AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #1 Skrevet 23. juni 2014 Hei. Trenger en liten oversikt over hva som må gjøres og til hvilken tid. Har en hunnkatt på 13-14 uker. Tenkte å bestille time hos veterinær nå, men lurte på hva man kan ta i samme slengen og hva man må vente med. - Vaksine. Hvor mange tas nå, og hva heter de? - Revaksinering er vel 3-4 uker senere? - Chipping og øremerking. Det kan vel gjøres nå? - Kastrering. Har lest noen steder at det gjøres ved 5-6 måneders alder, andre steder at det kan gjøres fra 12 uker (og at det ikke gir noen bivirkninger og at de kommer seg raskere)... Hva er vanlig? - Ormekur. Hvor ofte - eller får de i det hele tatt? Er det ikke bedre å evt. ta prøver for å påvise orm (gjør det med hesten i alle fall)? Har også en hund som har fått alle vaksiner for rundt et år siden. Nå, 14 mnd. gammel må han vel vaksineres igjen? Hva heter i så fall vaksinen? Anonymous poster hash: 81fbc...571
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #2 Skrevet 23. juni 2014 Katter vaksineres mot kattepest og katteinfluensa. Bør gjøres når katten er 12 uker og revaksineres 3-4 uker senere. Du kan også ID-merke katten da. Kastrering er diskutert, men er vanlig å gjøre når katten veier 2-2.5 kg, pga anestesi Ormekur er også diskutert, noen veterinærer mener du kun skal gi når du ser katten har mark (ser du i rumpa på katten) Selv mener jeg du bør gi ormekur minst 2 ganger i året, på våren og på sensommeren, evt en før jul Hunder blir revaksinert en gang i året etter grunnvaksinering. Hunder blir vaksinert mot parvovirus, valpesykevirus og smittsom leverbetennelse ved grunnvaksinering og etter ett år deretter hvert 3. år. Kennelhoste (parainfluensa) må revaksineres hvert år og inngår ved 12-ukers vaksinen. Hunder bør også få ormekur 2-3 ganger i året Håper du er en ansvarlig dyreeier og sørger for vaksine, ormekur og årlig sjekk for dyrene dine HVERT år I tillegg kasterer pus Anonymous poster hash: 704ec...aca
Gjest Lille-pus Skrevet 23. juni 2014 #3 Skrevet 23. juni 2014 Ormekur bør gis 14 dager før vaksinering. Eller kan jeg bare signere AB over mitt innlegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå