Gå til innhold

Lang dags ferd mot pai

Fremhevede innlegg

Skrevet

En venn av oss ga oss en diger pakke med serranoskinke, og vi bestemte oss for å bruke en del av den til en pai. Jeg liker å lage pai og behersker det ganske godt, selv om paiene mine aldri kunne stått modell for en matspaltist. Til det ser de litt for rufsete ut.

I dag gikk det imidlertid fryktelig galt med paideigen. Jeg gjorde alt som jeg pleier – smuldret smøret i melet, tilsatte isvann, eltet til deigen var glatt og satte den i kjøleskapet – men da jeg skulle kjevle den ut (mellom to store, tynne plastfjøler), var den alt annet enn samarbeidsvillig. Den klistret seg fast på begge sider, og da jeg prøvde å løsne den med en stekespade, gikk den bare i stykker.

Jeg tenkte at den kanskje hadde fått for lite tid i kjøleskapet, så jeg eltet den sammen igjen og ga den et lengre opphold i kulda. Likevel gjentok det samme seg. Ergo prøvde jeg med litt mer mel for å se om det hjalp. Etter en ny tur i kjøleskapet var den riktignok blitt noe lettere å jobbe med, men det var likevel litt av et ork å få den over i paiformen.

Hva tror dere gikk galt? Min hovedteori er at varmen har skylda, siden vi hadde 29 grader i dag, men jeg har da laget pai om sommeren før. Kan jeg ha blingsa på målene? Det er ikke umulig, men den kjentes egentlig fin ut før jeg begynte å kjevle. Eller kan det ha vært noe i veien med melet?

Oppskriften er forresten slik:

1,25 dl maismel

2 dl hvetemel

90 gram smør

(litt salt siden jeg bruker usaltet smør)

1-2 ss isvann

Videoannonse
Annonse
Gjest Solsmil
Skrevet

Det eneste forslaget jeg har, er at paideig ikke skal knas/eltes/jobbes med mer enn nødvendig. Jo mer du jobber med den, jo vanskeligere blir den å jobbe med senere.

Gjest Solsmil
Skrevet

Forøvrig har jeg også god erfaring med å tilsette et egg i paideigen, og jeg føler at det binder den bedre sammen :)

Skrevet

Det eneste forslaget jeg har, er at paideig ikke skal knas/eltes/jobbes med mer enn nødvendig. Jo mer du jobber med den, jo vanskeligere blir den å jobbe med senere.

Takk for svar!

Dette er jeg klar over, og jeg trodde heller ikke at jeg overeltet. Likevel er jeg tilbøyelig til å gi deg rett: Før jeg begynte på deigen, mottok jeg en litt forvirrende e-post som kunne bety dårlig nytt, og selv om jeg var sikker på at jeg konsentrerte meg om oppgaven, er det ikke helt usannsynlig at min bekymring gikk ut over prosessen, og dermed også resultatet.

Paien ble forresten kjempegod, og e-posten viste seg å dreie seg om en bagatell. :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...