Gå til innhold

Hvor lang tid trenger dere til å planlegge bryllup?

Anbefalte innlegg

Gjest Poirot
Skrevet
Hadde holdt med 5 måneder!

Er glad jeg også droppet alle små detaljer, som ingen andre ville lagt merke til. Pga dette var jeg helt avslappet den dagen jeg gikk opp kirke gulvet i motsetning til visse andre KG bruder, som med all sin detalje planlegging nesten klarte å ødelegge selve opplevelsen ved å gifte seg!

Akkurat sånn tenker jeg også.

Ringputer, farge på lys, serviettbretting, stolpynt, gjeste gaver, dokurver, blå sløyfer som må syes her og der, matcende ditt og datt; ALT det driter jeg i. Ingen som legger merke til det uansett, og jeg gidder ikke stresse.

Skrevet
Tror det er veldig viktig å ikke henge seg opp i små detaljer... Vi prøver å tenke "stort" vi. :ler:

Ja jeg ser poenget i å beholde et visst perspektiv på det hele... I USA er det gitt ut bøker om par (bruder) som får en "sjokklanding" etter gigantisk bryllup og tilhørende bryllupsreise... De takler rett og slett ikke den "grå" hverdagen etter lang tids planlegging av drømmebryllupet!! :ler:

Der snakkes det om at folk bruker mer tid og energi på å planlegge bryllupet - som er en dag - enn selve ekteskapet som helst skal vare livet ut... :roll:

Nå tror ikke jeg at de fleste av oss nordmenn har nådd USA-tilstander ennå. F.eks har de fleste norske brudepar bodd sammen en stund allerede og hatt hverdagen før bryllupet...

Skrevet

Vi begynte aa planlegge i september. Da skulle vi egentlig gifte oss i september aaret etter. Men div. faktorer, deriblant opptatte selskapslokaler, gjorde at vi fremskyndet bryllupet til 3. juli. Og vi har hatt mer enn nok tid! Men samtidig er det en del man boer gjoere saa tidlig som mulig - bestille kirke, tenke paa/bestille kjole, tenke ut gjestelisten. Hvis man har klare ideer om dette boer man starte hvertfall 8-9 maaneder foer. Hvis stedet du skal gifte deg, hvor mange gjester dere skal ha og selskapslokalet ikke har saa mye aa si, saa holder vel tre maaneder. Det var en stund vi ikke gjorde saa mye praktisk, en liten "hvileperiode" paa noen maaneder, foer planleggingen ble satt ut i livet.

Naa er det bare noen faa detaljer igjen, og jeg gleder meg enormt!

Skrevet

Har altfor mye tid. Fridde 29. februar i år, gifter oss 4. juni neste år. Kirken og hotell for middag og fest er booket. Gjestelisten er ca 90% planlagt, men ingen vits i å sende ut invitasjoner før etter jul en gang. Har sett på kjoler på nettet, men venter nok til juletider før jeg bestemmer meg.

Så her i gården er det rimelig avslappet. Og sambo ler av meg hvis jeg plutselig sier "Lurer på hva som er god teori for bordplassering, blande folk, eller gruppere kjente?". :)

Catzy

Skrevet
Pga dette var jeg helt avslappet den dagen jeg gikk opp kirke gulvet i motsetning til visse andre KG bruder' date=' som med all sin detalje planlegging nesten klarte å ødelegge selve opplevelsen ved å gifte seg![/quote']

Hvem snakker du om her...?

Jeg kan ikke huske å ha lest at noen syns opplevelsen ble ødelagt av at de hadde planlagt for mange små detaljer.....

Vi holdt på i søtten deilige måneder, fikk gjort alt til det fulle og føler oss mette nå. Jeg har lest en del om jenter som får skikkelig nedtur den dagen det er over, fordi de følte at alt var over så fort. Hos oss er det motsatt, vi føler oss kjempefornøyde og ville ha gjort det samme om igjen :wink:

Skrevet

Skjønner heller ikke de som trenger månedsvis på å planlegge et bryllup. Vel er det viktig at denne spesielle dagen blir minneverdig og går bra på alle måter, men jeg fatter virkelig ikke hva man gjør hele tiden om man holder på i over et år (?)

Å finne ut hvordan man selv vil ha det, og så foreta de ulike bestillinge arrangementer etc. tar jo ikke såååå forbasket lang tid heller.

Forresten er det bare meg som synes at brudemagasiner er SINNSYKT kjedelig lesning?

Alle kjolene er jo samme stilen, det står det samme i alle bladene, menyforslagene er kjedelig etc etc.

Det er liksom ikke noe NYTT!?!

Gjest Poirot
Skrevet

Lula: nei det er ikke bare deg som synes det om brudemagasiner (men ejg kjøpte de jo, så jeg har lagt igjen penger....)

Skrevet
Skjønner heller ikke de som trenger månedsvis på å planlegge et bryllup. Vel er det viktig at denne spesielle dagen blir minneverdig og går bra på alle måter, men jeg fatter virkelig ikke hva man gjør hele tiden om man holder på i over et år (?)

Enig med deg, brudemagasiner er ikke gøy veldig lenge.....

Men for oss har det ikke noe med å "trenge" så lang tid, det handler mer om å ha så masse tid å kose seg på, slik at absolutt ingenting ble stress, slik at vi kunne legge vekk bryllupet i uker av gangen og ta det frem når vi hadde lyst, slik at vi kunne gjøre ting akkurat når vi ville i den rekkefølgen vi ville og ha god tid til å kjenne ordentlig etter hva vi egentlig ønsket oss.

Og da kjolen min kom feilsydd første gang etter at jeg hadde ventet i nesten fem mnd, da boleroen min kom feilsydd to ganger, da jeg brukte evigheter til å finne sko i rett farge til mine Donaldbein, da vi sleit lenge for å få tak i de notene vi skulle ha, da mamma trykket absolutt alt av trykksakene våre og vi laget "hundre" forslag å velge imellom osv.... da var det veldig greit å ha veldig god tid :wink:

Skrevet

Men for oss har det ikke noe med å "trenge" så lang tid, det handler mer om å ha så masse tid å kose seg på, slik at absolutt ingenting ble stress, slik at vi kunne legge vekk bryllupet i uker av gangen og ta det frem når vi hadde lyst, slik at vi kunne gjøre ting akkurat når vi ville i den rekkefølgen vi ville og ha god tid til å kjenne ordentlig etter hva vi egentlig ønsket oss.

Joda, skjønner jo det. Spesielt når ting går galt, og man må finne andre løsninger.

MEN, da jeg giftet med og drev og smugtittet litt her inne lurte jeg likevel fælt på hva dere bedrev tiden med hele tiden. Vi la også bort planleggingen i lange perioder, hadde god tid til å finne ut hva vi ville etc. enda vi bare hadde noen få måneder fra frieri til bryllup.

Vi er vel forskjellige da ;-)

Jeg er jo særdeles organsisert og effektiv, så det var en kort, men høyst "avslappende" bryllupsplanlegging hos oss.

Skrevet

Tex, du var ett eksempel ja, i mitt innlegg. Du holdt jo på å besvime, og alt og jeg vil si jeg er glad jeg ikke hadde det sånn som du hadde det den dagen jeg skulle gifte meg. Du sa selv att du aldri ville gjort det igjen, og att det var helt jævlig. Min dag var helt annerledes. Jeg våknet kl 1100 selve dagen, koste meg og var ikke det minste nervøs bare koste meg. Jeg tror seriøst det var en reaksjon av din utrolige planlegging... du kaller deg jo til og med bridezilla jo......

Gjest Poirot
Skrevet
da mamma trykket absolutt alt av trykksakene våre og vi laget "hundre" forslag å velge imellom osv

Et eksempel på hva vi ikke gidder å bruke tid på.

Skrevet

Det finnes vel en gyllen middelvei...her som i det meste i livet. Men noen liker faktisk aa drive med detaljer, mens andre synes ikke de smaa detaljene betyr saa mye. Selv om man begynner tidlig trenger man ikke bruke saa mye mer tid totalt sett paa aa planlegge - som Tex sier kan man legge bort all planlegging i uker av gangen hvis man starter tidlig. Det er vel smak og behag - synes ikke noen burde rakke ned paa hva enkelte bruker tid/penger/omtanke paa, akkurat som de som ikke er saa opptatt av serviettfarge ol ikke blir beskyldt for aa vaere altfor laidback!

Jeg har delegert en del, men samtidig har en del ansvar hvilt paa meg. Og fordi vi ikke har satt bort saa mye til profesjonelle naar det gjelder invitasjoner, programmer osv. saa har en del tid godt med paa hva noen kaller "detaljstyring" eller "bridezillaoppforsel". Naar budsjettet ikke er ubegrenset og det meste av pengene gaar til mat og drikke/leie av lokaler, saa blir det slik - men jeg klager ikke, synes det er goey aa faa til ting selv! Det som stresser meg mest er egentlig tanken paa aa gaa opp kirkegulvet og aa fremsi loftene, samt evt. talen....Synes faktisk aa designe kirkeprogram etc. er ganske avslappende!

Skrevet

Popelka,

jeg har ikke rakket ned på noen, bare foreslått att man ikke tar helt av, da jeg ser att det kan gå litt galt. Det var bare ett lite vennlig tips til trådstarter fra en som nylig har giftet seg og vet hva hun snakker om.. :wink:

Skrevet

Jeg tenkte mer paa Poirot sitt innlegg rett over mitt.....velmente raad er alltid velkomne :wink:

Skrevet

Vi har vel hatt ca. 1,5 år å planlegge på...Hadde fint klart det på et halvt år, men det er deilig med god tid syns jeg.

Gjest Poirot
Skrevet
Jeg tenkte mer paa Poirot sitt innlegg rett over mitt.....velmente raad er alltid velkomne :wink:

Var DET å rakke ned på??? (Var ikke ment slik)

Jeg har forklart hvorfor vi ikke trenger lang tid. Hverken mer eller mindre.

Noen tror at man må detaljstyre alt. Jeg klarer fint å gifte meg uten å bry meg om at papiret på innbydelsen matcher bordkortene. Da trenger man heller ikke så lang tid.

Gjest Ethereal
Skrevet

Som allerede sagt: folk er forskjellige. Selv hater jeg den typen planlegging, men når den tid kommer at det blir vår tur, skal vi nok allikevel klare å finne en løsning VI blir fornøyd med. For meg er det nemlig viktigere enn å lage et enormt sirkus...

Men hver sin mening/interesse; ingen kritikk ment.

Gjest Anonymous
Skrevet

Så godt det var å lese denne tråden hvor flere av dere andre bruder tar brudestyret litt ned på jorda.

Jeg skal innrømme at jeg har blitt temmelig stressa når jeg har lest om detaljmaset her.

Men uansett tar det faktisk litt tid å planlegge et bryllup. Hos oss fridde mannen i september i fjor, men det var først i februar vi egentlig satte inn støtet og begynte med skikkelig planlegging.

Nå begynner lista over ting som må gjøres å bli kortere, men det er fortsatt en del som gjenstår før bryllupet 7. august.

Men jeg er glad det ikke er lenger tid igjen. Nå begynner jeg å glede meg til vi er ferdig med denne planleggingen. Liker ikke langtidsplanlegging, jeg.

Skrevet

Vi satte dato 2 år før. Siden da har vi rukket å flytte fra hverandre, sammen igjen, fra hverandre og sammen igjen og plutselig er en fjerdedel av tiden gått med til bare tull. Har fortsatt ikke bestemt oss for om vi går for slottsbryllup eller forsamlingshus-bryllup, borgerlig eller kirkelig, stort eller lite. Det eneste jeg vet er at jeg ikke skal ha "sånn hvit kjole som alle har". De er nydelige alle sammen men for det første ser jeg helt fæl ut i hvitt og for det andre er det helt typisk meg å ikke gjøre det som er normalt...

Tror tiden man trenger kommer mye an på hva man planlegger. Skal man ha et tradisjonelt bryllup trenger man gjerne ikke mer enn et halvt år, mens litt spesielle ting trenger gjerne både to og tre år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...