blomst12 Skrevet 22. juni 2014 #1 Skrevet 22. juni 2014 Hei. Jeg er gravid nå, og kan i teorien føde når som helst. Første barn, Jeg prøver å lese litt om oppdragelse, grensesetting og diverse fordi jeg synes det er interessant, og greit å forberede seg litt. En liten sak jeg brenner for er unge barns tv/internett/mobil vaner. Føler barn blir yngre og yngre når de får sin egen telefon, og syns jeg hører om 2-3 åringer som sitter foran ipaden. Jeg blir helt skremt av dette. Har ei niese på 10 år som er på instagram og andre sosiale medier, og de kan mye generelt om hvordan internet fungerer. Broren til denne niesa, på syv år, satt her om dagen og så legofilmer på youtube som han styrte med selv. Og disse har foreldre som er veldig oppegående og ungene er generelt veloppdratt. Det er da jeg tenker at det jo bare er blitt sånn, og at det er lite å gjøre med det? Jeg liker trenden dårlig, men ser for meg at når mi jente vokser opp blir det så naturlig at jeg ikke kan unngå det. Kan jo selvfølgelig bare ikke kjøpe telefon/ipad til henne, men om da resten av klassen hennes har, hvordan vil det få henne til å føle seg? Hvis dette blir noe "alle" har. Jeg er 24, og min oppvekst er preget av å være ute hele dagen, lage hytter og bruke fantasien. Ser ikke for meg at dagens barn er så kreative som jeg var. Hvordan stoppe denne utviklingen? Eller er det bare meg som ser på dette som et problem? 2
ViljaH Skrevet 22. juni 2014 #2 Skrevet 22. juni 2014 Jeg har to barn, 2 og 5. Jeg er opptatt av at de skal bare se tv en halvtime om dagen. Spill har jeg ikke introdusert dem for. Vi har iPad, og de kan bruke den, men vi har ikke veldig mye interessant på den med vilje. De bruker mest en app hvor de trykker på dyr, og får se bilder og lyden tildyret. Bruker også iPad til filmer på reise. Jeg tenker det er viktig å rekruttere barna til andre interesser som uteliv i unge år, før de møter spill-presset i venneflokken. Flere barn på samme alder som min eldste har DS, jeg fatter ikke hvorfor. Det kommer tidsnok forespørsel fra barnet..
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #3 Skrevet 22. juni 2014 Å ikke bruke det hele tiden er viktig, men at 10-åringer har det synes jeg ikke er krise. Tror du gjør barna dine en bjørnetjeneste ved å være for streng også, mtp. hvordan arbeidslivet kanskje er om 20 år. Anonymous poster hash: 9a7d3...2eb 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #4 Skrevet 22. juni 2014 Jeg har en baby på 5 måneder, men har to nevøer på 3 og 5, og de er helt rå på Ipad og telefon. De har sin egen Ipad som de deler, og de spiller mange svært så lærerike spill. De har selvfølgelig regler på når de kan få bruken den, og hvor lenge, og ellers er de to aktive gutter. De spiller masse fotball ute, drar på Tusenfryd, hopper paradis og gjør andre ting barn liker å gjøre. De bygger lego, ser på barne-TV og hjelper til med kakebaking. Ser det heller som en fordel at de er flinke med elektronikk fremfor en hindring. Jeg tror det er svært viktig for den generasjonen å være flinke med ipad og data ellers vil de falle utenfor. Om man setter regler og lærer barna god skikk og bruk ser jeg det som noe utrolig bra at de kan sitte å spille Minecraft før legge tid og avslutte med en nattabok ved sengekanten. Det handler om å finne en balanse. Anonymous poster hash: b6539...d37 7
Gjest andysowhat Skrevet 22. juni 2014 #5 Skrevet 22. juni 2014 (endret) Jeg er 21 og ikke barn selv. Jeg er gamer og uten internet hadde jeg ikke hatt et liv. jeg hadde få venner på barneskolen og ungdomskolen. så jeg fikk lov å sitte mye med ps2 og pc. når jeg kom på videregående brukte jeg internett for å skaffe meg venner. det og pluss at foreldrene mine altid dro meg ut på fjelltur når jeg var liten. så bruker jeg internett vennene mine til ikke bare gaming men også møtes og dra på badetur osv. det eneste jeg vil annbefale er at vist de ikke klarer å lage venner på skolen. ikke nekt de datamaskinen, prøv heller å kjøpe de sosiale spill som krever mye skriving og prating med mikrofon? enn singelplayer spill og bilspill man får mye sosialeintligens på internett så lenge man bruker internett riktig vet om veldig mange som spiller bare en-player spill som er helt "retardet" i hode. de som har spilt fler spiller spill har mye bedre sosial intligens KJØP FOR ALLDEL MINECRAFT TIL DATA IKKE IPADDEN!!! DET ER STOR FORSKJELL!! og ikke kjøp håndholdte spille maskiner som iphone, psp eller nintendo DS. det er altforlett og ta med rundt omkring!! folk blir bare sittende i selvskap og trykke på iphone spill isteden for noe annet. hold dere til data og tv spill!! Endret 22. juni 2014 av andysowhat
Nordvesta Skrevet 22. juni 2014 #6 Skrevet 22. juni 2014 Det ene trenger ikke utelukke det andre. Vi er mye ute, ute på tur og er i aktivitet, men hun får også spille litt spill på iPad og se filmer på tv/dvd. Hun er 4 år og så lenge jeg setter noen grenser ( som så langt ikke har vært nødvendig) og lærer henne om begrensninger, nettvett osv. så har jeg ingen problemer med spilling og tv. Barn i dag vokser opp i en litt annen verden enn jeg vokste opp i og jeg ser ingen grunn til å ikke følge med. Ikke at man skal tillate alt, men det er som med sukker og gotteri: finne en balanse man kan leve fint med. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #7 Skrevet 22. juni 2014 Ipad og tv er en del av hverdagen. Sosiale medier som du sier i overskriften blir litt annet, og her finnes jo aldersgrenser. Å forhindre ipadbruk må jo bety at vi selv ikke bruker dette foran barna. Min på to ser litt barnetv på ipad og liker godt å velge program selv fra nrk super. Blir det samme som å bruke tv i mitt hode. Alt med måte. Så lenge man er sunne og aktive skader ikke ipad i begrenset mengde for en 3 åring feks. Ser ikke hvorfor dette er så avskyelig for noen. Så lenge man leker, tegner, ser i bøker og er ute er Ipad bare ett nytt leketøy som nok må få sin naturlige del. Ipad bruke masse i undervisning i mange 1. Klasser feks hvor alle har en ipad hver eller to og to sammen. Like så godt at de kjenner bruken da. 7 åring på youtube under oppsyn er jo helt naturlig. Jeg bruker det så hvorfor ikke en syvåring også?Anonymous poster hash: 9217b...5d6 3
minister-mio Skrevet 22. juni 2014 #8 Skrevet 22. juni 2014 Jeg syntes det er veldig bra at små barn kan bruke ipad. Cluet er at de ikke skal bruke det for mye. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #9 Skrevet 22. juni 2014 Jeg syns også det er en uting! Mitt tantebarn på 7 år har både egen tv, nettbrett, nintendo ds og ps3. Gutten spiller og ser på disney channel heeele dagen. Skjønner ikke at søstra mi syns det er greit?!? Hun er alene med gutten så hun har barnevakt dagen gjennom på denne måten, men jeg syns det er så feil at barna skal vokse opp med dette. Og jeg mener man bør ha restriksjoner for når man kan bruke ipad/tab og se tv. Men vi må vel bare innse at tidene har forandret seg.Anonymous poster hash: e8fa3...bd0
Gjest Runforit Skrevet 22. juni 2014 #10 Skrevet 22. juni 2014 Alt handler om balanse. Jeg og mannen elsker PS3/PS4 så det blir unaturlig at barnet ikke får spille Men det betyr ikke at barnet skal spille hver dag etter skolen og hver helg. Min unge skal ut av huset. Akkurat som da jeg var liten. Sykle, klatre, leke, ha fritidsaktivitet og være ute i frisk luft. Det er tross alt foreldrene som styrer barnets hverdag og livsstil. For min del er handler hverdagene som skole, lekser, fritidsaktiviteter og familietid. Helgene er forbehold å gjøre som en selv vil. Gjerne bruke dagen på å være ute, leke, kino, turer etc og så gjerne ettermiddag og kveld til middag, film, spill og kos. Om barnet vil sitte å spille et spill i helgen, gjerne sammen med venner så ser jeg ikke noe fare med det. Som sagt så handler det om balanse. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #11 Skrevet 22. juni 2014 Jeg syns også det er en uting! Mitt tantebarn på 7 år har både egen tv, nettbrett, nintendo ds og ps3. Gutten spiller og ser på disney channel heeele dagen. Skjønner ikke at søstra mi syns det er greit?!? Hun er alene med gutten så hun har barnevakt dagen gjennom på denne måten, men jeg syns det er så feil at barna skal vokse opp med dette. Og jeg mener man bør ha restriksjoner for når man kan bruke ipad/tab og se tv. Men vi må vel bare innse at tidene har forandret seg.Anonymous poster hash: e8fa3...bd0 Men da er det jo ikke at han bruker, men hvor MYE han bruker som er problemet. Min på to får feks sr en del tv, dårlig uvane jeg vet. Men vi er ute i fysisk aktivitet minimum 3 timer dagen og ellers ute av huset sikkert nesten 6 timer til dagen på en fridag. Masse ute og spesialiserer (evnt på besøk) og får frisk luft. Så da tenker jeg at litt for mye tv går greit (ikke de resterende 6 timene til dagen da haha). Med stell, mat, litt lek etc blir jo dagene fine og varierte selv med tv og ipadAnonymous poster hash: 9217b...5d6 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #12 Skrevet 22. juni 2014 Jeg tror dette er kommet for å bli og at vi bare må akseptere dette. Jeg tror også at man gjør barn/unge til sosiale analfabeter ved å nekte dem å bli kjent med denne tekniske verden. MEN jeg tror det er svært viktig at vi voksne setter grenser, følger med og lærer dem opp til godt nettvett. I grunnen er det siste der noe jeg er mer bekymret for enn tiden de bruker på slikt. Vi snakker mye om hva man kan og ikke bør dele med andre på nettet av meninger, bilder, personlige opplysninger etc. med barna våre. Når det gjelder alder for å starte med slike dibbedutter som mobil, nettbrett etc. så syns jeg det er opp til foreldrene å avgjøre. Det samme med hvor mye tid de får bruke på slikt. Vi har problemer med sønnen vår på 12 som helst vil spille kontinuerlig. Det får han selvsagt ikke lov til. Han får i gj.snitt et par timer til dagen som han selv må fordele på spilling og/eller tv. I tillegg har vi gått sammen alle foreldrene i kameratgjengen hans og satt samme begrensinger for spilling. Det anbefales og jeg er utrolig glad for at vi er på samme bølgelengde når det gjelder dette. Litt enkelere å si nei og stoppe dem når det er nok. Når det er sagt har vi også bekjente som lar barna fra de er sån ca. 2 år sitte stort sett hele dagen med ipaden i fanget. Billig og lettvint barnevakt og jeg mener det blir en form for overgrep mot barna å slippe det så utav kontroll. Anonymous poster hash: a9fae...06d
Gjest lillelarve Skrevet 22. juni 2014 #13 Skrevet 22. juni 2014 Synes det er en litt skummel utvikling egentlig. Planen min (når jeg en gang får barn) er å være streng på det. De blir ikke å få sin første mobil før de er gammel nok. Alderen på det må jeg finne ut etterhvert, for det er vanskelig å si. Det vil være betryggende for meg at de har muligheten å ringe/sende melding til meg. Kanskje en enkel telefon uten kamera og internett ville vært greit i skolealder... Jeg vil også ha en viss PC-tid. F.eks. en halvtime per dag. Sosiale medier som Facebook, Instagram og Twitter (etc) ville jeg ikke godtatt før de blir 13 år gamle. Vil også gå GRUNDIG gjennom nettvett, regler og andre div ting man skal tenke på på Internett i tidlig alder slik at de er klare over det. Ville også hatt spilletid til dataspill/videospill. Vet ikke hvor mange timer som ville vært greit egentlig. Men det finner man vel ut av etterhvert. Jeg vil jo at mine fremtidige barn skal få oppleve det jeg gjorde. Jeg lekte i naturen hver dag f.eks. Det vil jeg jo at mine barn skal oppleve, men samtidig er jeg redd for at de for det meste vil være inne. Man kan jo ikke tvinge barna til å være ute heller, synes nå jeg. De blir jo ikke å få samme syn på det å være ute... Det å være ute blir jo sett på som en ting de må gjøre, i stedet for å ville det. Eller så kan det ha en helt annen vending. Det vet jeg jo ikke... Men regler tror jeg vil være bra. Det å være streng på det. Og det å forberede dem på hva Internett har å by på. Tror jeg blir å ta sex-praten i tidligere alder så de slipper å få det som et sjokk på nett...
sjøhest Skrevet 23. juni 2014 #14 Skrevet 23. juni 2014 Vår datter på 3 får låne iPad til å se film eller spille spill. Syns det er helt fint jeg, hun lærer masse og tar med seg rollefigurer, sanger osv ut i "det virkelige liv". At hun bruker iPad betyr ikke at hun ikke liker å leke ute og klatre i trær! Og vi setter selvfølgelig grenser, når vi sier det er nok må hun gi den fra seg. Ser ikke hvorfor dette skal være så skremmende? Sosiale medier er noe annet ja, har ikke erfaring der enda ift barn, men foreldre må i hvert fall passe godt på! 1
Bachata Skrevet 23. juni 2014 #15 Skrevet 23. juni 2014 Oooog så skal jeg være badassen her... Mini på halvannet år får trykke på ipaden min av og til. Han skjønte fort hvordan han skulle åpne apper, vet hvordan han går ut av det igjen, og kan sette på musikk når jeg finner barnesanger med dyrebilder på. Og jeg er ikke engstelig! Jeg bestemmer bruk, nå og fremover. Jeg har satt ned mobil og dataforbud i tiden etter at mini kommer hjem fra barnehagen på hverdagene. Da får verken mann eller sønn bruke tid på det. Han kan se litt fantorangen, hvis han vil, men han er ikke særlig interessert. Vi leker både sammen og han leker for seg selv. Han elsker å være ute og sparke fotball, eller se på blomster og fugler. I helgene er vi alltid ute og opplever ting, og han foretrekker helt klart tur i skog og mark, eller dyr, fremfor iPad. Han kommer nok til å få sin egen dings til toårsdagen vil jeg tro.... Men det blir en veldig forenklet tablet, og fremdeles med mine grenser for tidsbruk og hva. Så lenge man faktisk legger opp til kreativitet og lar dem få holde på både ute og ellers, tror jeg ikke noe på at de blir mindre kreative en vår generasjon var. Det er hva man gjør det til, og alt var ikke bedre i gamle dager. 1
Gjest Riskjeks Skrevet 23. juni 2014 #16 Skrevet 23. juni 2014 (endret) Jeg tror nok du vil komme til å møte deg selv i døren etterhvert... Elektronikk er ikke akkurat den onde selv heller. At barn har god peiling på data ser jeg på som positivt. Jeg mener det viktigste er å lære barn gode nettvaner (ikke legge ut bilder av andre uten lov, ikke skrive stygge kommentarer/mobbe, ikke svare på meldinger/e-post osv fra fremmede, ikke avtale og møte folk man ikke har truffet i virkeligheten osv), samt at det er foreldrene som skal bestemme hvor ofte og hvor mye barnet skal bruke PC/mobil/nettbrett osv. Hvorfor er det egentlig verre med barn som trykker på nettbrett/PC enn barn som ser på TV? Endret 23. juni 2014 av Riskjeks 4
blomst12 Skrevet 23. juni 2014 Forfatter #17 Skrevet 23. juni 2014 Ser jeg har formulert meg litt tullete mtp på ipda/tv og sosiale medier ja! Er mange gode innspill her, og ser jo selvfølgelig at det blir en uting å ta all teknologi vekk fra små barn, og det har vel aldri vært intensjonen min heller. Er nok ikke til å unngå at de vil bli eksperter på ipad/tlf mye tidligere enn meg selv. Og ser også at det handler om å sette grenser, og at det ikke trenger gå på bekostning av frisk luft og å bruke kreativitet til å finne på andre ting! Takk for innspill, alltid interessant å lese andres meninger. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #18 Skrevet 24. juni 2014 Jeg er enig med de som snakker om balansen. Den er viktig! Like viktig tenker jeg det er å være obs på hva barnet ser på tv og hvilke spill de får på i-pad'en. Jeg har hvert veldig bevist på å ikke laste ned unyttig vås, men spill som er lærerike og gode samtidig som de er moro for barnet. Jeg har aktivt brukt litt tid og penger på det. De beste spillene for barn er sjelden gratis... Jeg mener også at det er viktig å velge spill som er visuelt uten mye støy og å unngå reklame, slik at barna ikke blir unødvendig psykisk stresset.Anonymous poster hash: e4f24...211
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #19 Skrevet 24. juni 2014 Min nevø går i barnehage der de har begynt å introdusere barna for ipad som en del av det pedagogiske opplegget. Min søster gav beskjed til de ansatte at hun ikke ønsket at hennes sønn skulle bruke ipad, han er fire. De byttet på å bruke i padene, og han får være med på det de andre gjør når de bruker ipad. Min søster var redd at hennes sønn skulle føle seg utelatt så hun ville vite hvordan det gikk. Responsen var da at de andre barna kjedet seg fortere og maste om ipad hele tiden, og han brydde seg ingenting. Han vil heller være med på tur, male og leke med de andre barna. Ikke sikkert det er slik for alle, men det viser jo at dey går ann å styre unna Ser ikke poenget i å bruke det når de kan lære akkurat det samme med å foreksempel tegne og pussle for hånd, og bruke fantasien Anonymous poster hash: 31a65...e64
Celtic Heart Skrevet 24. juni 2014 #20 Skrevet 24. juni 2014 Det handler jo om å sette grenser. De teknologiske duppedittene tar bare over livet til barna hvis foreldrene gir f og bruker det som barnevakt. Samtidig handler det om at data blir tatt i bruk som verktøy i skolen allerede fra 1 klasse. Da er det greit at barna har basiskunnskapen inne for å unngå å føle seg annerledes. At barn innehar datakunnskap er ikke det samme som at de aldri gjør noe annet enn å spille data.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå