Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei lita jente på 7 mnd som er veldig glad i pupp, men ikke vil ha grøt. Har forsøkt i over 2 mnd, men hun gaper fortsatt ikke og jeg må lure inn litt mat når hun tilfeldigvis åpner munnen. Har forsøkt ulike typer og også annen mat (fruktmos, søtpotet etc), men med samme resultat. Det virker ikke som hun har noe imot smaken, men hun gaper altså aldri for å få mat. Hun er frisk og fin ellers. Ganske slank, men ikke veldig tynn. Har forsøkt å gi henne litt brød og det går bedre, men med de små bitene hun får, tar det jo en evighet bare m ei kvart skive. Tar gjerne imot tips!!

Anonymous poster hash: a296c...87a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du tatt det opp med helsesøster?

Prøv å gi henne når hun er ordentlig sulten! :) Jenta mi brukte ca 1 mnd på å godta fast føde ;)

Skrevet

Flere i barselgruppa mi har slitt med å gi babyene fast føde, da alle typer fast føde. Noen har slitt i flere mnd. Du må nesten bare fortsette å prøve, prøv mange forskjellige typer grøt, hjemmelaget og "ferdiggrøt" fra Hipp ol. Du har noe i grøten? Som f.eks frukt? Eller avokado?

Skrevet

Ingen av mine har spist grøt, ei heller moset mat. Dermed leste jeg meg opp på BLW (baby led weaning, babystyrt tilvenning), og lot dem spise selv. Ting som godt kokte grønnsaker i gripevennlige biter, myk frukt i staver, skumpinner og riskaker uten salt gikk greit fra starten av. Det sagt - jeg fullammet i praksis begge til de var 8-9 mnd gamle, det var først da matinntaket ble såpass at det mettet. Men de smakte på ting fra ca 6 mnd.

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde det på samme måte. Plutselig en dag så spiste han det....

Anonymous poster hash: 6cfc0...850

Gjest Magdalene
Skrevet

Min minste har aldri likt mos, men gladelig spist biter fra starten av.

Skrevet

Yngstejenta spiste ikke noe særlig før hun var over året. Vi prøvde alt, både mos og biter, men hun ville kun ha pupp. Så jeg fullammet i praksis til hun var så gammel. :P Etterhvert løsnet det og selv om hun fremdeles er veldig sær i matveien (laks og rent kjøtt er nam, juice og pasta er ekkelt) spiser hun nå det meste. Hun spiser seg ihvertfall mett på fast føde, det gjorde hun ikke før jeg sluttet å amme da hun var rundt 14-15 måneder.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Greit å vite at flere har det sånn. Alle de andre babyene på barselgruppa spiser fulle måltider nå, så jeg ble litt bekymret. Har snakket m helsesøster som sa jeg måtte sørge for at babyen er skikkelig sulten når jeg tilbyr grøt, så har prøvd det, men sider ender opp m at hun er så sur at hun bare gråter.... Har prøvd mange ulike typer grøt, med fruktmos etc, men nei. Men får bare fortsette å prøve litt og så ser det ut som at brød faller litt mer i smak, så vi kan prøve ut litt mer av det også.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Greit å vite at flere har det sånn. Alle de andre babyene på barselgruppa spiser fulle måltider nå, så jeg ble litt bekymret. Har snakket m helsesøster som sa jeg måtte sørge for at babyen er skikkelig sulten når jeg tilbyr grøt, så har prøvd det, men sider ender opp m at hun er så sur at hun bare gråter.... Har prøvd mange ulike typer grøt, med fruktmos etc, men nei. Men får bare fortsette å prøve litt og så ser det ut som at brød faller litt mer i smak, så vi kan prøve ut litt mer av det også.

Jeg ville ha startet mykt, jeg. Gi 1-2 skjefuller før hver amming (til normal tid, ikke vent til barnet er skrubbsultent, da risikerer du at barnet forbinder grøt med sult). Når det går problemfritt trapper du opp til 2-3 og så videre. Et langdrygt prosjekt, men poenget er å skape en link mellom grøt og det barnet forstår at det blir mett av (pupp).

Anonymous poster hash: 4a7c9...98e

AnonymBruker
Skrevet

Min var så og si fullammet til han var langt over året. Han ville rett og slett ikke ha mat, selv om jeg tilbød han det hver eneste dag, og i alle varianter. Most, biter, litt most, spise selv osv osv. Han ville bare ikke ha mat. Barn er forskjellige. Du får bare fortsette å prøve :)

Anonymous poster hash: a4d60...fd4
Skrevet

Vi ble anbefalt (av vår hs) å ikke vente til baby er skrubbsulten. Hun mente at vi burde amme litt først for å ta bort den største sultfølelsen, men ikke så mye at de er mette. Deretter forsøke med smaksprøver. Da er baby fortsatt sulten, men har fått dekket litt av både kos og sult - og man kan ta seg god tid til de få skjeene i starten. Hun sa da at baby ville være mer mottakelig og avslappet. Vi avsluttet med litt pupp igjen i perioden før den faste føden utgjorde noen særlig mengde. Verdt et forsøk :-) Funka fin-fint her

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...