AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #1 Skrevet 23. juni 2014 Jeg blir så irritert. Det er så mange unger i nabolaget her som tydeligvis ikke blir fulgt opp av foreldrene sine i det heletatt. Vi asfalterte innkjørselen vår og vips ble det sett på som en skaterpark/sykkelsti/snarvei osv. Det er ikke vanskelig å se at det er en del av vår eiendom, men ungene fyker rundt der støtt og stadig. Nå har vi endelig gjort ferdig her ute og fått plantet hekk rundt så nå er det ingen tvil om hvor skillet går mellom vår eiendom og kommunal eiendom. Men hva skjer da? Jo da sykler ungene gjennom den nye hekken vår og ødelegger den. Her om dagen satt jeg ute og luka i beddet og da gikk ene barnefamilien forbi. Ene ungen sa "mamma, jeg har funnet en sti". Moren fnyser bekreftende til ungen sin også peker ungen inn i hekken vår og sier "der er stien". Ingen respons fra moren, hun syns vel det er greit at ungene hennes ødelegger andres eiendom. Jeg har ikke lyst å være kjærringa i nabolaget som ungene kaller "heksa", men jeg blir så sint. Har prøvd å snakke til de flere ganger, men de gir faen. Foreldrene gir også faen og hvis ungene ødelegger noe så er det ikke sjangs for at de erstatter det (har skjedd tidligere at ungene til ene naboen ødela noe på vår eiendom, foreldrene sa de skulle erstatte det, men har ikke skjedd). Jeg har ikke råd til å sette opp ny hekk hvert år fordi ungene i nabolaget ødelegger den. Kan legge til at jeg har barn selv og ville aldri latt h*n oppføre seg sånn, det er grunnleggende folkeskikk mener jeg. Anonymous poster hash: 28e0d...ab1 1
Gjest Eurodice Skrevet 23. juni 2014 #2 Skrevet 23. juni 2014 (endret) Jeg blir så irritert. Det er så mange unger i nabolaget her som tydeligvis ikke blir fulgt opp av foreldrene sine i det heletatt. Vi asfalterte innkjørselen vår og vips ble det sett på som en skaterpark/sykkelsti/snarvei osv. Det er ikke vanskelig å se at det er en del av vår eiendom, men ungene fyker rundt der støtt og stadig. Nå har vi endelig gjort ferdig her ute og fått plantet hekk rundt så nå er det ingen tvil om hvor skillet går mellom vår eiendom og kommunal eiendom. Men hva skjer da? Jo da sykler ungene gjennom den nye hekken vår og ødelegger den. Her om dagen satt jeg ute og luka i beddet og da gikk ene barnefamilien forbi. Ene ungen sa "mamma, jeg har funnet en sti". Moren fnyser bekreftende til ungen sin også peker ungen inn i hekken vår og sier "der er stien". Ingen respons fra moren, hun syns vel det er greit at ungene hennes ødelegger andres eiendom. Jeg har ikke lyst å være kjærringa i nabolaget som ungene kaller "heksa", men jeg blir så sint. Har prøvd å snakke til de flere ganger, men de gir faen. Foreldrene gir også faen og hvis ungene ødelegger noe så er det ikke sjangs for at de erstatter det (har skjedd tidligere at ungene til ene naboen ødela noe på vår eiendom, foreldrene sa de skulle erstatte det, men har ikke skjedd). Jeg har ikke råd til å sette opp ny hekk hvert år fordi ungene i nabolaget ødelegger den. Kan legge til at jeg har barn selv og ville aldri latt h*n oppføre seg sånn, det er grunnleggende folkeskikk mener jeg.Anonymous poster hash: 28e0d...ab1 Jeg har selv vært utsatt for lignende, på en måte verre fordi også voksne skrådde over plenen min istedenfor å gå noen ekstra meter og gå stikk veien ned til naboen (vi bodde i adskilte rekkehus). Det ble en bred sti etterhvert. Det toppet seg en gang jeg kom hjem og så en bil parkert på min del av den felles plenen. Da fikk jeg tak i hjelp til å holde vakt. Mannen som eide bilen, hadde et svare strev med å få bilen ut en annen vei. Nå skal det sies at det skjedde mye i forbindelsen med PU-reformen for en del år siden, da det ble besluttet at psykisk utviklingshemmede skulle tilbakeføres til sine respektive kommuner. Jeg var så uheldig at de menneskene som flyttet inn i det omtalte rekkehuset var av den sorten. De hadde både barn og hund som løp omkring både foran og bak rekkehuset jeg bodde i. Det var ingen respekt for andres eiendom. Jeg hadde blant annet en sølvpil som kastet fin skygge utover ettermiddagen. Den var hugget ned en dag da jeg kom hjem fra arbeidet. Jeg kunne ramse opp eksempler i fleng, men dette får holde. Endret 23. juni 2014 av Arabella
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #3 Skrevet 23. juni 2014 I første omgang tror jeg at jeg bare ville sagt i fra til barna om at de ikke kan gå/sykle der, for hekken blir ødelagt og du er så glad i den. Fikk ofte beskjed om sånt da jeg var barn og sikkert ikke tenkte over at jeg kunne ødelegge noe(kommer jo litt an på alderen på barna da), og så lenge de var hyggelige når de sa i fra så ble de ikke "heksa" i nabolaget av den grunn. Beste er kanskje å foreslå en alternativ vei, en løsning, slik at du ikke bare forteller hva de IKKE skal gjøre. Funker ikke det ville jeg nok tatt runden i nabolaget med de som har barn, og bare snakke på generell basis, altså å ikke anklage akkurat deres barn. Og selv om du ikke når alle så går ryktet mellom barna fort. Og om all else fails; sett opp en port med grind. Anonymous poster hash: cb96b...08a
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #4 Skrevet 23. juni 2014 piggtråd Anonymous poster hash: 34ac4...1be 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #5 Skrevet 23. juni 2014 Sett opp en skikkelig hekk med planter som er såpass store at de faktisk ikke innbyr til å sykles i... Jeg ser mange sette opp puslehekker med små/unge planter med god avstand (Det er jo så dyrt med større planter og hekken vokser jo...). Unger skjønner rett og slett ikke at det er en hekk, et hinder. Det er bare busker. Forøvrig, billig og hurtigvoksende hekk INGEN trør ned er rosa rugosa... Anonymous poster hash: d2ae1...a65 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #6 Skrevet 23. juni 2014 I første omgang tror jeg at jeg bare ville sagt i fra til barna om at de ikke kan gå/sykle der, for hekken blir ødelagt og du er så glad i den. Fikk ofte beskjed om sånt da jeg var barn og sikkert ikke tenkte over at jeg kunne ødelegge noe(kommer jo litt an på alderen på barna da), og så lenge de var hyggelige når de sa i fra så ble de ikke "heksa" i nabolaget av den grunn. Beste er kanskje å foreslå en alternativ vei, en løsning, slik at du ikke bare forteller hva de IKKE skal gjøre. Funker ikke det ville jeg nok tatt runden i nabolaget med de som har barn, og bare snakke på generell basis, altså å ikke anklage akkurat deres barn. Og selv om du ikke når alle så går ryktet mellom barna fort. Og om all else fails; sett opp en port med grind. Anonymous poster hash: cb96b...08a Jeg har ikke vært frekk mot ungene altså, men tilslutt vil jeg bli stempla som hu kjerringa i nabolaget når jeg hele tiden må si ifra og be de holde seg borte. Problemet er at det skjer hele tiden og jeg kan ikke stå vakt ute. Kan ikke sette opp port forran hekken heller Den alternative veien er veldig synlig, vi bor på gatehjørne så istedenfor å sykle rundt hjørnet sykler de rett over vår plass, og dermed gjennom hekken. I tillegg til å bruke plassen vår som skaterpark. Jeg har flere ganger sagt ifra til den naboen som har de "verste ungene", men dems respons har vært å legge oss for hat så det hjalp lite. De passer ikke på ungene sine og mener det er alle andres jobb å "irettesette" de når de gjør noe galt. Anonymous poster hash: 28e0d...ab1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #7 Skrevet 23. juni 2014 Sett opp en skikkelig hekk med planter som er såpass store at de faktisk ikke innbyr til å sykles i... Jeg ser mange sette opp puslehekker med små/unge planter med god avstand (Det er jo så dyrt med større planter og hekken vokser jo...). Unger skjønner rett og slett ikke at det er en hekk, et hinder. Det er bare busker. Forøvrig, billig og hurtigvoksende hekk INGEN trør ned er rosa rugosa... Anonymous poster hash: d2ae1...a65 Hekken er ikke lav og den er ganske tett. Den er 100-120cm høy og er så tett at de går i hverandre. Kjøpte store fyldige planter for å slippe å ha puslete hekk i flere år før den ble stor nok. Men de skjønner virkelig ikke. Skal sies at disse ungene ikke lar seg stoppe av gjerder heller, de klatrer bare over og gjør som de selv ønsker. Kanskje jeg har vært veldig uheldig med nabolaget :-/Anonymous poster hash: 28e0d...ab1
magicpie Skrevet 23. juni 2014 #8 Skrevet 23. juni 2014 Kanskje du kan kjøpe en "hagenisse" (bare et eksempel, et eller annet i hvert fall) og plassere foran hekken midt i der barna har lagd en sti?
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #9 Skrevet 23. juni 2014 Kanskje du kan kjøpe en "hagenisse" (bare et eksempel, et eller annet i hvert fall) og plassere foran hekken midt i der barna har lagd en sti? Kanskje jeg kan få tak i en tråd som kan legges langs busken og hvis noen tråkker på den eller sykler over den så kommer det en forferdelig skremmende lyd? Det hadde vært artig Anonymous poster hash: 28e0d...ab1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #10 Skrevet 23. juni 2014 Jeg er sveiser, og kan lage noe til å sperre.. Bare kjøp litt av stål du så sperrer vi den, deres private inngang. Blir gratis, arbeid til deg Anonymous poster hash: 368c0...d56 1
magicpie Skrevet 23. juni 2014 #11 Skrevet 23. juni 2014 Kanskje jeg kan få tak i en tråd som kan legges langs busken og hvis noen tråkker på den eller sykler over den så kommer det en forferdelig skremmende lyd? Det hadde vært artig Anonymous poster hash: 28e0d...ab1 Haha, kanskje du kan koble den til en sånn "tute" de bruker på fotballkamper og sånt, om det er mulig å få til? Da kommer de til å skvette fælt, i hvert fall
Kattugla Skrevet 23. juni 2014 #12 Skrevet 23. juni 2014 Men hva med å kjøpe sånn kompostgjerde fra f.eks Biltema (bilde her: http://kanin.org/forum/viewtopic.php?f=2&t=6015 ) og sette opp langs hekken mens den vokser seg til?
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #13 Skrevet 23. juni 2014 Men hva med å kjøpe sånn kompostgjerde fra f.eks Biltema (bilde her: http://kanin.org/forum/viewtopic.php?f=2&t=6015 ) og sette opp langs hekken mens den vokser seg til? De vil vel bare sykle over den og? Den er jo ikke vanskelig å velte? :-/Anonymous poster hash: 28e0d...ab1
skruf Skrevet 23. juni 2014 #14 Skrevet 23. juni 2014 Sett opp høy hønsenetting tett inntil hekken (gjerne vri litt øverst sånn at den stikker hvis de prøver å klatre over, men helst så høy at de ikke når opp). Ville også laget et skilt der det har stått "ADGANG FORBUDT". Ville heller vært kjefteheksa i nabolaget så kanskje ungene hadde skygget banen enn å ramponere eiendommen. Foreldrene til barna virker ikke til å være noe å samle på likevel, så ville ikke gjort meg noe om de så på meg som sinnadama. Sett deg i respekt kvinne! 1
Kattugla Skrevet 23. juni 2014 #15 Skrevet 23. juni 2014 (endret) De vil vel bare sykle over den og? Den er jo ikke vanskelig å velte? :-/Anonymous poster hash: 28e0d...ab1 Du kan "slå de ned" med teltpinner og strippe de godt sammen. Da kan de holde ganske godt. I verste tilfelle får du koble til strøm.. ;-p Endret 23. juni 2014 av Kattugla
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #16 Skrevet 23. juni 2014 De fleste typer berberis har heftige torner og innbyr ikke til nærkontakt, men jeg synes rosa rugosa er finere. Har man problemer med naboer som tar snarveier over tomten, så planer man ikke hekk med kosetuja.. Anonymous poster hash: d2ae1...a65 1
Gjest lillelarve Skrevet 23. juni 2014 #17 Skrevet 23. juni 2014 piggtråd Anonymous poster hash: 34ac4...1be hahaha
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #18 Skrevet 23. juni 2014 Sett opp gjerdeAnonymous poster hash: 4cead...a1d
kokkos Skrevet 23. juni 2014 #19 Skrevet 23. juni 2014 Jeg ville også satt opp gjerde, gjerne noe med litt skarpe kanter. Om noen reagerer så er det greit å forklare med et beklagende smil at du måtte sette opp noe midlertidig så ikke plantene blir ødelagt til stadighet. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #20 Skrevet 23. juni 2014 Sett opp piggtrådgjerde som du tjuvkobler til en høyspentledning. Anonymous poster hash: 8b373...45b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå