AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #1 Skrevet 24. juni 2014 Er ferdig med en bachelor (innen helse-/samfunnsfag) høsten 2014,og tenker litt på muligheten for ta en master senere. Ser at krav for opptak til master (2-årig) ofte er minimum C i snitt fra bachelorgraden. Finnes det noen 2-årige mastergrader innen samfunnsfag eller helsefag,el.lign,der det ikke er krav til minimum C som snitt fra bachelor? (enten på nett eller vanlig universitet/høgskole)? Jeg ligger nemilg under C i snitt (2,56) . Har 2 eksamener igjen av bachelorgraden og klarer ikke å hente inn igjen en C. Selv om jeg skulle få A på begge eksamenene vil ikke snittet øke særlig. Har vurdert å ta opp fag men vil helst unngå dette. Begge fagene jeg har E i er store fag med mange studiepoeng som er forandret mye siden jeg tok eksamen i dem. Takknemmelig for svar:) Anonymous poster hash: 424c3...e82
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #2 Skrevet 24. juni 2014 Dessverre, for å være kvalifisert til høyeregradsstudier kreves C. Flere steder må du ha B for å komme inn. Anonymous poster hash: 5ef05...828 8
Sandie Skrevet 24. juni 2014 #3 Skrevet 24. juni 2014 Det er ikke alle studiesteder som stiller krav til C i snitt. Master i Endringsledelse eller Samfunnssikkerhet kan kanskje være noe? http://www.uis.no/studietilbud/samfunnsfag/master/ Alternativt får du jo også tileggspoeng om du tar et årsstudium på minimum 60 studiepoeng utenom bachelor, eller du kan vurdere etterutdanning som et alternativ til master kanskje? Det finnes også erfaringsbaserte mastergrader som ikke krever karaktersnitt C, men et visst antall år relevant yrkespraksis.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #4 Skrevet 24. juni 2014 Da vet man hvilke mastergrader man ikke skal ansette folk fra. Anonymous poster hash: 5ef05...828 11
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #5 Skrevet 24. juni 2014 Selv om masteren i samfunnssikkerhet ikke krever C, er det et relativt høyt snitt for å komme inn siden den er populær. Ved min master var det bare krav om C, men man måtte ha B fordi det er mange søkere. Det er få mastergrader som har så få søkere at de tar inn alle. I tillegg har en master høyere vanskelighetsgrad, så det vil bli tøft å gjennomføre. Forsøk heller å ta opp fagene du har dårlig karakter i. Anonymous poster hash: c8c3a...e4f 7
Sandie Skrevet 24. juni 2014 #6 Skrevet 24. juni 2014 Da vet man hvilke mastergrader man ikke skal ansette folk fra. Anonymous poster hash: 5ef05...828 Oppnår man gode resultater på mastergraden vil nok mange arbeidsgivere vektlegge det mer enn om du hadde et par dårlige karakterer på bachelorgraden du tok for kanskje mange år tilbake. 6
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #7 Skrevet 24. juni 2014 Oppnår man gode resultater på mastergraden vil nok mange arbeidsgivere vektlegge det mer enn om du hadde et par dårlige karakterer på bachelorgraden du tok for kanskje mange år tilbake. Jeg er veldig uenig. Det er stor forskjell på studentmassen når snittet for å komme inn var C eller lavere, i forhold til for eksempel B eller A. Anonymous poster hash: 5ef05...828
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #8 Skrevet 24. juni 2014 Jeg er veldig uenig. Det er stor forskjell på studentmassen når snittet for å komme inn var C eller lavere, i forhold til for eksempel B eller A. Anonymous poster hash: 5ef05...828 Tull. Jeg har da studert på begge nivåer, en master er på mange måter lettere når det gjelder noen fag, mens andre ikke. Tviler på at du har tatt høyere utdannelse selv. Anonymous poster hash: d54b0...27b 4
Puny Skrevet 24. juni 2014 #9 Skrevet 24. juni 2014 men når det står gjennomsnitts karakter c så er det ikke sikkert at alle karakterene teller... På min master tllte ikke exphil og noen andre fag, så det kan kanskje hjelpe snittet ditt å se hvilke fag som teller? 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #10 Skrevet 24. juni 2014 men når det står gjennomsnitts karakter c så er det ikke sikkert at alle karakterene teller... På min master tllte ikke exphil og noen andre fag, så det kan kanskje hjelpe snittet ditt å se hvilke fag som teller? Håper det:) Jeg har lurt litt på dette. Det står noen steder at kun fordypningsdelen teller. Vet ikke helt hva dette betyr. Jeg har B på bacheloroppgaven. Alle de andre fagene inngår obligatorisk i studiet. Er de kun bacheloroppaven og de fagene som er nært knyttet til denne som teller da kanskje? ts Anonymous poster hash: 424c3...e82
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #11 Skrevet 24. juni 2014 Tull. Jeg har da studert på begge nivåer, en master er på mange måter lettere når det gjelder noen fag, mens andre ikke. Tviler på at du har tatt høyere utdannelse selv. Anonymous poster hash: d54b0...27b Jeg tar høyere utdanning, men ser ingen grunn til å gå til personangrep. Jeg synes ikke at et mastersløp som først krevde 5 i snitt fra videregående og deretter B i snitt fra universitetet kan måles opp mot et utdanningsløp som ikke krevde mer enn 2 fra vgs og deretter C eller D fra en høgskole for å komme inn på master. Grunnen er at karakterer skal normalfordeles, og det virker ikke logisk at en gjennomsnittsstudent fra de to lærestedene er på samme nivå hvis alt annet er likt. Det er forskjell på kravene som stilles hele veien. Det er en grunn til at studenter fra NHH foretrekkes fremfor studenter fra BI, selv med lik gjennomsnittskarakter. Det du skriver understreker bare at det er forskjell på utdanningssteder. I de fleste tilfeller er det litt vanskeligere for en A-student på bachelornivå å nå helt til topp på master, når alle med lavere karakter enn B er fjernet. Anonymous poster hash: 5ef05...828
Puny Skrevet 24. juni 2014 #12 Skrevet 24. juni 2014 Håper det:) Jeg har lurt litt på dette. Det står noen steder at kun fordypningsdelen teller. Vet ikke helt hva dette betyr. Jeg har B på bacheloroppgaven. Alle de andre fagene inngår obligatorisk i studiet. Er de kun bacheloroppaven og de fagene som er nært knyttet til denne som teller da kanskje? ts Anonymous poster hash: 424c3...e82 Det er umulig å svare på... du må nesten bare spørre de...
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #13 Skrevet 24. juni 2014 Da vet man hvilke mastergrader man ikke skal ansette folk fra. Anonymous poster hash: 5ef05...828 Hehe, ofte teller erfaring og personlige egenskaper vel så mye som utdanning. F.eks er samfunnsikkerhetsmasteren veldig populær, så kravene for å komme inn er høye selv om det ikke ser slik ut i informasjonen på nett (i overkant av 400 søkere til 30 plasser i fjor). I tillegg handler det om ha rett erfaring og kvalifikasjoner i jobben du skal gjøre etterpå, trengs det en som er utdannet politi så tar man ikke en ingeniør fordi han hadde bedre karakterer for 10 år siden. Min erfaring fra arbeidslivet er at ingen har spurt etter karakterene mine, kun vitnemålet der karakterene ikke er presisert. I den grad noen har spurt om noe karakterrettet er det bacheloroppgavens tema og karakter som er fokus, siden det er det eneste selvstendige arbeidet man gjennomfører på lavt nivå. Snart ferdig med master og jobb er på plass, helt uavhengig av karakter, de trenger fagkombinasjonen og erfaringen min, samt andre kvalifikasjoner jeg som person bidrar med. (Til info har jeg to bachelorgrader og lang arbeidserfaring) TS, du bør skaffe deg arbeidserfaring før du begynner på master, så vet du hva du har lyst å jobbe med videre i livet, og tar ikke kun en master fordi det er den du kommer inn på. Anonymous poster hash: 8ca4b...73f 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #14 Skrevet 24. juni 2014 Jeg tar høyere utdanning, men ser ingen grunn til å gå til personangrep. Jeg synes ikke at et mastersløp som først krevde 5 i snitt fra videregående og deretter B i snitt fra universitetet kan måles opp mot et utdanningsløp som ikke krevde mer enn 2 fra vgs og deretter C eller D fra en høgskole for å komme inn på master. Grunnen er at karakterer skal normalfordeles, og det virker ikke logisk at en gjennomsnittsstudent fra de to lærestedene er på samme nivå hvis alt annet er likt. Det er forskjell på kravene som stilles hele veien. Det er en grunn til at studenter fra NHH foretrekkes fremfor studenter fra BI, selv med lik gjennomsnittskarakter. Det du skriver understreker bare at det er forskjell på utdanningssteder. I de fleste tilfeller er det litt vanskeligere for en A-student på bachelornivå å nå helt til topp på master, når alle med lavere karakter enn B er fjernet. Anonymous poster hash: 5ef05...828 Da har du virkelig misforstått normalfordeling...Anonymous poster hash: cebd1...e2b
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #15 Skrevet 24. juni 2014 Da har du virkelig misforstått normalfordeling...Anonymous poster hash: cebd1...e2b Det har jeg slettes ikke gjort, men du må gjerne utdype. Normalfordeling tilsier at karakterene skal fordeles jevnt over karakterskalaen på lang sikt. Det betyr at man kan forvente mer av en god studentmasse som lett får B, enn av en dårlig studentmasse som sliter med å oppnå samme resultat. Anonymous poster hash: 5ef05...828 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #16 Skrevet 24. juni 2014 Hehe, ofte teller erfaring og personlige egenskaper vel så mye som utdanning. F.eks er samfunnsikkerhetsmasteren veldig populær, så kravene for å komme inn er høye selv om det ikke ser slik ut i informasjonen på nett (i overkant av 400 søkere til 30 plasser i fjor). I tillegg handler det om ha rett erfaring og kvalifikasjoner i jobben du skal gjøre etterpå, trengs det en som er utdannet politi så tar man ikke en ingeniør fordi han hadde bedre karakterer for 10 år siden. Min erfaring fra arbeidslivet er at ingen har spurt etter karakterene mine, kun vitnemålet der karakterene ikke er presisert. I den grad noen har spurt om noe karakterrettet er det bacheloroppgavens tema og karakter som er fokus, siden det er det eneste selvstendige arbeidet man gjennomfører på lavt nivå. Snart ferdig med master og jobb er på plass, helt uavhengig av karakter, de trenger fagkombinasjonen og erfaringen min, samt andre kvalifikasjoner jeg som person bidrar med. (Til info har jeg to bachelorgrader og lang arbeidserfaring) TS, du bør skaffe deg arbeidserfaring før du begynner på master, så vet du hva du har lyst å jobbe med videre i livet, og tar ikke kun en master fordi det er den du kommer inn på. Anonymous poster hash: 8ca4b...73f Du er litt utpå viddene når du trekker inn andre variabler. Det hele blir en usystematisk røre. Selvfølgelig har du en haug andre variabler som også spiller inn ved ansettelser, men hvis alt annet er likt, vil en studentmasse fra en anerkjent utdanningsinstitusjon innenfor sitt fagfelt (for eksempel karakteren 5,7 fra VGS) i gjennomsnitt utkonkurrere en studentmasse fra en utdanningsinstitusjon med vesentlig lavere opptakskrav (for eksempel karakteren 1,5 fra VGS). Ikke i alle tilfeller, men i svært mange. Dette er enkel forskningsmetode. Anonymous poster hash: 5ef05...828 1
Genesis Skrevet 24. juni 2014 #17 Skrevet 24. juni 2014 Er ferdig med en bachelor (innen helse-/samfunnsfag) høsten 2014,og tenker litt på muligheten for ta en master senere. Ser at krav for opptak til master (2-årig) ofte er minimum C i snitt fra bachelorgraden. Finnes det noen 2-årige mastergrader innen samfunnsfag eller helsefag,el.lign,der det ikke er krav til minimum C som snitt fra bachelor? (enten på nett eller vanlig universitet/høgskole)? Jeg ligger nemilg under C i snitt (2,56) . Har 2 eksamener igjen av bachelorgraden og klarer ikke å hente inn igjen en C. Selv om jeg skulle få A på begge eksamenene vil ikke snittet øke særlig. Har vurdert å ta opp fag men vil helst unngå dette. Begge fagene jeg har E i er store fag med mange studiepoeng som er forandret mye siden jeg tok eksamen i dem. Takknemmelig for svar:) Anonymous poster hash: 424c3...e82 C går så vidt jeg vet helt ned til 2.5 (det dårligste snittet som fortsatt er C). Så mulig du er heldig. Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor du ønsker å ta master, du har jo tydelig vist at du ikke har mestret bachelorstoff i noe særlig grad. 5
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #18 Skrevet 24. juni 2014 C går så vidt jeg vet helt ned til 2.5 (det dårligste snittet som fortsatt er C). Så mulig du er heldig. Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor du ønsker å ta master, du har jo tydelig vist at du ikke har mestret bachelorstoff i noe særlig grad. Det er to hovedblokker av fag i min bachelorgrad. En med samfunnsvitenskapelige fag og en med realvitenskapelige. De dårlige karakterene jeg har er utelukkende i de realvitenskapelige fagene. Resten er B og A. Jeg ser i ettertid at jeg valgte feil utdanning mtp at realfag ikke er min type fag. Skal jeg en gang ta en master blir det selvfølgelig innen noe annet enn realfag, mest sannsynlig samfunnsfag. Det er også det jeg interesserer meg mest for. ts Anonymous poster hash: 424c3...e82
lalaB Skrevet 24. juni 2014 #19 Skrevet 24. juni 2014 (endret) Hvorfor vil du ta master? Bare fordi du vil ha en master, eller fordi du ønsker "den jobben" som krever at du har en mastergrad? Endret 24. juni 2014 av lalaB
lalaB Skrevet 24. juni 2014 #20 Skrevet 24. juni 2014 (endret) (dobbeltpost) Endret 24. juni 2014 av lalaB
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå