AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #1 Skrevet 23. juni 2014 Dette blir et veldig langt innlegg, men dersom det er noen som har erfaring fra et komplisert venn/samboerforhold så ville jeg gjerne satt pris på litt råd For fire år siden så flyttet jeg og bestevenninnen min sammen fordi vi skulle gå i samme klasse på videregående. De to første årene gikk greit. Det var ikke så veldig mye styr rundt husarbeid fordi vi begge dro hjem til foreldrene våre så ofte vi kunne. Men da vi begynte på det siste året forandret hun seg veldig. Hun ble mer opptatt av hva folk mente om hun, noe som førte til at hun ble mer overfladisk og forfengelig. Mot meg oppførte hun seg som om jeg var en plagsom butler. Det virket nesten som om hun forventa at jeg skulle rydde opp etter hun, kjøre rundt på hun og at alt skulle handle om henne. Jeg begynte å irritere meg enda mer for at hun ikke rydda opp etter seg eller bidro med noe for å holde det rent og trivelig i fellesrommene. Vi ble i ettertid kasta ut av den forrige hybelen fordi utleier var veldig kristen, og vi var ikke det. Vi fant en ny hybel, et lite to-etasjers hus, med et kjøkken, en stue, et bad og soverom nede, og to soverom og et bad oppe. Dusjen på badet oppe er ganske ustabil, så det er badet nede som blir mest brukt. Akkurat nå er jeg på det stadiet der jeg føler jeg kommer til å kaste noe i hodet på henne. Jeg har nettopp fullført mitt første år på høgskole, og jeg ble alltid sur når jeg kom hjem fra skole fordi det var så rotete etter henne. Hun har alltid skyldet på at hun er så sliten etter jobb (hun har hatt et friår fra skole) og ikke har hatt energi til å gjøre husarbeid. Siste året på videregående jobbet jeg 7-8 timer etter skolen i tillegg til å gjøre husarbeid. Alene. Så at hun er sliten når hun bare har jobbet opptil fem timer og ikke har gjort noe annet enn å sove, den går jeg ikke med på. Hun kan bruke opp til to-tre timer på badet nede der 20-30 minutter går til dusjing (!), og resten går til å kle på seg og sminke seg. Jeg har nå hengt opp hyller og gjort badet oppe mer trivelig, og skal snakke med utleier om han kan fikse dusjen, men da har jeg nesten lyst til å si til henne at hvis hun skal bruke badet oppe, så må hun faen meg bidra til å vaske det også. Hun vasker aldri over kjøkkenbenken eller komfyren etter seg, så det blir dannet matflekker og fett på hele overflaten. Når hun skal skylle kjøkkenredskap som hun har brukt, så lar hun matrester ligge igjen i sluken. Og av en eller annen grunn bruker hun stuen som oppbevaringsplass. Det er greit hvis du har mye ting som du ikke har plass til på soverommet, og som du gjerne vil legge i en kommode eller noe på fellesrommene, men hun har faktisk lagt en koffert med klær, en pose med alkohol og veskene sine ved middagsbordet. Som om stuen er hennes private oppbevaringsplass. Hun kan gjerne skylde på at hun ikke har plass, men jeg vet at den eneste grunnen til at dersom hun ikke har plass til de tingene på rommet sitt, så er det fordi rommet hennes ser ut som et bombenedslag. Andre juledag hadde hun vors her, og hun sa hun skulle rydde opp dagen etter. Jeg kom tilbake til hybelen en uke senere, og det eneste hun hadde gjort var å flytte tomflaskene fra stuebordet til kjøkkenbenken. Hun hadde bodd med kjæresten sin i tiden etterpå. Det låg snusrester, potetgull og kjeks i sofaen og på hele golvet. Det tok meg tre timer å rydde opp alt, og hun sa ikke takk for det. Hun nevnte ikke et ord om det heller. Etter nyttår sa jeg klart og tydelig fra at nå var jeg lei av å rydde opp etter hun, og at jeg følte meg som en alenemor som måtte gå å rydde opp etter et lite barn. Hun sa hun skulle ta seg sammen, men klarte å vende hele situasjonen til å handle om at hun var så lei seg og sliten fordi hun hadde problemer med kjæresten. Plutselig var det issuet glemt. Det eneste hun har forbedret innenfor husarbeid er at hun går ut med søppelet når hun ser at det er fullt. Jeg har de siste ukene unngått å vaske badet nede for å se om hun tar hintet og gjør det selv, men det ligger et tykt støvlag på vasken, i tillegg til rester av pudderet hennes. Doen er så skitten at den begynner å bli grønn i kantene. Det er så mange andre "grisehistorier", men jeg ser at innlegget allerede har blitt lenger enn nødvendig. I og med at vi har vært venner så lenge, så skulle man tro at det gikk an å si i fra, men hver gang jeg prøver så får hun det til å handle om noe helt annet eller så blir hun hysterisk for hun takler ikke å høre noe som kan tolkes som kritikk. Noen som har hatt erfaring med rotete venner som man bor sammen med, og som kan gi meg noen råd? Anonymous poster hash: e5ddd...cff
Gjest mutz Skrevet 23. juni 2014 #2 Skrevet 23. juni 2014 Råd: flytt for deg selv, eller finn en ny samboer.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #3 Skrevet 23. juni 2014 Bodde med en god venninne. Hun var også grisete, og tok ikke hint. Jeg taklet det ikke lenge, så nå bor jeg alene, og kommer til å tenke nøye igjennom eventuelle samboerskap i fremtiden! Anonymous poster hash: 2c69c...7c4
Gjest Knuse Skrevet 23. juni 2014 #4 Skrevet 23. juni 2014 Hvorfor fortsetter du å bo sammen med henne? Flytt i kollektiv eller få deg et sted for deg selv.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #5 Skrevet 23. juni 2014 Hvorfor fortsetter du å bo sammen med henne? Flytt i kollektiv eller få deg et sted for deg selv. Det er vanskelig å finne en plass å bo. Man er heldig dersom man har en boplass her, så flytting er ikke et alternativ for min del i allefall. Har tenkt å ta opp problemet med henne når hun kommer hjem fra jobb, så får det bare briste eller bære. Synes det er urettferdig at det alltid er den som rydder som må flytte i slike situasjoner, når det er rotehuet som er problemet. Anonymous poster hash: e5ddd...cff
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #6 Skrevet 23. juni 2014 Hun bør flytte, så du kan finne deg en ny å dele med. men først ville jeg satt foten sirlig ned og krevd at dere setter opp enn arbeidsfordeling. lag lister over alt som må gjøres! følger hun ikke opp, må en av dere flytte. Anonymous poster hash: 48d25...5e0
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #7 Skrevet 23. juni 2014 Hun bør flytte, så du kan finne deg en ny å dele med. men først ville jeg satt foten sirlig ned og krevd at dere setter opp enn arbeidsfordeling. lag lister over alt som må gjøres! følger hun ikke opp, må en av dere flytte. Anonymous poster hash: 48d25...5e0 skikkelig, ikke sirlig!Anonymous poster hash: 48d25...5e0
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #8 Skrevet 23. juni 2014 Jeg er et rotehue selv og blir galt av ryddenazier som skal diktere hvor rent og ryddig det skal være. Derfor er det ikke viktig at man er god venn med den man bor sammen med. Det viktigste er at man holder samme standard og tåler den andres standard. Anonymous poster hash: a4d57...757
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå