Gå til innhold

Har fått katt, ok å dra på ferie? Ok å få hund til høsten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk meg guttekatt da den var 8 uker gammel (ja, vet det var for tidlig, men det ble slik at forskjellige grunner) Har hatt den i 2 mnd nå.

Jeg har tatt godt vare på den og har gitt/gir den masse kos og kjærlighet, leker med den og den har alltid tilgang på mat og rent vann.

Den sover med meg hver natt og har et nært, trygt og godt bånd til meg, men er trygg på andre som den har hatt en del kontakt med.

Hver gang jeg kaller på den, mjauer den og kommer med en gang.

Nå er det snart ferie, og jeg lurer på hva dere tenker om å dra på ferie?

Katten blir akkurat 5 mnd når jeg begynner på ferien min, og jeg lurer på hva dere tenker om å dra fra en katt i den alderen?

Den er veldig knyttet til meg, og jeg ønsker ikke å dra fra den om det skader den.

Om jeg skal dra fra den er det noen som kjenner den som skal passe den, eventuelt må den på dyrepensjonat i 1 uke/14 dager.

Jeg må selvfølgelig ikke på ferie, men jeg bare lurer på om det er ok?

Samtidig vil jeg også spørre om hva dere tenker om å få en hund til høsten om man har en katt som er under 1 år?

Vil det gå bra?

Anonymous poster hash: 61e93...5d0
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dytter denne - håper noen kan utveksle erfaringer og råd. :)

Skrevet

Om du har noen du stoler på, så er det jo bare til å reise. Hund går også fint med katter, men hunder er (valper ihvertfall) veldig overivrig, katten vil nok fint klare å gi beskjed om det er for mye. Jeg hadde katt før jeg fikk hund selv.

Dra på ferie og kos deg du, om du har noen som du stoler på til å ta seg av katten.

AnonymBruker
Skrevet

Om du har noen du stoler på, så er det jo bare til å reise. Hund går også fint med katter, men hunder er (valper ihvertfall) veldig overivrig, katten vil nok fint klare å gi beskjed om det er for mye. Jeg hadde katt før jeg fikk hund selv.

Dra på ferie og kos deg du, om du har noen som du stoler på til å ta seg av katten.

Ja det beste er å la noen kjente passe den, men hva tenker du om kattepensjonat?

Den blir 5 mnd når jeg har ferie, så jeg ønsker jo ikke å ødelegge den gode realsjonen jeg har til katten....

Jeg var borte 1 natt, og da var den helt ifra seg når jeg kom hjem. Den mjauet og koste som bare det, så var den fornøyd.

Skrevet

Ja det beste er å la noen kjente passe den, men hva tenker du om kattepensjonat?

Den blir 5 mnd når jeg har ferie, så jeg ønsker jo ikke å ødelegge den gode realsjonen jeg har til katten....

Jeg var borte 1 natt, og da var den helt ifra seg når jeg kom hjem. Den mjauet og koste som bare det, så var den fornøyd.

Jeg er ikke fan av kennler, pensjonater og såkalte dyre hoteller.. Så det er opp til deg.. Kjenner du noen som jobber / har hatt dyr der, og de er flinke, gode, snille og tar seg tid til alle, så kjør på. Men som sagt, jeg er ikke noe fan av det.

AnonymBruker
Skrevet

Katter er territoriale. Nå har pus funnet seg til rette i hjemmet sitt, og jeg ville ikke ha satt den bort på pensjonat. Vi pleier å få en snill nabo til å mate pus hjemme en gang om dagen når vi er bortreist. Og så har pus katteluke så han kan komme seg inn under tak.

Anonymous poster hash: 6b5b2...d9d
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke reist fra en så ung katt med mindre noen kunne passe den i dens hjem. Kattungen har fortsatt ikke utviklet retningssans enda, og jeg hadde vært redd for at den hadde stukket av dersom den måtte bo borte i tillegg til å bli passet av forholdsvis ukjente folk. Kattepensjonat hadde definitivt ikke vært aktuelt før pus var godt voksen.

Anonymous poster hash: 629b0...efd
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ellers så ville jeg ikke skaffet meg hund på et annet tidspunkt enn i ferien, da alle hunder - små som store - trenger noen uker alene-hjemme-trening i nytt hjem.

Anonymous poster hash: 629b0...efd
Skrevet

Om du kan skaffe deg hund spørs på katten, om han kommer overens med hunden. Det er lurt å la katten møte forskjellige hunder før den tid ihvertfall

Gjest chisandra
Skrevet

Reis på ferie uten dårlig samvittighet, du - så lenge katten får godt pass. :)

Og det med hund: Prøv å venne katten til hunder før du evt. anskaffer en selv.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg får noen til å passe katten i sitt eget hjem, har kanskje en som kan bo her å passe katten mens jeg er borte, så syns jeg det blir greiere å dra.

Tror jeg ikke orker å la katten være på et dyrepensjonat med mindre den må når den blir eldre.

Katten har vokst opp med en hund da den bodde med kattemor, søsken og en hund før den kom til meg.

Dette er nå en liten stund siden, så jeg tenkte at kanskje en valp er liten og søt og lite skremmende? Da blir de jo vandt til hverandre fra de begge er unge, og katten føler seg størst.

AnonymBruker
Skrevet

Reis på ferie uten dårlig samvittighet, du - så lenge katten får godt pass. :)

Og det med hund: Prøv å venne katten til hunder før du evt. anskaffer en selv.

Hva syns du om å sette katten på kattepensjonat?

Gjest chisandra
Skrevet

Hva syns du om å sette katten på kattepensjonat?

Jeg mener at det er ok, men les anbefalinger. Det er stor forskjell på de. Noen steder tar de seg dårlig av dyrene, mens andre steder er helt supre. Men da ville jeg nok ikke tatt 14 dager. :)

Men jeg veit for lite om alder etc. til å kunne svare deg skikkelig nok.

Søk litt rundt, snakk med kattefolk.

Håper det fikser seg, og at du får en fin ferie uten bekymringer for katten din. :)

Skrevet

Når det gjelder kattepensjonater er de fleste slik at de bare står i et lite bur hele tiden uten oppmerksomhet/kos, selv om pensjonatet er godkjent av mattilsynet. Det finnes noen gode, der kattene får gå fritt sammen med andre katter, og får mye kos. Finn ut hva som finnes nær deg. Uansett må katten være vaksinert om den skal på pensjonat.

AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder kattepensjonater er de fleste slik at de bare står i et lite bur hele tiden uten oppmerksomhet/kos, selv om pensjonatet er godkjent av mattilsynet. Det finnes noen gode, der kattene får gå fritt sammen med andre katter, og får mye kos. Finn ut hva som finnes nær deg. Uansett må katten være vaksinert om den skal på pensjonat.

Da tror jeg at det er best katten blir hjemme med god tilsyn. Har ikke vært til dyrlegen med den enda, og det blir kanskje ikke før etter sommeren. :)

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes utrolig mange oppegående mennesker her i landet som gjerne passer en katt en uke, og som overøser den med oppmerksomhet og kos. Av den grunn ville jeg aldri satt katten på pensjonat. Jeg har selv passet katten til en venn av en bekjent, og for meg var det en fantastisk mulighet. Jeg kan ikke ha katt selv, men jeg kan ha et par uker i feriene, og både jeg og pus var i himmelen. :) Avspaserte litt fra jobb bare for å kose, haha.

Anonymous poster hash: 495ff...854
Gjest Runforit
Skrevet

Da tror jeg at det er best katten blir hjemme med god tilsyn. Har ikke vært til dyrlegen med den enda, og det blir kanskje ikke før etter sommeren. :)Anonymous poster hash: 61e93...5d0

Har du ikke gitt katten vaksiner?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes utrolig mange oppegående mennesker her i landet som gjerne passer en katt en uke, og som overøser den med oppmerksomhet og kos. Av den grunn ville jeg aldri satt katten på pensjonat. Jeg har selv passet katten til en venn av en bekjent, og for meg var det en fantastisk mulighet. Jeg kan ikke ha katt selv, men jeg kan ha et par uker i feriene, og både jeg og pus var i himmelen. :) Avspaserte litt fra jobb bare for å kose, haha.

Anonymous poster hash: 495ff...854

Det hørtes koslig ut. Hvordan kommer man i kontakt med sånne mennesker? :)

AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke gitt katten vaksiner?

Nei, den har ikke fått noenting. Tenkte å dra til dyrlegen iløpet av sommeren for å få den kastrert og alt det der. Må vel gjøre det når han blir 6 mnd?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...