Gå til innhold

Hvor gammel er katten min som barn, tenåring og voksen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kattunge som er 4 mnd nå. Lurer på hvor gammel den er i menneskeår?

Hvor gammel er den når den er 6 mnd, 9 mnd, 1 år osv?

Håper noen har en viss oversikt. :)

Anonymous poster hash: 4ac37...f7c
Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet

Det er litt ulike kalulatorer rundtomkring på nettet, men jeg liker denne.

Jeg synes den er ganske passende spesielt for kattunger og 'tølpere' rundt 6 mnd. alder når jeg sammenlikner med mennesker i den alder kalkulatoren sier ;)

• 1-month-old kitten = 6-month-old human baby
  • 3-month-old kitten = 4-year-old child
  • 6-month-old kitten = 10 human years old
  • 8-month-old kitten = 15-year-old human
  • A 1-year-old cat has reached adulthood, the equivalent of 18 human years
  • 2 human years = 24 cat years
  • 4 human years = 35 cat years
  • 6 human years = 42 cat years
  • 8 human years = 50 cat years
  • 10 human years = 60 cat years
  • 12 human years = 70 cat years
  • 14 human years = 80 cat years
  • 16 human years = 84 cat years
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, da har jeg en viss peiling. :)

Anonymous poster hash: 4ac37...f7c
Gjest Lille-pus
Skrevet

Klatring i gardiner er en slager ;)

Du er der ganske øyeblikkelig tenker jeg, om ikke din lille røver alt har prøvekjørt gardinene :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

På dyr er det vel vanlig å regne 7 menneskeår pr dyreår, men første året er det 7*2

Dvs første året er dyret 14 menneskeår, deretter plusser man på 7 år for hver år

Anonymous poster hash: a2329...520
Skrevet (endret)

Som et lite tillegg til den fantastiske kalkulatoren til Lille-Pus, vil jeg bare legge til at en katt er fullvoksen og fullt utvokst rundt 1,5 år. Da har de som regel nådd voksenstørrelsen de beholder det meste av resten av livet. :)

Minsten vår har vært en morsom berg og dalbane som passer ganske bra i henhold til Lille-Pus sin kalkulator også. Ved 6 måneders alder skulle ALT utforskes, knaskes på og grenser testes. Rundt 8 måneder var han akkurat som en obsternasig tenåring midt i verste hormonelle tenår, ganske likt en femtenåring som prøver å bryte ut av de fastsatte regler. :fnise:

Han har fortsatt noen raptuser, men han har roet seg VELDIG de siste månedene, han blir halvannet år i august, og har blitt en fantastisk kosegris med masse personlighet. :)

Endret av Minya
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes den er ganske passende spesielt for kattunger og 'tølpere' rundt 6 mnd. alder når jeg sammenlikner med mennesker i den alder kalkulatoren sier ;)

Vet du om tabellen også viser hvor mange menneskeår katten er når den er 18 år, 20 år og 22 år?

Ser at inntil 14 år er et menneskeår ca 5 katteår, men ved 16 år er et menneskeår bare 2 katteår?

Nabokatten vår ble 21 år. Katten vår har vi hatt i over 10 år. Han var voksen da han kom til oss, og veterinæren kunne ikke anslå alderen hans, bortsett fra at han var en voksen katt. Han er veldig sprek, følger etter oss på lange turer, og er fortsatt en litt for god jeger. Mitt inntrykk er at katter ofte blir eldre enn hunder. Hunden vår er 9 år. Man kan se at han er en eldre hund. Katten virker ikke gammel i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 44e48...545

Gjest Lille-pus
Skrevet

Vet du om tabellen også viser hvor mange menneskeår katten er når den er 18 år, 20 år og 22 år?

Ser at inntil 14 år er et menneskeår ca 5 katteår, men ved 16 år er et menneskeår bare 2 katteår?

Nabokatten vår ble 21 år. Katten vår har vi hatt i over 10 år. Han var voksen da han kom til oss, og veterinæren kunne ikke anslå alderen hans, bortsett fra at han var en voksen katt. Han er veldig sprek, følger etter oss på lange turer, og er fortsatt en litt for god jeger. Mitt inntrykk er at katter ofte blir eldre enn hunder. Hunden vår er 9 år. Man kan se at han er en eldre hund. Katten virker ikke gammel i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 44e48...545

Du kan søke litt på nettet og se hva du finner.

Det er kalulatorer i nær sagt alle varianter der ute.

Et poeng å huske er at de aller fleste kalulatorer sette en menneskealdergrense på 100 år.

Aldrende katter virker som regel helt up-to-date inntil de plutselig en dag, nesten bums over natten, blir gamle. Spissere i ryggen, hører dårligere, ser dårligere, stivere i ledene, vil ikke hoppe op i sofaen... finner andre steder å ligge eller går opp i sofaen fra en et bord som er lettere å komme sge opp på, ikke like glad i å ligge på fanget fordi det er hardt... sover mer og er mer varmekjære.Endringer er ikke like enkle å forholde seg til...

Det er ingen sykdom, de har bare blitt gamle og personlig mener jeg at det riktige er å ta hensyn til at katten er gammel, legge til rette for den slik at alderdommen blir god for en trofast gammel venn.

Gjest Christina146
Skrevet

Oj! Min katt er 19 menneskeår, så da lurer jeg på hvor gammel den egentlig er.. :plystre:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...