Gå til innhold

Har fått i meg makk fra moreller, er det farlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Så kjøpte en stor pose moreller på lørdag som var kjempegode og spiste opp hele posen på to dager, så jeg kjøpte en ny pose moreller i går.. Satt nå å spiste i en skål og åpnet tilfeldigvis en bare for å se inni og der var det 3 små hvite makk som kravlet! Jeg åpnet 6 moreller til og jammen var det hvite makk i 5 av de! :O
Jeg kastet resten av morellene med en gang og nå sitter jeg her og er kjempekvalm og nesten kjenner det kravler i halsen, men det er vel sikkert bare innbilning?
Er det farlig? siden det var i mine moreller regner jeg med at mange andre i norges land også har fått i seg små hvite makk...
Har bare sett på discovery skumle dokumentarer om mennesker som har fått i seg makk-parasitter og blitt dødssyk, så er litt redd og uvel nå.

Anonymous poster hash: 683c7...ef8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er ikke farlig, hør på apoteket og kjøp deg en kur :)

Anonymous poster hash: e9daa...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok. Litt logikk her: hva lever markene i morellene av? Frukt. Hva er du laget av? Kjøtt. Hva er magesekken din full av: ekstremt sterk magesyre som dreper det meste.

Dette går nok helt greit, du har bare fått i deg litt ekstra proteiner.

Anonymous poster hash: 5de34...1ba

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok. Litt logikk her: hva lever markene i morellene av? Frukt. Hva er du laget av? Kjøtt. Hva er magesekken din full av: ekstremt sterk magesyre som dreper det meste.

Dette går nok helt greit, du har bare fått i deg litt ekstra proteiner.

Jeg fikk i meg mark fra svenskegodis, men de ble ikke drept av magesyren for jeg oppdaget de i endetarmen noen dager senere. Kur må altså til TS, men det er null stress dette her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk i meg mark fra svenskegodis, men de ble ikke drept av magesyren for jeg oppdaget de i endetarmen noen dager senere. Kur må altså til TS, men det er null stress dette her!

Nå er det vel neppe samme type larver eller mark som lever i frukt og svenskegodis. Hva den i godiset er må gudene vite, den kan ha kommet fra hvor som helst og være hva som helst. Larvene som lever i frukt VET man jo hva er, og at de er tilpassa nettopp et liv i frukt. Ikke i folk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Tenk på alt vi får i oss i løpet av et år av rask og rusk i salater og frukt etc. Som vi ikke engang vet om.

Går nok bra dette, ts - men skjønner det hvis du venter litt med moreller, ja. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UGGGGG Fy f***!!! mistet plutselig lyst på svenske godis for godt! Jesses, jeg må ut å spy!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, jeg som er sååå glad i moreller.. Den posen forrige helg var nok den siste for sommeren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, makk i moreller er uproblematisk. Det er ekstra proteiner. Samme gjelder fra andre grønnsaker og frukt; vrigler det og er i livet, er det helt greit, om noe udelikat

Å få endetarmsmakk fra godis er MYE værre. MYE MYE verre. Det forutsette at du får det i deg som egg (ellers overlever de ikke magesekken) og vi vet hvor disse eggene kommer fra, hvilket på ingen måte er kompatibelt med godis .....

Endret av Druid
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei TS her. Ringte mattilsynet og de bad meg komme innom så de fikk sett på det. Han ene sa han ble uve for han hadde selv spist en del moreller i det siste og at hvis dette hadde vært norske moreller hadde det ikke vært noe farlig og null stress, men siden disse morellene er importert fra Tyrkia og har vært i mange dager både i butikken og så i det iskalde kjøleskapet mitt og at det allikevel kravlet inni morellene, kan være skummelt. Det betydde for det første at de var veldig hardføre og antakelig er en del egg som driver å klekkes + at siden det er importert fra tyrkia burde vi være forsiktig.
De skulle kontakte butikken i Tromsø.
Jeg ringte selv å gav beskjed til rema 1000 også og da fikk jeg beskjed om at jeg skulle bare komme tilbake til butikken og snakke med de i grøntdisken så skulle jeg få en gratis pose med de samme morellene.. ja liksom at jeg vil ha det...

Anonymous poster hash: fa593...001
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min og meg delte en pose moreller som vi oppdaget helt på slutten av posen at det var mark og egg i......pga datteren min bet av ei morelle også kravlet det med larver! Urgh :kvalm:

Ingen av oss har blitt syke, og jeg satser på at det går bra..

(men det skal bli alvorlig lenge til neste gang jeg spiser moreller!)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilken type svenskegodis, og hvor*/ når kjøpte du det? Løsvekt?

Anonymous poster hash: 3fadf...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud, mistet lysten på moreller nå ja! :sjokkert: Håper det går fint med deg TS! Hold oss gjerne oppdatert på hva mattilsynet sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hold dere til norske moreller folkens.

Hilsen morelldyrker ;)

Anonymous poster hash: f811e...2e9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her. har fått diarè som jeg har hatt nå de siste par timene, men vet ikkje om det er på grunn av all makken i morellene eller om det kan være pga. stress, eller at jeg har spist for mye moreller eller hva det skal være... Er veldig sjelden jeg får diarè og blir kvalm. skal ikke være noe annet jeg reagerer på for jeg har ikke spist annet enn de morellene og to knekkebrød med gulost i dag. Driver å lager middag nå så skal prøve å spise litt og se om jeg blir bedre i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye moreller setter skikkelig fart på magen, så kan liksågodt være derfor du har diare Ts.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

For mye moreller setter skikkelig fart på magen, så kan liksågodt være derfor du har diare Ts.

Ja var det jeg også tenkte. så er sikkert derfor ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her. har fått diarè som jeg har hatt nå de siste par timene, men vet ikkje om det er på grunn av all makken i morellene eller om det kan være pga. stress, eller at jeg har spist for mye moreller eller hva det skal være... Er veldig sjelden jeg får diarè og blir kvalm. skal ikke være noe annet jeg reagerer på for jeg har ikke spist annet enn de morellene og to knekkebrød med gulost i dag. Driver å lager middag nå så skal prøve å spise litt og se om jeg blir bedre i magen.

God bedring :blomst:

Drikk mye vann (etter maten)

Anonymous poster hash: 3fadf...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, har spist en del moreller i det siste jeg også, men har jo ikke delt de for å sjekke om det er mark i de. Tror faktisk aldri jeg har sjekker moreller for mark i det hele tatt. Men hvis det er fult av mark i morellene, vil man ikke merke at det kravler i munnen når man spiser de da? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Altså, makk i moreller er uproblematisk. Det er ekstra proteiner. Samme gjelder fra andre grønnsaker og frukt; vrigler det og er i livet, er det helt greit, om noe udelikat

Å få endetarmsmakk fra godis er MYE værre. MYE MYE verre. Det forutsette at du får det i deg som egg (ellers overlever de ikke magesekken) og vi vet hvor disse eggene kommer fra, hvilket på ingen måte er kompatibelt med godis .....

Kanskje hun hadde spist søppeldynga, huhu
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...