Gå til innhold

Fått inkassosak på noe jeg ikke har bestilt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette er kjipt!

Jeg har fått en inkassosak på noe jeg ikke har bestilt eller hørt om!

Det er så fælt! Jeg har ringt inkassoselskapet og sagt fra og de skulle undersøke nærmere på dette, men det er helt grusomt.

Hva gjør jeg videre?

Anonymous poster hash: 2f818...a7c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Gå til politiet og anmeld at du er utsatt for identitetstyveri. Om ikke du har bestilt dette har jo noen andre gjort det i ditt navn. Politiet kan gi deg tips til hva du bør gjøre videre. Ta det alvorlig, identitetstyveri kan ødelegge så ufattelig mye! Kontakt de "du" skal ha bestilt dette fra og be om dokumentasjon på bestillingen/informasjon om hvordan bestillingen er foretatt. Hvilken informasjon om deg som er oppgitt. Personnummer? Er det gjennomført en kredittsjekk? Hvilken adresse/kontaktinformasjon har de registrert?

Be inkassoselskapet om å sette saken i bero så det ikke påløper flere renter/gebyrer inntil videre. Gi dem tydelig beskjed om at saken er omtvistet, og at du er utsatt for identitetstyveri.

Når du har anmeldt saken til politiet sender du inkassoselskapet en kopi av anmeldelsen, så de ser at du er seriøs og ikke bare sier at du ikke har bestilt dette for å slippe unna å betale (for det er det latterlig mange som gjør).

Lykke til!

Anonymous poster hash: ddc01...04f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Dette er kjipt!

Jeg har fått en inkassosak på noe jeg ikke har bestilt eller hørt om!

Det er så fælt! Jeg har ringt inkassoselskapet og sagt fra og de skulle undersøke nærmere på dette, men det er helt grusomt.

Hva gjør jeg videre?

Hvis inkassoselskapet ikke raskt bekrefter at det er en feil (be om skriftlig bekreftelse), bestrider du kravet.

Du skriver en e-post til leverandøren og sier at du ikke har bestilt varen (eller har fått den levert). Send kopi til inkassoselskapet.

Kravet er da omtvistet og det kan ikke inndrives gjennom inkasso. Leverandøren må da gå til forliksrådet for å drive inn kravet. Han må da dokumentere at kravet eksisterer (ved kopi av bestilling ol).

Lykke til!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du venter på tilbakemelding fra inkassoselskapet :) Og puster ut i mellomtiden.

Hva er det du har mottatt? Ett inkassovarsel eller en betalingsoppfordring?

Er det ett inkassovarsel er det uansett ikke en inkassosak.
Ett inkassovarsel er det samme som en purring ;)

Hvis du er redd for betalingsanmerkning eller noe slikt på feil grunnlag kan du puste ut. Denne settes ikke på før mye lengere ut i prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville drøyd "politi og identitetstyverianmeldelsen" litt i hvert fall ;)

Feil skjer. Det trenger ikke være snakk om noe slikt i det heletatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var yngre hadde jeg vistnok fått krill... dere vet, sånne selgere som står oppigjenna karl johan og roper 'TAR DU TRAN?' etter deg... De gir deg krill. Det høres ut som et sykdom, men er kjempesunt. Uansett.... plutserlig var det inkassovarsel i postkassa på grunn av krill om ikke var betalt. Hurra? Jeg hadde jo ikke fått krill en gang. Så mamma ble rasende og ringte de og ba de til helvete ta seg sammen og at jeg ikke var gammel nok anyway for da var jeg ikke 18. Det viste seg at jeg ikke sto i systemet deres en gang. Så de fiksa det. De turte vel ikke noe annet, da mamma mildt sakt, ble forbanna.

I senere tid har jeg blitt ¨voksen¨ og fått tv og alt det der, når jeg flytta for meg selv (med samboer vel å merke), det gikk som det måtte gå og jeg fikk nrk på nakken. Måtte jo bare betale, hadde jo tv. Etter en stund fikk min samboer en helftig regning fra nrk...Fordi de hadde fått teften i at han hadde en get-boks. Som riktig nok sto i hans navn. Vi ble jo litt furt, siden vi allerede betalte den helv*tes nrk-lisensen og sa så. De brukte en gooood, gooooooood stund på å fikse dette. De var jo forsåvitt enig om at vi ikke skulle måtte betale hver vår nrk-lisens når vi bodde sammen. Det tok så lang tid at det ble en inkassovarsel på det også. Og unge som vi var/er så ble vi litt redd for denne inkassovarselen. Men det hele ordnet seg da.

Men jeg er ganske så sikker på at nrk sender ut så mange lisenser som bare mulig fordi mange folk bare betaler for seg og særlig når de får en inkassovarsel. Da blir de redd og bare betaler den, selv om de egentlig ikke trenger. Er ganske sikker på at krill-folka har en lik logikk som nrk og bare prøver seg på så mange som mulig. Slue selskapene... slue selskapene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du venter på tilbakemelding fra inkassoselskapet :) Og puster ut i mellomtiden.

Hva er det du har mottatt? Ett inkassovarsel eller en betalingsoppfordring?

Er det ett inkassovarsel er det uansett ikke en inkassosak.

Ett inkassovarsel er det samme som en purring ;)

Hvis du er redd for betalingsanmerkning eller noe slikt på feil grunnlag kan du puste ut. Denne settes ikke på før mye lengere ut i prosessen.

TS her..

Klarer ikke å forstå om det er varsel eller krav. Står inkassosak øverst i brevet, og det er en regning. :/ jeg venter på svar fra inkassoselskapet, så skal jeg gjøre det dere nevner. Takk for svar!!

Skal prøve å puste ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig rart ut.

Det skal stå tydelig på brevet om det er en purring, ett inkassovarsel eller en betalingsoppfordring.

Nettopp fordi det er viktig at de som mottar brevet forstår hva det er :)

Men om det er påført et inkassosaksnummer høres det jo ut som en betalingsoppfordring. Hvor mye gebyrer er det lagt på i tillegg til fakturabeløpet? (hovedstol) Om gebyrene/salærene er 64kr er det ett inkassovarsel (eller en purring) og er det mer enn dette er det en betalingsoppfordring.

Nå har du jo ringt inn så da løser det seg helt sikkert uansett hva slags brev det er. Og som sagt får ikke privatpersoner betalingsanmerkning pga ett slikt brev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hvis du ikke har fått produktet, må det jo ligge inne en adresse hos de, på hvem / hvor det ble sendt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som et svindelforsøk. Kanskje forbrukerombudet kan gi deg råd. I tillegg er det viktig å gi inkassoselskapet beskjed om at det er en svindel eller feil, men det høres det ut som du har gjort. Ikke betal noe.

Anonymous poster hash: b2367...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...