AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #1 Skrevet 23. juni 2014 Jeg har søkt begge studiene, men ikke avgjort hvilken av de jeg skal ha som førstevalg enda. Begge studiene er ved NTNU, og jeg har en uke på å bestemme meg for førstevalget hos Samordna opptak. Begge studiene frister veldig, det er så vanskelig å velge!! Litt om mine egenskaper. Jeg er en god problemløser. Jeg elsker det kreative formgivingsarbeidet. Har jobbet en del grafisk. Jeg er helt grei i matte, men ikke noe mer. Jeg liker historie. Jeg er tålmodig og nøyaktig. Er ikke spesielt flink til å tegne (enda). Liker å skrive. Er praktisk og teoretisk anlagt. En god leder, men kan bli bedre til å kommunisere. Jeg vet at jeg vil jobbe med noe kreativt og skapende. Jeg er også ambisiøs, så derfor vil jeg gå for en mastergrad med gode arbeidsmuligheter etter endt studie. Er det noen som har noen innspill? Er det stor forskjell på industridesign og arktitektur? Hvordan klarte dere som var usikre å velge mellom to eller flere studier? http://www.ntnu.no/studier/maar/om-studieprogrammet http://www.ntnu.no/studier/mtdesig/om Anonymous poster hash: 73a3c...74b
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #2 Skrevet 23. juni 2014 Jeg gikk Industriell design. Hvis du er opptatt av gode jobbmuligheter, så kan jeg iallfall si at de som velger den klassiske produktdesignretningen sliter mer å få jobb enn de som velger interaksjonsdesign. Jeg jobber med sistnevnte og her er jobbmarkedet veldig bra!Anonymous poster hash: 873b9...bd7
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #3 Skrevet 23. juni 2014 Arkitekter er stort sett folk som har "kjempelyst" til å jobbe med arkitektur og derfor er villige til å gi det absolutt alt. Men det er ikke strengt talt et nødvendig yrke, en byggingeniør kan fint designe et større bygg eller enn bolig. Men siden arkitektene "elsker" å jobbe med arkitektur og det bare er det de har lyst til så må de derfor bare jobbe så hardt og være så flinke at de får jobben. At de får oppdrag. Jeg vet dette ikke er en god forklaring men, resultatet av dette er helt jævlige arbeidsmiljø. Arkitektstudentene studerer i snitt 45 timer i uka, selv om faget i seg selv er relativt enkelt men de må bare bruke så mye tid på skolen for hvis de ikke gjør det så klarer de ikke å henge med alle de andre studentene som ikke kan tenke seg å jobbe med noe som helst annet i hele verden. Og klientene du kommer til å jobbe med når du er ferdig, vel de er stort sett egentlig ikke så interesserte i arkitektur. De vil ha et fint bygg som skiller seg litt ut men skjønner ikke at dette er veldig mye arbeid, de skjønner ikke hvor godt du har planlagt bygget og hvor mye du har jobbet med det. De kan når som helst like gjerne velge å vrake hele designen eller bestemme seg for å gjøre store forandringer i siste liten. Og de kan ofte være vant til at arkitekter lar dem gjøre det, fordi arkitekter har så lyst å jobbe med akkurat det de driver med og frykter mangel på oppdrag så mye at de bare aksepterer det. Resultatet er at de fleste arkitekter ender opp med å jobbe dobbelt så mye som feks byggingeniører med samme lønnen og mye mer tull fra kunder. Med andre ord, jeg hadde uten tvil valgt industriell design eller eventuelt byggingeniør. Anonymous poster hash: 4b491...a43 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #4 Skrevet 26. juni 2014 Arkitekter er stort sett folk som har "kjempelyst" til å jobbe med arkitektur og derfor er villige til å gi det absolutt alt. Men det er ikke strengt talt et nødvendig yrke, en byggingeniør kan fint designe et større bygg eller enn bolig. Men siden arkitektene "elsker" å jobbe med arkitektur og det bare er det de har lyst til så må de derfor bare jobbe så hardt og være så flinke at de får jobben. At de får oppdrag. Jeg vet dette ikke er en god forklaring men, resultatet av dette er helt jævlige arbeidsmiljø. Arkitektstudentene studerer i snitt 45 timer i uka, selv om faget i seg selv er relativt enkelt men de må bare bruke så mye tid på skolen for hvis de ikke gjør det så klarer de ikke å henge med alle de andre studentene som ikke kan tenke seg å jobbe med noe som helst annet i hele verden. Og klientene du kommer til å jobbe med når du er ferdig, vel de er stort sett egentlig ikke så interesserte i arkitektur. De vil ha et fint bygg som skiller seg litt ut men skjønner ikke at dette er veldig mye arbeid, de skjønner ikke hvor godt du har planlagt bygget og hvor mye du har jobbet med det. De kan når som helst like gjerne velge å vrake hele designen eller bestemme seg for å gjøre store forandringer i siste liten. Og de kan ofte være vant til at arkitekter lar dem gjøre det, fordi arkitekter har så lyst å jobbe med akkurat det de driver med og frykter mangel på oppdrag så mye at de bare aksepterer det. Resultatet er at de fleste arkitekter ender opp med å jobbe dobbelt så mye som feks byggingeniører med samme lønnen og mye mer tull fra kunder. Med andre ord, jeg hadde uten tvil valgt industriell design eller eventuelt byggingeniør. Anonymous poster hash: 4b491...a43 Tusen takk for et langt og utfyllende svar. Jeg visste ikke at arbeidspresset på arkitekturstudiet/arkitektkontorene var så ille som du skisserer her. Er du selv arkitekt? Jeg er jo forsovet klar over at folk som vil jobbe i kreative yrker innen journalistikk, grafisk design, fotografi og så videre virkelig må ville det og være flinke, i tillegg til å ofre mye tid. Og det er jo greit nok. Men jeg er ikke der at det eneste jeg kunne tenke meg å jobbe med er arkitektur. Så jeg går nok for industriell indesign, som var min opprinnelige plan! Anonymous poster hash: 73a3c...74b
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #5 Skrevet 26. juni 2014 Jeg gikk Industriell design. Hvis du er opptatt av gode jobbmuligheter, så kan jeg iallfall si at de som velger den klassiske produktdesignretningen sliter mer å få jobb enn de som velger interaksjonsdesign. Jeg jobber med sistnevnte og her er jobbmarkedet veldig bra!Anonymous poster hash: 873b9...bd7 Takk for svar. Jeg går nok for industriell design, og kommer nok nesten helt sikkert til å velge interaksjonsdesign! Hvordan synes du studiet var? Ble det et tett og godt klassemiljø siden det er så få studenter i hvert kull? Tilbragte du mye tid på tegnesal/verksted? Jeg synes studiet ser helt supert ut, det eneste "negative" er at det kanskje er i overkant mye gruppearbeid for min smak, i alle fall etter det inntrykket jeg fikk av studieplanen, Anonymous poster hash: 73a3c...74b
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #6 Skrevet 14. januar 2015 Bump. Er studentmiljøet og jobben som arkitekt virkelig så ille som AB sier den 26.juni 20:12? Anonymous poster hash: 50f4b...959
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #7 Skrevet 14. januar 2015 Studentmiljøet er helt sikkert bare hyggelig for en arkitektstudent, vel i Oslo iallefall. Anonymous poster hash: 5090a...7c4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #8 Skrevet 14. januar 2015 Det spesielle med å utdanne seg til arkitekt, eller sivilarkitekt som det het tidligere (heter master i arkitektur nå tror jeg), er vel fordypningspotensialet. Dette er slike ting som det å måtte lære seg å arbeide med ulike typer bygg, med byggteknikk, med materialvalg og estetikk, samt alt som har med det kunstneriske og det som har med fornuft/politikk å gjøre. Også er det dette med urbanisme (byplanlegging), som kommer i tillegg til det nevnte. Anonymous poster hash: 5090a...7c4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #9 Skrevet 14. januar 2015 Studentmiljøet er helt sikkert bare hyggelig for en arkitektstudent, vel i Oslo iallefall. Anonymous poster hash: 5090a...7c4 Så det er bedre i Oslo enn f. eks på NTNU, selv om førstnevnte er høgskole mens NTNU er universitet? Anonymous poster hash: 50f4b...959
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå