Er det høy rente på? Kan man ta ut penger så mye man vil?

Det finnes ikke noen kontotype som heter "bufferkonto". Du må bruke en vanlig sparekonto. De fleste setter nå renten ned mot 3,25 % eller mindre på kontoer uten binding/restriksjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ikke noen kontotype som heter "bufferkonto". Du må bruke en vanlig sparekonto. De fleste setter nå renten ned mot 3,25 % eller mindre på kontoer uten binding/restriksjoner.

Hva slags rente er en bra rente,, da?

I banken jeg har nå er BSU og BSU2-renten på 4.65 %.

Og de har en høyrentekonto på 3.10 % som er sperret - dvs at når du tar ut penger forsvinner den gode renten og man kan ikke åpne en ny høyrentekonto.

Skrevet (endret)

"Jeg har liten inntekt, så når det har vært penger til overs har jeg satt de på BSU, derfor har jeg ingen buffer ..

Tenkte å få meg en liten buffer nå i sommer, også fortsette å spare på BSU2 eller høyrentekonto frem til nyåret.

Kan man åpne en bufferkonto? Er det høy rente på? Kan man ta ut penger så mye man vil?"

Du kan opprette en høyrentekonto, hvis du googler det kommer det opp mange banker som tilbyr dette. Personlig har jeg høyrentekontoer i yabank og bluestep til over 3% rente og ubegrenset uttak, koster meg ingenting at pengene står der😊 Eneste "minuset" er at det kan ta en dag eller to før pengene fra høyrentekontoen kommer inn på brukskontoen min som er i en annen bank. Fornuftig at du ønsker å prioritere en buffer, da har du på en måte forsikret seg selv i så måte at du slipper å ta opp dyre kreditt- eller forbrukslån hvis (når) det dukker opp uforutsette utgifter.

Edit: Så du lurte på hva god rente er. Per dags dato er 3,25% rente den beste renten jeg har på høyrentekonto med ubegrenset uttak, men vet at den nedjusteres til 3,05% fra og med august. 😊

Edit nr 2 (hehe): Du får nok ikke høyrentekonto med bedre rente enn BSU med mindre du binder pengene dine i 7 år eller lignende, og det er vel ikke ønskelig.

Hvis du lurer på noe så er det bare å spørre, men ha i bakhodet at det jeg kan om økonomi kommer av ren interesse, ikke utdanning (enda i alle fall😄)

Endret av pengedilla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...