AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #1 Skrevet 23. juni 2014 Jeg fikk denne meldingen fra service: Feilsøking av MacBookAir13" med fuktskade. Dette er ikke dekket av reklamasjon. Defekt topkasse, i/o board, høytalere og vifte. Reparasjonen av ditt utstyr vil koste kr 5914,- og vi starter så snart du har godkjent prisen. NB! Vi kan ikke garantere for senskader som maskinen kan få. Ønsker du ikke reparasjon, belastes jobb med kr 550,- for feilsøking og prisoverslag. Om du kun vil ha dine data, kan vi overføre dine data til en ekstern disk for kr. 1499,-. Hvis tilbudet ikke blir besvart innen 48 timer blir saken lukket med feilsøkingsgebyr på kr. 550,- Jeg leverte macen pga at lyden ikke fungerer. Alt annet virker som å fungere for min del. Hva er de forskjellige tingene som må repareres? Trengs alt dette å bli byttet ut? I mine øyne virker det som vifte og lyd er viktigst. Nesten 6000kr er drøyt! Anonymous poster hash: c6531...ef5
Rægs Skrevet 23. juni 2014 #2 Skrevet 23. juni 2014 Hvilket firma er dette? Vet at Humac tar seg ekstremt godt betalt for reperasjoner.
Chanchan Skrevet 23. juni 2014 #3 Skrevet 23. juni 2014 Få deg en skikkelig datamaskin da, så slipper du det. Mer for pengene får du også. 2
Druid Skrevet 23. juni 2014 #4 Skrevet 23. juni 2014 Det er catchen med ultraportable; jo mindre og mer kompakte de blir, jo mer omfattende blir reperasjonene. Jeg ville tatt straffen på 550,- og levd uten lyd, og heller spart hovedsummen til når den sier takk for seg. 2
Timza Skrevet 23. juni 2014 #5 Skrevet 23. juni 2014 Betal 550kr og kjøp et ekstern lydkort, eventuelt headset med eksterntlydkort slik at du får lyden din derifra istedet - dette trenger ikke koste særlig mer enn et par hundre kroner. 6000kr er for drøyt og du kan jo neste bare kjøpe en NY en istedet. Neste gang kjøper du noe annet en MAC. De fordelene MAC hadde for noen år tilbake er visket ut idag. 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #6 Skrevet 23. juni 2014 Hvilket firma er dette? Vet at Humac tar seg ekstremt godt betalt for reperasjoner. Det er Humac. Kan det være billigere på apple-store? Anonymous poster hash: c6531...ef5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #7 Skrevet 23. juni 2014 Betal 550kr og kjøp et ekstern lydkort, eventuelt headset med eksterntlydkort slik at du får lyden din derifra istedet - dette trenger ikke koste særlig mer enn et par hundre kroner. 6000kr er for drøyt og du kan jo neste bare kjøpe en NY en istedet. Neste gang kjøper du noe annet en MAC. De fordelene MAC hadde for noen år tilbake er visket ut idag. Hvordan fungerer det? Lyden virker ikke i det hele tatt, ikke uten headsett og ikke med. Men bluetoothen fungerer for lyd da! Anonymous poster hash: c6531...ef5
Rægs Skrevet 23. juni 2014 #8 Skrevet 23. juni 2014 Det er Humac. Kan det være billigere på apple-store? Anonymous poster hash: c6531...ef5 Evt. Eplehuset? For noen år siden hadde satt en CD seg fast i CD-rommet, og jeg dro til Humac for å få den ut (fikk den ikke ut selv). Det tok kun 3 min, men de skulle allikevel ha timesbetalt på hele 1300 kr!
Druid Skrevet 23. juni 2014 #9 Skrevet 23. juni 2014 Betal 550kr og kjøp et ekstern lydkort, eventuelt headset med eksterntlydkort slik at du får lyden din derifra istedet - dette trenger ikke koste særlig mer enn et par hundre kroner. 6000kr er for drøyt og du kan jo neste bare kjøpe en NY en istedet. Neste gang kjøper du noe annet en MAC. De fordelene MAC hadde for noen år tilbake er visket ut idag. Dette problemet er det samme for alle ultraportable. og prisen er ikke veldig forskjellig mellom dem heller (Eneste er at det er enkelt å finne mellomgamle modeller for alternativene som er mye mer lukreativt priset) Macbook Air er fortsatt fantastisk utstyr,( selv om de koster en del) men de er ikke beregnet for å tåle vann :-)
Timza Skrevet 23. juni 2014 #10 Skrevet 23. juni 2014 Hvordan fungerer det? Lyden virker ikke i det hele tatt, ikke uten headsett og ikke med. Men bluetoothen fungerer for lyd da! Anonymous poster hash: c6531...ef5 https://www.komplett.no/asus-xonar-u7/780968 Denne f.eks er et lydkort som ligger på utsiden av PC'en din. Den tar altså over funksjonen du har i ditt interne lydkort i komputeren din. Om den er kompatibel med MAC aner jeg ikke, så sjekk ut dette først. https://www.komplett.no/roccat-kulo-virtual-71-usb/635218 Her har du et headset som har innebygget lydkort i seg. Den fungerer på samme måte som forrige link bare at kvaliteten selvfølgelig er dårligere. Du får både billigere varianter og dyrere varianter alt ettersom hva du er ute etter. Måten det fungerer er rett og slett at de erstatter den delen som er ødelagt i din MAC ved at de har den delen integrert. Dette problemet er det samme for alle ultraportable. og prisen er ikke veldig forskjellig mellom dem heller (Eneste er at det er enkelt å finne mellomgamle modeller for alternativene som er mye mer lukreativt priset) Macbook Air er fortsatt fantastisk utstyr,( selv om de koster en del) men de er ikke beregnet for å tåle vann :-) Det er en betydelig forskjell på prisene om man ser hva man får i innmat. Klarer du å finne en Macbook Air som gir deg mer for pengene enn alternativene så blir jeg imponert.
Druid Skrevet 23. juni 2014 #11 Skrevet 23. juni 2014 Det er en betydelig forskjell på prisene om man ser hva man får i innmat. Klarer du å finne en Macbook Air som gir deg mer for pengene enn alternativene så blir jeg imponert. http://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/SANP900X3GK03/samsung-ativ-book-9-plus-13-3-ultrabook?scid=EXT_SEM_GOOGLE_MN_DSA&gclid=CjgKEAjwoJ-dBRDbjfKN7IzN0FsSJAAP0G_D1YKeqR5Zgk2t5ItI7fBWE-A6hlfASmBDeWFPkm2VE_D_BwE http://store.apple.com/no/buy-mac/macbook-air?product=MD760H/B&step=config Det er forskjell i CPU, jeg gjetter Apple versjonen er en nyere versjon siden grafikkkortet er litt bedre. Til gjengjeld er skjermen litt bedre på samsungen. Det er snakk om små forskjeller, men det er egentlig detaljene som skiller mesteparten av disse typene maskiner. Forskjellen mellom Apple og alle andre, er at Apple ikke har NOEN maskiner i volumsegmenter; de har kun i nisjemarkedene som har høyere avanse enn brød og smør modellene. Så hvis målet ditt ligger i noe Apple tilbyr, er det typisk ikke store økonomiske tapet å velge Apple, men over 90 % er tjent med å velge andre typer modeller i billigere segmenter.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #12 Skrevet 23. juni 2014 Kjøpt deg en PC og unngå skrapet fra Apple, bare plastikk uansett Anonymous poster hash: d54be...c18 2
Timza Skrevet 23. juni 2014 #13 Skrevet 23. juni 2014 (endret) http://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/SANP900X3GK03/samsung-ativ-book-9-plus-13-3-ultrabook?scid=EXT_SEM_GOOGLE_MN_DSA&gclid=CjgKEAjwoJ-dBRDbjfKN7IzN0FsSJAAP0G_D1YKeqR5Zgk2t5ItI7fBWE-A6hlfASmBDeWFPkm2VE_D_BwE http://store.apple.com/no/buy-mac/macbook-air?product=MD760H/B&step=config Det er forskjell i CPU, jeg gjetter Apple versjonen er en nyere versjon siden grafikkkortet er litt bedre. Til gjengjeld er skjermen litt bedre på samsungen. Det er snakk om små forskjeller, men det er egentlig detaljene som skiller mesteparten av disse typene maskiner. Forskjellen mellom Apple og alle andre, er at Apple ikke har NOEN maskiner i volumsegmenter; de har kun i nisjemarkedene som har høyere avanse enn brød og smør modellene. Så hvis målet ditt ligger i noe Apple tilbyr, er det typisk ikke store økonomiske tapet å velge Apple, men over 90 % er tjent med å velge andre typer modeller i billigere segmenter. PC'en har en bedre CPU. Begge er fjerdegenerasjon så du trenger ikke tippe noenting rundt den integrerte GPU'en ettersom den listen finnes her: http://ark.intel.com/products/family/75024/4th-Generation-Intel-Core-i5-Processors#@All Jeg ville uansett aldri ha kjøpt denne PC'en du kom med som et eksempel da det finnes bedre alternativer, så hvis du skalsammenligne så gjør det i det minste med gode alternativer, ikke den du dukket opp med: https://www.komplett.no/asus-s551ln-156-fhd-touch/808908 CPU: Betydelig mye bedre i7 prosessor. GPU: ekstern gpu som igjen er betydelig mye bedre enn de integrerte. Skjerm: Berøringsskjerm. RAM: Dobbelt så mye ram. Det eneste som veier opp er harddisk. PC'en her har mere 750gb mot 128gb men tregere. Dog fordelen med PC'en er jo at du kan konfigurere litt som du vil. Legg til 128gb med ssd og du har tatt igjen det fortapte med mye mer snadder her kontra hos apple produktet slik at du har en arbeidsdisk og en lagringsdisk. I tillegg må du legge til ekstrautstyr som du unnlot å legge med på apple produktet, man er f.eks stort sett avhengig av thunderbolt-til-gigabit ethernet-adapteren. https://www.komplett.no/search?pricegross.omax=23118.75&pricegross.omin=129.0&q=ultrabook&sort=Price%3ADESCENDING&pricegross.min=129&pricegross.max=8973 En haug av bedre alternativer. Endret 23. juni 2014 av Timza
Druid Skrevet 23. juni 2014 #14 Skrevet 23. juni 2014 Maskinen du linker til er en helt annen type maskin i ett helt annet markedssegment og er ikke konkurent til den type maskin Air og Ativ 9 er i. Som påpekt har ikke Apple modeller i segmentet til den du linker til. Og ja, det du linker til er en bedre PC for de fleste. Det er sånne detaljforskjeller som at Apple CPU'en koster $34 mer en Samsung CPU'en (men jeg tror ingenting på at Apple betaler så mye mer, jeg tror Apple sitt volum på denne brikken er 10 gangen av Samsung) som påvirker prisen mest.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #15 Skrevet 24. juni 2014 TS her Jeg har fått beskjed om at det er lurt å skifte de delene siden de er skadet pga. fukt. Jeg har fått tilsendt bilder. Men det koster jo mye å fikse. Er det stor sjanse for at macen plutselig blir ødelagt og ikke vil så seg på pga fukt? Vil det kanskje heller lønne seg å ikke reparere, men bruke lydkort slik som en over her sa? Så kan jeg heller gå til innkjøp av ny pc om noen år. Anonymous poster hash: c6531...ef5
Timza Skrevet 24. juni 2014 #16 Skrevet 24. juni 2014 (endret) TS her Jeg har fått beskjed om at det er lurt å skifte de delene siden de er skadet pga. fukt. Jeg har fått tilsendt bilder. Men det koster jo mye å fikse. Er det stor sjanse for at macen plutselig blir ødelagt og ikke vil så seg på pga fukt? Vil det kanskje heller lønne seg å ikke reparere, men bruke lydkort slik som en over her sa? Så kan jeg heller gå til innkjøp av ny pc om noen år. Anonymous poster hash: c6531...ef5 Jeg hadde aldri betalt 6000 for å reperare den PC'en. Om den fungerte når du leverte den der lyden kun var fraværende så må du få den tilbake slik den var. Kjøp så eksternt lydkort slik at du får den delen tilbake, også bytter du til ny PC når den tar kvelden rett og slett og bruker de 6000 kronene som en buffer til den tid. Hvis de nå insisterer på at MAC'en er kaputt og du MÅ reparere så har de nok ødelagt resten av den mens de åpnet og skulle sjekke delene, så mulig du kan klage på dette og få nye deler uansett. Det er jo et ran at de delene i MAC'en kommer på 6000 kr. Endret 24. juni 2014 av Timza
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #17 Skrevet 24. juni 2014 Ta gebyret på 550 og kjøp noe ordentlig som skikkelige programmer funker på neste gang. Anonymous poster hash: 8e082...846
tratrins Skrevet 25. juni 2014 #18 Skrevet 25. juni 2014 Enig med det de andre over sier. Ta gebyret for 550 kr og spar de 6000 kr til en eventuell ny maskin senere. Firmaet sa jo også at de ikke kan garantere for eventuelle senskader, så da er det bedre å heller kjøpe noe nytt med en gang. 6000 kr var en veldig stiv pris for å fikse lyd!
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #19 Skrevet 25. juni 2014 Enig med det de andre over sier. Ta gebyret for 550 kr og spar de 6000 kr til en eventuell ny maskin senere. Firmaet sa jo også at de ikke kan garantere for eventuelle senskader, så da er det bedre å heller kjøpe noe nytt med en gang. 6000 kr var en veldig stiv pris for å fikse lyd! Det var veldig dyrt ja! Jeg har bare hatt macen i underkant av 1 år. Men jeg håper den varer i et par til, så kan jeg heller bruke de 6000 på ny da. Jeg vet ikke om det er vanlig at pcer konker etter fukt? Eller om det er noe de sier for å få oss til å reparere slik at de tjener penger? Macen har jo fungert helt fint til nå, bortsett fra lyden, men lyden ble ødelagt sa jeg trakk ut headsett, så fukt kan ikke ha vært problemet der. Anonymous poster hash: c6531...ef5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå