AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #1 Skrevet 23. juni 2014 Mannen min døde ganske brått i en ulykke for 6 år siden. Jeg var nygift og hadde 2 små barn, så tenkte veldig lite på å finne meg noen ny mann, men nå har det altså skjedd. Vi har vært sammen i snart 2 år snakker om bryllup og barn og har det fint. Men jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre med navnet mitt? Har fortsatt navnet til min avdøde mann, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre videre. Alternativ 1: pikenavnet. Er et navn jeg egentlig ikke har noe forhold til bla. fordi jeg er oppvokst hos fosterfamilie og har svært lite kontakt med biologisk slekt. Dette er kanskje det mest nøytrale valget, men også det som virker minst personlig ift. hva jeg identifiserer meg som. Alternativ 2: navnet til min forrige mann. Dette er et navn jeg har hatt nesten hele mitt voksne liv, og jeg føler at dette navnet ER meg på en måte. Det er også navnet til de to barna jeg allerede har. Alternativ 3: å ta navnet til ny mann. Han bryr seg ikke om hva jeg heter, så det er ikke sånn at jeg MÅ ta det for hans del, men samtidig så tenker jeg jo at folk vil stusse på at jeg har en annen manns navn? + at vi tenker på å få barn, så da vil jeg jo dele navnet med eventuelle barn også. Men samtidig så tenker jeg at det kanskje blir stusselig for de to barna jeg allerede har og som tenker på oss som familien "hansen"? Jeg vet det er mitt valg, men vil gjerne høre litt innspill her. Jeg hadde ikke trodd at jeg kom til å stifte familie med noen ny (kjæreste/samboer ja, men trodde faktisk ikke at jeg ville få lyst på bryllup og barn) så jeg er litt forvirret og vet ikke helt hva jeg selv vil. Anonymous poster hash: c43ba...6f3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #2 Skrevet 23. juni 2014 Ville beholdt det du har nå. Du heter jo i det minste det samme som barna dine. Så får heller de "nye" eventuelle barna få ditt + din nye mann sitt etternavn. Anonymous poster hash: 1f0b4...378 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #3 Skrevet 23. juni 2014 Såfremt ikke din nye mann føler det veldig ubehagelig at du har en annen manns etternavn synes jeg du skal beholde det navnet du har nå. Det virker også som om det er det du har mest lyst til selv, og det er jo det viktigste. Du føler størst tilknytning til det og dine to barn (som også har mistet pappa, som hadde det navnet) slipper at mamma bytter vekk fra familienavnet deres. Når jeg sier at det spørs litt hva din nye mann tenker om det mener jeg ikke at hans ønske skal gå foran ditt eget, men du forstår jo hva jeg mener. Det kunne jo oppleves litt merkelig, selv om du bestemmer selv hva du vil hete. Hvis alle parter er noen lunde komfortable med at du beholder ditt nåværende navn synes jeg ikke det er noe å tvile på engang. Anonymous poster hash: c7bff...c9a 1
Gjest Evel Skrevet 23. juni 2014 #4 Skrevet 23. juni 2014 Ja, behold ditt navn med god samvittighet og legg til det andre navnet om dere får barn sammen.
Athene Skrevet 23. juni 2014 #5 Skrevet 23. juni 2014 Alt.2. Definitivt. Du og dine barn har en fortid, og en identitet. Det vil nok også bety en del for barna at du beholder dette navnet. Man må ikke hete det samme selv om man er gift. Jeg har ikke byttet navn, da jeg har sterk tilknytning til pikenavnet. Ingen har noen gang lagt seg opp i at jeg heter noe annet enn mannen min. Jeg trur de færreste tenker over det, eller i det hele tatt vet det.
minister-mio Skrevet 23. juni 2014 #6 Skrevet 23. juni 2014 alternativ 2. Du føler det er deg, så det bør du ha. Evt. sleng på den nye mannen sitt
Gjest Riskjeks Skrevet 23. juni 2014 #7 Skrevet 23. juni 2014 Ser ikke problemet med at du beholder ditt gamle (din avdøde mann sitt) etternavn. Jeg har fortsatt min eksmanns etternavn (som barna også har).
Gjest Knuse Skrevet 23. juni 2014 #8 Skrevet 23. juni 2014 Hva med å beholde det navnet du har nå og så i tillegg ha kjærestens navn?
Skogsprinsessa Skrevet 23. juni 2014 #9 Skrevet 23. juni 2014 Hva med å beholde det du har nå, og så kan kjæresten din også ta det? Blir det for sært? Da heter dere jo det sammealle sammen. Hvorfor må det væte du som skal bytte navn for at dere skal hete det samme?
mmd Skrevet 24. juni 2014 #10 Skrevet 24. juni 2014 Jeg tok min manns navn da vi giftet oss. Jeg tenker at det ikke er "hans" navn, men like mye mitt nå. Dersom vi skulle skilles eller om han skylle falle fra, så kan det meget godt tenkes at jeg fortsetter å hete det navnet. Poenget er altså at dette ikke er noen annens navn, det er DITT navn. Behold det, evt legg til din nye manns navn. 1
Kong Skrevet 24. juni 2014 #11 Skrevet 24. juni 2014 Jeg hadde fotsatt å hete det du gjør nå, men hadde lagt til nye mannens navn når dere gifter dere. Hvis du får flere barn med denne mannen så tar vel de hans navn..? Da er det jo greit å ha det navnet du også. Eventuelt kan du og alle barna hete "hansen pedersen", mens mannen heter pedersen.
Biloba Skrevet 24. juni 2014 #12 Skrevet 24. juni 2014 Det er ditt navn nå, og dine barns. Synes det er begredelig at tankegangen om at kvinner skal skifte navn når det skifter eier, og at de ikke eier det navnet de velger, fortsatt henger i. 1
Gjest Timber Skrevet 24. juni 2014 #13 Skrevet 24. juni 2014 Behold det du heter nå. Det er ditt navn nå. Gifter du deg med den nye, ville jeg evt lagt det til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå