Gå til innhold

All kylling som Nortura selger, er halal-slaktet.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan vet du at det ikke har noe å si? Tro er jo noe personlig, også de som ikke tror på gud har rett på å ikke bli krenket. Og når det gjelder religiøse, så er halal-mat en stor synd for sikher, og de blir lurt til å spise det av Nortura.

Anonymous poster hash: 3ebe3...f6a

Igjen, etter å ha lest artikkelen, hvorfor er halal-kjøtt (slaktet i Norge) et problem for sikher?

Anonymous poster hash: 8b005...3d1

• Liker 2

Fortsetter under...

Hvordan vet du at det ikke har noe å si? Tro er jo noe personlig, også de som ikke tror på gud har rett på å ikke bli krenket. Og når det gjelder religiøse, så er halal-mat en stor synd for sikher, og de blir lurt til å spise det av Nortura.

Blir du muslimsk av å spise slik kylling, eller? Jeg synes bare det er tull å føle seg krenket fordi noen vil hedre sin religion. Tror ikke Nortura heller prøver å lure noen.

Er helt klart for at dyr skal ha det bedre, hvor leser du at jeg mener noe annet? Forskjellen er at det IKKE merkes. Jeg ønsker å kunne ta et bevisst valg, uten å få noe tredd over meg jeg ikke er enig i. Det burde være en selvfølge at de tilpasser seg norske regler, de bor jo i Norge!

Det har "de" jo gjort, ved å gå med på at forskjellen bare er et vers.

Du må huske på at Nortura ikke er forpliktet til å selge halalmerket kjøtt. Det er de som ønsker å selge til muslimer, og derfor tilpasser seg markedet.

Det er den tekniske slaktemetoden i Halal som er forbudt for Sikher, ikke halal mat generelt. (ellers ville de slitt noe, det er MYE som er grunnleggende Halal) Og den tekniske slakte metoden er ulovlig og brukes ikke i Norge. Så strengt tatt blir Sikher like mye lurt som Muslimer.

Vi som ikke troene er egentlig de eneste som IKKE blir lurt. Vi får ett stykke kjøtt av ønsket kvalitet uavhengig av merke.

• Liker 1
AnonymBruker

Vet noen hvordan Stange, Holtet og eventuelt andre produsenter behandler kyllingene på fabrikken? Blir de også hengt opp ned og får skallen slengt mot en metallkant?

Anonymous poster hash: 6b293...f8b

• Liker 1
AnonymBruker

Igjen, etter å ha lest artikkelen, hvorfor er halal-kjøtt (slaktet i Norge) et problem for sikher?

Eating meat killed in a ritualistic manner (Kutha meat): Sikhs are strictly prohibited from eating meat killed in a ritualistic manner (such as halal or kosher, known as Kutha meat).

http://en.wikipedia.org/wiki/Prohibitions_in_Sikhism

• Liker 4

Annonse

AnonymBruker

Blir du muslimsk av å spise slik kylling, eller? Jeg synes bare det er tull å føle seg krenket fordi noen vil hedre sin religion. Tror ikke Nortura heller prøver å lure noen.

Nortura gjør det ikke for å hedre noen religion, selvom de påstår at de gjør det. Det er veldig dårlig gjort å ikke merke produktene de selger så kundene kan gjøre valget selv. De sier jo selv at de aldri ville ha solgt vanlig kjøtt som halal, mens de er stolte av å selge halal som vanlig kjøtt, og dermed krenker både religiøse (sikher har forbud mot halal og andre religioner er neppe begeistret heller) og ikke-religiøse.

• Liker 4

Det er uproblematisk, det anses ikke som noen konflikt mellom at det er Halal og Kosher.

Hvilket bringer meg til neste punkt: Dere som anser det som problem at produkter er halal, har dere samme problem med Kosher? Hva med nøkkelhullmerket? Det ER egentlig veldig analogt.

Det er ikke akseptabelt for troende muslimer å spise kosher kjøtt. Under halal slakten må en muslim rope Allah for eksempel Alluha Akbar (Gud er stor).

Å sammenligne med nøkkelhulmerket er absurd.

• Liker 4

Grunnen til at de ikke merker produktet, er nok at nesten ingen hadde kjøpt det da. Synes det er sleipt, for noen drittsekker!

Ja, men nå vet vi det er merket "Nortura" det er bare å styre unna. Skulle ønske myndighentene grep inn å krevde merking.

• Liker 5

Annonse

Det er forbudt i deres religion å spise mat som er preget av religiøse ritualer. Jeg er ikke sikh, men deler deres mening i dette - jeg vil ikke spise mat som er belastet med religiøse ritualer.

Det er absolutt uakseptabelt at halal mat selges uten å være merket og ja, hadde det vært tydelig merket, ville det gå skikkelig ille med salg og omsetning, fordi de alle fleste i Norge ikke spiser halal mat.

Nå ser vi at rettighetene til ca 200.000 muslimer i Norge er perfekt ivaretatt - hva med rettighetene til de andre 4.8 mil som bor i Norge?

• Liker 4

Sorry, jeg skrev det teit. Det er ikke slaktingen som er kosher.

Laks defineres som kosher når enkelthensyn er tatt. Vi eksporterer mye røkt laks, og ønsker nå så bredt marked som mulig, og siden oppdrett ikke har mulighet til å diferensiere veldig mye i produksjonen, må de fleste sikre at de i så stor grad som mulig tilfredstiller kravene helt ut til røkeriene.

For røkeriene skjer det samme som for Nortura over : Mesteparten som går i eksportkvalitet går ut merket, men ellers går det også ut masse umerket som leveres i no brand eller shopbrand. Siden kosher merket er markedsdiferensierende og de ikke vil utkonkurere egne premiumprodukter, går dette ut umerket.

Resultatet er det samme: man tar hensyn i produksjon for å tilfredstille ett så stort marked som mulig, og merker det man ønsker å markedstilpasse.

OK, hvis det du skriver er sant, så er ting i Norge verre enn jeg hadde forestilt meg. Null respekt for forbrukeren. Jeg er glad at jeg ikke spiser norsk laks, men spiser fersk ikke-norsk laks i utlandet for den smaker mye bedre.

• Liker 1
Annonse

Svaret mitt er til dere begge. Jeg ønsker ikke islamske skikker tredd ned over hodet på meg uten å være klar over det selv, samt det faktum at en religion blir favorisert over en annen. Dersom man skal ta hensyn til det religiøse aspektet, burde dette fremgå ved å tydelig merke produktene det gjelder. Dette sammen med hensyn til dyr gjør at det hele blir noe usmakelig for min del. Skal jeg spise noe som er religiøst betinget, skal jeg være klar over det selv, uten å føle meg lurt slik det føles per nå. Selv har jeg ikke problemer med å innta halal-kjøtt, men da har det vært et bevisst valg bla i utlandet hvor man ikke alltid har like mye valg. I Norge ønsker jeg bedre forhold for dyr, samt det faktum av å kunne velge selv. Det med at de skal ta hensyn til ulike religioner blir derfor tull, især fordi det finnes andre religioner som ikke er positive til halal.

Jeg synes folk virkelig alltid på ha noe å klage på. Dersom man ikke hadde fått vite at det hadde vært halal hadde man heller ikke tenkt over det eller i det hele tatt merket det på maten. En liten bønn fra en annen religion har jo ingenting å si for en ikke-troende.

Det har "de" jo gjort, ved å gå med på at forskjellen bare er et vers.

Du må huske på at Nortura ikke er forpliktet til å selge halalmerket kjøtt. Det er de som ønsker å selge til muslimer, og derfor tilpasser seg markedet.

• Liker 5

Skjønner virkelig ikke problemet med å spise kylling som har fått en liten muslimsk bønn. Er man uansett ikke muslim så har det jo ikke noe å si. Det er ikke akkurat som om man kan smake denne lille bønnen.

At dette er krenkende osv skjønner jeg heller ikke. Føle seg krenket over en liten bønn som har null betydning for det du spiser - annet enn at muslimene også kan spise det pga religion? Jøss.

Denne lille muslimske bønnen er fullstendig unødvendig, og jeg vil helst spise religionsfritt kjøtt. Selvfølgelig har det ingen fysisk virkning på kroppen min om kjøttet er halal-slaktet, akkurat som det ikke har noen som helst innvirkning på kroppen til en muslim om kjøttet ikke er halal-slaktet, men jeg har da like stor rett til å være mot kjøtt som er velsignet som de har til å være mot kjøtt som ikke er velsignet.

Folk skal få lov til å tilbe hvilken gud de vil, men jeg ønsker ikke at det skal blandes inn i mitt innkjøp av dagligdags, norsk mat. Om Nortura ønsker å tviholde på at kjøttet skal velsignes så må jeg bare pent finne meg i det, men da bør de virkelig merke varene sine godt, så jeg enkelt kan velge bort kjøtt som er halal-slaktet.

Folk må gjerne spise kosher, halal, lavkarbo eller raw food, uten at jeg skal legge meg opp i det, men har man spesielle "behov" som ikke har rot i virkeligheten, kan man enten legge om kostholdet, kjøpe kjøtt fra land hvor slikt, i henhold til religion, er normal praksis, eller innse at det faktisk ikke skjer noe skummelt selv om ingen har velsignet kjøttstykket man har kjøpt med seg fra butikken.

Halal-kjøtt er for spesielt interesserte, og jeg ønsker altså ikke å støtte opp om det. Dels fordi jeg personlig synes det er støtende, dels fordi jeg synes religion er noe man ikke skal plage andre med, og dels fordi jeg ikke ønsker å vise aksept for den barbariske slaktemetoden (ja, jeg vet at det teknisk sett ikke slaktes etter halal-metoden, men det finnes dessverre grupper som kjemper hardt for at det skal tillates i Norge, og vi har allerede gitt dem lillefingeren).

Endret av Antlers
  • Liker 11

Denne lille muslimske bønnen er fullstendig unødvendig, og jeg vil helst spise religionsfritt kjøtt. Selvfølgelig har det ingen fysisk virkning på kroppen min om kjøttet er halal-slaktet, akkurat som det ikke har noen som helst innvirkning på kroppen til en muslim om kjøttet ikke er hala-slaktet, men jeg har da like stor rett til å være mot kjøtt som er velsignet som de har til å være mot kjøtt som ikke er velsignet.

Folk skal få lov til å tilbe hvilken gud de vil, men jeg ønsker ikke at det skal blandes inn i mitt innkjøp av dagligdags, norsk mat. Om Nortura ønsker å tviholde på at kjøttet skal velsignes så må jeg bare pent finne meg i det, men da bør de virkelig merke varene sine godt, så jeg enkelt kan velge bort kjøtt som er halal-slaktet.

Folk må gjerne spise kosher, halal, lavkarbo eller raw food, uten at jeg skal legge meg opp i det, men har man spesielle "behov" som ikke har rot i virkeligheten, kan man enten legge om kostholdet, kjøpe kjøtt fra land hvor slikt, i henhold til religion, er normal praksis, eller innse at det faktisk ikke skjer noe skummelt selv om ingen har velsignet kjøttstykket man har kjøpt med seg fra butikken.

Halal-kjøtt er for spesielt interesserte, og jeg ønsker altså ikke å støtte opp om det. Dels fordi jeg personlig synes det er støtende, dels fordi jeg synes religion er noe man ikke skal plage andre med, og dels fordi jeg ikke ønsker å vise aksept for den barbariske slaktemetoden (ja, jeg vet at det teknisk sett ikke slaktes etter halal-metoden, men det finnes dessverre grupper som kjemper hardt for at det skal tillates i Norge, og vi har allerede gitt dem lillefingeren).

En stor applaus til deg for dette innlegget! Akkurat det jeg selv tenker om saken! :)

• Liker 3
Gjest BettyBoop

Denne lille muslimske bønnen er fullstendig unødvendig, og jeg vil helst spise religionsfritt kjøtt. Selvfølgelig har det ingen fysisk virkning på kroppen min om kjøttet er halal-slaktet, akkurat som det ikke har noen som helst innvirkning på kroppen til en muslim om kjøttet ikke er halal-slaktet, men jeg har da like stor rett til å være mot kjøtt som er velsignet som de har til å være mot kjøtt som ikke er velsignet.

Helt enig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...