Gå til innhold

Finnes det økonomisk støtte for lange folk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!
Må aller først få sagt at jeg ikke er en person som søker støtte til absolutt alt. Har en god jobb og er fornøyd med det, men er nettopp ferdig med utdannelsen og økonomien er ikke nødvendigvis den aller beste.

Problemet mitt er at jeg er litt lengre enn de fleste, og snuser på 2 meter tallet (ja, er mann). I tillegg til å være lang er beina, da spesielt låra unormalt lange i forhold til andre.

Jeg forstår at jeg ikke kan få støtte til bilkjøp (kommer ikke inn bak rattet på 90 % av bilene som finnes) eller å kjøpe klær.

Men, nå skal jeg og samboer flytte og må kjøpe oss seng. Tenkte at jeg denne gangen skal kjøpe meg en seng som er lang nok (210 cm i lengden), slik at jeg slipper å sove med tøfler pga at beina ligger utenfor sengen og dynen er for kort.
Da vi sjekket priser fikk jeg helt sjokk. Bohus kunne skaffe meg en seng på 180x210cm fra 60 til 90 000 kr. Det har jeg absolutt ikke råd til, hadde håpet jeg kunne klart å fått meg en til rundt 10 000 kr (maks).

Jeg vet at folk med cøliaki og diverse andre får støtte, og har et svakt, svakt håp om at noen vet om en støtteordning slik at en lang person kan få en lang nok seng uten å havne på luksusfellen? :)

Anonymous poster hash: 5e4d2...01e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er så lav at jeg ikke når opp til hyllene i leiligheten, men tror ikke jeg får støtte til å flytte alle skapene og hyllene 20 cm ned for det. Jeg henter en krakk hver gang jeg skal opp i skapene, du får finne på noe lurt du også! Å søke om støtte kommer du ikke langt med...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Må aller først få sagt at jeg ikke er en person som søker støtte til absolutt alt. Har en god jobb og er fornøyd med det, men er nettopp ferdig med utdannelsen og økonomien er ikke nødvendigvis den aller beste.

Problemet mitt er at jeg er litt lengre enn de fleste, og snuser på 2 meter tallet (ja, er mann). I tillegg til å være lang er beina, da spesielt låra unormalt lange i forhold til andre.

Jeg forstår at jeg ikke kan få støtte til bilkjøp (kommer ikke inn bak rattet på 90 % av bilene som finnes) eller å kjøpe klær.

Men, nå skal jeg og samboer flytte og må kjøpe oss seng. Tenkte at jeg denne gangen skal kjøpe meg en seng som er lang nok (210 cm i lengden), slik at jeg slipper å sove med tøfler pga at beina ligger utenfor sengen og dynen er for kort.

Da vi sjekket priser fikk jeg helt sjokk. Bohus kunne skaffe meg en seng på 180x210cm fra 60 til 90 000 kr. Det har jeg absolutt ikke råd til, hadde håpet jeg kunne klart å fått meg en til rundt 10 000 kr (maks).

Jeg vet at folk med cøliaki og diverse andre får støtte, og har et svakt, svakt håp om at noen vet om en støtteordning slik at en lang person kan få en lang nok seng uten å havne på luksusfellen? :)

Prøv å se på Jysk http://freak.no/forum/showthread.php?t=224794

Anonymous poster hash: f73e8...d05

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Rammemadrass 220 på Ikea http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30161690/

Anonymous poster hash: f73e8...d05

• Liker 2
Skrevet

Rammemadrass fra Ikea så kan du bygge sengen selv, da blir det billig og bra ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er så lav at jeg ikke når opp til hyllene i leiligheten, men tror ikke jeg får støtte til å flytte alle skapene og hyllene 20 cm ned for det. Jeg henter en krakk hver gang jeg skal opp i skapene, du får finne på noe lurt du også! Å søke om støtte kommer du ikke langt med...

Det går faktisk ann å få støtte til dette. Hun som kjøpte gamle leiligheten min skulle skifte kjøkkenet på NAV sin regning. Men det kommer nok ann på hvor lav man er da. Hun her betegnes vel sikkert som dverg eller kortvokst (er ikke helt sikker på de medisinske begrepene)

Skrevet

Det går faktisk ann å få støtte til dette. Hun som kjøpte gamle leiligheten min skulle skifte kjøkkenet på NAV sin regning. Men det kommer nok ann på hvor lav man er da. Hun her betegnes vel sikkert som dverg eller kortvokst (er ikke helt sikker på de medisinske begrepene)

Ja, har man en uregelmessighet så er vel veien litt enklere - men å være 2m som mann, eller 1,55m som kvinne(som er mitt tilfelle) er ikke så uvanlig :lol:

• Liker 2
Skrevet

Ja, har man en uregelmessighet så er vel veien litt enklere - men å være 2m som mann, eller 1,55m som kvinne(som er mitt tilfelle) er ikke så uvanlig :lol:

Ja, tror nok kanskje man må være enda litt høyere enn 2m for å komme i kategorien "unormal" og ha rett på noe støtte ja.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan forhøre deg med fastlegen som kan sette deg i kontakt med NAV?

Alle burde få sove i en skikkelig seng som er lang nok. Er jo ikke greit å måtte ligge med tøfler og sokker på bena fordi dynen ikke er lang nok???

Om man er for kort er jo alt stort nok, men for stort. Har hørt om veldig korte mennesker som får støtte til å kjøpe f.eks. spesialklær fordi det er så dyrt, så det må jo være noe for store mennesker også.

Anonymous poster hash: b0707...673
Skrevet

Hei!

Du skal da ikke ha noen støtte. Vær klar over at det finnes menn som misunner deg høyden og gjerne skulle byttet med deg selv om det betød dyr seng. Vi er skapt slik vi er, og kan da ikke bruke offentlige midler på alle som ikke er 180 og veier 74.12 kg.

• Liker 1
Skrevet

Er nok ikke noe støtte for det nei. Faren min er 2 meter og bruker str 50 i sko. Ikke lett å finne klær og sko, men han har bare måttet leve med det. Broren min likeså som er et par cm kortere. Sønnene mine strekker seg også i høyde og skostr og de eldste er nå alle godt over 1,90 og ligger fra 47-49 i sko. Han på 14 er nå 184 og når vel igjen de andre snart. Det går mye penger til klær og sko, men så lenge man er innenfor den forholdsvise "normalen" er det bare utgifter man må ta. Og seng er jo av de enklere tingene, for man kan jo bare forlenge litt i hode- eller fotende.

AnonymBruker
Skrevet

Du har nok ikke undersøkt godt nok. Vi kjøpte 210 seng for noen år siden. Den var dyrere, men ikke SÅ dyr. Vær også klar over at du får kjøpt 220 dyner og dynetrekk. Godt å slippe å fryse på tærne ;)

I nødsfall får du gjøre som min mann: Skaff deg ei kort kone. Når vi sover borte, så ligger alltid mannen min på diagonalen i dobbeltsenga, mens jeg får den kortere plassen på den ene av sidene hans. Det funker, men det er alltid godt å komme hjem til vår egen 210 seng.

Anonymous poster hash: 5d7c6...37c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tror nok selgeren på Bohus prøvde å lure deg med en veldig eksklusiv seng. Vi er begge mellom 180 og 200 cm her i huset, og har selvsagt 210 seng. Den kostet rundt 20.000 på Skeidar for noen år siden.

Anonymous poster hash: 4854d...b86

AnonymBruker
Skrevet

Du snuser på 2m tallet?? Jeg kjenner mange som er rundt 197 og en som er 2,10m. Det gjør jo en stor forskjell de 10cm ekstra, men når du bare er 2m så er det faktisk ikke uvanlig om du er mann. Du må nesten søke på nettet eller andre butikker, for en lengre seng er ikke spesielt dyrere! Tror ikke du får noe støtte når du er så ''lav''.

Anonymous poster hash: 75a30...9ef
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skal da ikke ha noen støtte. Vær klar over at det finnes menn som misunner deg høyden og gjerne skulle byttet med deg selv om det betød dyr seng. Vi er skapt slik vi er, og kan da ikke bruke offentlige midler på alle som ikke er 180 og veier 74.12 kg.

De aller fleste sengene er for kort, dynene (ja, til å med "220" dynene) dekker så vidt tærne, kollektiv transport er et helvete for knærne som stanger borti hvert eneste sete, du blir flyværtinnens hatobjekt når beinene dine ikke går inn imellom setene og må ha dem i midtgangen, du lærer aldri at en dørkarm er et perfekt sted å skrape opp hodebunnen i, klær og sko blir tre ganger så vanskelig fordi kjeder aldri tar inn størrelsen din, soveposer må spesialsys, du får ryggvondt av å lage en lengre middag fordi kjøkkenbenken er for kort (og vi kan ikke bare sette oss på en krakk slik som Chanchan), falt ut av pilotopptaket i forsvaret fordi jeg var EN cm for høy.

Jeg bytter gladlig fra meg 10 cm. Jeg er faktisk utrolig lei av å være høy!

Og ja, jeg er "bare" 2 meter. Stakkars de som er høyere.

Hadde absolutt ikke forventet at jeg skulle få noen som helst form for støtte. Det var mer meg som kom hjem fra Bohus og følte meg ganske forbanna for at det tidvis skal være så vanskelig å få ting som er laget for høye folk.

Skal sjekke litt ekstra rundt andre leverandører før jeg klager og river meg i håret nok en gang. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste sengene er for kort, dynene (ja, til å med "220" dynene) dekker så vidt tærne, kollektiv transport er et helvete for knærne som stanger borti hvert eneste sete, du blir flyværtinnens hatobjekt når beinene dine ikke går inn imellom setene og må ha dem i midtgangen, du lærer aldri at en dørkarm er et perfekt sted å skrape opp hodebunnen i, klær og sko blir tre ganger så vanskelig fordi kjeder aldri tar inn størrelsen din, soveposer må spesialsys, du får ryggvondt av å lage en lengre middag fordi kjøkkenbenken er for kort (og vi kan ikke bare sette oss på en krakk slik som Chanchan), falt ut av pilotopptaket i forsvaret fordi jeg var EN cm for høy.

Hadde absolutt ikke forventet at jeg skulle få noen som helst form for støtte. Det var mer meg som kom hjem fra Bohus og følte meg ganske forbanna for at det tidvis skal være så vanskelig å få ting som er laget for høye folk.

Skal sjekke litt ekstra rundt andre leverandører før jeg klager og river meg i håret nok en gang. :)

Misunner ikke høyden din. Selv er jeg "bare" 195, og klarer meg med 220 dyne og 2M seng. Dørkarmproblemet kjenner jeg dog smertelig godt til. :tristbla:

Anonymous poster hash: 080d8...76c

Skrevet

At du gjerne bytter fra deg 10 cm tviler jeg ikke på. Men hadde du byttet fra deg førti? Og hvis ikke, synes du også den gruppen burde hatt statlig støtte?

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at det sikkert er kjipt å være så høy, men får være måte på hva man skal kunne få støtte for!

Sjekk ut andre butikker da vel, noen har tipset om ikea ser jeg, noe som du burde ha sjekket før du satt deg ned til å skrive innlegg her. Ellers er det jo fullt mulig å snekre sammen noe selv eller få hjelp av en snekker. Det finnes også sånne skamler som kan ligge ved fotenden, og som er samme høyde og går i ett med sengen.

Når det gjelder dyner, så antar jeg det fins i flere lengder, men også her er det mulig å sy en dyne selv (pluss dynetrekk).

Det er altså mange løsninger for den som velger å være løsningsorientert!

Anonymous poster hash: 1c5cd...e82

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...