AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #1 Skrevet 23. juni 2014 Jeg har vært student, men er nå ferdig og driver og søker på jobber. Jeg har ikke lykkes i å få jobb enda og jeg går derfor hjemme på dagtid. Likevel har barna mine vært i barnehage og på SFO. Jeg har egentlig ikke så dårlig samvittighet overfor barna. 4-åringen min trives godt i barnehagen og enkelte dager hvor hun har fri blir hun skuffet over at hun ikke får dra i barnehagen. Og det er jo ikke sånn at jeg leverer henne 7 akkurat. Klokka er ofte 9 før hun kommer, og når jeg henter (jeg og faren har delt ansvar) henter jeg henne ca 15. 7-åringen min har jo gått på skole frem til nå, og da har hun tilbragt et par timer på SFO før jeg har hentet henne. Nå er det skoleferie, men jeg har likevel meldt henne på SFO i noen få dager. I dag hadde hun ikke lyst til å dra dit så hvis hun har mistrivdes i dag så kanskje jeg bare skal la henne være hjemme.. Problemet er at jeg har dårlig samvittighet overfor personalet. De vet at jeg er ferdig med studiene og går hjemme, og jeg føler at de kanskje dømmer meg litt for å sende barne i barnehage/SFO når jeg går hjemme. Men jeg betaler jo for plassene og ungene mine skal ha lang ferie (minst 5 uker). Likevel går jeg alltid hjem etter å ha levert fra meg ungene med skikkelig dårlig samvittighet.. Det er jo ikke sånn at jeg ligger og sløver på sofaen selv om jeg er hjemme. Jeg gjør en del ærender, gjør husarbeid, søker på jobber, osv. Men jeg synes også det er deilig med litt fred og ro sånn som nå, etter en helg med barna, med naboungene her, overnattingsbesøk, st.hans-feiring og full pakke. Burde jeg ha dårlig samvittighet eller er det ok å gjøre som meg? Anonymous poster hash: 5a583...be3
Gjest Riskjeks Skrevet 23. juni 2014 #2 Skrevet 23. juni 2014 Nei, du trenger ikke å ha dårlig samvittighet. Dette er jo ikke noen varig situasjon (bare mens du søker jobb). Tror de fleste som gjør dette har gode grunner til det. 5
Harlekin Skrevet 23. juni 2014 #3 Skrevet 23. juni 2014 Enig med Riskjeks. Jobben din på dagtid nå er jo å skaffe deg jobb! Ikke passe barn. Men jeg sier som i tråden om barn i barnehage når mor er hjemme i permisjon - nå har du mulighet til å gi barna korte dager og la dem være hjemme i ny og ne når det passer. Det er kanskje enklere å ha 7-åringen hjemme, det er enklere for henne å aktivisere seg selv og det er kanskje flere av vennene hennes som er hjemme pga. ferie. De fleste barnehagebarn er vel fortsatt i barnehagen, og for 4-åringen blir det kanskje litt mer kjedelige dager hjemme. Legg en skikkelig innsats i å få deg jobb - da slipper du dårlig samvittighet, du jobber jo hjemme Får håper du snart får deg jobb, så slipper du dårlig samvittighet.
minister-mio Skrevet 23. juni 2014 #4 Skrevet 23. juni 2014 Du trenger absolutt ikke ha dårlig samvittighet. De har korte dager og fem uker ferie!
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #5 Skrevet 23. juni 2014 Jeg er også student og har hatt ferie siden 5. juni, mens sønnen min skal i barnehagen ut denne uka. Grunnen til det er at jeg har ting jeg må få gjort hjemme (rydde, sortere, vaske og pakke vekk vintertøy f.eks.) og det er ingen andre barn som har ferie ennå, så om poden hadde vært hjemme hadde han bare hengt utenfor barnehageporten (vi bor rett ved siden av barnehagen) og villet inn til de andre ungene uansett. Som deg gir jeg ham kortere dager, har rolige morgener og henter tidlig. Han elsker barnehagen, og han skal ha til sammen seks uker ferie denne sommeren (vi har hatt én uke og skal ha fem uker etter neste uke). Men det føles litt rart for meg også. Anonymous poster hash: b0c14...ef5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #6 Skrevet 23. juni 2014 Jeg gjør akkurat det samme! Jeg sliter mer enn nok med å overleve helgen og morgenene/kveldene, så jeg vet at ungene har det MYE bedre i bhg enn hjemme sammen med meg... Mine skal bare ha 3 uker ferie, og jeg kjenner jeg gruer meg! Mest fordi jeg ikke har ferie og må prøve å finne på ting med dem og høre på all grining/suttring hele dagen, før jeg går på jobb kl 16... Så nei, ikke ha dårlig samvittighet. Nå får du jo gjort unna masse nødvendige ting på dagen, så du har mer tid sammen med ungene på ettermiddagen:) Anonymous poster hash: fd6f9...741
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #7 Skrevet 23. juni 2014 Takk for svar. Jeg vet jo egentlig at jeg ikke trenger ha dårlig samvittighet, for som dere sier så har de korte dager og lang ferie, men jeg har dårlig samvittighet likevel. Det er så kjipt når de ansatte i barnehagen sier til 4-åringen min at "nå må komme, nå skal mammaen din hjem og søke jobb" eller når de spør om storesøstreren har fri og jeg svarer "nei, hun er på SFO.." og så vet jeg liksom ikke helt hva mer jeg skal si for jeg føler jeg burde ha en forklaring på hvorfor. Jeg legger en innsats i å skaffe meg jobb, men jeg bor ikke i en av Norges største byer og siden jeg har barn så kan jeg heller ikke søke jobber overalt. Det geografiske området jeg kan søke jobber i er begrenset og det er ikke så mange relevante stillinger som blir utlyst nå. Så kan ikke si at jobbsøkingen tar så mye av tiden min akkurat.. Anonymous poster hash: 5a583...be3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #8 Skrevet 23. juni 2014 Jeg jobber som dagmamma og nesten så og si alle har ungene her tiltross for at de har fridager eller ferie! Så du trenger overhodet ikke å ha dårlig samvittighet. De fleste gjør som deg Anonymous poster hash: 55be4...177
Blod Skrevet 23. juni 2014 #9 Skrevet 23. juni 2014 For det de vet så kan du jo være travelt opptatt med noe annet selv om du ikke jobber 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #10 Skrevet 23. juni 2014 Nei vet du hva! Ikke ha dårlig samvittighet! Jeg er også student og har ingenting å gjøre for tiden. Men 4 åringen min har hvertfall ingenting å gjøre hjemme dag inn og dag ut nå før han tar ferie. Pappaen er sykemeldt og ligger stort sett i senga frem til barnet kommer hjem. Jeg bruker tida på å rydde i skuffer og skap og ta meg av husarbeidet som har forfalt under eksamenstiden. Juni er en fin måned for å få gjort de tingene man har satt på vent lenge. Hadde guttungen måtte ha gått hjemme med meg hele tiden hadde han kjedet seg fordervet! Men han har korte dager og mer fri innimellom, vi legger koselige planer for dager og koser oss skikkelig i været:) Dessuten skal han ha mange ukers ferie hvor vi skal reise masse og bare kose oss! Kan ikke se hvorfor det er så ille å ha batnet i barnehage selv om vi har fri. Men barna er vel da så klart ikke der fra åpning til slutt hver eneste dag håper jeg.. Da blir det for ille. Anonymous poster hash: d69cc...612
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #11 Skrevet 23. juni 2014 Jeg jobber i barnehage, og av og til faller det kommentarer om folk som velger som deg. Spesielt om lærere, som har sju-åtte uker fri om sommeren, men som likevel leverer barna hver dag, utenom de tre ukene med obligatorisk ferie. Men stort sett bryr vi oss ikke om hva foreldrene gjør på dagtid. Det er mange her som jobber skift, og har fri på dagtid før kveldsskift, eller de har en friperiode midt i uka. Vi oppfordrer dem til å levere barna i barnehagen likevel, slik at barna ikke kommer utenfor i barnegruppa. Korte dager i barnehagen er helt supert, og du kan tro de koser seg i barnehagen nå på sommeren, med masse utetid med lite klær. Du vet jo at barna dine har det bra! Da trenger du ikke ha dårlig samvittighet. Men jeg ville sjekket hva som gjorde at eldste ikke vil på SFO, for veldig mange steder er SFO ren oppbevaring, uten pedagogisk personale til å følge opp barna og planlegge aktiviteter for dem. Anonymous poster hash: 405b2...2f5 3
Gjest Riskjeks Skrevet 23. juni 2014 #12 Skrevet 23. juni 2014 Synes det kanskje høres litt ut som om de ansatte i barnehagen TS har barnet sitt i legger seg litt mer opp i hva foreldrene gjør enn hva som er vanlig? 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #13 Skrevet 23. juni 2014 Så lenge barnet selv vil gå i barnehage/SFO så synes ikke jeg du skal ha noe dårlig samvittighet. Det er viktig at barna får hvile nok hjemme og at de har nok kontakt med mamma og pappa. Anonymous poster hash: 96c55...183
Gjest Magdalene Skrevet 23. juni 2014 #14 Skrevet 23. juni 2014 Jeg hadde nok gitt barna sommerferie i et par mnd selv. Det er jo det vi alle har hatt da vi selv vokste opp. Hadde virkelig benyttet tiden før jeg var i jobb, og kun hadde 5 uker ferie til rådighet. Tenk så deilig å kunne kose seg med barna sine hele sommeren da! Men jeg bryr meg egentlig ikke noe om hva andre velger. 3
Gjest Riskjeks Skrevet 23. juni 2014 #15 Skrevet 23. juni 2014 (endret) Jeg hadde nok gitt barna sommerferie i et par mnd selv. Det er jo det vi alle har hatt da vi selv vokste opp. Hadde virkelig benyttet tiden før jeg var i jobb, og kun hadde 5 uker ferie til rådighet. Tenk så deilig å kunne kose seg med barna sine hele sommeren da! Men jeg bryr meg egentlig ikke noe om hva andre velger. TS er jo etter hva jeg forstår aktiv jobbsøker, og har ikke hele sommeren fri, siden hun forhåpentlig snart får seg jobb. Og "bare fem uker"? De fleste har 3.... Endret 23. juni 2014 av Riskjeks 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #16 Skrevet 23. juni 2014 Synes det kanskje høres litt ut som om de ansatte i barnehagen TS har barnet sitt i legger seg litt mer opp i hva foreldrene gjør enn hva som er vanlig? Nei, personalet på SFO og i barnehagen sladrer og baksnakker foreldre en god del, det er helt vanlig, tror ikke det vil ta slutt. Har vært vikar i flere bhg og på SFO, og foreldrene tar opp mye av samtaletida de ansatte imellom, også slektsforhold til barna/hvem som har gjort det slutt etc. MEN, det er ikke noe å bry seg om da. Anonymous poster hash: ecc77...b86
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #17 Skrevet 23. juni 2014 Jobber i barnehage, og der er det flere mødre som er i permisjon. De sender jo barna sine i barnehage de også. Det er faktsik værre med de barna som blir tatt ofte ut av barnehagen og har mye fri. Ser gjerne de detter ut av vennegjengen og ikke helt finner seg til rette. Så ikke ha dårlig samvittighet over å sende barna dine på sfo og barnehage. Er jo der vennene deres er også. Anonymous poster hash: ecc45...269 2
Gjest Magdalene Skrevet 23. juni 2014 #18 Skrevet 23. juni 2014 TS er jo etter hva jeg forstår aktiv jobbsøker, og har ikke hele sommeren fri, siden hun forhåpentlig snart får seg jobb. Og "bare fem uker"? De fleste har 3.... De fleste har 5 uker man kan ta ut i løpet av året. Om du kun har tre så blir du grundig lurt. Og siden hun ikke vet hvor lenge hun har fri (hun har ikke fått jobb enda, og de færreste ansetter nye folk midt i juli uansett), så hadde jeg hvertfall benyttet tiden med ungene. Hverdagen kommer fort nok uansett.
Gjest Tjoppa Skrevet 23. juni 2014 #19 Skrevet 23. juni 2014 Så lenge barna får noen fridager innimellom og kortere dager skal du ikke ha dårlig samvittighet! Personalet har ingenting med det å gjøre, og blander de seg kan du sende en kort epost til styrer hvor du sier at de er ubehagelig å bli dømt og baksnakket av personalet om hva du gjør og ikke gjør om dagene, for det har de ingenting med.
Gjest Riskjeks Skrevet 23. juni 2014 #20 Skrevet 23. juni 2014 Nei, personalet på SFO og i barnehagen sladrer og baksnakker foreldre en god del, det er helt vanlig, tror ikke det vil ta slutt. Har vært vikar i flere bhg og på SFO, og foreldrene tar opp mye av samtaletida de ansatte imellom, også slektsforhold til barna/hvem som har gjort det slutt etc. MEN, det er ikke noe å bry seg om da.Anonymous poster hash: ecc77...b86 Jeg mente ikke hva de snakker om seg i mellom, men direkte til TS. I.o.m at de kommenterer hva hun gjør osv, og at TS skriver at hun får dårlig samvittighet overfor dem (og ikke overfor barnet). Da får jeg inntrykk av at de kanskje kommenterer hva TS gjør ganske ofte, og det kan oppfattes som kritikk (virker jo som om TS tar det slik). Trenger ikke være vondt ment fra personalets side. Håper for øvrig ikke det er vanlig i barnehager at de ansatte sitter og baksnakker/sladrer om foreldrene i pausene... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå