Gå til innhold

Hvor er det bra å vokse opp i Bergen? Skal flytte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi flytter muligens til Bergen rett over sommeren pga. jobb. Dette kom litt brått på, så vi har ikke fått sett oss noe særlig om etter ny bolig. Heldigvis har vi familie der, slik at vi kan bo hos de en periode dersom vi ikke finner noe å kjøpe/leie.

Siden vi har to barn, så ser vi etter en bydel hvor det er godt å vokse opp, og hvor skolene er bra. Vi er ikke kjent med de ulike bydelene i Bergen. Datteren vår begynner i 9. klasse og sønnen i 7. klasse.

Hvor synes dere bergensere det er bra å bo med barn? Er det bra skolemiljø der barna deres går?

Jeg er litt bekymret når det gjelder bytte av skole for barna, fordi jeg er redd de ikke klarer å komme inn i et nytt miljø. De har jo ikke fått så god tid til å omstille seg, siden jobbytte kom ganske brått på.

Anonymous poster hash: 8491c...8cd
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Bergen og kan anbefale Åsane bydel. Har bodd her hele livet, og har hatt en veldig fin oppvekst. Åsane er jo nesten blitt egen by, og jeg tror det er en av de største bydelene i Norge. I Åsane "sentrum" har du 3 sentre, snart 4, nordens største IKEA, 20 min med buss til Bergen sentrum og bybanen kommer hit om noen år. I Morvik feks er det veldig mange fine hus, det er nærmt sjøen og busstibudene er veldig gode. Tertnes er også et veldig fint sted!

Ellers kan jeg jo si at bydelen Fana liksom er "sossestedet" hvor alle de "pene" bergenserne bor.. Hehe, men det er veldig mange fine steder der også! Er ikke helt sikker på hvilken bydel de hører til, men det er ganske fint i Loddefjord og Godvik/Sotra også! Håper dere finner noe dere er fornøyd med :)

Anonymous poster hash: ced5f...e70

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du blar litt på hus og hjem forumet så ligger der en lignende tråd (må sikkert bla noen sider bakover, evt søke). Personlig ville jeg styrt unna alt nord for Fløyfjellstunnelen og i Bergen vest, men det er nok de som er uenig med meg der. Syns Paradis, Nesttun, Skjold, Bønes, Sandsli, Nordås, Rådalen, Søreide og Steinviken er steder å satse på. Der er en del som er dyrt, men også fullt mulig å finne boliger en vanlig familie har råd til. Også greit å bo i nærheten av der bybanen kommer. Skolene her er ikke de mest ovefylte, og like ved Lagunen shoppingsenter er det også kommet en ganske ny videregående skole. Disse områdene har heller ikke den enorme konsentrasjonen av sosialboliger o.l. som tærer på miljøet i samme grad som andre steder. Men det kommer jo også an på hvor du skal jobbe, for det er vel ikke ønskelig med lang pendlevei? Trafikken i Bergen kan være et mareritt, en tulling som bommer på bensinmengden og blir stående, så er det flere timers køkaos over hele byn...

Anonymous poster hash: 6eb8e...739
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er noen få "problemområder" i byen, men de aller, aller fleste stedene er bra å vokse opp. Det kommer litt an på hva du selv vil. Hva vil du ha i nærheten? Er det viktig med gangavstand til sentrum? Godt kollektivtilbud? Fritidsaktiviteter til ungene i umiddelbar nærhet? Godt turterreng utfor døren? Nærhet til arbeidsplassen? Trafikk? Jeg ville ikke bosatt meg i Åsane om du skal på jobb på Sandsli, for å si det slik...

De eneste stedene jeg ville frarådet er området rundt Puddefjordsbroen på Laksevåg/Gyldenprissiden (indre laksevåg, gyldenpris, solheimsviken), grunnet mye narkomane. Møhlenpris er også litt dodgy. Oppå Nygårdshøyden ville jeg heller ikke bodd, mye studentkollektiver og narkiser og bråk.

Jeg stortrives i Fyllingsdalen. Gode turmuligheter, samtidig som det er en kort busstur til sentrum, og bussene går ofte. Jeg trivdes også godt på Laksevåg, ytre sådanne. Landlig samtidig som det er bynært, grønt og fint.

Anonymous poster hash: 66123...aaa
AnonymBruker
Skrevet

De eneste stedene jeg ville frarådet er området rundt Puddefjordsbroen på Laksevåg/Gyldenprissiden (indre laksevåg, gyldenpris, solheimsviken), grunnet mye narkomane. Møhlenpris er også litt dodgy. Oppå Nygårdshøyden ville jeg heller ikke bodd, mye studentkollektiver og narkiser og bråk.

Bor omtrent på Gyldenpris. Merker ikke veldig mye til at det bor noen narkomane i nærheten utover at jeg ser dem på butikken og at de henger nede ved senteret i Michael Krohns gt.

Anonymous poster hash: 11dce...658

AnonymBruker
Skrevet

Bor omtrent på Gyldenpris. Merker ikke veldig mye til at det bor noen narkomane i nærheten utover at jeg ser dem på butikken og at de henger nede ved senteret i Michael Krohns gt.

Anonymous poster hash: 11dce...658

Jeg skifter buss ved broen hver dag, og må gå gjennom fotgjengertunnelene der. DET er ekkelt, det... IKKE et sted jeg ville hatt ungene mine. Jeg har også venner/kolleger som bor/har bodd der, og har slitt med ting som blir stjålet/herpet om de står utenfor (kan ikke engang ha vanlige hageredskap som trillebår stående ulåst utenfor i fem minutter). Jeg ville aldri bodd der selv.

Skrevet (endret)

Området rundt Straume på Lillesotra er fint for barnefamilier. Der har man det aller meste, skolene er passe store, og det er ikke lang reisevei inn til sentrum.

Jeg ville ungått sentrum, Rothaugen er ikke en ungdomsskole jeg ville valgt for mine barn.

Jeg ville valgt bosted ut fra arbeidssted siden det kan være mye kø i Bergen.

Endret av cassio
Gjest Coolaid
Skrevet (endret)

Jeg ville styrt unne Åsane og Loddefjord. Rett og slett fordi det er drabantbyer med veldig mange mennesker oppå hverandre konsentrert på et lite område. Det er også en del sosial uro og kriminalitet der. På Gyldenpris er det en del narkomane.

Tenker du Lønnborg, Sandviken, Sentrum/Bergenhus, Landås, Laksevåg så er det bra. Skolene i Bergensområdene er stort sett bra.

Hvor skal du arbeide ? Altså område ?

Endret av Coolaid
Gjest Coolaid
Skrevet

Jeg skifter buss ved broen hver dag, og må gå gjennom fotgjengertunnelene der. DET er ekkelt, det... IKKE et sted jeg ville hatt ungene mine. Jeg har også venner/kolleger som bor/har bodd der, og har slitt med ting som blir stjålet/herpet om de står utenfor (kan ikke engang ha vanlige hageredskap som trillebår stående ulåst utenfor i fem minutter). Jeg ville aldri bodd der selv.

Problemet med området rundt Pudikken / Gyldenpris er Straxhuset som tiltrekker seg mange narkomane. Lengre ute på Laksevåg har de også LAR, som er Legemiddel assistert rehabilitering. Det tiltrekker en del rusmisbrukere som gjør området urolig. De holder også til i tunellene som du nevner. Derfor er det mye uro, trusler, kriminalitet og væpnede aksjoner fra politiet akkurat her.

Skrevet

MÅ jo bare anbefale bydelen jeg selv er oppvokst i Godvik/Drotningsvik/Alvøen.

Skrevet (endret)

Jeg ville styrt unne Åsane og Loddefjord. Rett og slett fordi det er drabantbyer med veldig mange mennesker oppå hverandre konsentrert på et lite område. Det er også en del sosial uro og kriminalitet der. På Gyldenpris er det en del narkomane.

Tenker du Lønnborg, Sandviken, Sentrum/Bergenhus, Landås, Laksevåg så er det bra. Skolene i Bergensområdene er stort sett bra.

Jeg vokste delvis opp i Åsane og hadde en kjempefin oppvekst! Merket ikke noe ang. sosial uro eller "gjenger". Men det kommer nok an på hvor man bor - vi hørte jo alle om Flaktveitgjengen som herjet der.

Ellers er Munkebotn/Sandviken veldig fint - relativt nært sentrum, rolig og mye flott natur! Men billig er det ikke, spesielt Sandviken.

Landås har rykte på seg for å være en fin forstad for barnefamilier. Har ikke bodd der selv, bare noe jeg har hørt.

Området Årstad/Kronstad er også fint og nært sentrum, samtidig som det er kort vei til fin natur, lekeplasser osv.

Edit: Tok vekk info ang. barnehageplass, ser du ikke trenger det ;)

Endret av Harlekin
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

kommer an på hvem du spør selvfølgelig

selv synes jeg det er fint på Askøy, Sotra men utrolig usentralt! det er utrolig dårlig utbygd kollektivtilbud flere steder her i Bergen, det kan ta timesvis å forflytte få kilometer pga at busser ikke korresponderer ol. På det området er Bergen håpløst gammeldags, kollektivtilbudet ligger milevis unna det det burde vært i Norges nest største by

Anonymous poster hash: 6358b...3db
  • Liker 1
Gjest Trolletrine
Skrevet

Er selv oppvokst på Eidsvågneset, og er storfornøyd med det. Kort vei til skole og umiddelbar nærhet til sjø og skog:-)

Nå har vi bosatt oss på Askøy, og syns dette er topp:-)

AnonymBruker
Skrevet

Bare unngå å bo på Møhlenpris (masse utlendinger og narko rett ved siden av parken). Jeg ville nok kanskje valgt Sotra (til og med Askøy) hvis jeg måtte flytte med familien. Ellers hvis jeg hadde hatt muligheten til det, så ville jeg bodd enda lenger ute på "landet" enn Åsane, mot Hylkje og Modalen, men kanskje ikke så mye forbi Knarvik.

Anonymous poster hash: eece8...505
AnonymBruker
Skrevet
Harlekin, on 23 Jun 2014 - 11:47, said:

Jeg vokste delvis opp i Åsane og hadde en kjempefin oppvekst! Merket ikke noe ang. sosial uro eller "gjenger". Men det kommer nok an på hvor man bor - vi hørte jo alle om Flaktveitgjengen som herjet der.

Ellers er Munkebotn/Sandviken veldig fint - relativt nært sentrum, rolig og mye flott natur! Men billig er det ikke, spesielt Sandviken.

Landås har rykte på seg for å være en fin forstad for barnefamilier. Har ikke bodd der selv, bare noe jeg har hørt.

Området Årstad/Kronstad er også fint og nært sentrum, samtidig som det er kort vei til fin natur, lekeplasser osv.

Edit: Tok vekk info ang. barnehageplass, ser du ikke trenger det ;)

Vokste opp på Flaktveit på 90-tallet da 'Flaktveitgjengen' herjet på, det var ikke noe problem, vi (barna altså) merket ikke noe til det. Visste ikke noe om dem en gang før jeg var ganske stor (typ vgs-alder). Hadde en trygg og fin oppvekst.

Åsane er et helt fint sted å vokse opp, det er som en liten by i seg selv, men samtidig slipper man å bo midt i sentrum. Men som noen nevner lenge oppe, det sprøs jo hvor man skal jobbe, hvis du bor i Åsane og skal jobbe i andre enden av byn blir det sikkert sittende i kø både til og fra jobb hver dag...

Anonymous poster hash: f4632...097

AnonymBruker
Skrevet

Sosial uro i Åsane? hvilke planet er det du lever på?

Bor i Åsane og merker ikke noe sosial uro, mange barnefamilier her og gode miljøer.

Anonymous poster hash: 988f3...498

• Liker 4
Gjest Knuse
Skrevet

Bønes er et veldig barnevennlig område. Ellers så er det også fint i Sandvikenområdet og på Eidsvågneset.

Skrevet

Arna er veldig fint :) Masse fritidstilbud, 20 min med kjøring til byen og tog gjennom fjellet til sentrum tar 7 min. Er mindre forsted til Bergen enn det Åsane er, men ligger skikkelig fint til nede med fjorden og har alt man trenger veldig nærme.

AnonymBruker
Skrevet

Når man tenker på oppvekstområder i Bergen er det vanskelig å komme utenom hvordan de sosiøkonomiske forholdene er i de ulike bydelene. Man har fine, rolige områder som Fana, Sandviken, Morvik i Åsane etc, og mer blandete områder som Gyldenpris og Loddefjord.

Det er i tillegg noen almenne elementer som kan være sentrale:

Solforhold: jeg tenkte ikke på dette da jeg kjøpte meg leilighet, og har dermed bare sol til kl.12. Greit å kunne nyte bergenssolen når den først titter frem, enten det er i egen hage, på veranda eller altan.

Reisevei: Bergen har ikke et veinett designet for den store trafikken, og er som andre har nevnt sårbart ved ulykker. Om man kan finne et bosted i rimelig avstand fra arbeidsplassen er det et stort pluss.

Har et vennepar som bosatte seg i et rolig boligfelt ute på Askøy, men de ble etterhvert veldig lei av å ha lang reisevei når de skulle noe, enten det var til sentrum, til flyplass eller til kjøpesenter etc.

Om jeg skulle dratt frem et forslag tror jeg det blir Bønes. Det ligger litt sør for sentrum, men i ok avstand både til sentrum, Lagunen og flyplassen. Bydelen har et godt rykte for lokalmiljø, skoler, barnehager etc. Man kan også få gode solforhold.

Anonymous poster hash: 73866...4f5
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine forslag er Sandsli eller Fyllingsdalen. Jeg har bodd begge steder, og var/er veldig fornøyd. Kjøpesentre, langåpne butikker, skole, barnehage, jobbmuligheter. Som en annen sier: velg litt i forhold til hvor dere skal jobbe. Ikke bo i Åsane og jobb på Sandsli. Det er et lite helvet, spesielt om du er avhengig av kollektivtransport.

Anonymous poster hash: ad563...617

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...