Gå til innhold

Ny leilighet, første gang

Anbefalte innlegg

Gjest Christina146
Skrevet

Hei!

Jeg og min kjæreste flytter sammen nå 1. juli, men har ett par spørsmål., og vil også få ut litt frustrasjon. Dette er første gang jeg flytter hjemmefra, og det er så mye som skal ordnes!

Vi har enda ikke fått skrevet under leiekontrakten, selvom huseier sa han skulle sende oss dette, og måtte møtes for en ukes tid siden for å skive under. Vi har fått ett utkast på mail, der det stod han skulle sende hele med hans underskrift på, dagen etter, slik at vi kan skrive under og få husnøkler, dette har han enda ikke gjort.

Jeg har betalt forskudd på leie for juli, men har enda ikke fått vite hvor jeg skal betale depositmet til, eller når dette skal betales.

Da vi var i leiligheten for å ta mål for en ukes tid siden, la vi merke til flere ting som ikke var i orden da vi var der på visning sist. Noen eksempler er at vaskemaskinen lakk, toalettet var ikke i så god stand som det så ut til og håndtaket på oppvaskemaskin var knekt siden visning.

Vi skrev da en hyggelig mail til huseier, om han vennligst kunne se til at dette ble i orden til vi flyttet inn, men han har enda ikke svart på denne(for en uke siden). Er dette noe vi kan kreve at skal bli ordnet, og hva mener dere om at han ikke har svart?

Jeg har nå sendt han en melding med spørsmål om når vi kan skrive under kontrakten, overta nøklene og når depositum skal være betalt inn, men har ikke fått svar enda..

Samtidig lurer jeg på om vi skal melde flytting før vi flytter inn? Eller kan vi gjøre det når vi har flyttet?

Er det også slik at vi må ha innboforsikring? Og hvordan kan vi få dette billigst mulig?

Håper noen kan gi oss råd, og hvordan vi skal forholde oss til denne huseieren som ikke svarer. Blir ganske usikker da, og vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem.

Takk til alle som svarer! :blomst:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg og min kjæreste flytter sammen nå 1. juli, men har ett par spørsmål., og vil også få ut litt frustrasjon. Dette er første gang jeg flytter hjemmefra, og det er så mye som skal ordnes!

Vi har enda ikke fått skrevet under leiekontrakten, selvom huseier sa han skulle sende oss dette, og måtte møtes for en ukes tid siden for å skive under. Vi har fått ett utkast på mail, der det stod han skulle sende hele med hans underskrift på, dagen etter, slik at vi kan skrive under og få husnøkler, dette har han enda ikke gjort.

Jeg har betalt forskudd på leie for juli, men har enda ikke fått vite hvor jeg skal betale depositmet til, eller når dette skal betales.

Da vi var i leiligheten for å ta mål for en ukes tid siden, la vi merke til flere ting som ikke var i orden da vi var der på visning sist. Noen eksempler er at vaskemaskinen lakk, toalettet var ikke i så god stand som det så ut til og håndtaket på oppvaskemaskin var knekt siden visning.

Vi skrev da en hyggelig mail til huseier, om han vennligst kunne se til at dette ble i orden til vi flyttet inn, men han har enda ikke svart på denne(for en uke siden). Er dette noe vi kan kreve at skal bli ordnet, og hva mener dere om at han ikke har svart?

Jeg har nå sendt han en melding med spørsmål om når vi kan skrive under kontrakten, overta nøklene og når depositum skal være betalt inn, men har ikke fått svar enda..

Samtidig lurer jeg på om vi skal melde flytting før vi flytter inn? Eller kan vi gjøre det når vi har flyttet?

Er det også slik at vi må ha innboforsikring? Og hvordan kan vi få dette billigst mulig?

Håper noen kan gi oss råd, og hvordan vi skal forholde oss til denne huseieren som ikke svarer. Blir ganske usikker da, og vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem.

Takk til alle som svarer! :blomst:

Først av alt: Ring huseier! Det er så mye enklere enn å drive og styre med sms.

Når dere overtar bør dere gå sammen med huseier og snakke om det som ikke er i orden, inkludert ta bilder. Så slipper dere å få skylda når dere flytter.

Flytting kan dere vel bare melde. Så vidt jeg husker skriver dere inn dato for flytting. 1. juli i deres tilfelle. Flytting gjelder fra da. Men dere kan vente også. Det eneste som skjer er at posten kan havne der dere bodde før.

Dere må ha egen innboforsikring. Det enkleste er å henvende seg til flere selskaper og be om tilbud.

• Liker 2
Skrevet

Uff, jeg hadde tenkt meg godt om før jeg skrev under kontrakt og flyttet inn i den leiligheten.. Men dere har allerede betalt en månedsleie uten å ha skrevet under kontrakt? Shady..

Angående det som er ødelagt bør dere ta vare på mailen dere sendte huseier om det, samt ta bilder som dere sparer på til dere flytter ut. Da kan ikke huseier komme i ettertid og si at det er dere som har ødelagt det.

Å melde adresseflytting har jeg alltid gjort etter at jeg har flyttet inn ett sted, det bruker gå ganske kjapt.

Innboforsikring trenger dere vel strengt tatt ikke, men det er veldig lurt å ha.

• Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet

Hei og grattis med ny leilighet. Det blir kjempegøy for dere :)

Mange utleiere er som andre folk, treige og har mange baller i luften. Flott at du har skreve mail osv. Jeg ville anbefalt deg å ringe. Da kan det være lettere å få tak i vedkommende.

Husk at du ikke skal betale inne penger på hans konto til depositum, det opprettes så vidt jeg vet i banken av dere begge to. Slik at ingen av dere kan stikke av med pengene der. Jeg ville også ikke betalt leie før kontrakt / nøkler var signert og avlevert. Skal det bo flere enn deg i leiligheten så husk at dersom bare du står på kontrakten så er det du som er ansvarlig.

Når det gjelder ting som ikke er i orden i leiligheten så er det helt rett å sende en liste til huseier, slik at du ikke kan klandres for det senere, eller at det blir glemt. Ta gjerne bilder av dette som du har for deg selv.

Ta også bilder av leiligheten den dagen du flytter inn, for å dokumentere leilighetens stand, da slipper du å komme i en eventuell konflikt senere den dagen du flytter ut om dere blir uenig i om noe er skadet osv. Så sjekk leiligheten grundig, er det flere feil eller mangler så send det skriftlig.

Er du student så tror jeg ikke du skal melde flytting, dersom du bare skal bo der for en stund. Har du flyttet for godt skal du melde flytting. Det er også noe med at du kanskje kan dekkes av innboforsikringen som dine foreldre har dersom du ikke er flyttet for godt (student) Innboforsikring må du ha. Ofte er det gode tilbud for studenter osv dersom du er medlem av et eller annet forbund eller interesseorganisasjon.

Gjest Coolaid
Skrevet

Innboforsikring trenger dere vel strengt tatt ikke, men det er veldig lurt å ha.

Hallo ! ??? Det begynner å brenne og alt av klær, pc, eiendeler forsvinner. Da har du null og niks etterpå. Man må ha innbo forsikring.

AnonymBruker
Skrevet

Aldri betal husleie eller depositum før dere får nøkkel og kontrakt. Dere bør ta vare på bankutskriften som viser betalt husleie. Ta bilder av leiligheten slik den er nå slik at dere kan dokumentere alt.

Anonymous poster hash: e6ce2...2d2
  • Liker 1
Skrevet

Hallo ! ??? Det begynner å brenne og alt av klær, pc, eiendeler forsvinner. Da har du null og niks etterpå. Man må ha innbo forsikring.

Som jeg skrev, man trenger ikke innboforsikring, i den forstand at du kan fortsatt bo i leiligheten uten. Det er ikke lovpålagt å ha det. Men det er veldig lurt å ha, nettopp pga. det du skriver.

Gjest Coolaid
Skrevet
netpuppy, on 23 Jun 2014 - 16:25, said:

Som jeg skrev, man trenger ikke innboforsikring, i den forstand at du kan fortsatt bo i leiligheten uten. Det er ikke lovpålagt å ha det. Men det er veldig lurt å ha, nettopp pga. det du skriver.

Da er din og min definisjon av "trenger" ganske ulik. :fnise: ....... Jeg mener at man ikke kan bør leve uten. Da trenger man det. Men uansett, vi er enig i om at det er lurt :)

Gjest Christina146
Skrevet

Hei, takk for gode svar!

Jeg skal ringe huseier imorgen om han ikke svarer. :)

Kvittering for husleie er tatt vare på, og emailen jeg sendte. Kommer også til å ta bilder av leiligheten når vi flytter inn, slik mange har sagt. :)

TS

Gjest Christina146
Skrevet

Da er din og min definisjon av "trenger" ganske ulik. :fnise: ....... Jeg mener at man ikke kan bør leve uten. Da trenger man det. Men uansett, vi er enig i om at det er lurt :)

Angående innboforsikring.. bør dette bestilles før man flytter inn?

:)

AnonymBruker
Skrevet

Angående innboforsikring.. bør dette bestilles før man flytter inn?

:)

Ja, bare bestill med en gang, snakk med et forsikringsselskap. Som noen skrev så er det ikke pålagt med lov, men det er særdeles dumt å ikke ha med mindre man ikke har møbler og stort sett bare eier det man står og går i :P

Anonymous poster hash: fec56...3ec

• Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet
AnonymBruker, on 23 Jun 2014 - 17:20, said:

Ja, bare bestill med en gang, snakk med et forsikringsselskap. Som noen skrev så er det ikke pålagt med lov, men det er særdeles dumt å ikke ha med mindre man ikke har møbler og stort sett bare eier det man står og går i :P

Anonymous poster hash: fec56...3ec

Uansett er klær, mobiler, datamaskin, sko, og alt ganske dyrt om man skal kjøpe nytt på en gang... Man trenger faktisk ikke å eie mye før det vil lønne seg ved en evnetuell skade.

Gjest Christina146
Skrevet

Noen som har forslag til billig forsikring? Så på dnb, det ser jo greit ut, men noen som vet?

Uff. Dette er så nytt og jeg føler meg ganske rådvill. Så tusen takk til alle dere som har svart!

Huseier skal ringe meg imorgen, så skal spørre hvordan vi gjør det med skadene, og kontrakt.

TS

Gjest Christina146
Skrevet

Uansett er klær, mobiler, datamaskin, sko, og alt ganske dyrt om man skal kjøpe nytt på en gang... Man trenger faktisk ikke å eie mye før det vil lønne seg ved en evnetuell skade.

Hei godtfolk.

Vil bare oppdatere og si at jeg har nå fått innboforsikring gjennom banken våres, så da var det i boks! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...