AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #1 Skrevet 22. juni 2014 Vi fikk en pus for ca en måned siden. Hun var da gravid når vi fikk henne og vi har nå et kull med kattunger som er 3 uker gamle. En av de er ei lita jente og hun er veldig mye mindre enn de andre. Hun er den minste og svakeste i kullet. I går da jeg så på ungene hadde alle sammen åpne, fine øyne. I dag når jeg plukket opp den minste så var hele det ene øyet hennes klistret igjen! Jeg kan ikke se noe puss eller lignende, men jeg blir jo bekymret. Blir nok telefon til vetrinæren i morgen, men noen som har vet hva dette kan være? Litt redd for minstepusen nå:/ Kan dette være noe som går over, eller noe som kan smitte de andre? Anonymous poster hash: 4806f...a84
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #2 Skrevet 22. juni 2014 la øyet være i fred hvertfall. ikke pell på det. å snakk med en dyrlege. usikker på om sånt kanskje er normalt når de begynner å åpne øynene eller om den rett og slett kan ha fått noe på det Anonymous poster hash: 688c1...334
Meridian Skrevet 22. juni 2014 #3 Skrevet 22. juni 2014 Får den minste nok næring? Bare lurer siden den er liten og svak og det er kanskje lett for at den ikke kommer til pattene som de andre søskene?
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #4 Skrevet 22. juni 2014 Klistret igjen men ikke noe puss, virker det som om katten kniper øyet igjen selv? Med forbehold om at jeg vet lite om så unge katter, tenker jeg rusk i øyet eller at hun kan ha fått en skade. Øyeskader kan bli veldig alvorlige veldig fort, dvs fare for å miste synet samtidig som det kan være ekstremt smertefullt for katten. Håper noen med mer kunnskap om kattunger svarer i tråden. Krysser fingrene for at det ikke er noe alvorlig! Anonymous poster hash: 4c33b...187
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #5 Skrevet 22. juni 2014 TS Vi har ikke rørt det, det kan jo være veldig smertefullt for alt vi vet. Hun har hatt åpne og helt fine øyne før, de åpnet seg vel ca forrige mandag. Hun har alltid vært minst, men jeg tror hun få nok mat. Vi følger med på det, og det er helt klart at de andre er mye sterkere enn henne. Men hun "slåss" med de klørne hun har og kommer seg fint til matfatet og spiser like mye/lenge som de andre. Anonymous poster hash: 4806f...a84
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #6 Skrevet 22. juni 2014 TS Kan puss være mørkt kanskje? Hun er helt sort rundt øyet(i pelsen), så kanskje jeg ikke ser det? Kan jo være der fordet. Blir uansett vetrinærbesøk, tørr ikke ta noen sjangser. Anonymous poster hash: 4806f...a84
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #7 Skrevet 22. juni 2014 Hmm, puss kan være mørkt men jeg tror du ville sett størknet puss rundt øyet selv om det var mørkt. Jeg har hatt (voksne) katter som både har hatt øyekatarr og skade, det første jeg gjør om jeg ser at katten kniper igjen øyet er å skylle det godt med steril saltvannsoppløsning. Det har jeg fått klarsignal fra veterinær om i min situasjon, men siden vi ikke aner hva dette kan være tør jeg ikke å anbefale deg det. Dere har ikke sett noen endringer i oppførselen til katten? Det er kanskje uansett vanskelig å vurdere når de er så små? Anonymous poster hash: 4c33b...187
Frisørdama Skrevet 22. juni 2014 #8 Skrevet 22. juni 2014 Ene pusen her hadde sort stivnet puss i øyekroken noen dager han "pusset" på øyet. Noen dager med regelmessige dråpe drypping av sterilt saltvann og det ble bra. Du kan jo prøve forsiktig å ta en våt bomullsdott over øyet flere ganger. Hvis det er stivnet "øyeslim/puss" så klarer hun ikke åpne øyet selv før dette pusset er myknet av vann og fjernet. Men vær forsiktig da.
Gjest Lille-pus Skrevet 22. juni 2014 #9 Skrevet 22. juni 2014 Det skulle ikke være slik at den lille har fått en søskenklo innpå øyet i kampen om å finne en patte med mye melk? Det er kampen for tilværelsen i høy grad. La øyet være nå og ta kattungen med til vetrinær i morgen. Er det et kutt så vil vetrinæren se det ganske fort og gi de beste råd.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #10 Skrevet 25. juni 2014 Er litt nysgjerrig på hva det var, håper det gikk bra hos veterinæren TS! Anonymous poster hash: 4c33b...187
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå