AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #1 Skrevet 22. juni 2014 Jeg er noenlunde i form. Jeg røyker, så må jo slutte selvsagt. Der er bakdelen...... Det positive er at jeg går minst 5mil i uken, i fjellet, altså oppover som feks stoltzen. Har enda ikke turd å løpe, fordi jeg fikk veldig vondt i hoftene etter en veldig liten løpetur/testtur for 2 mnd siden. Trenger både kondisjonstips, utholdenhetstips, treningstips og ikke minst kostholdstips. Hvor begynner jeg i riktig retning osv. Jeg tenkte å fortsette med dette tempoet en uke to til, for så å øke. Er litt redd vintermånedene, da det blir verre å gjøre ting pga is og snø, men kommer meg gjennom det (tips mottas med stooor takk!) Hva gjør jeg videre? Er 171 og vekt har jeg ikke. Tipper jeg veier rundt 65 et sted. I tillegg har jeg fått merke litt forandringer på kroppen. Er dette realistisk? Jeg har ca 10 1/2 mnd på meg. Jeg vil så gjerne, for min egen del. Anonymous poster hash: 3894f...591
Wiggins Skrevet 23. juni 2014 #2 Skrevet 23. juni 2014 Hvis du slutter å røyke får du straks en del bedre O2-opptak, så det er et logisk sted å begynne. Jeg har aldri røyka og vet ikke hvordan du kjenner deg, men jeg vil anbefale deg å begynne å jogge allerede nå, ikke bare gå. Så vil du merke forbedringen når du slutter. Siden du går så mye har du nok et brukbart grunnlag, men hvordan er det med "joggeferdighetene"? Hvor lang klarer du å løpe i joggetempo? Å gå fra moderat mosjonist-nivå til halvmaraton på drøyt ti måneder er mulig, men da bør du ha et skikkelig løpsopplegg, ikke bare trene etter innfallsmetoden. Du finner ørten forskjellige synspunkter på hvordan man skal trene hvis du gjør noen søk på nettet. Jeg vil anbefale deg boka "I form på sykkel" av Johan Kaggestad. Der står det ikke bare om hvordan trene sykling, den beskriver også jogging som treningsmetode. Begge deler er jo utholdenhetstrening, så det er jo ikke noen prinsipielle forskjeller. Johan Kaggestad var trener for blant annet Ingrid Kristiansen på 80-tallet, og hun satte som kjent verdensrekord på 10000 meter, en tid som ennå i dag ofte ville gitt mesterskapsmedalje. Han kan med andre ord en del om utholdenhetstrening. Boka "I form på sykkel" er ikke akkurat ny, men de burde kunne skaffe den på ditt bibliotek. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #3 Skrevet 23. juni 2014 Jeg skjønner at du ikke løper opp Stoltzen, det gjør ikke jegh eller (astma, ikke-røyker), men jogger du noe på flatere mark da? Halvmaraton er jo vanligvis relativt flatt, og for å kunne løpe 21 km på flat mark er du nødt til å trene noe på flat mark også. Anonymous poster hash: b301b...231 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå