Gå til innhold

Flytte inn i hans hus - økonomi.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal flytte inn med kjæresten min. Han eier hus. Jeg skal _ikke_ betale ned på hans hus. Han har utbetalt 25.000 jeg har utbetalt 15.000 i mnd.

Noen forslag til hvordan vi bør dele på ting? Han har ikke hatt samboer før, og jeg har ikke bodd med noen som eier før.

Er stor forskjell på inntekt så det må vel bli forskjell på hvem som betaler hvor mye?

Noen som er i lignende situasjon som vil gi meg deres regnestykke på hvem som betaler hva og hvor mye osv?

Anonymous poster hash: 5e61a...9f2
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg opplevde det samme da jeg og samboeren min flyttet sammen. Han eide ett hus, som jeg ikke skulle være med å nedbetale på. Vi deler idag alle felles faste utgifter helt likt. Mat og fritid prøver vi å dele likt, noen månder betaler jeg litt mer, andre måneder betaler han mer.

Alt som har med huset å gjøre, betaler han - Oppussing (om jeg betaler noe til dette, skriver vi det ned slik at jeg evt. får igjen penger jeg har gitt til huset) , husforsikring o.l.

Skrevet

Det logiske er vel at dere deler alt som ikke er hus på 2 og betaler hver deres halvdel. (Mat, strøm, TV lisens, internett osv.) . Du burde vel strengt tatt også betale en viss sum i "leie" til ham.

Det som da er til overs bør du spare, slik at du har en egenkapital dersom forholdet skulle ta slutt en gang.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

jeg har min kjære boende med meg, i huset jeg eier. Vi deler alle faste utgifter likt. Jeg tar eiendomskatten. I tilegg betaler hun en husleie til meg som er noen tusen under hva som er normal huleie i dette området.

Dette føler vi begge er en god løsning, hun hjelper litt med mine avdrag og hun bor billigere, win win.

Anonymous poster hash: 66bfc...f8e
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Skal ikke blande meg, men synes at det er så fryktelig artig det jeg leser, på KG om samme situasjon som din.

Hvis dere elsker hverandre veldig mye, dere er jo kjærester. Hvorfor ikke dele på alt da?

Da blir det enkelt for begge.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 0d979...e2f
Skrevet

Skal dere ha atskilt økonomi?

I første omgang, hold alle utgifter til huset utenom.

Legg sammen det dere har av faste, felles utgifter (strøm, ev. felles bil med forsikring, nett, tv, fasttelefon, aviser). Dette deler dere på to og betaler halvparten av hver. Forsikring på huset dekkes av samboeren din, det samme synes jeg er naturlig når det gjelder innboforsikring.

Det naturlige vil være om du betaler leie. Hva betaler du i leie nå? Hvor mye utgifter har han på huset? Det er vanskelig å si noe om hvor mye du bør betale i leie. Eller om du bør betale leie, det er jo helt opp til dere. Et mulig utgangspunkt er hva du betaler nå, og betale det samme til han. Et annet utgangspunkt er hva det ville kostet dere å leie en tilsvarende bolig, og dele den summen på to. En tredje variant er å dele de faktiske utgiftene (lån etc) ev. med et tillegg for vedlikeholdsutgifter. Det mest naturlige er kanskje at dere velger det alternativet som er billigst for deg, det er jo ikke meningen at du skal bidra til at han bygger seg opp verdier, men det er vel heller ikke meningen han skal forsørge deg ved å gi deg gratis husly.

Når det gjelder mat, hvor mye bruker du i måneden i dag? Er det stor forskjell på hvor mye dere bruker? Når han har høyere inntekt enn deg har han kanskje også mulighet til å bruke mer? Jeg ville sagt at dere skal dele matutgiftene, ta utgangspunkt i hva dere begge har brukt tidligere og dele på to.

Uansett hvordan dere gjør det bør begge sitte igjen med litt penger i slutten av måneden (ev. ha brukt det til personlig forbruk). Og du bør spare deg opp litt egenkapital, enten til å kjøpe deg inn i hans hus, til dere skal kjøpe en annen bolig sammen eller hvis du skal kjøpe deg en bolig alene hvis det blir et brudd.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

50% av renter han betaler på lånet (om huset ikke er nedbetalt). IKKE avdrag, bare rentene.

50% av strøm, vann, internet og andre ting som inngår i husholdningen.

50% av mat og hygiene.

Fort gjort at det han tjener mer enn deg forsvinner rett til nedbetaling av lån osv.

Målet er at ingen skal føle seg lurt om det blir slutt.

Han skal ikke føle at han har forsørget deg og du skal ikke føle at du har tapt på å bo sammen med ham og evt betalt ned på hans hus.

Snakk sammen og bli enige om noe begge synes er ok. Juster etter hvert om ting forandrer seg.

Anonymous poster hash: ab599...c1e
  • Liker 2
Skrevet

Ikke del på utgifter til huset. Del på forbruk. Betal en leie til huseier.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns personlig en heller ikke skal betale rentene på lånet om en ikke skal være med på lånet? Men det kan jo være en grei måte å tenke ut hvor mye en skal betale i husleie feks.

Min samboer og meg har gjort det slik. Vi flyttet begge inn på likt da den var ferdig bygd.

Han eier leiligheten, jeg skal ikke være med på lånet foreløpig dette pga forholdet er 1 år, og han får økonomisk krise om det blir slutt.

Vi deler ALLE utgifter på 2. Da tenker jeg strøm, tv, internett, mat osv (utenom det han betaler på lånet selvsagt, det er jeg IKKE med på). Jeg er også med på forsikringene og annet som i teorien er hans bord for han eier, dette er for han trenger hjelp der og da når regningene kommer. Så har vi blitt enige om at jeg enkelte måneder skal betale mer inn på felleskontoen enn han. Han har høyt lån så enkelte måneder blir tøffe. Og at jeg betaler feks resturant besøk ol (er jo ikke så ofte men) når han har pengekrise isteden for å ta det av felles konto. Det på denne måten blir husleie ekstra, men fordelt utover året istedet for fast beløp hver måned. Dermed betaler vi i teorien likt inn på felleskontoen og deler utgifiter 50/50 (IKKE lån), foruten om noen måneder og ved ekstra innskudd det tar jeg.

Jeg har også opprettet en drømmekonto som jeg setter av et vist beløp i måneden, disse skal brukes til å kjøpe meg inn i lånet ved en senere annledning. Eventuelt når vi skal oppgradere til hus :)

Anonymous poster hash: 78de1...1c7
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du utbetalt så lite? Er dette en varig situasjon?

Anonymous poster hash: 15450...217
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takker for tips og råd. Er det altså vanlig å betale husleie i tillegg til å dele utgifter? Han leier ut leilighet også forresten, veit ikke om det har noe å si. Men han får 7000 i tillegg der.

Jeg tjener så lite fordi jeg ikke har så høy lønn der jeg jobber. Er ikke et yrke med høy lønn Det er varig situasjon med lønna, mulig jeg går opp til 16.000 etterhvert (jobber kun 85% nå).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takker for tips og råd. Er det altså vanlig å betale husleie i tillegg til å dele utgifter? Han leier ut leilighet også forresten, veit ikke om det har noe å si. Men han får 7000 i tillegg der.

Jeg tjener så lite fordi jeg ikke har så høy lønn der jeg jobber. Er ikke et yrke med høy lønn Det er varig situasjon med lønna, mulig jeg går opp til 16.000 etterhvert (jobber kun 85% nå).

Det er ofte sett ut fra hva parene blir enige om og hva økonomien tilsier. Feks om felles utgiftene er på 7000, så syns jeg det er nok å betale i måneden. Man må huske at det er et kjæresteforhold og ikke en husleie avtale det er snakk om. Men en skal selvsagt ikke snylte.

Jeg personlig hadde krevd at den som flyttet inn hos meg var med på utgiftene 50/50 (alt av lån stiller utenom og skulle kun bli betalt av meg), noe husleie hadde ikke jeg krevd. Spesielt om han hadde hatt mye mindre penger enn meg. MEN det er forskjellige meninger om det og ingenting er rett eller galt. En må finne ut hva en selv syns er greit :)

Jeg vet om par som deler alt 50/50 thats it. Vet om par som har en symbolsk husleie på 2000 kr bare for å ha. Vi snakker om å bare dele alt på 50/50, og at jeg trør til ekstra innimellom. En bør ha muligheten for å spare opp egenkaptial også. Det er ikke alltid bare til å kjøpe seg inn i lånet heller! :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns personlig en heller ikke skal betale rentene på lånet om en ikke skal være med på lånet? Men det kan jo være en grei måte å tenke ut hvor mye en skal betale i husleie feks.

Det er mange som ikke ser ut til å forstå at rentene har med lånet å gjøre, ikke boligen. Selvfølgelig skal manikke betale renter på et lån som ikke er ens eget. Hvor mye huseieren har i renteutgifter er huseierens problem, ikke samboeren. Samboeren skal ikke måtte ta konsekvensen av at huseier bor over evne. Hvis huseier har råd til å bo der alene, og h*n i alle fall råd til å ha samboer siden mye blir billigere da uansett.

Jeg synes den som flytter inn bør betale halvparten av dagligvarer, TV, internett og lignende.

Anonymous poster hash: 65c66...539

Gjest Naria
Skrevet

Jeg synes den som flytter inn bør betale halvparten av dagligvarer, TV, internett og lignende.

Så du synes det er rimelig at den som ikke eier bor gratis? I tillegg til rene driftsutgifter mener jeg at man også bør betale en leie.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Så du synes det er rimelig at den som ikke eier bor gratis? I tillegg til rene driftsutgifter mener jeg at man også bør betale en leie.

Ja, det synes jeg. Paret bør bli enige om den som flytter inn skal kjøpe seg inn i boligen eller ikke. Sannsynligvis vil de prøve å være samboere en stund før de tar det steget. I løpet av den perioden kan den som flytter inn bo gratis.

Den som eier hadde råd til å bo der alene før, men får nå noen å dele mat, internett og andre løpende utgifter med. Det er også en selvfølge at begge tar sin del av husarbeidet - selv om bare den ene eier, er det begges hjem. Begge tjener på å flytte sammen.

Spesielt i tilfeller med skjevfordelt inntekt som her, synes jeg dette er den mest greie måten å gjøre det på. Kanskje sitter de igjen med like mye etter at huseieren har betalt ned på lånet hver måned, og det er jo flott i såfall. Man får vel tro han ønsker seg en samboer mer enn en leieboer.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal du bo der gratis? Noen andre i området med lån på huset (noe som er vanlig) som leier ut gratis? Føler du deg ikke fæl om du bor gratis? Det hadde jeg gjort.

• Liker 3
Skrevet

Siden du tjener veldig lite kan du jo kanskje istedenfor å bo der gratis, noe jeg mener er litt feil, med mindre det er for en kort periode for å teste forholdet før du evt kjøper deg inn. Du kan jo kjøpe deg inn på et nivå som du klarer, f.eks 20% av husets verdi?

Gjest Naria
Skrevet

Ja, det synes jeg. Paret bør bli enige om den som flytter inn skal kjøpe seg inn i boligen eller ikke. Sannsynligvis vil de prøve å være samboere en stund før de tar det steget. I løpet av den perioden kan den som flytter inn bo gratis.

Den som eier hadde råd til å bo der alene før, men får nå noen å dele mat, internett og andre løpende utgifter med. Det er også en selvfølge at begge tar sin del av husarbeidet - selv om bare den ene eier, er det begges hjem. Begge tjener på å flytte sammen.

Spesielt i tilfeller med skjevfordelt inntekt som her, synes jeg dette er den mest greie måten å gjøre det på. Kanskje sitter de igjen med like mye etter at huseieren har betalt ned på lånet hver måned, og det er jo flott i såfall. Man får vel tro han ønsker seg en samboer mer enn en leieboer.

Vi er grunnleggende uenige, men det er jo lov.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En bor ikke gratis når en er med på å dekke strøm, internett, tv og alle utgifter. Dersom 6000 i mnd er gratis forstår ikke jeg det. Husk at i mange leiligheter er dette inkludert fra før når man leier. Så hvis man skal se på det som et leie/utleie forhold, så får de pengene bli husleie.

En må huske at det finnes grunner til at folk ikke kjøper seg inn i lånet. Å det er bedre å få kunne spare. Feks vårt tilfelle skal han kjøpe seg inn etter hvert, hvorfor skal jeg kreve husleie når han allerede betaler halvparten av alt ? Den som eier huset får uansett hjelp til flere tusen i måneden fordi det er delte utgifter. Eier slipper alt husarbeid og vedlikehold. Men alle ser forskjellig på det, å det er selvsagt lov, en må finne ut hva som er greit for seg personlig. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du bo der gratis? Noen andre i området med lån på huset (noe som er vanlig) som leier ut gratis? Føler du deg ikke fæl om du bor gratis? Det hadde jeg gjort.

Å la kjæresten flytte inn i huset ditt er ikke det samme som å leie ut huset ditt. Samboerskap og utleie av bolig er to vidt forskjellige ting. Det håper jeg du ser.

Jeg bor ikke gratis, men jeg ville følt meg fæl hvis jeg hadde krevd husleie av kjæresten min. Spesielt om vedkommende tjente langt mindre enn meg. Det ville rett og slett vært smålig av meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...