Gå til innhold

Halvmaraton! Noen som har fullført?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :blomst:

Jeg har meldt meg på et halvmaraton. Det er i oslo, slutten av september. Til vanlig løper jeg 1-3 ganger i uken, og har vært med på et par 10kilometere, noen småløp her og der og noen motbakkeløp. Det lengste jeg har løpt er vel 13 kilometer, men nå har jeg altså planer om å klare å løpe over 2 mil i strekk.

Jeg løper mila på 55-60 minutter, men i "trente perioder" er jeg nede på 51-52. Gleder meg til å komme ordentlig i gang med trening rettet mot løpet. Har begynt på et program jeg leste på iform, hvor jeg løper på bane, har tempotrening og langdistanse fordelt på ulike økter i uka.

Har du noen tips eller erfaringer å dele?

Dette kan gjelde alt fra mat, hyppighet, skovalg, klesvalg, musikk på øret, snittfart... ja alt

Takk for svar :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har løpt både halv- og helmaraton. Du opplyser ikke om du hovedsakelig trener utendørs eller inne på mølle, men første bud er at om du ikke utelukkende trener utendørs allerede så skal all trening være utendørs fra nå av.

Tredemølle gir et paddeflatt underlag, som gir mye større sjanse for belastningsskader enn grusvei eller sti. Vi mennesker er som kjent tilpassa å ferdes i ulendt terreng.

Flere råd:

- Tren med overskudd. Du kan nå din beste form hvis du ligger på grensa for hva kroppen klarer å restituere seg fra, men hvis du ikke har trent mye i mange år bør du ikke prøve å finne den grensa nå. Ha minst tre hviledager i uka.

- Varier treninga! Du kan ha én tur i uka som er ganske kort, kanskje 4-5 km, der du tar en del intervalldrag, og noen dager seinere har du en langtur der du prøver å kjøre jevn hastighet. Øk distansen gradvis på langturen. Klarer du 13 km nå kan du prøve 14 km neste gang. Du klarer også alltid mer enn du tror, det er lettere å presse seg når du står på startstreken og har flere rundt deg.

- Kjøp deg et belte med plass til drikkeflaske, og drikk litt vann innimellom. Ytelsesevnen synker betraktelig hvis du blir dehydrert. I vinter skulle jeg kjøpe et slikt til å ha med på langrenntur, men av en eller annen grunn var alle beltene designet slik at flaska ble stående på skrå. Bare på XXL fant jeg drikkebelter der flaska står loddrett. Det er også bra å venne magen til å få i seg drikke underveis. Prøv forskjellige sportsdrikker av og til, men ikke på hver tur, det ødelegger tennene.

- Det er ikke så farlig hva slags klær du har på deg, så lenge de sørger for at du holder passe temperatur og du ikke får gnagsår. Jeg løp selv i en vanlig bomulls-tskjorte og Adidas-shorts. Har du en overdel i et materiale som puster bedre enn bomull så bruker du selvsagt den.

- Sko bør man derimot være nøye med. Det har skjedd så mye de siste årene på skofronten, og siden jeg slutta med løping har jeg ikke fulgt med, men skoa skal i hvert fall ikke kjennes trang eller ubehagelig på noen måte.

- Når du står på startstreken så la deg for all del ikke rive med av de raskeste. Hold et tempo du vet du kan holde lenge, så kan du heller gi på mot slutten hvis du har mer igjen. Det er bedre å komme i mål og kjenne at du kunne løpt litt fortere enn å sprekke som en balong og kanskje ikke orke å fullføre.

Skrevet

Takk! Jeg løper ute ja. Aldri vært noe innetrener...

Min plan nå er 14 km på onsdag. Nei 15! 15 må være et fint mål. Skal skaffe drikkebelte i dag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...