AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #1 Skrevet 23. juni 2014 Har en 3-åring i hus, som i utgangspunktet er vanskelig å aktivisere. Vi har all verdens å gjøre, men om det er å tegne, male, pusle, sykle, bake, gå på lekeplassen, så er det kun gøy i 10-15min, også vil hun gjøre noe annet. Det er så frustrerende, for de dagene hun er bare hjemme, blir gjerne ganske lange.. Har prøvd å ta henne med på turer i skogen, bærplukking, badeturer nå i sommer, gåtur i byen osv. Men etter en viss tid, blir hun drittlei, og etter som jeg ikke kjører bil heller, må jeg da altså bære en trassen 3-åring hjem igjen.. Frustrerende. Nå er det snart ferietid også,og vi har 3 uker til disposisjon. Jeg har ikke lagt noen planer heller, etter som jeg ikke har råd til noen ferie/reise bort over lenger tid, så hvis jeg synes helgene er vanskelig, hvordan skal det da gå i 3 uker?! Hva gjør dere med utålmodige barn? Og hva gjør dere i ferien, om dere er enslige og har dårlig råd?Anonymous poster hash: f12f8...c5d
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #3 Skrevet 23. juni 2014 Huff akkurat slik har jeg det også... Ungene blir fort utolmodig, og det er vannskelig å finne ting som fenger både 4 åringen og 1,5 åringen. Går vi på tur, begynner de bare å suttre og vil inn igjen:( Kjenner at jeg faktsik gruer meg til ferien, for vi har heller ikke råd til å reise bort, og mannen skal jobbe hele sommern, så jeg blir alene med barna hver dag... Anonymous poster hash: 1c6aa...370
ViljaH Skrevet 23. juni 2014 #4 Skrevet 23. juni 2014 Leke med dem? Leke gjemsel på stien. Finne kongler og pinner og lage en gård. Nekt å bære en 3-åring. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #5 Skrevet 23. juni 2014 Jeg liker å ta med mine i skogen. De sutrer først og vil hjem/inn. Men jeg "tvinger dem" til å være ute og plutselig er de i gang med å plukke fra hverandre en gammel stubbe eller noe. Har med sekk med mat og sitteunderlag. Kaffe og bok til meg selv Anonymous poster hash: 21f18...150
onyx Skrevet 23. juni 2014 #6 Skrevet 23. juni 2014 Jeg vet ikke helt hva du forestiller deg, men det er altså ganske normal treåringsoppførsel... Eller forventer du at hun skal sette seg ned og drive i timesvis med en aktivitet? Sorry, men det er altså JOBB med unger... Kjøp deg en god vogn, så kommer dere ut på tur uten problemer. Se etter en joggevogn eller sykkelvogn (chariot har gode) med store hjul, de er lette å trille og gode i terreng. 1
Mistymya Skrevet 23. juni 2014 #7 Skrevet 23. juni 2014 Lage mat... Eller digg; f.eks. Is, smoothie... Dra å bade. Gå på åpen gård. Mate fugler. Snekre noe. Bygge trehytte. Lete etter skatter. Sjekk geocathing.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #8 Skrevet 23. juni 2014 Sykkeltur! Kjøp sykkelsete til barnet eller sykkelhenger. Sykle til stranda, skogen eller andre fine plasser. Anonymous poster hash: adea5...9d5
Amarinda Skrevet 23. juni 2014 #9 Skrevet 23. juni 2014 Lei hytte ved strand, da kan dere gå turer, leke på lekeplass, spise mat, grille utendørs osv. Evt. dra med henne på telttur, har mange fine minner fra slike turer gjennom oppveksten.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #10 Skrevet 23. juni 2014 Du må rett og slett kreve at hun holder ut litt lenger. Jeg har jobbet noen år i barnehage, og jeg ser at enkelte unger er vant til at det skjer noe nytt hele tiden. De har ikke "ro i ræva" til å holde på med en aktivitet over lengre tid, for det er kanskje noe annet som er mer spennende. Jeg opplever at dette har blitt verre med årene. Jeg tror mye data/nettbrett har skylda, da barna kan fremprovosere mange ulike handlinger med et enkelt trykk. De har ikke tid til å oppleve det som er her og nå, fordi det kanskje er noe annet som er mer spennende. Ferdigheter må øves på, og datteren din trenger å øve på å holde på konsentrasjonen sin, og å bruke fantasien til å gjøre ting morsomt. Du sier jo at hun liker de ulike aktivitetene dere holder på med, så det vil ikke være grusomt å oppmuntre henne sterkt til å fortsette litt til. "nå er vi på skogstur" kan du svare hver gang hun vil gjøre noe annet. Da er det ikke rom for diskusjon, og du må ikke finne på å diskutere det. "nå er vi på skogstur. Skal vi se om vi finner en snegle/maurtue/mark/blåbær osv". Dermed avleder du, uten å skape rom for diskusjon rundt hvor dere skal være. Eventuelt "nå tegner vi. hva skal vi tegne? en bil?" "Nå pusler vi, hvor skal denne brikken være?" osv. Du må si det med overbevisning, og få det til å høres gøy ut. Anonymous poster hash: 69ba6...226 4
Frk.Dings Skrevet 23. juni 2014 #11 Skrevet 23. juni 2014 Har en 3-åring i hus, som i utgangspunktet er vanskelig å aktivisere. Vi har all verdens å gjøre, men om det er å tegne, male, pusle, sykle, bake, gå på lekeplassen, så er det kun gøy i 10-15min, også vil hun gjøre noe annet. Det er så frustrerende, for de dagene hun er bare hjemme, blir gjerne ganske lange.. Har prøvd å ta henne med på turer i skogen, bærplukking, badeturer nå i sommer, gåtur i byen osv. Men etter en viss tid, blir hun drittlei, og etter som jeg ikke kjører bil heller, må jeg da altså bære en trassen 3-åring hjem igjen.. Frustrerende. Nå er det snart ferietid også,og vi har 3 uker til disposisjon. Jeg har ikke lagt noen planer heller, etter som jeg ikke har råd til noen ferie/reise bort over lenger tid, så hvis jeg synes helgene er vanskelig, hvordan skal det da gå i 3 uker?! Hva gjør dere med utålmodige barn? Og hva gjør dere i ferien, om dere er enslige og har dårlig råd?Anonymous poster hash: f12f8...c5d
Frk.Dings Skrevet 23. juni 2014 #12 Skrevet 23. juni 2014 Kjøp et badebasseng til terrassen/hagen. Barna leker der i timesvis;)
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #13 Skrevet 23. juni 2014 Å finne på morsome ting trenger ikke koste allverden. Reis på besøk til venner/familie. Gå på tur i skogen. Ta med niste og drikke. Reise på stranda for å bade. Ta med engangsgrill, sånn at dere kan grille pølser. Dra på sykkeltur. Bygge hytte Bake muffins/horn, og ta det med ut i hagen som en slags piknik. Leke butikk. Ta buss ned til sentrum, så kan dere kose dere med is. Anonymous poster hash: 248c4...7ac
Catlin Skrevet 24. juni 2014 #14 Skrevet 24. juni 2014 hvis du går inn på "feriesentralen.no" er det mange fine tips der
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå