AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #1 Skrevet 23. juni 2014 Vi har en gutt i nabolaget på 5 år som er enebarn. Våre barn er alle skolebarn (utenom minste som er nyfødt), gutten vår som er nærmest i alder er to år eldre enn denne gutten. Nesten hver dag etter barnehagen kommer han å ringer på og vil leke, men det blir ofte til at han går etter oss voksne eller han springer rundt i huset og leker med seg selv, fordi våre barn syns han er for barnslig. 7 åringen vår leker med han, men går fort "lei". Her vi bor er det masse jenter, så det er ikke så mange gutter i barnehagealder som bor tett. (denne nabogutten er veldig opptatt av å leke med andre gutter..) Jeg begynner å bli noe lei, spesielt i dag når jeg har vært sliten etter keisersnitt og mannen min er på jobb. Nabogutten ringte på i dag også, og nå oppdaget jeg at han har herjet og rotet samtlige rom i 2.etasje. Når 7 åringen vår ikke er hjemme, spør han etter å få besøke de eldre søskenene, og han vil gjerne være sammen med eldstemann på 15.. Det virker som han søker voksenkontakt. Jeg har tatt det opp på en fin måte med moren hans, men hun blåste det bort med at han kjeder seg hjemme og syns det er så moro med oss og alt han snakker om hjemme er å besøke oss. Når han ringer på og jeg sier at det ikke passer med besøk springer han rundt i hagen vår og venter. Han går ikke hjem selv om jeg sier det. Anonymous poster hash: a9fd5...2e4
Hypnotica Skrevet 23. juni 2014 #2 Skrevet 23. juni 2014 Slutt å lukke opp når han ringer på. Bare lat som du ikke er hjemme rett og slett. Han gir seg nok etterhvert.. Så får han bare løpe rundt i hagen... Er det så ille om du ser han i hagen? Synd moren ikke hadde forståelse, for nå blir det vel sånn at du til slutt får han opp i halsen etter ukontrollerte besøk 7 ganger i uka, i stedet for at han kunne kommet f.eks 2 ganger i uka avtalt over tid :/ 1
Meridian Skrevet 23. juni 2014 #3 Skrevet 23. juni 2014 Det høres veldig merkelig ut! Jeg ville tatt det opp med moren hans igjen. Det er ikke greit at han henger hos dere hver dag på denne måten. Hvorfor kan han ikke henge i sin egen hage? Barn skal like å være hjemme, og å ha noe å gjøre på hjemme. Det er jo normalt å ville være med andre, og det er jo spennende å besøke andre, men dette har jo gått over stokk og stein, Enten er det noe problem hjemme, eller så er det noe gutten sliter med.
Meridian Skrevet 23. juni 2014 #4 Skrevet 23. juni 2014 Slutt å lukke opp når han ringer på. Bare lat som du ikke er hjemme rett og slett. Han gir seg nok etterhvert.. Så får han bare løpe rundt i hagen... Er det så ille om du ser han i hagen? Synd moren ikke hadde forståelse, for nå blir det vel sånn at du til slutt får han opp i halsen etter ukontrollerte besøk 7 ganger i uka, i stedet for at han kunne kommet f.eks 2 ganger i uka avtalt over tid :/ Man skal da ikke henge i andre folks hager. Om de har en hage selv, får han vel henge der? Uansett, om jeg hadde hatt en sønn som var borte hos andre hver dag, ville jeg begynt å lure ... man skyver jo ansvaret over på andre. 8
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #6 Skrevet 23. juni 2014 Jeg har prøvd.. men jeg må følge med han når han springer rundt utendørs, for det er ikke lenge siden han hadde gått inn i garasjen og tømt ut verktøykasser og kommet borti ene bilen. Flere riper.. han styrer generelt mye ute, så er ikke helt trygg hva han kan finne på. Slutt å lukke opp når han ringer på. Bare lat som du ikke er hjemme rett og slett. Han gir seg nok etterhvert.. Så får han bare løpe rundt i hagen... Er det så ille om du ser han i hagen? Synd moren ikke hadde forståelse, for nå blir det vel sånn at du til slutt får han opp i halsen etter ukontrollerte besøk 7 ganger i uka, i stedet for at han kunne kommet f.eks 2 ganger i uka avtalt over tid :/ Anonymous poster hash: a9fd5...2e4 1
mara2012 Skrevet 23. juni 2014 #7 Skrevet 23. juni 2014 Jeg var sånn når jeg var liten også.. Jeg hadde dog ikke andre barn i nabolaget, så jeg gikk rundt å besøkte de gamle naboene. Og jeg gikk aldri hjem.. Naboene ble nok ofte lei, og ba meg pent om å dra hjem noen ganger når de fikk besøk/skulle bort eller spise middag. Mamma ante jo ingenting om at jeg var til bry, etter som naboene alltid slapp meg inn. Du får rett og slett slutte å åpne eller bli litt kvassere å si fra når det ikke passer. 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #8 Skrevet 23. juni 2014 Du gjør det for hyggelig for ham hjemme hos deg Lar han rote rundt, f.eks kjeftet du på ham da han hadde rotet til alle rommene? Her kunne du f.eks bedt ham komme tilbake og rydde opp etter seg. Hvorfor gjorde du ikke det? Ville du ikke gjort dette med egne barn? Bli litt mer som en "mor" i stedet for den snille bestemora Også kan du si kraftigere i fra til moren hans; Neste uke vil jeg ikke ha besøk. "Han kan komme neste fredag hvis han vil" Du kan også si til gutten direkte; Jeg har en nyfødt baby, og vil slappe av. Så nå kan du ikke komme mer denne uken. Vær tydeligere rett og slett, sett grenser. Man skal ikke la andre ta over hjemmet sitt Selv om jeg forstår at en vilter og ensom liten gutt på 5 år kan tøye samvittigheten. Men det har gått for langt og ingen tjener på at du plutselig ikke vil ha han der i det hele tatt og alle blir lei av han uten at han forstår hvorfor. Anonymous poster hash: c8e06...f79 8
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #9 Skrevet 23. juni 2014 Ser du han i hagen, snakk på samme måte som du ville gjort til egne barn dersom de gjorde noe de ikke hadde lov til: "gå hjem! det blir ingen besøk her i dag, du har 10 sekunder på deg ellers ringer jeg moren din og så får hun hente deg" Anonymous poster hash: c8e06...f79 6
sjøhest Skrevet 23. juni 2014 #10 Skrevet 23. juni 2014 Kjeft når han gjør noe galt, håper du ba foreldrene betale for skaden på bilen? Ikke se etter han i Hagen, ødelegger han noe går du rett til moren og forlanger betaling/erstatning. Si at han må gå hjem når det ikke passer. Nekter han ber du moren hente han.
Steget Skrevet 23. juni 2014 #11 Skrevet 23. juni 2014 Du må være streng med han. han må lære seg at det ikke alltid passer. jeg ville fulgt han hjem hvis han ikke hører. og så må du selvfølgelig be han om å rydde opp etter seg når han er på besøk.
Gjest Violetta Skrevet 23. juni 2014 #12 Skrevet 23. juni 2014 Hvordan har han det hjemme? Kan det hende at han ikke har det så greit? Dette kan jo være hans måte å si fra om at han trenger hjelp... 11
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #13 Skrevet 23. juni 2014 Får helt vondt inni meg, har samme situasjon her jeg bor og det er en ensom gutt som er ute å leker hele tiden alene. Foreldrene er enten på jobb, sitter inne å røyker å ser på tv, sover og ikke "ser" gutten..han kommer også på besøk, roter, spiser, er høylytt og så drar han...Veldig sosial og flink hutt, men det blir litt mye.. mistenker barnevernet er blitt innblandet nå mot skolestart. håper på det beste! Jeg tror denne gutten er ensom, kan hende i verste tilfeller han blir forsømt og ikke har det bra hjemme.Anonymous poster hash: 99bd9...880 1
Gjest Gjest_noon Skrevet 24. juni 2014 #14 Skrevet 24. juni 2014 Dette er da først og fremst moren/foreldrene til gutten sitt ansvar å sette grenser her! Det er hun/de som har ansvaret for å snakke med barnet sitt om hvor ofte det er greit å besøke andre og å sette grenser for dette. Syns ikke du det er merkelig at han har såpass mye fritid på egenhånd? Hvorfor kan ikke moren hans finne på noe sammen med ham? Hva er det hun driver med mens han er ute på fritt villt i nabolaget? At moren hans avfeier det på denne måten når du tar det opp med henne vitner om umodenhet. Syns det høres ut som denne gutten trenger oppmerksomhet og grensesetting. Jeg mener ikke det er din jobb å gjøre dette. Men du kan helt klart si fra til ham på en tydelig måte og forklare at han ikke kan komme på besøk hele tiden. Jeg ville fulgt litt med på gutten og situasjonen, hvis dette fortsetter, at han løper rundt alene i nabolaget hele ettermiddagen uten at der er foreldre som følger opp og evt. kontaktet barnevernet. Da kan barnevernet finne ut om moren trenger hjelp iforhold til oppdragelse/grensesetting, eller om det er andre ting som foregår..
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #15 Skrevet 24. juni 2014 Vi har en gutt i nabolaget på 5 år som er enebarn. Våre barn er alle skolebarn (utenom minste som er nyfødt), gutten vår som er nærmest i alder er to år eldre enn denne gutten. Nesten hver dag etter barnehagen kommer han å ringer på og vil leke, men det blir ofte til at han går etter oss voksne eller han springer rundt i huset og leker med seg selv, fordi våre barn syns han er for barnslig. 7 åringen vår leker med han, men går fort "lei". Her vi bor er det masse jenter, så det er ikke så mange gutter i barnehagealder som bor tett. (denne nabogutten er veldig opptatt av å leke med andre gutter..) Jeg begynner å bli noe lei, spesielt i dag når jeg har vært sliten etter keisersnitt og mannen min er på jobb. Nabogutten ringte på i dag også, og nå oppdaget jeg at han har herjet og rotet samtlige rom i 2.etasje. Når 7 åringen vår ikke er hjemme, spør han etter å få besøke de eldre søskenene, og han vil gjerne være sammen med eldstemann på 15.. Det virker som han søker voksenkontakt. Jeg har tatt det opp på en fin måte med moren hans, men hun blåste det bort med at han kjeder seg hjemme og syns det er så moro med oss og alt han snakker om hjemme er å besøke oss. Når han ringer på og jeg sier at det ikke passer med besøk springer han rundt i hagen vår og venter. Han går ikke hjem selv om jeg sier det. Anonymous poster hash: a9fd5...2e4 Forstår veldig godt at dette er slitsomt og vanskelig å si ifra om. Det er jo tross alt ikke guttens feil at han er sånn og som voksen vil man jo ikke la det gå utover han. Selv om det er ubehagelig tror jeg rett og slett du bare må ta det opp med moren hans igjen. Si at du har en nyfødt og ikke er helt i form. Er jo utrolig teit at man må føle at man må ha en unnskyldning for å si nei, men tror det blir lettere slik. Om barna dine skulle få lyst til det hadde jeg sendt hele gjengen hjem til han og moren hans en dag og se hvordan det går. Du kan jo også si til moren at det er vanskelig å si nei til gutten direkte for du vil ikke såre han. Så det er fint om hun kan følge litt med.Anonymous poster hash: 58b5d...2d0
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #16 Skrevet 24. juni 2014 Her ble jeg imponert, for her gikk det jammen flere innlegg før barnevernet ble nevnt. Vanligvis skjer jo det i svar 2 eller 3. Anonymous poster hash: ba3f5...315 3
Ava Mae Skrevet 24. juni 2014 #17 Skrevet 24. juni 2014 Akkurat nå har du jo faktisk en gylden mulighet til å gi moren hans beskjed om at det ikke passer seg i forhold til både en nyfødt baby og din rekonvalens. Forhåpentligvis vil guttungen "avvennes" fra å løpe inn til naboene i tid og utide slik at det opphører til slutt. Hvis ikke ville jeg tatt en seriøs prat med moren hans for at han kjeder seg hjemme er jo ingen god grunn til å la guttungen holde på sånn. Da gjør ikke hun som mor den jobben hun skal, nettopp å sørge for at ungen aktiviseres og ikke la naboene gjøre den jobben.
Gjest Heartbeat Skrevet 24. juni 2014 #18 Skrevet 24. juni 2014 Da jeg var ung var vi også innom alle i nabolaget og var ute fra morgen til kveld. Kom inn bare for å spise middag. Unger har bare godt av litt fantasi og å finne på ting selv, og ikke bli underholdt til enhver tid. Du får si ifra på en ordentlig måte at han får komme en annen gang Verre er det ikke 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #19 Skrevet 24. juni 2014 Han begynner heldigvis snart på skolen. Gutten hadde hatt godt av å gå i barnehage, det er åpenbart. Anonymous poster hash: ce320...1bf
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #20 Skrevet 24. juni 2014 Hadde klikket for meg om jeg hadde en sånn en i nabolaget. Jeg hadde aldri tolerert en unge som løp rundt i hagen min, langt mindre en som tok seg til rette inne hos meg! Jeg ville tatt en prat med moren en gang til, og sagt klart ifra at hun må sørge for at han slutter å komme til dere hele tiden. Og om han likevel kommer, si strengt ifra at han må gå hjem, eventuelt følg ham hjem for å gjøre det helt krystallklart at du mener det. Anonymous poster hash: 50325...99a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå