Gjest Coolaid Skrevet 23. juni 2014 #1 Skrevet 23. juni 2014 (endret) Ble inspirert av en annen tråd om hvor det var bra å slå seg ned i Bergen. Så tenkte å høre hvor dere Bergensere vokste opp. Og selvfølgelig har vi lyst å høre fra dere tilflyttere også Hvordan trivdes du ? Negativt og positiv ? Hvilke relasjoner har du til Bergen og bydelen du vokste opp i / bor i ? Og oppfordrer alle andre til å starte liknende tråder om sin by/oppvekststed. Endret 23. juni 2014 av Coolaid
Silfen Skrevet 23. juni 2014 #2 Skrevet 23. juni 2014 Vokste opp i Olsvik. Har absolutt ingen grunn til å dra tilbake. Dog skal det sies at jeg flyttet til en annen landsdel før det ble for ille der, utover 90-tallet. Det var kjempebra på 80-tallet, da alt var nytt og alle var nyetablerte, flott samhold, gode naboer og i det hele tatt. Men når folk ble lei blokklivet og reetablerte seg i eneboliger og hva har du, så forsvant også fellesskapet. 1
Gjest Knuse Skrevet 23. juni 2014 #3 Skrevet 23. juni 2014 Bønes. Trivdes veldig bra. Godt miljø for barn å vokse opp i.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #4 Skrevet 23. juni 2014 Vokste opp i Fyllingsdalen på 80 tallet. En helt grei oppvekst i rekkehus, så blokkebyene vet jeg ingenting om. Ting endret seg etter hvert som man ble eldre. Ble mobbet på ungdomsskolen, samt at det var en del ungdomsgjenger som gjorde ting utrygt i hele Fyllingsdsalen. I dag har jeg ikke så mye til overs for Fyllingsdalen, sikkert på grunn av det jeg opplevde. Bor nå i en annen bydel ikke langt unna og trives veldig godt selv om det er litt urolig med all arbeidsinnvandringen, Litausk og polsk for det meste. Anonymous poster hash: 7d1f5...886
Gjest mutz Skrevet 23. juni 2014 #5 Skrevet 23. juni 2014 Dette var en fin tråd! Flytter til Bergen i august, så å lese litt om andres erfaring blir fint. Jeg gleder meg i alle fall, og selv om jeg vet lite om folk og fe, så er det i alle fall vakkert i Bergen!
Konstantin Skrevet 23. juni 2014 #6 Skrevet 23. juni 2014 Jeg vokste opp i sandviken, med meyermarken. Kjempe fin oppvekst! Bodde i leilighetsbygg med masse barn på min alder.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #7 Skrevet 23. juni 2014 Jeg har bodd på Sandsli de siste 10 årene HATER det!!! Snobbete arbeidsnarkomane som er opptatt av fasade, folk følger ikke opp ungene sine, det foregår grov mobbing på skolene. Fyllingsdalen er heller ikke noe sted å bo, faktisk er det ingen steder i Bergen som er ok å bo. Men en fin by er det, flott natur og nydelige gamle bygninger i sentrum. Anonymous poster hash: a055b...196
Serenity_ Skrevet 23. juni 2014 #8 Skrevet 23. juni 2014 Er tilflytter, men holder til i Fyllingsdalen. Trives godt her, og ser på det som en god investering mtp bybanen som kommer etterhvert. Når jeg får råd blir det enebolig på meg og mini, eller flytte tilbake der jeg kommer fra. Der er det mer overkommelige boligpriser og trygt og fint for barn å vokse opp.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #9 Skrevet 23. juni 2014 Har vokst opp på Nesttun. før var det en del problemer med ungdom og lignende her, men nå er det et fint sted å bo Anonymous poster hash: 888f0...85f
Serenity_ Skrevet 23. juni 2014 #10 Skrevet 23. juni 2014 Første boligen jeg kjøpte var på Høyden, og levde livets glade dager som student midt i sentrum Men synes ikke noe om å bo i sentrum med små barn
Gjest Christina146 Skrevet 23. juni 2014 #11 Skrevet 23. juni 2014 Vokste opp i Åsane. Elsker min kjære Bergen by, kommer nok ikke til å flytte her i fra. Nå er det jo i tillegg sol, så da må jeg jo bare være glad og nyte dagene. Husker fortsatt første gang min mor tok meg med på storsenteret, og var helt fasinert av disse flate rulletrappene. Å ligge på gresset med logen i sommerdagene, grille på nordnes og se beffen kjøre må være det jeg liker best med Bergen.
Gjest Coolaid Skrevet 23. juni 2014 #12 Skrevet 23. juni 2014 AnonymBruker, on 23 Jun 2014 - 12:27, said: Jeg har bodd på Sandsli de siste 10 årene HATER det!!! Snobbete arbeidsnarkomane som er opptatt av fasade, folk følger ikke opp ungene sine, det foregår grov mobbing på skolene. Fyllingsdalen er heller ikke noe sted å bo, faktisk er det ingen steder i Bergen som er ok å bo. Men en fin by er det, flott natur og nydelige gamle bygninger i sentrum. Anonymous poster hash: a055b...196 Jeg har bodd på Sandsli de siste 10 årene HATER det!!! Snobbete arbeidsnarkomane som er opptatt av fasade, folk følger ikke opp ungene sine, det foregår grov mobbing på skolene. Fyllingsdalen er heller ikke noe sted å bo, faktisk er det ingen steder i Bergen som er ok å bo. Men en fin by er det, flott natur og nydelige gamle bygninger i sentrum. Anonymous poster hash: a055b...196 Dersom det er ingen steder å bo i Bergen så er du særdeles uheldig samt at det har litt med deg å gjøre. Det er narkomane, arbeidsinnvandring og kjipe folk i alle bydeler. Er man uheldig får man disse som naboer. Det er mange flotte folk i Bergen, mange bra bydeler, og noen mindre bra bydeler. Det er også litt hva man gjør det til selv. Jeg var borte fra Bergen noen år, i et bygdesamfunn. Det var kjipt, og har flyttet tilbake. Elsker byen min selv om noen ting er negative. Første boligen jeg kjøpte var på Høyden, og levde livets glade dager som student midt i sentrum Men synes ikke noe om å bo i sentrum med små barn Å bo urbant med barn i byen er en livsstil. Litt annerledes men fungere kjempefint. Noen liker det og andre ikke.
sofie777 Skrevet 23. juni 2014 #13 Skrevet 23. juni 2014 Jeg er oppvokst i Loddefjorddalen, i en lavblokk. Jeg synes det var en god oppvekst. Man hørte jo om ting når man ble større, men jeg merket ikke noe da jeg var liten. Jeg har flyttet ut av byen, men mine foreldre bor fremdeles et annet sted i bydelen og kan ikke tenke seg å flytte derfra.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #14 Skrevet 23. juni 2014 Tilflytter. Har bodd litt i Starefossen, men mest på Landås. Likte begge stedene godt. Kommer nok aldri til å ha råd til hus i Starefossen, men hadde muligheten bydd seg hadde jeg slått til lett som bare det. Synes Landås er helt supert. Her eier vi leilighet, men vil vel gjerne ha hus etterhvert og det er dessverre i dyreste laget her. Elsker byen. Elsker at det er så lett å komme seg på fjellet, samtidig som det er lett å komme seg til sentrum. Bergen er nydelig i solen, men jeg synes Bergen er ganske sjarmerende i regnet og. Skulle noen ganger ønske at Bergen var en større by. Men alt i alt trives jeg veldig godt her. Anonymous poster hash: 97255...a5d
pressplay Skrevet 23. juni 2014 #15 Skrevet 23. juni 2014 (endret) Oppvokst i rekkehus i Fyllingsdalen på 80/90-tallet og bor her fortsatt. Hadde en trygg og fin barndom, ingen gjenger som terroriserte, aldri tilbudt narkotika eller andre skjemmende, sosiale problemer problemer. Det handler jo selvsagt om hvor du bor, hvem dine venner er og hvem du er. Gode tur og treningsforhold, passe med trafikk og bra med barn den gang jeg vokste opp. Det er mye borettslag i Fyllingsdalen og de fleste er veldrevne. En del blokkbebyggelse og realtivt lite eneboliger. Kollektivtrafikken er ok, handlemuligheter er gode. Bydelen er nå ganske satt og ikke forventet å vokse så mye. En ulempe er nå at mange av skolene er forsømt med dårlig inneklima, sopp etc. Dette er desverre ikke unikt for Fyllingsdalen og man ser samme problemet over alt i Bergen. Endret 23. juni 2014 av pressplay 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #16 Skrevet 23. juni 2014 Oppvokst i rekkehus i Fyllingsdalen på 80/90-tallet og bor her fortsatt. Hadde en trygg og fin barndom, ingen gjenger som terroriserte, aldri tilbudt narkotika eller andre skjemmende, sosiale problemer problemer. Det handler jo selvsagt om hvor du bor, hvem dine venner er og hvem du er. Gode tur og treningsforhold, passe med trafikk og bra med barn den gang jeg vokste opp. Det er mye borettslag i Fyllingsdalen og de fleste er veldrevne. En del blokkbebyggelse og realtivt lite eneboliger. Kollektivtrafikken er ok, handlemuligheter er gode. Bydelen er nå ganske satt og ikke forventet å vokse så mye. En ulempe er nå at mange av skolene er forsømt med dårlig inneklima, sopp etc. Dette er desverre ikke unikt for Fyllingsdalen og man ser samme problemet over alt i Bergen. Bra tråd, siden jeg kanskje skal flytte dit selv etterhvert (jobb) så det er fint å vite om jeg like gjerne kan bruke repet først som sist eller glede meg I så fall er jeg spent på om jeg syntes det blir for smått eller ikke, men tror det skal gå greit, kan i utgangspunktet trives på mange forskjellige steder (har flyttet litt rundt tidligere i histen og pisten, både innland og utland) Anonymous poster hash: 6b9eb...7c1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #17 Skrevet 23. juni 2014 Oppvokst på Minde. Det fine var at det bodde alle slags folk her. Er glad jeg slapp å vokse opp i en rikmannsboble. I dag bor det desverre alt for mane øst-europeere her. De griser og roter noe fælt og hilser aldri på sine norske naboer. Trist utvikling. Anonymous poster hash: 9279e...47b
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #18 Skrevet 23. juni 2014 Dersom det er ingen steder å bo i Bergen så er du særdeles uheldig samt at det har litt med deg å gjøre. Det er narkomane, arbeidsinnvandring og kjipe folk i alle bydeler. Er man uheldig får man disse som naboer. Det er mange flotte folk i Bergen, mange bra bydeler, og noen mindre bra bydeler. Det er også litt hva man gjør det til selv. Jeg var borte fra Bergen noen år, i et bygdesamfunn. Det var kjipt, og har flyttet tilbake. Elsker byen min selv om noen ting er negative. Å bo urbant med barn i byen er en livsstil. Litt annerledes men fungere kjempefint. Noen liker det og andre ikke. De kjipe er de som har så stort ego at de er hevet over alt. Jeg har bodd i Loddefjord også i tillegg til Fyllingen og Sandsli. Ingen av bydelene er levende, nå bor jeg i sentrum det er dødt her og. Anonymous poster hash: a055b...196
Maximillian Cohen Skrevet 23. juni 2014 #19 Skrevet 23. juni 2014 Jeg vokste opp i Fana, og har nå etter å ha bodd i de fleste bydeler i Bergen, flyttet tilbake til Fana. 1
pressplay Skrevet 23. juni 2014 #20 Skrevet 23. juni 2014 Bra tråd, siden jeg kanskje skal flytte dit selv etterhvert (jobb) så det er fint å vite om jeg like gjerne kan bruke repet først som sist eller glede meg I så fall er jeg spent på om jeg syntes det blir for smått eller ikke, men tror det skal gå greit, kan i utgangspunktet trives på mange forskjellige steder (har flyttet litt rundt tidligere i histen og pisten, både innland og utland) Anonymous poster hash: 6b9eb...7c1 Det spørs hva du mener med smått. Det er nesten 30.000 innbyggere i Fyllingsdalen. Men når det er sagt så er det kun Bergenhus (sentrum) som har et typisk bymiljø, resten må betraktes som forstadsmiljøer. Avstandene i Bergen er større enn f.eks Oslo som har en stor bykjerne som strekker seg utover mens Bergen har et lite sentrum og mange geografiske adskilte bydeler spredt rundt om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå