Gå til innhold

Kinnet mitt har hovnet opp.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk tannverk for noen uker siden som gikk over av seg selv. Jeg har skikkelig tannlegeskrekk, så for meg så går jeg ikke til tannlegen før det er forseint. Skal til legen i morgen, kan jeg be han om å ta å se på det? Vet at han ikke er tannlege, men jeg har hatt betennelse der før, å da gikk jeg på medisiner. Hevelsen er snart oppe ved øyet.

Men jeg vil ha narkose under tannbehandling, og jeg har vært umulig hos skoletannlegen og de kjenner meg godt, for ender med at jeg får panikk og griner og problemer med å ikke bite han, aldri gjort. men kan skje. ;)

Men jeg er 21 år, kan jeg ringe skoletannlegen og høre om mulighet for narkose? Kan han henvise meg? Jeg vil ikke dra ditt hvis jeg må borre. Hvor lang tid tar ventetid på narkose?

Anonymous poster hash: 38c60...1f8
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg! Har også tannlegeskrekk, men heldigvis ikke sååå ille som seg. Vet om folk som har blitt henvist av tannlege til sykehuset med narkose pga skrekken. Går helt sikkert ann å gå innom skoletannlegen og be om henvisning

Anonymous poster hash: 3d138...ccd
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg! Har også tannlegeskrekk, men heldigvis ikke sååå ille som seg. Vet om folk som har blitt henvist av tannlege til sykehuset med narkose pga skrekken. Går helt sikkert ann å gå innom skoletannlegen og be om henvisning

Anonymous poster hash: 3d138...ccd

Kan jeg spørre om medisin av legen i morgen for å få ned hevelsen, eller må jeg gå til tannlegen og be om? Jeg kjenner at hele kinnet er hovent.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en enorm skrekk for å ta visdomstennene mine, p.g.a. ei tante som har slitt veldig med tenna sine (hovnet veldig opp da hun tok en visdomstann).
Jeg skulle ALDRI trekke dem, men måtte bite i det sure eplet til slutt.
Tok de nede først p.g.a. de måtte opereres ut, og de oppe tok jeg på en og samme dag (de datt omtrent ut bare).
Fikk beroligende alle gangene, veldig kjekke greier, kunne ikke brydd meg mindre om hva de drev med :P
Hadde vondt en uke etterpå med de nede, de oppe var jeg bare øm i en-to dager.
Kan beroligende være noe for deg?

Anonymous poster hash: 8e254...5db
Skrevet

Hvis du skal få behandling i narkose må du først til vanlig skoletannlege, så henviser de deg til tannlegeskrekkspesialister der du f.eks. kan prøve med beroligende, til slutt henviser de deg til lystgass og om ikke det funker: narkose (det var ihvertfall dette jeg fikk beskjed om og endte opp med å måtte gjøre).
Fra prosessen startet til jeg var i narkose tok det 2,5 år (ergo: tannen det gjaldt var blitt så ødelagt at den måtte trekkes i mellomtiden.......).

Når det er sagt kan jeg si at min erfaring med narkosetannlege var fryktelig dårlig. Jeg var altså hos en offentlig denne gangen (har gjort det senere igjen hos privat, her bare ringer du selv og får time relativt fort. Jeg ventet ca 1 mnd, men da skulle jeg ha kirurg for å operere ut visdomstenner, så det kan sikkert gå fortere enn det). Alt narkosetannlegen gjorde måtte jeg gjøre om igjen hos en annen tannlege fordi det var for dårlig og slurvete arbeid...

Det jeg også kan fortelle deg er at siden jeg måtte gjøre opp igjen alle hullene (jeg hadde EKSTREM tannlegeskrekk), ble jeg kvitt tannlegeskrekken. Jeg tok valium de to første gangene jeg var og borret, men nå er det nesten sånn at jeg gleder meg til å gå til tannlegen. :-) Jeg vil anbefale deg å ta en tur til tannlegen og evt. høre om beroligende og PRØVE ALT DU KAN, fordi narkosetannlege er IKKE noe å trakte etter. Og det gjør MYE vondere etterpå enn vanlig tannlege pga de stikker tannpirkere i tannkjøttet ditt for å holde munnen din åpen, intuberer deg osvosvosv.

Har dessverre også hørt om flere andre som har veldig dårlig erfaring med offentlig narkosetannlege...

Prøv bare! Plutselig en dag så går det, så er du kvitt faenskapen! :-)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en enorm skrekk for å ta visdomstennene mine, p.g.a. ei tante som har slitt veldig med tenna sine (hovnet veldig opp da hun tok en visdomstann).

Jeg skulle ALDRI trekke dem, men måtte bite i det sure eplet til slutt.

Tok de nede først p.g.a. de måtte opereres ut, og de oppe tok jeg på en og samme dag (de datt omtrent ut bare).

Fikk beroligende alle gangene, veldig kjekke greier, kunne ikke brydd meg mindre om hva de drev med :P

Hadde vondt en uke etterpå med de nede, de oppe var jeg bare øm i en-to dager.

Kan beroligende være noe for deg?

Problemet mitt er alt utstyret og se hva dem gjør osv. Jeg måtte i narkose da jeg var liten fordi jeg var livredd tannlegen. Måtte trekke 2 tenner. Så tror ikke beroligende vil hjelpe.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal få behandling i narkose må du først til vanlig skoletannlege, så henviser de deg til tannlegeskrekkspesialister der du f.eks. kan prøve med beroligende, til slutt henviser de deg til lystgass og om ikke det funker: narkose (det var ihvertfall dette jeg fikk beskjed om og endte opp med å måtte gjøre).

Fra prosessen startet til jeg var i narkose tok det 2,5 år (ergo: tannen det gjaldt var blitt så ødelagt at den måtte trekkes i mellomtiden.......).

Når det er sagt kan jeg si at min erfaring med narkosetannlege var fryktelig dårlig. Jeg var altså hos en offentlig denne gangen (har gjort det senere igjen hos privat, her bare ringer du selv og får time relativt fort. Jeg ventet ca 1 mnd, men da skulle jeg ha kirurg for å operere ut visdomstenner, så det kan sikkert gå fortere enn det). Alt narkosetannlegen gjorde måtte jeg gjøre om igjen hos en annen tannlege fordi det var for dårlig og slurvete arbeid...

Det jeg også kan fortelle deg er at siden jeg måtte gjøre opp igjen alle hullene (jeg hadde EKSTREM tannlegeskrekk), ble jeg kvitt tannlegeskrekken. Jeg tok valium de to første gangene jeg var og borret, men nå er det nesten sånn at jeg gleder meg til å gå til tannlegen. :-) Jeg vil anbefale deg å ta en tur til tannlegen og evt. høre om beroligende og PRØVE ALT DU KAN, fordi narkosetannlege er IKKE noe å trakte etter. Og det gjør MYE vondere etterpå enn vanlig tannlege pga de stikker tannpirkere i tannkjøttet ditt for å holde munnen din åpen, intuberer deg osvosvosv.

Har dessverre også hørt om flere andre som har veldig dårlig erfaring med offentlig narkosetannlege...

Prøv bare! Plutselig en dag så går det, så er du kvitt faenskapen! :-)

Men problemet mitt er kinnet mitt... Jeg kan prøve og høre med dem. Men først vil jeg ha ned hevelsen! Fordi den er så vondt og begynner å komme i veien for øynene.. Kan jeg spørre legen om resept?

Skrevet

Problemet mitt er alt utstyret og se hva dem gjør osv. Jeg måtte i narkose da jeg var liten fordi jeg var livredd tannlegen. Måtte trekke 2 tenner. Så tror ikke beroligende vil hjelpe.

Har du prøvd beroligende? På meg virker det noen ganger og noen ganger ikke.

Men problemet mitt er kinnet mitt... Jeg kan prøve og høre med dem. Men først vil jeg ha ned hevelsen! Fordi den er så vondt og begynner å komme i veien for øynene.. Kan jeg spørre legen om resept?

Men er ikke kinnet hovent pga tannen? Eller? Det var det jeg trodde.

Du kan uansett spørre legen din, om han vil skrive ut er jo en annen sak.

Om han så skriver ut antibiotika og det er tannen som har forårsaket dette bør du jo uansett få tatt en titt på det. Man kødder ikke med tenner - det har jeg fått erfare!

(Du vet at betennelse i tenner kan spre seg til hjerne og hjerte og worst case gi blodforgiftning?)

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at det er tanna?

Sist jeg hadde bihulebetennelse fikk jeg vondt fra kinnbenet og ned til kjeven, kjente ut som tannverk. Hovnet opp i ansiktet på den ene siden. Gikk til tannlegen, men det var ikke noe galt. Gikk til legen og da var det en kraftig bihulebetennelse.

Fy søren, jeg så ut som en hamster i halve ansiktet.

Anonymous poster hash: f2427...93e
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker heller ikke utstyret, men når jeg var på beroligende var jeg så fjern at de kunne ha puttet en edderkopp inn i kjeften på meg uten at jeg hadde gjort noe av det (og jeg er mer redd edderkopper enn tannlegen)..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker heller ikke utstyret, men når jeg var på beroligende var jeg så fjern at de kunne ha puttet en edderkopp inn i kjeften på meg uten at jeg hadde gjort noe av det (og jeg er mer redd edderkopper enn tannlegen)..

kanskje jeg skal prøve det. :) men er ikke det dyrere?

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at det er tanna?

Sist jeg hadde bihulebetennelse fikk jeg vondt fra kinnbenet og ned til kjeven, kjente ut som tannverk. Hovnet opp i ansiktet på den ene siden. Gikk til tannlegen, men det var ikke noe galt. Gikk til legen og da var det en kraftig bihulebetennelse.

Fy søren, jeg så ut som en hamster i halve ansiktet.

Anonymous poster hash: f2427...93e

Jeg hadde vondt fra kinnet og ned i tannkjøttet for noen dager siden. Gjorde vondt når jeg klemte. Da stråla det ned. Men nå ser jeg også ut som en hamster! nå er det 1 cm unna øyet mitt og jeg blir skikkelig plaget, så jeg gleder meg bare til timen idag....

AnonymBruker
Skrevet

Vært hos legen og han mente det at jeg kanskje hadde bihulebetennelse eller allergi, men siden jeg ikke har vondt i tanna, så visste han ikke. Han sa det at hvis ikke antibiotika eller allergi medisinene hjalp, måtte jeg rett på legevakta. Kan det være allergi når hevelsen blir større når jeg kommer hjem til dyra? Har 3 katter og 2 hunder.

Skrevet

kanskje jeg skal prøve det. :) men er ikke det dyrere?

Beroligende kan du få der for ca 50 kr eller noe, eller du kan få av fastlegen og hente på apoteket (da får du jo en boks med mange). Koster 150 kr for de jeg har tror jeg. 50 stk.

Skrevet

Vært hos legen og han mente det at jeg kanskje hadde bihulebetennelse eller allergi, men siden jeg ikke har vondt i tanna, så visste han ikke. Han sa det at hvis ikke antibiotika eller allergi medisinene hjalp, måtte jeg rett på legevakta. Kan det være allergi når hevelsen blir større når jeg kommer hjem til dyra? Har 3 katter og 2 hunder.

Det kan være infeksjon i tannen uten at det er vondt.

Har du vondt i bihulene da? Når jeg har hatt bihulebetennelse har det vært JÆVLIG vondt og ingen tvil. Du finner det fort ut om du bøyer hodet frem for da gjør det sykt vondt hvis det er bihulene.

Allergi kan det være, men høres merkelig ut å hovne i kinnet av dyr? Jeg er allergisk mot hunder og katter, men får utslett (hvite vabler som er røde rundt) først, alltid - klør jævlig. Ellers er det "vanlige" symptomer som kløe i øyne, nese, nysing, hoste, kribling i halsen og sånne ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...