Gå til innhold

Foreldre kausjonister - jeg har ikke jobb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Går det an å få boliglån for meg, hvis foreldre er kausjonister, selv om jeg ikke har jobb? Jeg er student, har litt på BSU, og vil heller betale ned på lånet enn for å leie.

Jeg skjønner ikke helt hvordan dette funker. Har du peiling på dette, så setter jeg veldig pris på å høre fra deg :-)

Anonymous poster hash: 85233...80d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo umulig å svare på, jeg vet om flere som har fått lån som student med foreldre som medlånetakere, men jeg vet ikke hva kriteriene var....

Anonymous poster hash: f622c...e4b
Gjest Linneah2013
Skrevet

Hei,

Går det an å få boliglån for meg, hvis foreldre er kausjonister, selv om jeg ikke har jobb? Jeg er student, har litt på BSU, og vil heller betale ned på lånet enn for å leie.

Jeg skjønner ikke helt hvordan dette funker. Har du peiling på dette, så setter jeg veldig pris på å høre fra deg :-)

Uten jobb får du ikke lån, enten du har kausjonist eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Uten jobb får du ikke lån, enten du har kausjonist eller ikke.

det stemmer jo ikke, jeg kjenner mange studenter som har fått boliglån ved hjelp av foreldrene sine...

Gjest Linneah2013
Skrevet

det stemmer jo ikke, jeg kjenner mange studenter som har fått boliglån ved hjelp av foreldrene sine...

Jeg kjenner også studenter som har kjøpt leilighet, men der er det foreldrene som står som lånetagere, eller medlånetager. Men, for all del, gå i banken og spør.

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du betale ned på lånet med?

Anonymous poster hash: 8ad55...5d9
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du betale ned på lånet med?

Anonymous poster hash: 8ad55...5d9

Jeg har oppsparte penger, som ville vært nok til å betale opptil MAKS 9 000,- i mnd.

- ts

Skrevet

De fleste krever vel en 15 % i egenandel, har du det?

Skrevet

Å ha foreldrene dine som kausjonister holder ikke. Du må dem som medlåntakere. Da tas deres inntekt med i beregningen av hvor stort lån du kan få, og de er ansvarlig på lik linje med deg.

Du må også ha egenkapital, tror det er 15% som kreves nå.

Hvis du kjøper borettslagsleilighet regnes den totale gjelden, dvs hvis du kan låne en million og fellesgjelden er på 500 000, får du bare 500 000 i lån fra banken.

Snakk med foreldrene dine, og ta en tur i banken.

Skrevet

Å ha foreldrene dine som kausjonister holder ikke. Du må dem som medlåntakere. Da tas deres inntekt med i beregningen av hvor stort lån du kan få, og de er ansvarlig på lik linje med deg.

Du må også ha egenkapital, tror det er 15% som kreves nå.

Hvis du kjøper borettslagsleilighet regnes den totale gjelden, dvs hvis du kan låne en million og fellesgjelden er på 500 000, får du bare 500 000 i lån fra banken.

Snakk med foreldrene dine, og ta en tur i banken.

Egenkapital trenger hun vel ikke, om foreldrene står som kausjonist eller medlånetaker.

• Liker 2
Skrevet

Skal du vurdere noe slikt er det i det minste viktig at du tar en utdanning som nærmest garanterer deg jobb, helst med litt gode fremtidsutsikter for grei lønn også. Det hadde jeg ihvertfall når vi tok lån som studenter, i tillegg var det husbanklån, de virker litt mer medgjørlige.

Det andre du må og burde tenke på er om du har tenkt til å bo der en del år, om du vil selge igjen etter noen få år kan du tape en del penger pga meglerutgifter og dok.avgift til staten osv. I tillegg er boligmarkedet veldig usikkert for tiden, det er mange plasser om ikke har prisstigning, men til og med prisnedgang.

Skrevet

Tror du vil slite med å få lån så lenge du ikke har jobb. Kan du ikke jobbe ved siden av studiene?

Hvis du skal bo i leilighet, er det nesten alltid fellesutgifter på noen tusenlapper per mnd. Det kommer litt an på hva fellesutgiftene inkluderer. Hvis kommunale avgifter ikke er inkl, må du betale det utenom og det er mange tusen i året. I tillegg må du ha penger satt av til å vedlikeholde boligen. Maling, oppussing, det spørs jo helt hvor nylig slikt er gjort og med hvilken kvalitet på jobben. Reparasjoner.

Noen borettslag/sameier har fellesgjeld, dvs de har tatt opp lån ved bygging eller større utbedringer, og dette må du betale på hver mnd i tillegg til ditt private boliglån.

Si du kjøper bolig uten noe som helst fellesutgifter eller fellesgjeld, da bør du sette av i hvert fall 1500 kr i mnd til kommunale avgifter og vedlikehold.

Du har dermed ikke 9000 kr (max-beløpet ditt) til å betjene lånet med.

Si du har max 7500 (jeg ville ikke vært så nær smertegrensen din heller) å rutte med, da kan du betjene et lån på MAX 1,4 mill (4 % rente, 25 år) hvis boligen ikke har fellesgjeld og fellesutgifter. Finnes det så rimelige boliger der du ønsker å bo, og som ikke har fellesgjeld og fellesutgifter?

Er det en leilighet med 2000 kr i fellesutgifter (dette er lite), har du kanskje 6000 kr per mnd til å betjene lån. Det rekker til et lån på 1,1 mill.

Er det en leilighet med si 5000 kr i fellesutgifter+fellesgjeld (ikke unormalt!), er det ingen sjanse for at du kan klare det.

Noen eksempler dette her, men det er altså ikke bare-bare å skaffe seg bolig.

Lånerenten er veldig lav nå, du må også tenke på at du skal klare å betjene en høyere rente.

Du må undersøke prisene i området du vil bo, og om det er fellesutgifter og fellesgjeld, det er vesentlig.

Skrevet

Egenkapital trenger hun vel ikke, om foreldrene står som kausjonist eller medlånetakere.

Tror hun må regne med å ha egenkapital uansett. Bankene fullfinansierer ikke boligkjøp. Det kan hende de gjør et unntak hvis foreldrene også stiller sin bolig som sikkerhet for lånet.

Skrevet

Tror hun må regne med å ha egenkapital uansett. Bankene fullfinansierer ikke boligkjøp. Det kan hende de gjør et unntak hvis foreldrene også stiller sin bolig som sikkerhet for lånet.

Ved kausjon frafaller kravet om ek, sikkerheten ligger o foreldrenes bolig.

Jeg vil be deg vurdere grundig om du faktisk vil kjøpe. Går du på et studium nå hvor du vet du vil fortsette?

Når foreldrene dine kausjonerer , risikerer de å miste huset dersom lånet ikke betjenes. Blir du alvorlig syk som student uten jobb, står du fullstendig ute av stand til å betjene et lån.

Jeg skjønner det føles bortkastet å leie, men i å leie ligger det masse frihet. Til å bytte studium, reise spontant, flytte til en annen by, bo med andre, feste, være litt ung rett og slett :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...