AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #1 Skrevet 23. juni 2014 Vi har trøblet noe innmari ved legging siden fødsel, men han sover godt når han først sovner. Jeg har siden fødsel praktisert minst mulig stimuli+faste rutiner for at han skal lære å finne søvnen selv/ikke bli avhengig av stimuli - og stoppet den gjeldende metoden så raskt han lukket øynene så han skulle bli vant til å bli lagt uten å ha sovnet helt(akkurat som opp/ned). Men: Opp/ned baserer seg jo på at babyen faktisk roer se når han tas opp fra sengen - og det gjør overhodet ikke denne her ungen. Han har nå begynt å hyle krakilsk både i og utenfor sengen, uansett hva vi gjør. Og ja, vi har selvsagt forsøkt å legge tidligere i tilfelle overtretthet(han er definitivt overtrett, men har nå ved både dagsoving og nattsoving begynt å rote noe fryktelig - skal helst være helt i svima av tretthet og vel så det før han selv lukker øynene utfra intet). Så dere som har brukt opp/ned eller andre liknende metoder: hva gjør man om babyen faktisk ikke roer seg i armene til foreldrene men bare skriker uansett? Føler jeg driver med indirekte skrikekur her, men ingenting hjelper....mulig det bare er en fase, men hvem vet. Anonymous poster hash: 23c1d...fbc
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #2 Skrevet 23. juni 2014 Så dere som har brukt opp/ned eller andre liknende metoder: hva gjør man om babyen faktisk ikke roer seg i armene til foreldrene men bare skriker uansett? Anonymous poster hash: 23c1d...fbc Var så vidt innom denne opp/ned-metoden, men akkurat i vårt tilfelle ble det helt feil. Alle mulige lure triks endte i alt annet enn søvn. Så vi triller, ammer til hun sovner, og samsover. Slik blir vi en harmonisk familie. Sikkert ikke det du ville høre, men men ... :-) Anonymous poster hash: a5554...b8a
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #3 Skrevet 23. juni 2014 Var så vidt innom denne opp/ned-metoden, men akkurat i vårt tilfelle ble det helt feil. Alle mulige lure triks endte i alt annet enn søvn. Så vi triller, ammer til hun sovner, og samsover. Slik blir vi en harmonisk familie. Sikkert ikke det du ville høre, men men ... :-) Anonymous poster hash: a5554...b8a Han sovner ikke av mat, og vil ikke samsove Han ville kun trille ganske lenge, så vi gjorde jo det da. Og triller jo fortsatt på dagtid for å få frisk luft, men jeg tenkte på nattesoving ifht opp/ned. Ikke dagsoving. Han har heller aldri likt bæretøy, så det "slapp" vi prøve særlig mye Anonymous poster hash: 23c1d...fbc
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #4 Skrevet 23. juni 2014 Ja - og vi driver jo selvsagt ikke med skrikekurer eller nekter ham nærhet bare så dette ikke blir en tilknytningsomsorgsdebatt. Han sovner som sagt ikke av de triksene, de er prøvd for lenge siden da jeg ønsket samsove i starten. Ikke vil jeg kjøre skrikekurer heller, men han hyler av alt. Både sengen og bli tatt opp(han finner det ikke spennende å få være oppe, han er bare megaovertrøtt og nekter sovne om vi prøver komme overtrettheten i forkjøpet). Anonymous poster hash: 23c1d...fbc
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #5 Skrevet 23. juni 2014 Vi hadde en periode hvor han skrek uansett hva vi gjorde når han skulle sove. Følte han skrek til han ble utmattet nok tilmå sove. Følte meg helt elendig som ikke klarte å roe han i armene mine. Gikk over etter han hadde feber og var for varm til å holde i armene. Da begynte vi å bare holde på han i sengen istedenfor og siden han var så slapp gikk det lett og sovne og han ble vant til dette og det funket etter han ble frisk også. Sover mye bedre nå. Mulig vi hadde slitet med skrikinga ennå hvis han ikke hadde blitt syk.Anonymous poster hash: d04b6...532
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #6 Skrevet 23. juni 2014 Tipper det er en fase som med så mye annet. Jeg ville nok bare trøstet så godt det lar seg gjøre... Stol på deg selv, og husk at det går over! Anonymous poster hash: 02ab8...e86
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #7 Skrevet 23. juni 2014 Vi hadde en periode hvor han skrek uansett hva vi gjorde når han skulle sove. Følte han skrek til han ble utmattet nok tilmå sove. Følte meg helt elendig som ikke klarte å roe han i armene mine. Gikk over etter han hadde feber og var for varm til å holde i armene. Da begynte vi å bare holde på han i sengen istedenfor og siden han var så slapp gikk det lett og sovne og han ble vant til dette og det funket etter han ble frisk også. Sover mye bedre nå. Mulig vi hadde slitet med skrikinga ennå hvis han ikke hadde blitt syk.Anonymous poster hash: d04b6...532 Akkurat......vel, her er han ikke akkurat slapp Han ligger heller ikke bare rolig i armene, han inntar skikkelig sint banan-posisjon og hyyyyyyyler. Ser han smokken får han nærmest sammenbrudd :S Har aldri vært så sint før - så jeg lurer på om det er alderen hans kanskje, har hørt før at endel rundt 6 mnd plutselig kan krølle noe veldig med sovingen. Anonymous poster hash: 23c1d...fbc
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #8 Skrevet 23. juni 2014 Han sovner ikke av mat, og vil ikke samsove Han ville kun trille ganske lenge, så vi gjorde jo det da. Og triller jo fortsatt på dagtid for å få frisk luft, men jeg tenkte på nattesoving ifht opp/ned. Ikke dagsoving. Han har heller aldri likt bæretøy, så det "slapp" vi prøve særlig mye Anonymous poster hash: 23c1d...fbc Haha, nei, var ikke meningen å skape noe debatt. Mente absolutt ikke å beskylde deg for skrikekurer og sånn. Frem til noen kommer med veldig gode råd her i tråden, så kan jeg si at vi triller henne i søvn om kvelden også. Vi steller, bærer ut i vogn, går en kort tur hvor hun sovner, og bærer i seng. Nå får jeg sikkert mange sinte innlegg som sier hvor forkastelig det er, men vi slipper timevis med uro, og får en baby som oftest sovner ganske greit av det. Har noen en enklere metode som faktisk fungerer på babyer som ikke er sovebabyer, del gjerne! (Og lykke til med søvnen!) Anonymous poster hash: a5554...b8a
FruRaeder Skrevet 23. juni 2014 #9 Skrevet 23. juni 2014 Da min var baby brukte vi allverdens metoder. Tok på en myk kosedress, holdt han i armene og gikk en tur. Funket i noen uker. Tur i vogna, funket i noen dager. Biltur, funket til vi tok han ut av stolen. Til slutt måtte vi bare legge han alene og helt i fred i senga. La han i senga, gikk ut, og han skrek vel kanskje i 30 sekunder - 1 minutt, men etter det så var det helt stilt. Det var det eneste som hjalp. Tror du må kjenne etter selv. Prøv litt forskjellig. Ikke la deg skremme av alle artiklene der ute.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #10 Skrevet 24. juni 2014 Jeg lurer på om det var rundt den alderen vi begynte å bruke musikk... Vi la baby i senga. Baby nektet å sovne, bare kavet seg opp, og roet seg heller ikke i armene. Da tok vi baby ned i stua og satte oss i godstolen. Satte på samme musikken hver kveld. Vi satt stort sett bare i den stolen når hun fikk flaske, så den var ikke forbundet med å skulle sove. Det gikk sjeldent lenge før hun sloknet på den måten Nå er hun tre år, vi har vært gjennom mange ulike perioder med søvnproblemer, men ingen av dem har vart lenge og alle har gått over. Enten av seg selv, eller ved at vi har funnet et knep som hjelper. Det vi har funnet ut at er mest effektivt, er å akseptere situasjonen. Det får ikke babyen til å sovne, men det gjør det lettere å holde ut til ting løsner Anonymous poster hash: 8d81b...c96
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #11 Skrevet 24. juni 2014 Jeg lurer på om det var rundt den alderen vi begynte å bruke musikk... Vi la baby i senga. Baby nektet å sovne, bare kavet seg opp, og roet seg heller ikke i armene. Da tok vi baby ned i stua og satte oss i godstolen. Satte på samme musikken hver kveld. Vi satt stort sett bare i den stolen når hun fikk flaske, så den var ikke forbundet med å skulle sove. Det gikk sjeldent lenge før hun sloknet på den måten Nå er hun tre år, vi har vært gjennom mange ulike perioder med søvnproblemer, men ingen av dem har vart lenge og alle har gått over. Enten av seg selv, eller ved at vi har funnet et knep som hjelper. Det vi har funnet ut at er mest effektivt, er å akseptere situasjonen. Det får ikke babyen til å sovne, men det gjør det lettere å holde ut til ting løsner Anonymous poster hash: 8d81b...c96 Sant Han er blitt ganske umulig på siste lur før kvelden også, og vi prøver aaaaalt uten hell(virket raskt før). Så idag blir det nok hyl og vræl Bra vi har ørepropper altså. Får likevel vondt i meg av at han hyler så mye til han blir helt utmattet :S Vi lar han jo ikke ligge alene, men likevel :S Urk.Anonymous poster hash: 23c1d...fbc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå