AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #1 Skrevet 23. juni 2014 Er hjemme med en liten baby, mens vi sender største ungen i barnehagen. Føler meg litt som verdens verste mamma, men samtidig er det ingen i nærområdet eller noen andre vi kjenner med barn hjemme, så dagene hjemme blir lange med meg og baby. Har forsøkt å ha største hjemme, men det er tydelig at det blir kjedelig. Baby er bare sju uker, så vi har ikke helt fått rutinene ennå. I tillegg har været vært elendig, så å være ute har vært vanskelig med tanke på amming. Er vi de eneste som har valgt å forsette å sende største ungen i barnehagen når jeg har permisjon?Anonymous poster hash: d2772...278
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #2 Skrevet 23. juni 2014 Nei, jeg har da inntrykk av at det er veldig vanlig? For oss var det ihvertfall en selvfølge, og ingen som har reagert på det. Vennene våre har også gjort det samme. Ungen vår stortrives i barnehagen, og hadde nok kjedet seg ihjel hjemme. Det går jo også an å bringe/hente litt tidligere/senere, så det blir kortere dager i barnehagen, om du føler for det. Anonymous poster hash: 3e1e8...1d0 6
Gjest Tekola Skrevet 23. juni 2014 #3 Skrevet 23. juni 2014 Vi kommer til å gjøre det når Lillebror kommer. Vesla trenger å få vært i aktivitet og det tror jeg ikke er det enkleste med nyfødt i hus. Men kortere dager og dager hjemme blir det nok
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #4 Skrevet 23. juni 2014 Helt vanlig å sende i bhg her, men kanskje greit å tenke på at ungen ikke har kjempelange dager når du har mulighet til å hente tidlig! Anonymous poster hash: 0ca1b...7b9 3
Harlekin Skrevet 23. juni 2014 #5 Skrevet 23. juni 2014 Selvsagt skal barnet i barnehagen. Du har jo permisjon for å være hjemme med babyen, ikke med begge to. Dessuten tror jeg det er best for alle parter at barnet er i barnehagen: Barnehagebarnet får beholde rutinene og forutsigbarheten som er viktig ved en slik omveltning det er å få søsken, spebarnet får den tiden i ro og fred med mor som det trenger, og du som mor får mulighet til ta ting i eget tempo sammen med den lille, og muligheten til å sove når barnet sover, for eksempel. Men det fine er at barnehagebarnet får mulighet til av og til være hjemme med søskenet sitt og mor - veldig stas, og dere kan også levere/hente senere/tidligere. 7
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #6 Skrevet 23. juni 2014 Jeg hadde ikke barnehageplass til eldste de første mnd etter at lillesøster ble født. Men åååhh som jeg skulle ønske jeg hadde det. Han var en aktiv toåring som krevde sitt. Jeg var sliten og stressa, fikk aldri slappe av eller sove på dagtid. Savnet veldig litt alenetid med babyen, bare det å ligge på sofaen med sovende baby på meg. Rolige trilleturer var ikke mulig, hadde søskenvogn, men hjalp ikke når toåring ikke hadde ro i seg til å sitte der. Det var veldig godt når han begynte i barnehage når lillesøster var 4 mnd, men da var mye "ødelagt". Jeg hadde mistet melka(antageligvis fordi jeg var sliten), merka søvnmangelen veldig godt og babyen var ikke så interessert i å ligge på sofaen å kose lenger. Høres nok veldig negativt ut, men det var nok ikke så ille som det høres ut. Men vi hadde nok fått en litt bedre førstetid med den nye babyen om eldste hadde vært noen timer i barnehage. Så jeg syns du skal sende eldste i bhg med god samvittighet. Du har jo mulighet til å gi korte dager og ha lav terskel for å h*n hjemme ved f eks forkjølelse e.l. Anonymous poster hash: 2c1f1...0a3 2
Missy1 Skrevet 23. juni 2014 #7 Skrevet 23. juni 2014 Er ikke noe galt i at eldste fortsetter å gå i bhg som vanlig. Du trenger tid og ro til babyen og eldste har nok godt av å opprettholde rutinene sine samt møte andre barn på samme alder i barnehagen. Du skal ikke føle på at du har barnet i bhg selvom du går hjemme
Niennas Skrevet 23. juni 2014 #8 Skrevet 23. juni 2014 Storesøster har blitt sendt i barnehage som vanlig, noe jeg ikke har dårlig samvittighet for. Hun storkoser seg jo der, og lillebror har fått masse ro, kos og hvile her hjemme. Men det skal sies, vi er kjent i barnehagen for å ikke ha helt vanlige leveringstider. Det er ofte hun ikke blir levert før ni-halv ti tiden. Det er jo luksusen med å ha permisjon!
attegløyma Skrevet 23. juni 2014 #9 Skrevet 23. juni 2014 (endret) Eldstemann er i barnehagen, dei første mnd hadde han gått på veggen her, veslebroren kom i januar og vi hadde ikkje kunna vore ute pga temperaturen og amming. Eldstemann er ein veldig aktiv toåring som elskar å vere ute. No har han siste veka i barnehagen før ferien, og det er no heilt ok å ha han heime sidan småen på 5 mnd et til faste tider. No har vi gard og ein farfar som elskar å vere med odelsguten, så han får mykje aktivisering der. Men det er her, på bygda, heilt vanleg at dei store er i barnehagen. Så blir han henta tidleg når det skjer noko spennande som han kan vere med på. Dette involverer ofte traktor og gravemaskin;) ikkje meg mao... Endret 23. juni 2014 av attegløyma
sjøhest Skrevet 23. juni 2014 #10 Skrevet 23. juni 2014 Det er jo helt fullstendig normalt. Største har mye mer utbytte av å være aktiv i bhg enn å sitte hjemme og se på at du ammer/steller/gjør babyting. Bli med i barselgeupper gjennom helsestasjon eller Facebook og bruk tiden med baby du:)
Ciara Skrevet 23. juni 2014 #11 Skrevet 23. juni 2014 Send det største barnet i barnehagen med verdens beste samvittighet! Vi hadde ikke kunnet ha eldstemann hjemme. Amming tok mye tid, og det hadde han ikke forståelse for. Og jeg tror det var bra at noe var som det pleide når det skjedde nye ting på hjemmebane. Og du trenger kanskje å hvile litt i blant du også, noe som er vanskeligere å få til med et større barn i hus. Men en fridag i ny og ne og kortere dager er jo hyggelig
SmallTalk Skrevet 23. juni 2014 #12 Skrevet 23. juni 2014 Jeg sender eldstemann i barnehagen med god samvittighet. Han stortrives der, har mange å leke med og har det, bokstavelig talt, travelt med å komme seg avgårde dit om morgenen. Jeg tror barn har godt av å opprettholde de faste rutinene sine når det kommer en ny baby i hus. For min på 20 mnd betyr dette at han har fortsatt i barnehagen, og det angrer vi ikke på.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #13 Skrevet 23. juni 2014 Hei! Send barnet i barnehagen med god samvittighet! Jeg har 40% plass (to dager) til toåringen, og er hjemme med en tre mnd baby. Leverer kl 09:00, og henter15:00/16:00, avhengig av når pappan er ferdig på jobb. Får jo to dager med "avlastning", men det skjer utrolig nok svært ofte, at 2-åringen blir syk de dagene det er barnehagedag:-p Og dagene hjemme med meg og baby blir laaaange. Prøver å finne på mest mulig, men som nå foreksempel, er babyen syk. Da kan vi ikke traske rundt i skogen med bæresæla hele dagen. Til høsten blir det 60 eller 80 % plass, og det er nesten styggt å si det: men jeg gleder meg. Mest fordi jeg er veldig sliten. Også fordi 2-åringen får brukt myyyye energi sammen med andre barn.Anonymous poster hash: dedb9...1f7
minister-mio Skrevet 23. juni 2014 #14 Skrevet 23. juni 2014 Det største barnet går gjennom en stor forandring i livet sitt og jeg syntes det er fint å opprettholde hverdagen ved å gå i barnehagen. Du kan jo la det store barne ha litt korte dager så h*n både får vært i barnehagen sin og vært sammen med det nye søskenet 1
Gjest Magdalene Skrevet 23. juni 2014 #15 Skrevet 23. juni 2014 Har sendt eldste i bhg fra 10-14 stort sett, samt hatt henne hjemme ca en dag i uken. Hun protesterte når hun ble hentet tidlig, men fornøyd når vi var utenfor bhg. Men protestere hadde hun sikkert gjort kl 17 også. Storesøsken trenger jo også tid til å bli kjent med småsøsken, samt at det er godt å ha god tid. Minste vår sov jo alikevel mye på dagtid, og da kunne jeg og eldste kose oss alene, med tegning og perling, baking og slikt. Sant at hun fikk fri 6-7 uker midt på sommeren. Syns server så trist med de barna som er i bhg fra 7:30-16:30, mens en forelder er hjemme. 4
Harlekin Skrevet 23. juni 2014 #16 Skrevet 23. juni 2014 Har sendt eldste i bhg fra 10-14 stort sett, samt hatt henne hjemme ca en dag i uken. Hun protesterte når hun ble hentet tidlig, men fornøyd når vi var utenfor bhg. Men protestere hadde hun sikkert gjort kl 17 også. Storesøsken trenger jo også tid til å bli kjent med småsøsken, samt at det er godt å ha god tid.Minste vår sov jo alikevel mye på dagtid, og da kunne jeg og eldste kose oss alene, med tegning og perling, baking og slikt. Sant at hun fikk fri 6-7 uker midt på sommeren. Syns server så trist med de barna som er i bhg fra 7:30-16:30, mens en forelder er hjemme. Og det er jo bare bra, dersom dette funket for dere! Men det kan jo være mammaen også trenger å sove når babyen sover, eller på en annen måte hente seg inn igjen. Og 4 timer i barnehagen 4 dager i uken, det er jo ikke akkurat mye tid for mammaen alene sammen med babyen. Sier ikke at det er noe galt i det, men det er heller ikke galt dersom en mor sender barnet sitt i barnehagen til normale tider og henter til normal tid - søskenet blir nok kjent med babyen uansett. 2
Vera Vinge Skrevet 23. juni 2014 #17 Skrevet 23. juni 2014 Vi har også eldstemann på snart 2,5 i barnehagen, men han har kortere dager. Han har vært overraskende tålmodig ved amming, men tror ikke han hadde vært det om han var hjemme med oss hele tiden. Han har mye energi om dagen, så tror det er godt å få løpt fra seg i bhg, iom at lillebror er så liten at han krever mye amming ennå. I tillegg var jeg lenge sliten etter fødselen, så er det plutselig økedøgn, forkjølelse hos meg eller lillebror. Ja, merker at det er godt å få hentet seg litt inn på dagen og ha friheten til å ta en blund f.eks.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #18 Skrevet 23. juni 2014 Vi har hatt storebror i barnehagen mens jeg har vært hjemme med lillesøster. Han har til tider hatt det mye bedre i barnehagen enn hva han ville hatt om han var hjemme med oss. De første månedene gikk dagene med til grining og amming for meg og lillesøster. Tenk så kjedelig å måtte klare seg så mye alene... Jo eldre hun har blitt jo kortere dager har han hatt. Før han tok ferie var han gjerne i barnehagen fra 9:30-13. Da har han fått litt av alt. Jeg tror også det hadde blitt mye verre for han om vi skulle tatt han ut av barnehagen for så å begynt igjen et år etterpå. Anonymous poster hash: 29145...5c0
kaprifolen Skrevet 23. juni 2014 #19 Skrevet 23. juni 2014 Største her elsker barnehagen, og hviner av fryd når vi skal dit. Og minste fortjener samme fulle fokus som eldste fikk da hun var baby. Slik jeg ser det hadde jeg frarøvet begge barna mine noe fint ved å holde eldste hjemme! Hun hadde en ukes ferie for å bli kjent med det nye familiemedlemmet, da!
Gjest Magdalene Skrevet 23. juni 2014 #20 Skrevet 23. juni 2014 (endret) Og det er jo bare bra, dersom dette funket for dere! Men det kan jo være mammaen også trenger å sove når babyen sover, eller på en annen måte hente seg inn igjen. Og 4 timer i barnehagen 4 dager i uken, det er jo ikke akkurat mye tid for mammaen alene sammen med babyen. Sier ikke at det er noe galt i det, men det er heller ikke galt dersom en mor sender barnet sitt i barnehagen til normale tider og henter til normal tid - søskenet blir nok kjent med babyen uansett. Nei, det er virkelig ikke noe galt i at man ønsker mest mulig tid med begge barna sine. Ingen unger har vondt av kun noen timer i bhg hver dag. Man må ikke ha lange 7timersdager. At mor ikke har alenetid med babyen.. Hva skulle være galt med det? Eldsteman får leke med vennene sine noen timer hver dag og være med på det pedagogiske opplegget mene jeg/pappaen får vært med minsten noen timer, og slappet av. Endret 23. juni 2014 av Magdalene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå