Gå til innhold

Kan jeg gjøre dette? (Trening)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. :)

Jeg ønsker å gå ned 4-5 kilo i fett, samtidig øke muskelmasse og bli strammere!

Prøver å holde meg på 1700 kcal daglig (Har ikke hastverk med vektnedgangen) Veier 65 kg, og er ca 168 cm høy.

De siste ukene har jeg trent annenhver dag på treningsstudio, 30 min på mølla deretter 30 min styrke.

Men jeg har fått for meg at jeg ønsker å begynne å jogge ute i skogen istedet for på mølla. :) Samtidig har jeg god tid/lite å gjøre for tiden. (Lite vakter på jobb, kjæreste på jobb, venner som jobber/opptatt med sitt..) så jeg har mange lange dager, og kunne godt tenke meg å trene HVER dag.

Så er det greit å ta en joggetur på 30-60 min de dagene jeg ikke er på treningsstudio?

Men så har jeg hørt at man ikke bør jogge når man vil bygge muskler, for det "spiser" opp musklene? Er dette sant? :) Burde jeg evt. øke tiden på styrketreningen og mindre på mølla de dagene jeg er på treningsstudio?

Anonymous poster hash: ed673...aed
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. :)

Jeg ønsker å gå ned 4-5 kilo i fett, samtidig øke muskelmasse og bli strammere!

Prøver å holde meg på 1700 kcal daglig (Har ikke hastverk med vektnedgangen) Veier 65 kg, og er ca 168 cm høy.

De siste ukene har jeg trent annenhver dag på treningsstudio, 30 min på mølla deretter 30 min styrke.

Men jeg har fått for meg at jeg ønsker å begynne å jogge ute i skogen istedet for på mølla. :) Samtidig har jeg god tid/lite å gjøre for tiden. (Lite vakter på jobb, kjæreste på jobb, venner som jobber/opptatt med sitt..) så jeg har mange lange dager, og kunne godt tenke meg å trene HVER dag.

Så er det greit å ta en joggetur på 30-60 min de dagene jeg ikke er på treningsstudio?

Men så har jeg hørt at man ikke bør jogge når man vil bygge muskler, for det "spiser" opp musklene? Er dette sant? :) Burde jeg evt. øke tiden på styrketreningen og mindre på mølla de dagene jeg er på treningsstudio?

jeg vil anbefale deg å spise mer, 2000 kcal.

trene tung styrketrening helkropp 3 ganger i uka

2 intervall økter

annen rolig kardio komme itillegg, om du føler for det, som en tur i skogen =)

jogging vil ikke spise musklene dine, men du får heller ikke noen ;) typ 60 min joggetur i sone 2-3, vil være restutusjon, bedre o2 opptak- du trener hjertemuskelen ;)

Gjest Runforit
Skrevet

Jogging er ikke bra om du vil bygge nei. Da er lange gåturer bedre så du ikke stjeler muskelmasse

Skrevet

Og bare for å pirke enda litt til. Om du ønsker å gå ned i vekt (fett), og opp i muskelmasse så husk at hva du veier ikke er det du skal se på. Muskler også veier litt ;)

Gjest lillelarve
Skrevet

Da bør du kanskje spise litt mer.

Jeg ville fokusert mer på styrke foran kardio. Jo mer muskler, jo mindre fett. Selv om du fokuserer på styrke vil det ikke si at du får svære muskler over natta. Det du vil forbedre mest er det lurt å få inn først i økta. Jeg vil f.eks. styrke og bygge muskler for å tone kroppen mer. Da er det lurt for meg å få inn styrke FØRST, før kardio. Det er fordi man har mest energi i starten av økta, som vil si at man gjør en bedre jobb da. Om du ønsker å gå opp i muskelmasse er det ikke lurt å trene masse kondisjonstrening fordi musklenes evne til å vokse ved styrketrening reduseres.

Jeg liker kardio (jogging, intervaller) mer enn styrke. Men ser at jeg blir tynnere jo mer jeg jogger og trener HIIT, og jeg mister "formene". Målet er å få mer spretten rumpe og litt mer definerte mage- og lårmuskler. Bare litt :) for å se strammere ut. Da må jeg fokusere på styrke og trene mer av det.

Og husk at muskler veier mer enn fett. Så om du går opp i vekt er det ikke noe galt. Fettet blir det jo mindre av uansett :)

Skrevet

Synes inntaket av mat høres bra ut, men sier som de andre, kutt ned på kardioen om målet er å bygge. Ta styrken først, varm opp dynamisk og kjør intervaller etter økta for en boost på fettforbrenninga. Jeg er aldri mer enn 10 min på mølla etter en økt. Som bevegelse vedsiden av kan du gå turer 1-2 ganger i uka om du vil :)

AnonymBruker
Skrevet

Ser det mye forskjellige svar her! Det blir sånn når jeg søker på nettet også, så er vanskelig hva som er rett eller ikke rett. :(

Jeg trener ikke noe spesiell tung styrke akkurat, jeg begynte for første gang i mitt liv å trene styrke for et par uker siden, så jeg er ganske svak.

Det jeg gjør er å trene med egen kroppsvekt egentlig, knebøy, sit ups, hip thrust og litt pushups (greier såvidt 7) i 20-30 min etter jeg har løpt på mølla..

Ønsker å begynne med ting som gir resultater, og ikke bare trene for å trene, men som ikke gir noe resultater.

Det jeg ønsker er å gå ned i fettprosent, og få en strammere kropp. Spesielt rumpa vil jeg ha mer spretten. Gjør meg ikke noe å ikke ha synlige muskler, men hadde ikke vært et minus. Men det er hvertfall ikke målet i første omgang.

Så om noen har et ukesprogram for nybegynnere som gir resultater, så hadde jeg satt stoor pris på det. :) For det meste nå så føler jeg at jeg bare trener, men ikke har noe mål for hva jeg skal gjøre. Som sagt, så har jeg mulighet til å trene hver dag, så om noen har et eller annet program som inkluderer turer/jogging i tillegg til det jeg ønsker så hadde jeg blitt kjempe glad. :laugh:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte nybegynnerprogrammet til Fitnessbloggen i 1 1/2 mnd, og så kuttet jeg ut et par øvelser og la til et par. Tar de fleste av øvelsene og repetisjonene derfra enda, og liker det veldig godt :) Trener 3-4 ganger i uka. Planen er nå å begynne å sykle ca 15min etter hver styrkeøkt også.

Anonymous poster hash: 8af15...1e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...