Gå til innhold

Alder og benevning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var innom en annen tråd hvor noen reagerte på en som brukte benevnelsen jente på seg selv i en alder av 40+

Hvor synes dere grensene går?

Jeg må innrømme at jeg ikke konsekvent har sluttet å bruke ordet jente eller tilsvarende ord på andre språk om meg selv, selv om jeg er over 30.

Ordet kvinne blir brukt, men er noen ganger for "voksent" til at det føles naturlig i alle settinger. Dame er bare et rart ord når jeg bruker det på meg selv, men har ingen problemer med at andre bruker det om meg, eller å bruke det om andre.

Jeg reagerer ikke engang når godt voksne kvinner (50-60) sier jente om seg selv. Alle ordene flyter over hverandre etter fylte 20-25 i mitt hode.

Men hva tenker dere, finnes det reelle aldersgrenser? Hvilke betegnelser bruker dere om dere selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er jente. Dame er kjerring og kvinne er for, vel, de andre.

Skrevet

Er enig med deg i at det flyter litt om hverandre, men jeg føler at man fratar seg selv autoriteten sin når man som voksen kvinne omtaler seg selv som "jente" :fnise:

• Liker 3
Skrevet

Er enig med deg i at det flyter litt om hverandre, men jeg føler at man fratar seg selv autoriteten sin når man som voksen kvinne omtaler seg selv som "jente" :fnise:

Sant

Jeg synes ofte ordet "mann" faller mer naturlig enn "kvinne" -men kanskje det er fordi kvinner ikke alltid tenker over "behovet" for autoritet, av vi heller tenker at det får oss til å føle oss eldre -og dermed unngår vi (u)bevisst ord som dame og kvinne?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er jente. Dame er kjerring og kvinne er for, vel, de andre.

Du er en av de siste jeg ville assosiert med "jente".

Anonymous poster hash: c4166...9fc

• Liker 1
Skrevet

Du er en av de siste jeg ville assosiert med "jente".

Anonymous poster hash: c4166...9fc

Og du er en av de siste jeg ville assosiert med et "menneske".

• Liker 1
Skrevet

Jeg omtaler megselv i de fleste tilfeller som hunkjønn dersom ikke kjønnet er opplagt og må nevnes ;)

Ellers omtaler jeg vel de fleste voksne hunkjønn som kvinner eller damer.

Skrevet

Jeg er 22 og jente, jeg synes det er fryktelig merkelig de få gangene noen omtaler meg som 'dame' eller 'kvinne'. Jeg er ikke voksen og ser ikke spesielt voksen ut heller :P

AnonymBruker
Skrevet

Omtal dere som hva faen dere vil. Så lenge man skjønner hvilken kjønn folk er i de tilfelle der det har betydning er det revnende likegyldig om man kaller seg jente, kvinne eller dame.

Anonymous poster hash: 1b0c9...c38
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...