AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #1 Skrevet 22. juni 2014 Kom over denne artikkelen som beskriver skjevheten i kjønnsmarkedet. http://www.dn.no/magasinet/2014/06/20/Dokumentar/kvinner-til-overs Det handler om suksessrike,selforsørgende og single kvinner over 30 år. "Dan (34) kjører hjem etter en lang dag på tv-settet. Det er stille i Porschen. På utsiden henger annonser og i løpet av bilturen har minst tre av dem handlet om dating og bryllup. Hjemme venter katten Cindy." "Hun mener det er problematisk for en mann å være kjæresten hennes hvis han tjener mindre enn henne. – En fyr jeg datet fikk dårlig selvtillit av det. Det var ubehagelig når vi gikk ut for å spise. Jeg valgte billigere steder hvis jeg visste han skulle betale, ikke de stedene jeg egentlig ville gå, for han ville ikke hatt råd til det." – Jeg ser etter en rolig kvinne, en kvinne med kjennskap til kinesiske tradisjoner. Kanskje en som spiller et tradisjonelt instrument, lager kinesisk mat og som kan skrive dikt. Og så må hun være veldig feminin. En kvinne som vender tilbake til de tradisjonelle verdiene, sier mannen. Han ser etter den perfekte kvinnen, ikke kjærlighet. Det er fantasi og tullball. For ham er vi altfor brautende, vi ler høyt og sier vår mening. Hun beskriver det kinesiske giftemarkedet som et hierarki, der nivå A er individer med god økonomi og høy utdannelse, mens nivå D er uten utdannelse eller økonomiske verdier. A-nivå-menn finner seg en B-nivå-kvinne, en B-nivå-mann finner seg en C-nivå-kvinne. (A-nivå menn er slik jeg ser menn/kvinner i ledende stillinger og høyere utdanning på masternivå eller mer). (B-nivå menn er slik jeg ser det menn/kvinner i mellomleder eller spesialist stillinger med utdanning på bachelor/masternivå). (C-nivå menn er slik jeg ser det menn/kvinner folk i fagbrev jobber eller lignende ) (D-nivå er de uten utdannelse som feks bønder som sliter på kjønnsmarkedet. De som gjenstår uten partner, er D-nivå-mannen og A-nivå-kvinnen: bonden og karrierekvinnen. Stemmer denne tolkningen godt slik dere også ser kjønnsmarkedet. Vi hører vel aldri om bonden fra nivå D som dater topplederkvinner? Passer deres ønsker med beskrivelsen her? Anonymous poster hash: c9464...f29
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #2 Skrevet 22. juni 2014 Fy faen. Her går jeg fra D-nivå til A-nivå. Ikke rart jeg aldri får kjæreste. Anonymous poster hash: 44d6f...5a7
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #3 Skrevet 22. juni 2014 Dette er jo Kina, ikke Europa. Dvs. at mennene der som er tradisjonelle, er langt mer tradisjonelle enn menn i dne vestlige verden. Og kvinnene som har karriere er langt mer atypiske. Men generelt er veldig trenden et ekstremt symptom på noe vi ser i resten av verden også. Jeg synes ikke det er veldig rart - mange kvinner prioriterer karriere fremfor å finne en mann i tyveårene. Det handler ikke bare om at menn er "truet" av dem men at de aldri gjorde plass til en mann da de var i den alderen de var mest attraktive overfor menn og hadde god tid. Mange har heller ikke fokusert på å utvikle seg på en annen måte en profesjonelt, og har ikke en veldig tiltrekkende personlighet. På samme måte som at mange unge menn forventer at sexpartnere bare skal komme dumpende i fanget på dem, forventer mange karrierekvinne at ektemannen skal komme seilende. Anonymous poster hash: 7351c...4da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå