Gå til innhold

Hvordan bli kvitt sauer rundt hytta?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre har et stort feriehus, som er et nedlagt småbruk. Det har ikke vært i drift siden midten av 60-tallet, men der er store marker med gress. Så lenge jeg kan huske har det vært en krangel mellom mine foreldre og noen saueeiere i området. Problemet er at de kjører sauene ut der som vi har feriehus, og lar dem beite der. De eter opp alt, presser seg i gjennom gjerdet inn til huset, og spiser og driter i hele hagen. Hele området rundt er også fullt av sauedrit.

Det som er vanlig er jo at folk jager sauene på fjellet om sommeren, ikke kjører dem ut på andre folk sin eiendom. Nå har de skaffet flere sauer, så det er enormt mange sauer som går og driter ned mitt barndoms paradis. I tillegg er det noen med kuer som har fått øynene opp for dette området, så nå de siste årene har vi vært plaget med kuer også. Og kumøkk overalt! De slapp til og med oksen løs, men da fikk de beskjed om å hente den umiddelbart.

Dette er et område med grusvei, og bare noen få hus, som står tomme hele året, utenom sommeren. Så her er lite trafikk, og som sagt mye gras. Men folk kan da ikke slippe dyra sine løs på den måten likevel!

Har luftet tanken om å få tak i en gjeterhund, som kan jage dem til fjells, og passe på om de kommer ned igjen, men vet ikke om det er gjennomførbart...

Noen som har noen ideer? Og det nytter ikke å snakke med dem...

Anonymous poster hash: acbd2...f5d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har nettopp lest om en lignende problemstilling, og det virket som om det er du som hytteeier som må stå for et solid gjerde ... :sprettoy:

• Liker 3
Skrevet

Dersom dere ikke ønsker sauer inn på deres innmark, så er det deres ansvar å sette opp gjerder slik at husdyrene holder seg ute.

Jeg forutsetter da at sauene og kyrne har beiterett der hvor dere har sommerhus

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi eier hele området. Helt ned i fjæra, helt opp på fjellet, og så langt man kan se til begge kanter, pluss litt til. Mine oldeforeldre og besteforeldre drev småbruket tidligere.

Mine foreldre har søkt om å få legge ned ferist, men det fikk de ikke lov til.

Det man kan gjøre er visst å gjerde inne hele området, men det er en ganske stor og dyr affære når det er så store områder det er snakk om, og vi ikke får legge ferist heller.

Men det burde da gå an å få jaget dem på en måte? De fleste sauer går jo på fjellet på sommeren, det burde da disse klare også...

Det er skikkelig uappetittlig med sauemøkk overalt, og ungene vil jo springe barbeint...

AnonymBruker
Skrevet

Bygg et bedre gjerde rundt eiendommen... Hvis sauen får presset seg igjennom et gjerde er det ikke bygd tett.

Dere dør ikke av å bare inngjerde LITT av eiendommen, hoveddelen dere ferdes på til vanlig.

Evt får du stikke ut i media og true med å drepe sauer som kommer til deg på lik linje som at sauebønder dreper alt som er en trussel mot sauene. :)

Anonymous poster hash: 4a1d4...05a
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi eier hele området. Helt ned i fjæra, helt opp på fjellet, og så langt man kan se til begge kanter, pluss litt til. Mine oldeforeldre og besteforeldre drev småbruket tidligere.

Mine foreldre har søkt om å få legge ned ferist, men det fikk de ikke lov til.

Det man kan gjøre er visst å gjerde inne hele området, men det er en ganske stor og dyr affære når det er så store områder det er snakk om, og vi ikke får legge ferist heller.

Men det burde da gå an å få jaget dem på en måte? De fleste sauer går jo på fjellet på sommeren, det burde da disse klare også...

Det er skikkelig uappetittlig med sauemøkk overalt, og ungene vil jo springe barbeint...

Kjøp inn ei stoooooooooooooooooooor gryte og masse hodekål, og pepper, og pass på at naboen ser det ;)

Anonymous poster hash: 6f57b...8e6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det har ikke falt deg inn da, at de kanskje ikke har muligheten til å ha sauene på fjellet? De har ikke en seter der i nærheten kanskje?

Uansett, en stakkars sau eller ku skjønner faktisk ikke at dere eier en tomt fra et punkt til et annet og at de skal holde seg unna. Det er ikke sånn at de rusler rundt å tygger drøv å tenker "ja du, der går tomtegrensa så jeg må stoppe her å snu"

Der vi har hytte - på fjellet, er det også flust av sauer, og kuer. Det er noen som eier eiendommer der også. Så og si over alt der sauene ferdes er det noen som eier grunnen. Det man gjør i praksis, er at man gjerder inn de områdene man vil ha sauefritt. Om da sauen faktisk kommer inn på inngjerdet tomt, så kan man klage - når den er inne på din innmark. For da har man faktisk gjort en innsats for at de skal holde seg ute, og da går det på "vokterplikten". Om du derimot ikke har gjerde inn området, så regnes det som utmark og vel. Da er det ikke bonden sitt problem. For så vidt jeg veit er det grådig få bønder som har såpass dresserte sauer at de har lært dem hvor de skal gå og ikke..

Anonymous poster hash: 2b17c...318
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har ikke falt deg inn da, at de kanskje ikke har muligheten til å ha sauene på fjellet? De har ikke en seter der i nærheten kanskje?

Uansett, en stakkars sau eller ku skjønner faktisk ikke at dere eier en tomt fra et punkt til et annet og at de skal holde seg unna. Det er ikke sånn at de rusler rundt å tygger drøv å tenker "ja du, der går tomtegrensa så jeg må stoppe her å snu"

Der vi har hytte - på fjellet, er det også flust av sauer, og kuer. Det er noen som eier eiendommer der også. Så og si over alt der sauene ferdes er det noen som eier grunnen. Det man gjør i praksis, er at man gjerder inn de områdene man vil ha sauefritt. Om da sauen faktisk kommer inn på inngjerdet tomt, så kan man klage - når den er inne på din innmark. For da har man faktisk gjort en innsats for at de skal holde seg ute, og da går det på "vokterplikten". Om du derimot ikke har gjerde inn området, så regnes det som utmark og vel. Da er det ikke bonden sitt problem. For så vidt jeg veit er det grådig få bønder som har såpass dresserte sauer at de har lært dem hvor de skal gå og ikke..

Gjør du deg dum med vilje? Selvfølgelig vet alle at en sau ikke kan holde styr på grensene rundt omkring.

De kan fint slippe sauene på fjellet hvis de vil, men de vil ikke. Det har de selv sagt. Det er mye enklere å holde oppsyn med sauene når de bare kan kjøre ut til oss og se til dem, i stedet for å gå til fjells og se til dem. De kjører ut mat til dem i begynnelsen, slik at de skal "lære seg" å holde seg der. Så det er saueeierne som er idiotene her, ikke vi eller sauene...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å gjerde inn skikkelig (med et solid gjerde) den delen av tomten dere vil ha fritt for sauer og kuer - og forøvrig andre dyr da?

For om alle skulle gjerdet inn hele sin eiendom, så hadde ikke dyra hatt noe sted å beite... er veldig få steder der det faktisk er ok beite til dyr, som ingen er grunneier. Så jeg skjønner forøvrig disse saueeierne som du kaller dem godt jeg - de vil jo faktisk bare det beste for dyrene sine, for det er jo ikke til å komme fra at ganske mange sauer ender sine dager på fjellet...

Skrevet

Men det burde da gå an å få jaget dem på en måte?

Hadde det ikke vært koselig med en kjæleulv, ts? :lur: Det hadde kanskje gitt større problemer når jeg tenker meg om,

men hva med å kjøre en times ulvehyl på full guffe på stereoen? De burde da ha løpt sin vei om instinktene deres funket? :klo:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo jage dem vekk med roping og hoiing og litt veiving med armer og bein, men det er jo bare midlertidig det fungerer. hva med å gi dem salt et stykke unna? Kjøpe en saltstein og plassere der dere synes det er greit de kan gå? Sauer pleier jo å henge rundt saltsteiner mener jeg?

• Liker 1
Skrevet

Jeg tipper at det faktum at det går sauer på innmarka på småbruket deres faktisk gjør at området ikke gror igjen. De er jo supre kulturlandskapspleiere. Hvis jorda deres ikke er i drift på annet vis er det jo bare bra at noen kan bruke den til matproduksjon?

Som mange allerede har sagt så er det vel dere selv som må gjerde inn den delen av eiendommen dere ikke vil ha sau på, og det er ikke veldig vanskelig heller.

Hvorfor være så sur for beitedyr? Det er fint for barna å være nær dyr og det er fint for kulturlandskapet at dyra beiter, og ikke minst er det bra at beiteressursen som tydeligvis finnes rundt dere tas i bruk!

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Tja, siden enkelte sauebønder som ikke evner å se etter dyra sine og lar så mange lide krever at de skal få lov til plaffe ned alt det som nærmer seg dem ute i naturen, så kan vel du true med det samme med sauene? Kun fair!

Mange sauebønder tror de eier hele naturen, og alt skal tilrettelegge seg dem...

Anonymous poster hash: b059b...7ff
Skrevet

Fjern gresset, sprøyt gift over.

AnonymBruker
Skrevet

Strø masse salt rundt. De lukter det på laaaang avstand^^

Anonymous poster hash: 9682f...cc5

AnonymBruker
Skrevet

Har de beiterett der? I så fall er det eneste du kan gjøre er å sette opp ordentlig gjerde. Bor på småbruk, hvor sauen går hele sommeren. Vi har gjerde og ferist, ikke alltid dette stopper de eller! Har jaga mye sau av gården! Kjempe irriterende, men lite å gjøre med det :-)

Anonymous poster hash: 940c5...d63

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipper at det faktum at det går sauer på innmarka på småbruket deres faktisk gjør at området ikke gror igjen. De er jo supre kulturlandskapspleiere. Hvis jorda deres ikke er i drift på annet vis er det jo bare bra at noen kan bruke den til matproduksjon?

Som mange allerede har sagt så er det vel dere selv som må gjerde inn den delen av eiendommen dere ikke vil ha sau på, og det er ikke veldig vanskelig heller.

Hvorfor være så sur for beitedyr? Det er fint for barna å være nær dyr og det er fint for kulturlandskapet at dyra beiter, og ikke minst er det bra at beiteressursen som tydeligvis finnes rundt dere tas i bruk!

Jeg tror ikke du skjønner hvor mange sauer det er snakk om. Da jeg var liten var det kanskje førti til sammen, inkl lam. Da var det bare koselig, og vi barna lokket på sauene og koste med lammene. Nå er det flere hundre, og det er seriøst dritt overalt! Absolutt overalt! Det lukter gjødsel i hele området. Bilen blir nedgriset med møkk når det regner, og man må bestandig se ned når man går noe sted, slik at en ikke tråkker i møkk.

Det er mange rundt her jeg bor som har sau i fjellet, og jeg går en del i fjellet. Da ser jeg kanskje fire bæsjer i løpet av turen, og jeg møter kanskje en sau eller to, med lam. Det kan ikke sammenlignes med det vi har rundt feriehuset. Og med kyrne i tillegg så har det virkelig toppet seg.

Takk for tips om salt. Hvor får jeg tak i saltstein?

Skrevet

Heng opp noen fenalår til skrekk og advarsel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...