Gå til innhold

overraskende -så mange kastrerer hannhunder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir litt overrasket over hvor mange hannhunder som blir kastrert, for ti år siden hørte jeg aldri om at hunder ble kastrert utenom "spesialtilfeller" og vetrinærer ville ikke gjøre det uten god grunn. Nå virker det som det nesten heller er en regel enn unntak at hannbikkjer blir kastrerte. Er det blitt mer godkjent og vanlig å gjøre det? Så tilogmed en liten valp på finn.no på 9 uker som var kastrert, den kan ikke ha utvist de grunnene som voksne hannhunder kan ha for å bli kastrert....

Videoannonse
Annonse
Gjest Kvinneline
Skrevet

Huff, dette liker jeg ikke. Forstår liksom ikke helt vitsen, da de ferreste slipper hunden sin løs, uten å vite om den er ute å parrer seg en plass. Dette må jo være fordi eiere ikke ønsker at hannhunden skal kunne bli dominerende og markerende, og synes kastererig er enklere enn god oppdragelse og trening.

Kastering av hannkatt er jeg veldig for, da ikke kastererte hannkatter VIL gjøre en eller flere hunnkatter gravide. Utekatter kan vi ikke observere, men jeg ville i alle fall visst om hunden min hadde parret seg. Triste greier.

Skrevet

Jeg vet ikke, men er det ikke sånn at spesielt oppdrettshunder skal kastreres? For å passe på at det ikke plutselig er et kull med blandingsvalper med et utall helseproblemer ute og går?

Så litt på hunder i fjor og fikk den beskjeden, så trodde definitivt at det var mer regelen enn unntaket at hunder skal kastreres/steriliseres.

Skrevet

Er det lov da? trodde det var kommet ny lov om kastrering i fjor? Ikke hvem som helst som får lov lenger.

Skrevet

Man kastrerer av samme årsak som med hankatter. Og siden blandingshunder i utgangspunktet er forbudt. (hvilket ikke er helsemessig begrunnet; bastarder har typisk bedre helse enn renrase.)

Jeg har hatt ukastrert hannhund; den som tror man kan holde stålkontroll på dem, vet ikke hva de snakker om. De rømmer, og de er ekstremt fantasifulle.

• Liker 3
Skrevet

Kjemisk kastrering skal jo liksom være det eneste som er lov, uten at man har spesielt grunnlag for å faktisk kutte vekk ballene til stakkarn. Tror vel og merke denne terskelen er veldig lav hos mange dyrleger, ikke minst tjener man mer på å ha en operasjon enn å gi resept på piller.

Skrevet

Man kastrerer av samme årsak som med hankatter. Og siden blandingshunder i utgangspunktet er forbudt. (hvilket ikke er helsemessig begrunnet; bastarder har typisk bedre helse enn renrase.)

Jeg har hatt ukastrert hannhund; den som tror man kan holde stålkontroll på dem, vet ikke hva de snakker om. De rømmer, og de er ekstremt fantasifulle.

Jøss her var det mye fri fantasi.

- Blandingshunder er ikke ulovlig - hvor har du det i fra?

- Det er enda ikke noen beviser på at blandinger er friskere enn "renrasede" ( anførselstegn siden jo alle hunder er blandinger)

- Om hannen er kastrert eller ikke, har svært lite å si for om man har "stålkontroll" eller ikke på en hund. Ukastrerte hanner har ikke en unison oppførsel som tilsier at de rømmer og er "ekstremt fantasifulle".

• Liker 5
Skrevet (endret)

Synes det er en positiv tendens. Blir mindre uønskede valper da, og vil kanskje en gang i fremtiden føre til å endre noen dyrs posisjon som forbruksvarer. (Mindre tilbud, mer etterspørsel.) Men det er vel en fjern drøm..

Endret av encore
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet med det! Hva er det du ikke liker?

Har selv hatt en kastrert hannhund, grunnen var at jeg også hadde en tispe. Han var ikke seg selv når tisper i nabolaget hadde løpetid, ble sykelig tynn fordi han ikke klarte å spise. Stakk av til en hver tid uansett hvor forsiktige vi var med dører osv.

Ikke minst reduserer man antall uønskede kull, kanskje vi hadde sluppet mer av disse omplasseringshundene også hvis folk hadde kastrert hunder man ikke skal avle på.

Loven om kastrering har vert slik i mange år, hvertfall 9-10 år. Men de fleste dyrleger utfører kastrering hvis man har en god grunn for det.

Anonymous poster hash: eb69a...935

Gjest Kvinneline
Skrevet (endret)

Jeg har hatt ukastrerte hannhunder i 20 år, og har aldri hatt en ulykke hvor ei tispe har endt opp gravid. Mine går løse når jeg er ute, men de er ekstremt lydige. Tisper med løpetid har vi også rundt oss, men det er overhode ikke noe problem om man greier å følge med sine hannhunder.

Jeg liker ikke kasterering fordi jeg mener det er unødvendig (så fremt det ikke er helsa det står på).

For meg blir det litt som de eierne som må omplassere hunden sin, fordi de selv fikk en baby. Det handler om og tenke litt lengre enn den søte valpens nese.

Har du en hanhund, og kjøper ei tispe, kan man holde dem skillt ved løpetiden, eller hele tiden om eierne ikke greier å følge med.

Endret av Kvinneline
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemet om det er en hund som uansett aldri skal parres? Dere som tror dette er ille for hunden, tillegger den menneskelige egenskaper den ikke har.

Anonymous poster hash: 1f19e...d88
  • Liker 2
Gjest Kvinneline
Skrevet

Hva er problemet om det er en hund som uansett aldri skal parres? Dere som tror dette er ille for hunden, tillegger den menneskelige egenskaper den ikke har.

Anonymous poster hash: 1f19e...d88

Tillegge menneskelige egenskaper ved å ikke kasterere? Det er jo heller omvendt, i og med at du tross alt tukler med hundens natur. En jakthund f.eks kan miste noen av sine instinkter om den kasterers. Slik er det med flere hunder også.

Skrevet (endret)

Jeg synes bare det er overraskende, for det virker som det er noe som har "eksplodert" Du skriver at din hannhund ble sykelig tynn osv, og da mener jeg du har en god grunn. Men jeg tror ikke alle hannhunder som er kastrerte pga helsen, siden det var ikke så utbredt før føler jeg, mulig jeg tar feil..

Har selv hatt to hannhunder som ikke var kastrerte, hadde ingen problemer med de. Ikke var de agressive mot andre hanner, ikke markerte de non stop eller sluttet spise om tisper hadde løpetid -derfor hadde jeg ingen grunn til å kastrere de. Og jeg lot de ikke hoppe på andre hunnbikkjer så ingen valper ble det heller.

Jeg sitter og titter litt på finn.no og der er mange voksne hannhunder kastrerte, alle disse pluss diverse hunder jeg møter/har møtt kan vel ikke alle vært kastrerte av helsemessige grunner. I dag var det en liten gutt på 9 uker som også er kastrert, den kan jo ikke ha utvist noen form for grunn til å kastrere?

Jeg er bare nysgjerrig som sagt for jeg synes det virker som det har blitt vanlig å kastrere, og jeg tror ikke det var så vanlig før.

Er forsåvidt enig i at man ikke skal hannen sin hoppe på alt og alle og produsere valper når det ikke er oppdrett/planlagt avel. Men det kan man klare uten å kastrere også (skjønner det ikke er så lett om man han hann og hunn under samme tak da)

Endret av Frisørdama
Skrevet

Jeg synes bare det er overraskende, for det virker som det er noe som har "eksplodert" Du skriver at din hannhund ble sykelig tynn osv, og da mener jeg du har en god grunn. Men jeg tror ikke alle hannhunder som er kastrerte pga helsen, siden det var ikke så utbredt før føler jeg, mulig jeg tar feil..

Har selv hatt to hannhunder som ikke var kastrerte, hadde ingen problemer med de. Ikke var de agressive mot andre hanner, ikke markerte de non stop eller sluttet spise om tisper hadde løpetid -derfor hadde jeg ingen grunn til å kastrere de. Og jeg lot de ikke hoppe på andre hunnbikkjer så ingen valper ble det heller.

Jeg sitter og titter litt på finn.no og der er nesten alle hannhunder kastrerte, alle disse pluss diverse hunder jeg møter/har møtt kan vel ikke alle vært kastrerte av helsemessige grunner. I dag var det en liten gutt på 9 uker som også er kastrert, den kan jo ikke ha utvist noen form for grunn til å kastrere?

Jeg er bare nysgjerrig som sagt for jeg synes det virker som det har blitt vanlig å kastrere, og jeg tror ikke det var så vanlig før.

Er forsåvidt enig i at man ikke skal hannen sin hoppe på alt og alle og produsere valper når det ikke er oppdrett/planlagt avel. Men det kan man klare uten å kastrere også (skjønner det ikke er så lett om man han hann og hunn under samme tak da)

Kanskje noe av grunnen er at mange av hundene på finn kommer fra utlandet (de det står Gardermoen under for eksempel), samt at de som gis bort har "atferdsproblemer", som eiere har valgt å kastrere for å løse problemene (noe som veldig ofte ikke funker allikevel).

Min erfaring er ihvertfall at flesteparten av hundene i Norge ikke er kastrerte.

Skrevet (endret)

Jeg vet de som driver med omplassering fra utlandet gjør det. Men jeg ser det er veldig mange hunder fra "ola nordmann" som er kastrerte også. Jeg endret "nesten alle" til mange ;) litt overivrig... Og flere hannhunder jeg har møtt de siste årene eller møter nå, er kastrerte

Men fortsatt så synes jeg det er mange og fler enn for feks 10 år siden.

Har vetrinærer blitt litt løsere på reglene for å kastrere?

Endret av Frisørdama
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en kastrert hund. Han er en omplasseringshund og ble kastrert før vi fikk han siden han ikke kan brukes i avl.

Vi hadde absolutt ikke tenkt å avle på han, men det var et krav fra oppdretteren.

Han er snill som dagen er lang, men jeg er ganske så sikker på at han hadde vært lik om han hadde vært ukastrert, det er personligheten hans.

Anonymous poster hash: a19f6...2d8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet de som driver med omplassering fra utlandet gjør det. Men jeg ser det er veldig mange hunder fra "ola nordmann" som er kastrerte også. Jeg endret "nesten alle" til mange ;) litt overivrig... Og flere hannhunder jeg har møtt de siste årene eller møter nå, er kastrerte

Tror mange vetrinærer er for kastrering. Mange som ser gjennom fingrene på denne loven. I omtrent alle andre land er det standard og kastrere hunder før de blir kjønnsmodne.

Anonymous poster hash: eb69a...935

Skrevet

Jeg tror ikke dyrleger flest har lettere for å kastrere nå enn før, men jeg tror mange hundeeiere tror at kastrering kan være en "quickfix" til ulike atferdsproblemer. Det er mange misforståelser ute og går dessverre. Noe et par av svarene i denne tråden fra for eksempel Druid, er et eksempel på.

Skrevet

Tror nok det er mange dyrleger som i dag tar utdanning i land hvor det er vanlig med å kasterer, og dessverre så har de alt for lett til å anbefale kastering i dag, da det er som andre skrevet.. en easyfix . I tillegg er det helt andre krav og forventninger til hundehold i dag kontra for ca 10 år siden.

.. Heldigvis har vi i Norge ikke problemer med løshunder slik som i f.eks usa.

Som Kvinneline har jeg hatt hannhunder i over 20 år og aldri hatt problemer hverken med aggresjon eller uønsket valpeproduksjon.
Nå er den ene tispen min akkurat ferdig med løpetiden- og ingen av mine gutter har slåss,sluttet å spise ei eller har det blitt noe uønsket parring.

Det er ingen som helst problem å trene opp en hannhund til faktisk å oppføre seg.. men det krever litt, og gutta er gjerne ikke "voksne" før de er 3 år gamle.

Synes jo det er litt snodig at man bruker masse penger på en slik operasjon som ikke er billig, for så å omplassere dyret.. da må det vel være noe feil ett sted?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...