AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #1 Skrevet 24. juni 2014 Skal begynne å studere til høsten og har fått tak i en hybel til 4500 kr inkludert strøm. Jobber i sommer, men en del av pengene jeg har tjent går jo til depositum og i juli betaler jeg husleie for to leiligheter. Fra lånekassen får man vel ca 7000 kr i måneden, etter å ha spart litt i fjor vil jeg kanskje ha muligheten til å spe på med en ekstra tusenlapp i måneden. Etter å ha betalt husleie vil jeg ha 2500 kroner i måneden, kanskje 3500 kroner. Mobilregningen betaler pappa, så den eneste utgiften jeg har er husleie. Det må da gå greit? Har ikke spesielt lyst til å jobbe da jeg frykter det kommer til å bli for hardt. Jeg ønsker ikke å tappe meg totalt for krefter for å så gå på en skikkelig smell, det har skjedd flere ganger i livet mitt til nå, jeg har ikke råd til at det skal skje igjen... Anonymous poster hash: dd658...6f7
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #2 Skrevet 24. juni 2014 Husk at du får to store utbetalinger i tillegg til de faste hver måned, du må dele det på antall studiemåneder for å få riktig inntekt per måned. Det går helt fint an å klare seg på kun lån og stipend, så fremt man bor rimelig på feks en studenthybel. Det må da være mye bedre å bruke all tid og energi på studie i stedet for en jobb, dersom man klarer å overleve på stipend/lån. Anonymous poster hash: 2eed9...861 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #3 Skrevet 24. juni 2014 Kommer ann på om du skal studerere på privat skole eller ikke. Jeg studerer på privat skole, og har ikke sjangs til å leve på kun stipendet, da den store summen man får først i semestret går kun til skolen. Ellers hadde jeg kanskje klart å leve kun på stipendet... Jeg har samme husleie som deg. Jeg ville sett det ann litt med timeplan osv. når du starter, for så å søke meg jobb om man føler det går greit. Jeg personlig synes det er greit å spare opp til bsu, uforutsette utgifter osv.. Anonymous poster hash: 16007...a89
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #4 Skrevet 24. juni 2014 Du får 7000 per måned med unntak av at du får 18.000 den første måneden hvert semester. Det kommer litt an på hvor mye du spiser og hvordan. Personlig jobber jeg ved siden av studiene fordi jeg setter pris på litt romsligere økonomi og arbeidserfaringen det gir, men det går sikkert an å klare seg på 3500 hvis man planlegger hvert eneste kjøp. Anonymous poster hash: 312bf...c78
Thorn Skrevet 24. juni 2014 #5 Skrevet 24. juni 2014 Har du utgifter til f.eks. forsikringer eller transport? Hva med abonnement på internett, tv eller musikk? Erfaringsmessig blir det fort flere utgifter enn man tenker over når man skal flytte ut. Hvis du ikke har noen som helst faste utgifter utenom leie bør det gå rimelig greit om du klarer å porsjonere ut den store utbetalingen i august/januar, men det blir trangt. Selv hadde jeg ikke klart det selv om jeg bare har 3500 i leie ( inkludert strøm, internett og tv), på grunn av høye utgifter utenom.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #6 Skrevet 25. juni 2014 Det går helt fint. Min erfaring er at de som sutrer over dårlig økonomi er de som MÅ bo midt i sentrum, drikker for 5-600 kr hver helg, har shopping som hobby, og ser det som en livsnødvendighet med minst to sydenfylleturer i året. Om du kan ha det moro uten å måtte bruke store summer på alkohol, ikke føler behov for nye klær hver uke, og generellt sett slår det til ro med at studietiden bare varer noen år og du kan reise på dyre ferier når du får fast jobb, så er ikke den summen du nevner noe problem i det hele tatt. Jeg hadde ca 2500 til overs etter husleien var betalt, og jeg følte jeg hadde det helt greit. Anonymous poster hash: 3efa1...b0a 4
Gjest Ciegus Skrevet 25. juni 2014 #7 Skrevet 25. juni 2014 Det kan gå. Etter husleie levde jeg på 3000 i måneden + det som var igjen fra sommerjobblønn og utbetaling i august og januar.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #8 Skrevet 25. juni 2014 Jeg klarte meg fint. Men jeg hadde den billigste mobilen, billig abonnement, ingen TV, spiste billig mat (jada, den var sunn også) brukte ikke penger på byen, ikke bil osv. Det kommer jo an på hvilket nivå utgiftene dine ligger på. Anonymous poster hash: e9d9a...6a6
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #9 Skrevet 25. juni 2014 Har du utgifter til f.eks. forsikringer eller transport? Hva med abonnement på internett, tv eller musikk? Erfaringsmessig blir det fort flere utgifter enn man tenker over når man skal flytte ut. Hvis du ikke har noen som helst faste utgifter utenom leie bør det gå rimelig greit om du klarer å porsjonere ut den store utbetalingen i august/januar, men det blir trangt. Selv hadde jeg ikke klart det selv om jeg bare har 3500 i leie ( inkludert strøm, internett og tv), på grunn av høye utgifter utenom. Tv og internett er inkludert i leia. Har ingen forsikringer bortsett fra reiseforsikring, men det er betalt av foreldrene mine. Eneste er at jeg kanskje bør ha et busskort, har ikke bestemt meg helt for det enda, skolen er i ca 30 min unna i gangavstand, samme er sentrum, er ikke sikkert jeg gidder å gå bestandig Den største utgiftsposten blir uten tvil mat, per i dag har jeg ganske stort matbudsjett, men om jeg blir litt mer bevisst på hva jeg handler og flinkere til å planlegge bør jeg klare å redusere utgiftene en god del.. Anonymous poster hash: dd658...6f7
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #10 Skrevet 25. juni 2014 Det er jo ikke heller sånn at det er TOTALT uaktelt å jobbe. Noen som vet om det er vanskelig å få seg en bitteliten deltidsstilling? Tenker sånn annahver helg, men ikke noe mer enn det, frykter at enten så får man seg ikke jobb i hele tatt eller så må man jobe mye... Anonymous poster hash: dd658...6f7
Gjest Wei Wei Skrevet 25. juni 2014 #11 Skrevet 25. juni 2014 Tv og internett er inkludert i leia. Har ingen forsikringer bortsett fra reiseforsikring, men det er betalt av foreldrene mine. Eneste er at jeg kanskje bør ha et busskort, har ikke bestemt meg helt for det enda, skolen er i ca 30 min unna i gangavstand, samme er sentrum, er ikke sikkert jeg gidder å gå bestandig Den største utgiftsposten blir uten tvil mat, per i dag har jeg ganske stort matbudsjett, men om jeg blir litt mer bevisst på hva jeg handler og flinkere til å planlegge bør jeg klare å redusere utgiftene en god del.. Anonymous poster hash: dd658...6f7 Med de to større utbetalingene har du ca 10 000 i inntekt. Med 3500 kr i leie med strøm og internet og TV inkludert, b;r du ha romslig økonomi. Da ville jeg tatt over egne mobil og forsikring regninger, om jeg var deg. Bare som en øvelse på et selvstendig liv. Når det gjelder transport, så husk at uten månedskort kan det hende du skal bruke offentlig transport sporadisk (besøke andre, reise litt lengre, har noe tungt du skal frakte osv.) Så det løner seg å ha et månedskort. Jeg har klart meg veldig fint med 8600 kr jeg fikk utbetalt på jobben (ingen studielån) og kunne til å med ta korte utenlandsk reiser per år.
The Kitten Skrevet 25. juni 2014 #12 Skrevet 25. juni 2014 Tv og internett er inkludert i leia. Har ingen forsikringer bortsett fra reiseforsikring, men det er betalt av foreldrene mine. Eneste er at jeg kanskje bør ha et busskort, har ikke bestemt meg helt for det enda, skolen er i ca 30 min unna i gangavstand, samme er sentrum, er ikke sikkert jeg gidder å gå bestandig Den største utgiftsposten blir uten tvil mat, per i dag har jeg ganske stort matbudsjett, men om jeg blir litt mer bevisst på hva jeg handler og flinkere til å planlegge bør jeg klare å redusere utgiftene en god del..Anonymous poster hash: dd658...6f7 Du bør skaffe deg en uføreforsikring også. Det burde alle studenter ha. 4
Johanne88 Skrevet 25. juni 2014 #13 Skrevet 25. juni 2014 Meg og min samboer klarte det helt fint. Var selvfølgelig lit trangt om økonomien, men vi satt inn det store stipendet vi fikk hver semesterstart på en annen konto. Betalte 8000 i leie, strøm og alt annet kom utenom. Det ble som regel av vi måtte ta litt og litt fra kontoen med et store stipendet, og ved slutn av hvert semester vr det omtrent ingenting igjen. Også begynte semesteret igjen. Samme rulle. Så, det funket heldigvis siden ingen av oss hadde muligheten til å ta jobb ved siden av studie.
-Missi- Skrevet 25. juni 2014 #14 Skrevet 25. juni 2014 Det blir trangt men du klarer det. Skal selv begynne å studere til høsten men har ikke noe bedre råd nå litt bedre da men ikke mye. Ha litt strenge budsjett og regler for deg selv. jeg feks handler KUN en gang i uka, går det tomt før det så må jeg bare klare meg på det jeg kan finne i huset man har alltid NOE liggende. Er det sosiale som er verst har aldri råd til å finne på noe som helst. Man får tenke at det er for en periode i livet og at det blir bedre når man er ferdig med utdannelsen og kommer ut i skikkelig jobb med 100% inntekt. Det er min gulerot som jeg vifter litt med når jeg syns ting er rimelig dritt. For det kommer det helt sikkert til å bli for deg og i blant . Ikke lett å leve på så lite. Du får fokusere på målet og at det kommer en tid etter dette
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #15 Skrevet 25. juni 2014 Tv og internett er inkludert i leia. Har ingen forsikringer bortsett fra reiseforsikring, men det er betalt av foreldrene mine. Eneste er at jeg kanskje bør ha et busskort, har ikke bestemt meg helt for det enda, skolen er i ca 30 min unna i gangavstand, samme er sentrum, er ikke sikkert jeg gidder å gå bestandig Den største utgiftsposten blir uten tvil mat, per i dag har jeg ganske stort matbudsjett, men om jeg blir litt mer bevisst på hva jeg handler og flinkere til å planlegge bør jeg klare å redusere utgiftene en god del.. Anonymous poster hash: dd658...6f7 Kjøp busskort på vinteren. Gå på loppemarked eller Finn så kan du kjøpe en flott sykkel til 100-400 kr. Anonymous poster hash: 5952d...603 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #16 Skrevet 25. juni 2014 Jeg er foresten ufør og har utbetalt 11500. Jeg har utgifter til medisiner på hvit resept, praktisk hjelp utover det hjemmesykepleien kan gi, må betale for hjemmehjelp, utgifter til drift av elektrisk rullestol, utgifter til rullestoldrosje (TT-kortet holder bare til åtte turer i året) og litt annet småplukk som ikke friske folk har. Jeg går aldri på café, restaurant, kino, teater e.l. Kjøper aldri bøker, blader, godteri, alkohol osv. Kjøper vintertøy i mars når det er salg. Reparer så langt det er mulig. Det går akkurat rundt, men jeg har aldri mulighet til å legge meg opp sparepenger. Fordelen din er jo at du har mulighet til å bli ringevikar og jobbe litt om du trenger mer penger, og at studietiden bare varer noen få år. Anonymous poster hash: 5952d...603 2
The Kitten Skrevet 25. juni 2014 #17 Skrevet 25. juni 2014 Skal begynne å studere til høsten og har fått tak i en hybel til 4500 kr inkludert strøm. Jobber i sommer, men en del av pengene jeg har tjent går jo til depositum og i juli betaler jeg husleie for to leiligheter. Fra lånekassen får man vel ca 7000 kr i måneden, etter å ha spart litt i fjor vil jeg kanskje ha muligheten til å spe på med en ekstra tusenlapp i måneden. Etter å ha betalt husleie vil jeg ha 2500 kroner i måneden, kanskje 3500 kroner. Mobilregningen betaler pappa, så den eneste utgiften jeg har er husleie. Det må da gå greit? Har ikke spesielt lyst til å jobbe da jeg frykter det kommer til å bli for hardt. Jeg ønsker ikke å tappe meg totalt for krefter for å så gå på en skikkelig smell, det har skjedd flere ganger i livet mitt til nå, jeg har ikke råd til at det skal skje igjen... Anonymous poster hash: dd658...6f7 Du trenger slett ikke tappe deg helt for krefter på å ha en jobb ved siden av studiene. Bare det å jobbe annenhver helg hjelper veldig på et ellers trangt studentbudsjett. Det er også mulig å jobbe i feriene. Hvis du tror dine eneste utgifter blir husleie, mat og eventuelt transport så tar du grundig feil. Hva med klær og sko? Selvfølgelig kan man ha bytteparty med venninner, handle på salg, ønske seg til bursdagen osv, men noe penger går det nå uansett. Så har man viktigere utgifter som tannlege og lege. Skal du aldri gå til frisøren? Jeg får min mor til å stusse håret mitt gratis, men ikke alle har den muligheten. Hva med julegaver og bursdagsgaver iløpet av året? Forsikringer? Som sagt burde alle studenter ha uføreforsikring. Nå sier jeg ikke at dette ikke kommer til å gå. Har flere venninner som kun har levd på studielån gjennom studietiden, men det har vært veldig trangt for dem. '
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #18 Skrevet 25. juni 2014 Jeg er foresten ufør og har utbetalt 11500. Jeg har utgifter til medisiner på hvit resept, praktisk hjelp utover det hjemmesykepleien kan gi, må betale for hjemmehjelp, utgifter til drift av elektrisk rullestol, utgifter til rullestoldrosje (TT-kortet holder bare til åtte turer i året) og litt annet småplukk som ikke friske folk har. Jeg går aldri på café, restaurant, kino, teater e.l. Kjøper aldri bøker, blader, godteri, alkohol osv. Kjøper vintertøy i mars når det er salg. Reparer så langt det er mulig. Det går akkurat rundt, men jeg har aldri mulighet til å legge meg opp sparepenger. Fordelen din er jo at du har mulighet til å bli ringevikar og jobbe litt om du trenger mer penger, og at studietiden bare varer noen få år.Anonymous poster hash: 5952d...603 Ja, man skal ikke sammenligne seg selv med andre, derfor skal man heller ikke sammenligne studenter og trygdede, det blir for dumt. Det er to helt forskjellige ting. Anonymous poster hash: 683be...334
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #19 Skrevet 25. juni 2014 Har du husket strøm? Nrk lisens? Forsikringer? Anonymous poster hash: f4eef...a81
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #20 Skrevet 25. juni 2014 Jeg har klart meg kun på studielån i et år, men har måtte låne et par hundrelapper i slutten av mnden fra foreldre, fordi jeg snuser:( Men har også måttet låne til studietur. Fikk nettop jobb ved siden og gruer meg til presset, synes det er hardt å være student(tar studiene veldig alvorlig og arbeider mye med de). Anonymous poster hash: 3ae68...0da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå