Gå til innhold

Lære gammel hund noe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har tatt over en hund som ikke går pent i båndet på tur. Hunden er 7 år, ukastrert hannkatt.

Er det for sent å begynne treningen for å få han til å slutte å dra i båndet? Det skal sies at jeg har god tålmodighet, og tror jeg vet hvordan jeg skal gå frem. Jeg er bare usikker på om han er for gammel. Han er frisk og rask, og lærevillig ellers. Noe vilter.

Anonymous poster hash: 72ae3...3cf
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klart du klan lære han nye ting :) Hunder elsker å leke og lære å man ser hvor stolte hundene blir når de klarer oppgaven :)

Sett igang :)

Anonymous poster hash: 0ec71...e45
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ukastrert hannkatt? whaat?

Anonymous poster hash: 51f0c...689
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå ble jeg litt usikker på om det er hund eller katt du har...

Men jeg overtok en 8 år gammel hund en gang,melde han på dressurkurs og han gikk ut som den beste i sin klasse.( Dette var ingen "dressurrase,men en harehund).

Anonymous poster hash: 9e8e8...508
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ukastrert hannkatt? whaat?

Anonymous poster hash: 51f0c...689

TS HER:

He, he!! Hund så klart.

Skrevet

Gamle hunder kan også lære nye triks, du må bare finne ut hvilken treningsmetode som passer akkurat denne "gamlingen". ;)
Tålmodighet og intens trening kan gi underverker, så ikke gi opp før du virkelig har prøvd alt.

Skrevet

Å nei! Hunder blir ALDRI for gamle til å lære! Og de elsker (og fortjener) å lære noe nytt hele tiden. De er som oss mennesker; desto mer de får bruke hodet, desto lengre fungerer det nogenlunde bra ;-)

Skulle virkelig ønske flere tenker som TS; altså gå på kurs med hunden sin som er voksen. Jeg ser dessverre altfor lite av det. Jeg har også satt opp flere "seniorhundkurs" for hunder som er godt voksne og kanskje litt tregere i bevegelser o.l. med tilpassede øvelser. Men ingen respons dessverre! For hundenes del mener jeg!

Meld deg på kurs TS og lær hunden èn liten ny ting hver dag :-)

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville startet med noe så enkelt som kontakttrening, og jobbet med sitt og dekk (noe han kanskje kan fra før?) for å få han vant med trening. Vær generøs med godbitene! Så snart hunden blir vant med at dere trener sammen, og at han må ha fokus på deg, så vil du kunne lære han alt du har tålmodighet til. Båndtrening er betydelig enklere hvis hunden har lært seg at det er veldig lurt å følge med på deg.

Skrevet

En hund blir aldri for gammel til å lære nye triks.

Det er god og positiv stimulans for hunden.

Så bare begynn i vei, du. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå gått på tur i noen timer med han, og øvd på dette. Jeg så noen youtubefilmer og leste litt om hvordan man kan lære hunden å gå pent. Hver gang han dro i båndet, stoppet jeg opp og ropte han inn til meg. Ga han en godbit når han kom. Dette repeterte jeg. Noe jeg kanskje gjorde feil, var å gi færre godbiter etterhvert, jeg bare roset han. Jeg tenkte jeg måtte ha til den lange turen. Han gikk til min store overraskelse ganske fint den første timen, ved siden av meg. Jeg klarte å både løpe å gå med han og han fulgte min fart. Men etterhvert mot slutten av turen og da vi snudde for å gå tilbake, dro han mer og mer. Og han virket snurt når jeg prøvde å stoppe han. Likevel var det mindre draing enn før. Han ventet når jeg stoppet ofte, det har han ikke gjort før.

Mistenker at dette ble for mye for første gang? Eller er dette normal fremgang?

Syns dette er spennende :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå gått på tur i noen timer med han, og øvd på dette. Jeg så noen youtubefilmer og leste litt om hvordan man kan lære hunden å gå pent. Hver gang han dro i båndet, stoppet jeg opp og ropte han inn til meg. Ga han en godbit når han kom. Dette repeterte jeg. Noe jeg kanskje gjorde feil, var å gi færre godbiter etterhvert, jeg bare roset han. Jeg tenkte jeg måtte ha til den lange turen. Han gikk til min store overraskelse ganske fint den første timen, ved siden av meg. Jeg klarte å både løpe å gå med han og han fulgte min fart. Men etterhvert mot slutten av turen og da vi snudde for å gå tilbake, dro han mer og mer. Og han virket snurt når jeg prøvde å stoppe han. Likevel var det mindre draing enn før. Han ventet når jeg stoppet ofte, det har han ikke gjort før.

Mistenker at dette ble for mye for første gang? Eller er dette normal fremgang?

Syns dette er spennende :)

Det kan hende det rett og slett ble litt for mye, at han mistet konsentrasjonen etter hvert.

En mulighet til å unngå dette, men likevel gå langt på tur, er å skifte mellom bånd og sele. Ha på begge deler når du går ut på tur, når han har sele får han lov til å dra (men ikke så hardt at du går over ende), mens når du fester båndet i halsbåndet skal han gå fint uten å dra. Da kan du variere treningen litt mer også, men samtidig gå lange turer :)

Anonymous poster hash: 7ad89...a08

Skrevet

Ja, som anonym over sier så er det lurt å bytte utstyr. Jeg bruker bare seler på min da halsbånd kan skade hunder ganske alvorlig, i allefall de som trekker eller rykker til å båndet. Jeg har gå-pent-selen, og tur-i-skogen-selen, og hunden vet godt forskjellen.

For deg som trener dette inn nå så ville jeg kjøpt en ny sele som dere bare bruker til gå-pent-trening. Nå har du sett hvor langt hunden kan gå før han mister fokus. Slutt treningen (og bytt sele) mens han er på topp, også kan du la han vimse og trekke litt på slutten. Eventuelt del opp turene så en tur er til trening, mens neste er ren trim.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...