AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #1 Skrevet 23. juni 2014 Det stemmer. Jeg har nå kuttet ut kjøtt og fugl. Jeg spiser fremdeles fisk, egg og melk. Det er diverse grunner til at jeg gjør dette, og det er ikke noe jeg ønsker å skape en debatt om. Det jeg derimot lurer på er om det er noen vegetarianere her inne som har noen gode tips å komme med til en nyoppstartet vegetarianer? Hva som helst tas imot med stor takk. Jeg jobber enda med å sette meg inn i kostholdet, matlaging osv, og det er jo ikke bare bare, så blir glad for alle råd. Anonymous poster hash: 8a764...af1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #2 Skrevet 23. juni 2014 Kanskje semi-vegetarianer er det riktige ordet. Anonymous poster hash: 8a764...af1 7
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #3 Skrevet 23. juni 2014 Jeg syns nøtter smaker godt i mat og det er en fin kilde til fett/proteiner. (ikke at jeg er vegetarianer selv) Anonymous poster hash: 88d02...92a
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #4 Skrevet 23. juni 2014 Kanskje semi-vegetarianer er det riktige ordet. Anonymous poster hash: 8a764...af1 Vel, overskriften stemmer jo faktisk ikke. Pescetarianer er korrekt benevnelse. Mitt beste råd er å Google "vegetar" eller "vegan" og "blogg". Og ellers sette seg greit inn i ernæring. Anonymous poster hash: 32bcc...fcb 6
Gjest Gaea Skrevet 23. juni 2014 #5 Skrevet 23. juni 2014 (endret) For ordens skyld; kall deg pescetarianer og ikke vegetarianer. Det er dumt om folk tror man kan servere fisk og skalldyr til en vegetarianer. I utgangspunktet heter det også lakto-ovo-vegetarianer når man også spiser egg og melk, men de betegnelsene er folk dessverre ikke så flinke til å bruke... Min største hjelp i overgangen til å bli veganer er faktisk flere grupper på facebook. Grupper jeg anbefaler å bli med i om du er på facebook; ''Hva slags veganmat lager du i dag?'', ''Veganprat'' og ''Veggispreik''. Hvis du liker et par sider som Norsk vegansamfunn, NOAH, Dyrevernalliansen osv får man masse matinspirasjon, har steder der man kan spørre om ting man lurer på, fine artikler og alt mulig rart. Jeg har også blitt mye flinkere til å lete opp oppskrifter og lage litt varierende mat, fordi jeg ikke var vant til å lage mat uten kjøtt som ''stjernen''. Mine yndlingsblogger er veganmisjonen.com, veganeren.com og vegetarbloggen.com. Masse god mat! Dyrevernalliansen har en app som heter Dyretestet? som sikkert er fin (har ikke prøvd den selv siden jeg ikke får den til min telefon, men hvis den funker virker det jo veldig lettvint!). Lykke til. Endret 23. juni 2014 av Gaea
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #6 Skrevet 23. juni 2014 For det første er "vegetarianer" ikke riktig benevnelse, da vegetarianere ikke spiser fisk. Du er pescetarianer. Ellers vil jeg bare gratulere for å ha tatt et godt valg, og ønsker du inspirasjon ligger det mye på nett. Søk opp vegetar/vegangrupper på facebook, se på ulike matsider der du kan søke på "vegetar" og søk generelt på nett etter gode oppskrifter. Det ligger fryktelig mye der ute, og mange retter kan også gjøres vegetariske ved å erstatte kjøttet med vegetariske alternativ. Lykke til! Anonymous poster hash: ea96d...1be
Gjest Gaea Skrevet 23. juni 2014 #7 Skrevet 23. juni 2014 Pass på å ikke bli ''kjeksetarianer'' - som det så fint kalles i blant. En del nye vegetarianere som ikke er så vant til matlaging, bl.a. meg selv som 15-åring, har lett for å bare spise tilbehør, godteri og evt. droppe matlaging fordi man ikke vet helt hva man skal lage. Derfor var det veldig viktig for meg å finne noen fine grupper og blogger for inspirasjon, ta meg litt sammen og prøve ''rare ting''. Det er jo ikke så fryktelig vanskelig som vegetarianer, litt verre som veganer - men vil selvsagt anbefale deg å sikte mot å spise mest mulig vegansk (man blir vant og kjent med rare ingredienser også!). Melk- og eggindustri er jo ikke bare bare det heller.
eglikarsaft Skrevet 23. juni 2014 #8 Skrevet 23. juni 2014 Gratulerer med eit godt val. Viktig å sette deg inn i ernæring/næringsstoff no når du kutter ut kjøt. Les deg gjerne opp via bøker, blogger og dokumentarer. Det viktigaste for deg i starten vil vera å eta variert og kanskje prøva nye matvarer og ekseperimentera litt på kjøkenet.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #9 Skrevet 24. juni 2014 Takker for alle svar. Og bra dere retter på terminologien min. Den var visst ikke helt i boks, nei. Jeg tror planen hos meg er å gradvis kunne kutte ned på fisk også, når jeg blir god på dette! Hadde vært enda bedre hvis jeg blir fullstendig veganer til slutt, men jeg får i så fall ta det som en gradvis overgang der jeg lærer litt etter litt så jeg ikke blir en kjeksetarianer, som noen så fint kalte det, haha. Igjen - takk for gode tips. Skal se nærmere på alt dette! :D Anonymous poster hash: 8a764...af1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #10 Skrevet 24. juni 2014 For oppskrifter og inspirasjon kan du se på blogger som veganmisjonen, vegetarbloggen, og lignende. Søk gjerne etter vegetarblogger. Jeg bruker mye Pinterest (søk etter vegetarian, vegan ol). For matvarer: Internasjonale butikker (innvandrerbutikker om du vil) selger veldig billige bønner, linser, erter og slikt. Jeg har alltid mye av dette i maten min, for å få protein. Der får du også tofu, og om du er heldig, tempeh. Tvp (soyafarse) og soyabiter er også veldig greit, proteinrikt og sunt. Pass på jernnivået ditt, jeg må ta jerntabletter for å holde nivåene oppe. Det måtte jeg forøvrig da jeg spiste kjøtt også, men det ble jo ikke bedre akkurat av å kutte ut kjøttet. Varier proteinkildene, med både belgfrukter, grove kornsorter, nøtter, og om du ikke vil være veganer, melkeprodukter og egg. Jeg gremmes over alle vegetaroppskriftene som kun inneholder grønnsaker og knapt et gram protein. Mange som lever på ris og pasta, og da gjerne ikke fullkornsvarianten heller... Prøv gjerne quinoa i stedet for ris, det har mer proteiner, samt at forandring fryder. Anonymous poster hash: 370dd...b9e
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #11 Skrevet 24. juni 2014 Noe som er veldig godt er sorte bønner istedet for kjøttdeig i taco. Samme mengde tacokrydder Anonymous poster hash: 62b52...f60
Lurt smil Skrevet 25. juni 2014 #12 Skrevet 25. juni 2014 Jeg er litt som deg . "I oppstartfasen" spiser ikke egg og fisk som deg da, men spiser melkeprodukter . Jeg har fulgt mange av oppskriftene til bloggen veganmisjonen og bare byttet ut veganost med vanlig ost ol. Syntes hun har utrolig mange bra oppskrifter og gode forklaringer på hvor du får tak i det du trenger . Så den anbefaler jeg deg å sjekke ut.
Jolene Skrevet 25. juni 2014 #13 Skrevet 25. juni 2014 For all del ikke glem vitamin B12! Mange vegeterianere/veganere som ikke tenker over at det er viktig å få i seg
eglikarsaft Skrevet 25. juni 2014 #14 Skrevet 25. juni 2014 Så lenge ho et melkeprodukter (og litt fisk) vil det ikkje vera noko problem å få i seg vitamin B12
Jolene Skrevet 25. juni 2014 #15 Skrevet 25. juni 2014 Så lenge ho et melkeprodukter (og litt fisk) vil det ikkje vera noko problem å få i seg vitamin B12 Derfor man bør sjekke seg for sånt minimum 1 gang i året Ikke alltid melk og fisk er nok dessverre, da alle kropper er forskjellige.
fasterpussycat Skrevet 25. juni 2014 #16 Skrevet 25. juni 2014 Så flott at du nå er blitt pescetarianer! Jeg anbefaler deg å lese innholdsfortegnelser nøye. Noen ting du bør se etter er gelatin (i en del godteri, iskrem osv), E120/karmin (rødt/rosa godteri, syltetøy, iskrem osv), aroma (som ofte er animalsk) og diverse annet. Det er ikke så slitsomt som mange virker til å tro, og man husker det til neste gang. Let etter veganske/vegetariske alternativer til kjøttmat, dersom du skulle savne det. Santa Maria har en egen pose med krydret soyakjøtt som er perfekt til taco, f.eks., og så finnes det jo veggiskjøttdeig, pølser, burgere og andre ting i mange matbutikker og helsekostbutikker. Noe ikke alle er klar over - og som det faktisk tok meg en stund før jeg visste da jeg ble veggis - er at ost inneholder løpe, som ofte er fremstilt fra enzymer i magen til døde kalver. Synnøve Finden bruker mikrobiell løpe, altså løpe som ikke er fremstilt fra dyr. Vin og øl er også i mange tilfeller ikke vegetarisk. Har ikke gjort mye research siden jeg ikke drikker noen av delene uansett, men siden det er snakk om i hvert fall fiskeblærer er det kanskje ikke så relevant for din del som fortsatt spiser fisk. Det er i hvert fall noe av det jeg kommer på. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå